verkopen via mp, verplicht artikel terug te nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: verkopen via mp, verplicht artikel terug te nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:50

Koop op afstand heeft zover ik weet een zichttermijn van minimaal 7 (werk?)dagen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 11:55

Nouja bij de bedrijven locket kom ik ook niet verder.
Daar kunnen ze me ook nietzeggen of ik het verplicht ben ja of nee.
Het gaat me nu niet meer zozeer om alleen deze tas. Want dit is wel iets wat ik moet weten voor de toekomst. Want als ik ze terug moet nemen kan ik ze voor dit geld niet meer verkopen.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:58

Waarom kun je ze dan niet meer verkopen voor dat geld?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:59

Figora heeft het bij het rechte eind. Jij koopt zakelijk in dus verkoopt ook zakelijk.
Binnen zeven dagen heeft de koper het recht om de producten zonder opgaaf van reden te retourneren en hier haar geld voor terug te ontvangen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:13

omdat als ik het goed gelezen heb ik zelf de verzendkosten heen moet betalen. dan geef ik dus daar geld aan uit. Het kost me veel tijd en dan verdien ik er helemaal bijna niks meer aan. Ik hoef er niet veel aan te verdienen maar ga het niet voor bijna niks doen.

Ik heb even gebeld, er was eerst wat twijfel omdat het via mp is om de reden die ik zelf ook dacht maar het is inderdaad zo dat ze het met 7 dagen terug mag sturen. Ik heb ook gelijk maar even gevraagt of als je als voorwaarde steld dat je niet ruilt, dat dat ook niet geld. Dus dan zal ik of op internet de prijs omhoog moeten doen, of niet meer verkopen Lachen

maargoed ik weet nu in elk geval wat de rechten zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 12:34

nou ben ik alleen vergeten te vragen of gewoon als zaak ook die 7 dagen terug breng tijd moet hanteren. Of je dan ook geld terug moet geven.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:01

Misschien kan je contact opnemen met de kamer van koophandel? of een branche vereniging? In je winkel/shop ben je niet verplicht om te ruilen al doen een hoop winkeliers dit als service . Eerder was het dan ook zo dat als een klant wilde ruilen en zijn geld terug wilde dat je dat als winkelier verplicht was als een klant dat binnen 7(?) dagen deed en geen tegoedbon wilde . sinds vorig jaar is dat niet meer zo en mag je als winkelier gewoon een tegoedbon aanbieden of ruilen tegen een ander artikel. Bij deze situatie is het de vraag of je het zakelijk of partikulier heb aangeboden. Als het zakelijk is ben je verplicht geld te retourneren als een klant zich binnen 7 dagen meld. Als partikulier ben je niet verplicht het artikel terug te nemen. Succes met het zoeken naar het juiste antwoord

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:05

Het gaat er dus inderdaad om of jij particulier handelt, of dat jij als bedrijf handelt.

Als jij een bedrijf bent, geldt het consumentenrecht en dus ook de koop op afstand met het recht artikelen terug te sturen.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:08

Die zeven dagen geldt alleen indien de koper het product niet gezien heeft voor de koop. Dus niet in de 'gewone'winkel. En of de koop nu tot stand komt via mp, website, forums etc, dat maakt gewoon helemaal niet uit. De wet is tot leven gebracht om kopers te beschermers.

De verzendkosten hoef je niet te vergoeden, je vergoed immers ook geen benzinekosten als een klant iets niet past en het komt ruilen in een 'gewone'winkel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:10

Ik dacht in eerste instantie dat als je via mp handeld dat dat zoiezo particulier is. Ik heb er niet over nagedacht dat ik ook via mp als bedrijf handel als ik daar verkoop.
Ik wist dus ook niks van die rechten.
Nu wel gelukkig. Dus heb gewoon gemaild dat ik de tas terug neem en dat ze zelf de verzendkosten moet betalen.

