Het is ook NOOIT goed genoeg..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mango_

Re: Het is ook NOOIT goed genoeg..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:20

NaNi schreef:
weet je al helemaal wat je wilt gaan doen op t HBO dan? Ik heb nl altijd een beetje spijt gehad dat ik niet ff geknokt heb voor dat VWO.. Ik riep ook altijd *ik ga naar t HBO* maar achteraf had ik ook wel heel graag naar de uni gewild Gestoord

Ja, ik weet wat ik daar wil gaan doen. Lachen Nouja, ik twijfel tussen 2 opleidingen(Pabo en pedagogiek).

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:21

Meis k ben van Rotterdam naar Leeuwarden verhuist en kwam in een compleet vreemde klas. Als je gewoon open staat voor mensen heb je zo nieuwe vrienden/vriendinnen Lachen En je blijft op dezelfde school dus je 'oude' vriendinnen zie je vast nog wel!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:29

Mango_ schreef:
NaNi schreef:
weet je al helemaal wat je wilt gaan doen op t HBO dan? Ik heb nl altijd een beetje spijt gehad dat ik niet ff geknokt heb voor dat VWO.. Ik riep ook altijd *ik ga naar t HBO* maar achteraf had ik ook wel heel graag naar de uni gewild Gestoord

Ja, ik weet wat ik daar wil gaan doen. Lachen Nouja, ik twijfel tussen 2 opleidingen(Pabo en pedagogiek).

Leuk! Ja, voor pabo heb je geen vwo nodig natuurlijk, en als je goed weet wat je wilt gaan doen dan is je motivatie natuurlijk ook niet SUPER hoog... Dat snap ik helemaal Lachen

Ga sowieso eens op school praten met je mentor/decaan/opleidingscoördinator/zo-iemand, misschien valt er iets te regelen.. Denk niet dat je NU nog kan instromen in havo 5, want die zijn al helemaal met het examenprogramma bezig, maar wie weet wat er verder mogelijk is..

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 21:37

Ja, daarom ga ik maandag ook maar even langs de afdelingsleider, die kan er al genoeg over zeggen. En desnoods daarna nog langs mijn decaan.
Wie weet wat er nog te doen is inderdaad, of wat voor extra hulp ze mij kunnen bieden met bepaalde vakken.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 00:12

Mango_ schreef:
Ik wil HBO gaan doen Ja, en dat weet ik heel erg zeker. Universiteit is niets voor mij, dat zou ik al helemaal niet redden. Huilen van het lachen

Volgensmij mag je met een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo ook naar het HBO, dus misschien kan je dit jaar nog héél goed je best doen dat je dan naar het HBO kan.
Ik ben zelf blijven zitten in 5 vwo, maar dat lag vooral aan mijn motivatie en dat ik teveel spijbelde en ik zat in het verkeerde profiel. Ik had EM gekozen omdat ik dacht dat je met CM vet veel woordjes enzo zou moeten leren voor Frans en Duits en daar had ik geen zin in. Bloos Maar ik ben al helemaal slecht in wiskunde en economie dus beetje dom. Nu zit ik op de vavo (volwassenonderwijs ofzo) en daar doe ik vwo-sprint dus 5 en 6 in één jaar met als profiel CM. Dit gaat heel goed, omdat ik nu het goede profiel heb en ik ben veel gemotiveerder. Dus misschien is dat ook nog wat voor jou? Van profiel wisselen zodat je niet meer met economie en M&O zit. Dat scheelt echt een stuk.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:07

Heb je leuke vriendinnen in de klas Mango?
Het maakt niet zo heel veel uit of jouw vriendinnen heel goed zijn of net een tikkeltje beter dan jijzelf.
Zoek vriendinnetjes op waar je een afspraak mee kunt maken om wekelijks over de onderwerpen uit de vakken waar jij slecht in bent te kunnen praten.
In je eentje kun je soms een uur staren naar een stuk tekst of een berekening waar je niet uit kunt komen, terwijl wanneer je er met andere over praat ga je elkaar aanvullen en verbeteren. Zo ga je zelf begrijpen wat je aan het doen bent en vallen de kwartjes net wat sneller.

Soms kan het erg demotiveren om door te leren voor een vak waar je het erg moeilijk mee hebt.
Er over praten, stimuleerd en steunt je.

