Vanaf welke leeftijd mag een kindje onder een dekbedje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mieske

Re: Vanaf welke leeftijd mag een kindje onder een dekbedje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:52

Mijn dochtertje van een jaar slaapt in een slaapzak.. Met de reden dat ik haar regelmatig onderste boven met haar hoofd op het voeteneind uit bed haal.. Ze ligt overal in bed en iedere morgen is het weer een verassing hoe ze nou weer ligt te slapen..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:55

koda schreef:
die van mij ook gewoon vanaf dag 1. Vindt sommige dingen wat de kraamzorg zeggen grote onzin. Niet alles.

Tja zoals iemand anders al zei 'better safe than sorry'

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:57

Ik snap ook niet zo goed waarom.. Maar ik heb het niet gedaan.. Tong uitsteken ik luister wel goed Clown
Mn zoontje slaapt zoiezo nooit onder zijn dekentje.. wurmt zich er altijd uit.. Hij slaapt in een slaapzakje Lachen

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:58

vanaf dag 1 lag die van mij. ik had een soort slaapzak (zelf gemaakt) die slaapzak maakte je aan de matras vast. De rits zat aan de achterkant zodat ze die niet open kon maken als ze ouder was. Ze kon de deken niet aftrappen zo en ze kon niet zich niet op de buik draaien. Was super veilig, vond nijn kraamhulp toender tijd ook. Ze kon ook niet naar onderen kruipen.
Laatst bijgewerkt door mhollander op 07-11-08 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:59

vanaf 2 jaar mogen ze een dekbedje..Daarvoor een lakentje met een bijv fleesedekentje.. als het kind met het hoofdje onder de deken komt heeft het nog niet de reflex om het weg te halen en kan hierdoor dus stikken.. Het bedje moet ook op een speciale manier opgemaakt worden om dit te voorkomen.. In mijn wieg heb ik zelf een airomatrasje ook om te voorkomen dat als het kindje met het gezichtje in het matrasje komt te liggen niet kan stikken..
er zijn speciale richtlijnen hoe eenbedje opgemaakt moet worden ook i.v.m het te warm worden van je kindje

volgens de richtlijnen opgemaakt

Afbeelding

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:59

Zeg ook niet alles, maar tegen mij werden bepaalde dingen gezegt over voeding en buikkrampjes.
Toen maar eigen kop gevolgd op den duur, ging gelijk een stuk beter.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:00

Mij is verteld dat een fleecedeken NOOIT mag ivm het te warm worden en broeien onder fleece.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:01

Lindy, volgens mij moet hij volgens de richtlijnen nog lager opgemaakt worden, meer naar het voeteneinde zeg maar.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:02

Suzanne F. schreef:
Lindy, volgens mij moet hij volgens de richtlijnen nog lager opgemaakt worden, meer naar het voeteneinde zeg maar.

ja volgens mij ook. Kennis heft net een baby van 3 mnd, ze moet het voeteinde raken met haar voeten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:04

mhollander schreef:
Suzanne F. schreef:

ja volgens mij ook. Kennis heft net een baby van 3 mnd, ze moet het voeteinde raken met haar voeten.

Ja en hoe langer de baby wordt, hoe hoger maak je het bedje op. Hij is verder wel goed qua lakentje en dekentje.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:05

Suzanne F. schreef:

alleen het oranje is deken is nog geen 30 cm.. in real life dan he.. kindje is langer dan 30 cm Haha!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:07

het toont denk ik langer.. maar komt door de vreemde hoek van de foto.. enneh het slaapt eerst in de wieg niet hier Tong uitsteken

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:08

Lindy1982 schreef:
het toont denk ik langer.. maar komt door de vreemde hoek van de foto.. enneh het slaapt eerst in de wieg niet hier Tong uitsteken

Denk dat we er verkeerd naar keken. Neem aan dat het oranje dus het dekentje is. Ik dacht het groene nl.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:09

neej het oranje Tong uitsteken het driehoek groene is een hydrofyle luier..en de hoeslaken van het matras

maar hier slaapt het eerst Haha!

met speciaal airomatrasje

Afbeelding

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:17

Ziet er leuk uit. Jammer dat ze zo snel uitgegroeid zijn.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:32

Die van mij sliepen met zeg maar 1,5 jaar onder een dekbedje. Wij hebben boven enkel glas en een vrij vochtig huis en het werd dus serieus koud in die kamertjes. Ze kruipen er nog steeds allebei lekker onder. Met een lakentje/dekentje vond ik de kindjes steeds helemaal in de losse laken gewikkeld, dat vond ik eigenlijk veel enger.
Een slaapzak dus tegen het klimmen en een dekbedje voor de warmte Ja

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:36

ik had van die leuke slaapzakjes, daar hebben ze heerlijk in geslapen tot ze ca. 2 waren, toen kregen ze een groter bed en meteen dekbedjes.

de eerste weekjes in de wieg uiteraard wel met dekentje lakentje, maar ze groeien echt megasnel uit zo'n klein wiegje..

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:03

Lindy1982 schreef:
Daarvoor een lakentje met een bijv fleesedekentje

Nou, mijn jongste dochter ligt zelfs al 2 maanden onder een (speciale baby) dubbel dekbedje.
Die kreeg ´s nachts met alleen al een enkel dekbedje een tempratuur van onder de 35 graden...
Na overleg met huisarts hebben we de tweede dekbed er ook al opgelegd.
Ik denk dat ze onder een fleecedekentje het helemaal koud heeft...

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:07

De kraamzorg die bij mij kwam die wilde niet werken met een airosleepmatras, die stichting dan,.. Ik moest tekenen dat ik die zelf wilde gebruiken en dat de kraamhulp zelf het ook wist dat ik die wilde gebruiken..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:16

hoezo dat wat belachelijk...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:27

Dekbed mag vanaf een jaar of 2. Daarvoor sliep mijn dochter in een slaapzakje onder een laken met een deken. Nooit problemen mee gehad.
Ik snap niet zo goed dat veel mensen de adviezen van kraamzorg op dit gebied zomaar naast zich neer leggen. Ze zullen het toch niet voor niets zeggen?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:30

Alet74 schreef:
Dekbed mag vanaf een jaar of 2. Daarvoor sliep mijn dochter in een slaapzakje onder een laken met een deken. Nooit problemen mee gehad.
Ik snap niet zo goed dat veel mensen de adviezen van kraamzorg op dit gebied zomaar naast zich neer leggen. Ze zullen het toch niet voor niets zeggen?

helemaal mee eens ze zijn er niet voor niets

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:31

Ik zou ook voor zekerheid gaan. Het wordt met klem afgeraden, ivm wiegendood. Volgens mij heeft het ook wat te maken met het gewicht van een dekbed en doorademendheid? Hoe dan ook, mijn dochter heeft altijd onder een dekentje en later in slaapzakjes geslapen. Nu is ze bijna 2 en slaapt net een paar weken in een groot bedje met een dun dekbedje. Veiligheid voor alles, ook mijn dochter heeft een airosleepmatras gehad.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:34

Mijn man's neefje is aan wiegedood overleden toen hij een half jaar was... Mijn man was toen 15 jaar.. Dus al ruim 11 jaar geleden, maar zo iets blijft altijd in je achterhoofd rondspoken ..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:14

kan ikme heel goed voorstellen.. wij gaan ook safe voor alles.. Maar het mag nu wel eens komen.. ben veelste nieuwschierig naar mijn kleine uk hahah