dus de verzendkosten van de heenweg mag ik gewoon van het bedrag af halen. Dus alleen het bedrag wat voor de tas betaald is hoef ik terug te storten?
In dat geval maakt het voor mij dan weinig uit.
Maarja ik had dus weinig zin om van dat beetje wat ik er aan verdien elke keer 6,20 af te halen voor de verzendkosten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:21

Je hoeft alleen het bedrag van de tas te vergoeden, de verzendkosten zijn voor de koper. Maar de vraag is of de klant wel binnen de 7 dagen gereageerd heeft? Als dat niet zo is hoef jij helemaal niets terug te nemen.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:24

@breitling: Als je btw afdraagt over je verkopen is het altijd zakelijk. Al verkoop je spullen op je oma's verjaardag Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:31

ja de tas is deze week ontvangen. Hij is maandag verstuurt dus dan zou ze hem di ontvangen moeten hebben en ze mailde gister.
Dus ze is wel binnen 7 dagen.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:36

Volgens mij is de bedenkperiode voor zakelijke verkoop via internet veel langer dan 7 dagen als je dat niet in je algemene voorwaarden hebt opgenomen. Ik heb het hier zo even niet bij de hand, maar misschien is het verstandig om contact op te nemen met de kamer van koophandel. Er heeft dit jaar een artikel in de `Kamerkrant` gestaan over dit onderwerp.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 13:41

je bedenkt tijd is 7 dagen vanaf het moment dat de verkoper dat heeft aangegeven, als er niks word aangegeven is je bedenk tijd 3 maanden. Zo heb ik het begrepen. Ik heb het er bij gezegt dus nu heeft ze nog 7 dagen de tijd de tas terug te sturen en daarna heb ik 30 dagen te tijd het geld terug te sturen

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:42

Inderdaad heb je de dienst verzenden geleverd aan de klant en daarom hoef je bij terugsturen alleen maar het bedrag van de tas terug te betalen.
Ik stort over het algemeen altijd wel het geld ( min verzendkosten) terug als de klant het artikel terug stuurt, als iemand niet bij jou wil kopen wil ik ze als bedrijf niet dwingen , lijkt mij niet goed voor je naam.
(maar meestal haken ze wel af als je meld dat de verzendkosten wel voor hun rekening zijn.)

Even om het nog moeilijker te maken.....
En dit heb ik meerdere malen bij de belastingdienst gecheckt....
Als bedrijf zijnde koop je een pakketzegel in voor 6,20 daar zit geen btw in omdat TNT vrij gesteld is tot een bepaald bedrag.

Als jij dus als bedrijf aan jouw klant verzendkosten in rekening brengt moet je wel BTW afdragen aan de belastingdienst over deze 6,20 dus 0,99

Voorbeeld:
tas kost €20,00
verzenden € 6,20
btw= 3,19 (voor tas) en 0,99 (voor pakket)

Houd met bovenstaande rekening want jij bent niet tnt en bent dus niet vrijgesteld van btw heffing.

Daarnaast kost het een bedrijf ook geld om geld gestort te krijgen van een klant ( in mijn geval 0,14) en om bijvoorbeeld geld terug te storten ( in mijn geval 0,06)

Dus bij verzenden en retour schiet je er altijd bij in.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:37

Wat WilmaW zegt klopt, maar dan heb je het over centen. En ik denk dat een tevreden klant meer waard is.. Misschien kun je de klant een andere tas verkopen? Weet niet of je er veel hebt, maar ze is toch op zoek Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 15:32

Ik reken gewoon die 6,20 ik ga niet moeilijk lopen doen over die paar centen dat is het me dan ook weer niet waard.
En wat betreft de klant een andere tas verkopen. Ik heb weinig zin om continu met haar heen en weer te blijven sturen.
Ze wilde die tas in het grijs en die heb ik haar ook gestuurt.

Bij wat voor licht ook kan ik er geen groen/bruin aan ontdekken. De stiksels zijn ook gewoon grijs en de binnen voering ook. Dus ik ga daar niet nog een keer met haar over in discussie met een andere tas.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:55

Handig topic dit Lachen Is een situatie die mij ook zou kunnen overkomen. Ik wist dus niet dat hier regels voor waren enzo.