Praten kan door bij elkaar thuis samen te zitten, maar denk ook aan een forum of aan msn.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 01:20

én, wat bij mij altijd goed hielp, was om iemand uit te leggen waar ik mee bezig was, iemand die er zelf geen verstand van had.. M'n moeder bijvoorbeeld met wiskunde Knipoog Dan kwam ze bij me zitten, vragen wat ik aan het doen was, moest ik het haar uitleggen, en daardoor kwam ik soms iets tegen waar ik zelf eerder nog niet aan dacht Lachen

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 10:41

Loose schreef:
Mango_ schreef:
Ik wil HBO gaan doen Ja, en dat weet ik heel erg zeker. Universiteit is niets voor mij, dat zou ik al helemaal niet redden. Huilen van het lachen

Volgensmij mag je met een overgangsbewijs van 5 naar 6 vwo ook naar het HBO, dus misschien kan je dit jaar nog héél goed je best doen dat je dan naar het HBO kan.
Ik ben zelf blijven zitten in 5 vwo, maar dat lag vooral aan mijn motivatie en dat ik teveel spijbelde en ik zat in het verkeerde profiel. Ik had EM gekozen omdat ik dacht dat je met CM vet veel woordjes enzo zou moeten leren voor Frans en Duits en daar had ik geen zin in. Bloos Maar ik ben al helemaal slecht in wiskunde en economie dus beetje dom. Nu zit ik op de vavo (volwassenonderwijs ofzo) en daar doe ik vwo-sprint dus 5 en 6 in één jaar met als profiel CM. Dit gaat heel goed, omdat ik nu het goede profiel heb en ik ben veel gemotiveerder. Dus misschien is dat ook nog wat voor jou? Van profiel wisselen zodat je niet meer met economie en M&O zit. Dat scheelt echt een stuk.

Ja, ik heb er ook enorm veel spijt van dat ik voor EM gekozen heb, denk dat CM een veel betere keuze was geweest. Maar ik ben bang dat overstappen van profiel nu niet meer mogelijk is, omdat ik dan verschillende vakken een heel jaar gemist heb.
Als het van NT naar NG was, was de stap kleiner geweest denk ik. Want bij CM heb je enkele vakken die je bij EM dus niet hebt.

Maar wie weet is er toch iets mogelijk..

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-08 10:43

holly schreef:
Heb je leuke vriendinnen in de klas Mango?
Het maakt niet zo heel veel uit of jouw vriendinnen heel goed zijn of net een tikkeltje beter dan jijzelf.
Zoek vriendinnetjes op waar je een afspraak mee kunt maken om wekelijks over de onderwerpen uit de vakken waar jij slecht in bent te kunnen praten.
In je eentje kun je soms een uur staren naar een stuk tekst of een berekening waar je niet uit kunt komen, terwijl wanneer je er met andere over praat ga je elkaar aanvullen en verbeteren. Zo ga je zelf begrijpen wat je aan het doen bent en vallen de kwartjes net wat sneller.

Soms kan het erg demotiveren om door te leren voor een vak waar je het erg moeilijk mee hebt.
Er over praten, stimuleerd en steunt je.

Praten kan door bij elkaar thuis samen te zitten, maar denk ook aan een forum of aan msn.

Ik had me geen betere klas kunnen wensen Haha!, dat maakt het voor mij ook zo moeilijk om te gaan denken aan naar de havo, want ik wil liever niet weg bij iedereen.

Heb nog wel een andere vriendin die ook veel moeite heeft met dezelfde vakken, daarmee probeer ik ook altijd veel samen mee te maken.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:49

Lekker naar de havo. Ja Je leeft niet om te leren. Lachen

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:50

He lieve Jen, wat een drama's toch steeds met jou cijfers en je moeder Ach gut En dan ook nog een mentor die je niet mag.

Heb je al eens op school geinformeerd over bijles? Via school kan je zoiezo bijlessen krijgen, misschien dat dat je kan helpen. Die vakken waar je moeite mee hebt moet je juist doen samen met iemand die het wèl snapt, niet met iemand die het ook niet begrijpt. Ga ook nog eens een paar keer met je leraren extra oefenen, kijken of je extra oefenvragen of uitleg kan krijgen.