Even een ander voorbeeld waar ik het antwoord graag op zou willen weten: je koopt de tas zakelijk in, maar verkoopt hem particulier (je geeft het voor de belasting en je administratie dus niet op als verkocht). Gelden dan ook die rechten of niet? Niet dat ik iets op die manier zou verkopen maar ik vroeg het me even af.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:17

_Michelle_ schreef:
Handig topic dit Lachen Is een situatie die mij ook zou kunnen overkomen. Ik wist dus niet dat hier regels voor waren enzo.

Even een ander voorbeeld waar ik het antwoord graag op zou willen weten: je koopt de tas zakelijk in, maar verkoopt hem particulier (je geeft het voor de belasting en je administratie dus niet op als verkocht). Gelden dan ook die rechten of niet? Niet dat ik iets op die manier zou verkopen maar ik vroeg het me even af.

Deze manier van verkoop is illegaal, en daar gelden dus uiteraard geen regels voor. Gewoon niet doen, voor die paar centen geen risico nemen. Als de belastingdienst je door heeft ben je zwaar de sjaak..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:12

_Michelle_ schreef:

Het maakt niet uit hoe je de tas verder zelf ingekocht hebt; zodra er sprake is van een koop waarbij verkoper en koper elkaar níet in levenden lijve gezien hebben geldt de wet 'kopen op afstand' en dus een afkoelingsperiode van 7 dagen Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 19:26

wat ik begrepen heb aan de telefoon geld dat alleen als je bedrijfsmatig verkoopt. Niet als particulier.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:29

Breitling schreef:
wat ik begrepen heb aan de telefoon geld dat alleen als je bedrijfsmatig verkoopt. Niet als particulier.

Je hebt gelijk idd, er moet sprake zijn van een verkoop tussen bedrijf en particulier Ja

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 19:49

Gelukkig dat je nu onderhand al antwoord hebt over hoe het precies zit. Voor de volgende keer Knipoog

Ik kan me sowieso voorstellen dat iemand je niet meer als 'particulier' ziet, als je al bij je advertentie zet dat je ze via je eigen salon ook verkoopt. Knipoog

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:57

Even een berichtje om het verschil uit te leggen tussen consumentenkoop en een handelskoop.
De definitie van een consumentenkoop is: "de koop met betrekking tot een roerende zaak, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in uitoefening van een beroep op bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in uitoefening van een beroep of bedrijf.
Voorwaarden voor consumentenkoop:
* Koop moet betrekking hebben op een roerende zaak.
* Verkoper moet handelen in uitoefening van een beroep op bedrijf.
* Koper moet een natuurlijk persoon zijn.
* Koper mag niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

Is het geen consumentenkoop dan is het een handelskoop. En het grote verschil tussen deze twee is dat er bij een consumentenkoop niet van de wettelijke regels mag worden afgeweken. Althans, niet ten nadele van de koper.
Bij een handelskoop mag er wel afgeweken worden, ook ten nadele van de koper.

Goed, is dat ook weer duidelijk voor iedereen! Haha!

In dit geval is het een consumentenkoop. Daarbij moet de de roerende zaak aan de eis van conformiteit voldoen. (Eis van conformiteit: "De verkochte zaak moet de eigenschappen bezitten doe de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.") Hier verwachtte de koper een grijze tas en ze heeft een groene ontvangen. Op dat moment heeft de koper de volgende mogelijkheden jegens de verkoper:
* aflevering van het ontbrekende;
* herstel van de afgeleverde zaak;
* vervanging van de afgeleverde zaak.

Maargoed, jij hoeft haar natuurlijk niet op haar goede woord te geloven dat ze een andere kleur tas heeft ontvangen. Dat zal ze wel moeten kunnen aantonen. En als blijkt dat ze kleurenblind is dan heb jij daar natuurlijk weinig mee van te doen. Knipoog

Bron: Hoofdlijnen Nederlands Recht. Prof. mr. C.J. Loonstra