Ik denk dat je een keer een gesprek moet hebben met de afdelingsleider. Daar je probleem over je mentor even aan de orde brengen en vragen wat voor mogelijkheden je hebt om van profiel/traject te wisselen. Misschien is het wel een goed idee om ook eens met je moeder en de afdelingsleider samen om tafel te gaan.

Als je echt laat zien op school dat je het wel wil halen en er echt voor gaat, dan zullen ze er ook alles aan doen om je te helpen.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 13:00

Nee, ik heb nog niet gevraagd over bijlessen, maar ik ga dat maar wel doen. Want het werkt zo gewoon niet, en het is gewoon frustrerend. Véél leren en dan toch een 4.

Ja, ik ga even kijken of ik morgen naar de afdelingsleider kan om er over te praten, kijken wat zij ervan vindt..

Inguhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:48

Loose schreef:

Het zou mooi voor je zijn als dit zo was, maar volgens mij werkt dat dus niet zo, en moet je echt minstens je HAVO of VWO diploma hebben om toegelaten te worden tot het HBO..

Daarnaast lijkt het me niet logisch dat je nu nog zou kunnen overstappen naar de HAVO. De HAVO krijgt namelijk dezelfde stof maar met minder diepgang, dat betekend dat de al een hele hoop gemist hebt, en je moet wel over een half jaar al examen doen..

@TS: heel veel sterkte met je keuze, maar als ik in jou schoenen stond dan was ik voor de HAVO gegaan, je doet er dan wel net zo lang over, maar je hebt wel een veel rustiger jaar dan dat je nu door gaat knokken voor het VWO. En als het er niet in zit, dan zit het er niet in.. Met de HAVO kom je er ook wel! Knipoog Toch succes met je keus!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:51

Je MOET inderdaad echt een diploma hebben om op het HBO toegelaten te worden, was t maar waar dan had k nu ook lekker kunnen studeren! Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:54

Ik ben zelf van 4 vwo overgestapt naar 4 havo (kon niet anders). Ik merkte meteen dat ik veel beter op mijn plaats zat daar. Lachen Als ik jou was zou ik dit zeker doen, want 6 vwo is moeilijker dan 5 vwo. Als je dit niet wilt: zoek hulp van buiten af. Dus kijk op marktplaats of er iemand huiswerkbegeleiding oid aanbiedt. Kost je dan misschien wel geld, maar grote kans dat je het dan wel haalt.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:55

Je hebt neem ik aan E&M?
Dan geef je eigenlijk aan dat je alle hoofdvakken niet ziet zitten.
Geen mogelijkheid en zin in overstap naar C&M? Of evt. overstap naar havo4 of havo5?

Ach, ik ben geslaagd voor atheneum en mijn punten hadden ook veel beter gekund volgens mijn pa. Dan moet ie het zelf doen. Ze laten mij nu overigens helemaal mijn gang gaan in mijn doen (en niet doen) en laten op school. Wel zo fijn.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:58

WillemYntJee schreef:
Je MOET inderdaad echt een diploma hebben om op het HBO toegelaten te worden, was t maar waar dan had k nu ook lekker kunnen studeren! Lachen

Hoeft niet, op je 21e kun je voor iedere willekeurige opleiding, met iedere willekeurige achtergrond van opleiding die je hebt een toelatingstest doen. Afhankelijk van het resultaat kun je toegelaten worden (dus ook op HBO/WO-niveau).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:58

Sorriso schreef:
Je hebt neem ik aan E&M?
Dan geef je eigenlijk aan dat je alle hoofdvakken niet ziet zitten.
Geen mogelijkheid en zin in overstap naar C&M? Of evt. overstap naar havo4 of havo5?

Ach, ik ben geslaagd voor atheneum en mijn punten hadden ook veel beter gekund volgens mijn pa. Dan moet ie het zelf doen. Ze laten mij nu overigens helemaal mijn gang gaan in mijn doen (en niet doen) en laten op school. Wel zo fijn.

Dat kan lang niet altijd meer. Wij zaten in de 4e eerst in de M of de N-stroom en daarna moesten we helemaal profiel kiezen, maar als je in de 4e direct al in een profiel zit kan je nu niet meer zomaar overstappen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:04

je bent niet gemotiveerd zeg je. Daar moet je dan maar eens mee beginnen als je het wil halen! Met motivatie begint het. Ik heb altijd keihard moeten werken, ik zit nu in havo 5, ben ontzettend gemotiveerd en wil dit echt halen! Want ik wil heel erg graag een hbo opleiding doen, en dat gaat ook gebeuren!

Je moet jezelf aanzetten tot motivatie, anders haal je het niet. Het kan best dat je dat wil, maar dan moet je maar terug naar 4 havo. Als je dit jaar niet haalt, zal dat ook moeten. En dan kom je waarschijnlijk pas volgend jaar in 4 havo.

Ga met je studiebegeleider oid. praten zodat jullie er samen uit komen. En zie het zo; eventjes hard werken, maar dan heb je wel wat.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:04

Sorriso schreef:
WillemYntJee schreef:

Hoeft niet, op je 21e kun je voor iedere willekeurige opleiding, met iedere willekeurige achtergrond van opleiding die je hebt een toelatingstest doen. Afhankelijk van het resultaat kun je toegelaten worden (dus ook op HBO/WO-niveau).

maar zonder school haal je die toelatingstest ook niet, en dan moet je wachten tot je 21e. En ook hier is het niet gemakkelijk binnenkomen hoor.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:09

Jawel, die toelatingstest kun je zonder vooropleiding doen...
Kans wordt echt helemaal zonder vooropleiding wel kleiner dat je het haalt, maar aangezien TS al in vwo4 zit, heeft ze wel eea aan algemene kennis.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:13

Tja.. je schrijft dat je pedagogiek of pabo wil doen. Pedagogiek is wel universitair... en er is nu ook een universitaire pabo (lijkt mij geweldig, waarom hadden ze die 10 jaar geleden niet!) dus misschien toch ergens nog motivatie vandaan halen. Knipoog
Laat je niet op je kop zitten door je moeder en als je niet met je mentor door één deur kan gewoon naar een andere coördinator/decaan/rector o.i.d.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:14

Sorriso schreef:
Jawel, die toelatingstest kun je zonder vooropleiding doen...
Kans wordt echt helemaal zonder vooropleiding wel kleiner dat je het haalt, maar aangezien TS al in vwo4 zit, heeft ze wel eea aan algemene kennis.

maar dan mag ze nog wel 5 jaar op der ass gaan zitten als ze dat wil Vork

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:15

Alexx schreef:
je bent niet gemotiveerd zeg je. Daar moet je dan maar eens mee beginnen als je het wil halen! Met motivatie begint het. Ik heb altijd keihard moeten werken, ik zit nu in havo 5, ben ontzettend gemotiveerd en wil dit echt halen! Want ik wil heel erg graag een hbo opleiding doen, en dat gaat ook gebeuren!

Je moet jezelf aanzetten tot motivatie, anders haal je het niet. Het kan best dat je dat wil, maar dan moet je maar terug naar 4 havo. Als je dit jaar niet haalt, zal dat ook moeten. En dan kom je waarschijnlijk pas volgend jaar in 4 havo.

Ga met je studiebegeleider oid. praten zodat jullie er samen uit komen. En zie het zo; eventjes hard werken, maar dan heb je wel wat.

Helaas kan ik niet zomaar motivatie toveren. Ik leer me hélemaal kapot voor vakken, krijg je een 4 terug. Dan ben ik niet meer gemotiveerd om te blijven leren. Na 1.5 jaar moeten vechten voor een 5.5 is het wel een beetje op.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 19:18

Evelijn schreef:
Tja.. je schrijft dat je pedagogiek of pabo wil doen. Pedagogiek is wel universitair... en er is nu ook een universitaire pabo (lijkt mij geweldig, waarom hadden ze die 10 jaar geleden niet!) dus misschien toch ergens nog motivatie vandaan halen. Knipoog
Laat je niet op je kop zitten door je moeder en als je niet met je mentor door één deur kan gewoon naar een andere coördinator/decaan/rector o.i.d.

Pedagogiek is ook op hbo niveau te doen, heb ik gelezen op de site van de HU. Ja

Maar universiteit is voor mij absoluut geen doel. Daar wil ik gewoonweg niet heen, dat zie ik niet zitten en zo ben ik gewoon niet. Universiteit heb ik 2 jaar geleden al nee tegen gezegd. Ik ga gewoon hbo doen.