Bang voor de dood?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Re: Bang voor de dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:16

ik ben echt ontzettend bang voor de dood. niet dat je daar in het dagelijks leven last van hebt hoor, tis niet zo dat ik heel voorzichtig ben ofzo maar als ik denk aan het feit dat ik ooit doodga.. dat er echt een punt komt dat ik gewoon weg ben.. echt pleitte.. en dat dat echt gaat gebeuren ooit.. ik kan daar panisch van worden. échtpanisch. kan er zelfs van gaan hyperventileren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:18

Karin het gekke is dat ik het nu pas kan verwerken en nu pas moeite heb met het feit dat ik vrijwel immobiel ben, terwijl de rest van het gezin blij is dat ik er ben.
Het vervelendste was het bijkomen en afkicken van de morfine, de hallucinaties en door die hallucinaties het wantrouwen naar sommige mensen, nu weet ik dat het dromen waren maar op dat moment leef je in een 4de dimensie

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:20

Ik ben niet bang voor de dood; misschien wel voor de manier waarop...
Voor de dood van anderen was ik ook niet bang, maar sinds papa overleden is in mei, kijk ik daar wel anders tegenaan... Hij had nog lang niet mogen gaan, maar helaas is het toch gebeurd. En dat maakt mijn leven ook ineens heel anders...

Ben niet gelovig in de zin van een godsdienst; wel geloof ik in "leven na de dood".
Ik weet dat als het mijn tijd is, dat mijn papa en mama op me wachten Ja Al zal het nog wel even duren, hoop ik, ik ben pas 23...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:22

Echwel schreef:
Karin het gekke is dat ik het nu pas kan verwerken en nu pas moeite heb met het feit dat ik vrijwel immobiel ben, terwijl de rest van het gezin blij is dat ik er ben.
Het vervelendste was het bijkomen en afkicken van de morfine, de hallucinaties en door die hallucinaties het wantrouwen naar sommige mensen, nu weet ik dat het dromen waren maar op dat moment leef je in een 4de dimensie

Het gaat volledig langs je heen, daar kan ik me wat bij voorstellen. Niet hoe het daadwerkelijk voelt hoor, ik hoop nooit zoiets mee te maken als waar jij doorheen bent gegaan. Heb je in die periode nooit het gevoel gehad 'nu ga ik dood' of was dat besef er niet, dat je zomaar kon gaan?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:25

Wow, toen ik de titel van dit topic las dacht ik meteen: dat kon mijn topic zijn.. Wow! Wou hier zelf geen topic over maken, maar goed.

Ik zelf ben ook bang voor de dood. Het is niet dat ik ga nadenken bij dingen die ik doe, waar ik dood aan zou kunnen gaan ofzo , dat niet. Maar als ik 's avonds op bed lig, en ik lig nog even te denken.. Ja, dan kan ik ineens heel overstuur worden. Bang dat m'n familie dood gaat, of ik zelf. Wat komt er na het leven? Ik ben christelijk opgevoed, en geloof dan ook dat er een hemel is. Maar ik ben zelfs bang voor de hemel.. Hoe is het daar? In de bijbel staat wel dat het er mooi is, maar vind ik dat ook? Zoveel vragen.

Heb me zelf wel 's afgevraagd of ik misschien 's naar een psycholoog zou moeten. Bloos Maar er zijn dus meer mensen met hetzelfde probleem..

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:29

Ik ben niet bang voor de dood, dit komt omdat ook ik christen ben. Alleen zie ik wel al de ergste beelden om hoe je dood gaat. Maar ook daarin heb ik geloof dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt Knipoog

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:32

Danielle_ schreef:
Ik ben niet bang voor de dood, dit komt omdat ook ik christen ben. Alleen zie ik wel al de ergste beelden om hoe je dood gaat. Maar ook daarin heb ik geloof dat het uiteindelijk allemaal wel goed komt Knipoog

Wat heeft dat te maken met christen dan? Bloos Ik ben namelijk ook christen, maar toch ben ik er bang voor..

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:37

Bij mij helpt het dat er in de bijbel staat dat het na de dood echt geweldig wordt en ik op God mag vertrouwen dat dit ook zo zal zijn.

edit; ik zal je ff pb'en.
Laatst bijgewerkt door Danielle_ op 05-11-08 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:39

Nee. Lachen Een mens lijdt het meest van het lijden dattie vreest.
Daar leef ik naar. Soms denk ik er heel eventjes aan, dan word ik heel bang en ga ik gauw aan wat anders denken. Lachen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:41

Ik ben niet bang om dood te gaan, ik ben wel bang voor de manier hoe ik dood ga...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:42

Naja, mij helpt dit zinnetje ook wel: Angst voor de dood houd je van het leven af, niet van het sterven..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 16:45

Rianne_ schreef:
Danielle_ schreef:

Wat heeft dat te maken met christen dan? Bloos Ik ben namelijk ook christen, maar toch ben ik er bang voor..

Ik denk dat waneer ik dood ga ik dus naar de hemel mag. Daar is het prachtig en mooi en een stuk beter dan hier!
En weg van het hier gaan dat lijkt me mooi Lachen Dat ik mijn dierebaren dan moet achterlaten vind ik zelf het vervelends!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:54

Karin je wordt kunstmatig in coma gehouden het enige waar ik op reageerde was kleindochter en de jongste dochter, maar ben mijzelf helemaal niets bewust.Toch blijf ik zeggen doordat ik reageerde werkte mijn geest wel en ik denk dat dat toch sterker is dan het lichaam.
Na 12 uur in helse pijnen te hebben gezeten was ik zodra ik morfine kreeg overgelerd aan de doktoren en weet ik er werkelijk niets meer vanaf.
Dus was ik niet zo een vechter geweest had ik het niet gehaald

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 16:55

paix schreef:
Rianne_ schreef:

Ik denk dat waneer ik dood ga ik dus naar de hemel mag. Daar is het prachtig en mooi en een stuk beter dan hier!
En weg van het hier gaan dat lijkt me mooi Lachen Dat ik mijn dierebaren dan moet achterlaten vind ik zelf het vervelends!

Ja, ik geloof zelf ook dat de hemel veel mooier is dan hier. Maar het lijkt me niet leuk om hier weg te gaan. Aan de ene kant ben ik bang voor het leven, en aan de andere kant voor de dood. Heel moeilijk uit te leggen voor mij.. Aan de ene kant wil ik niet leven, juist omdat de wereld zo verrot is. Scheve mond Aan de andere kant wil ik dus niet dood, omdat ik daar ook bang voor ben. Gewoon de onzekerheden, hoe ziet de hemel er uit? Komen al de mensen waar je van hebt gehouden daar ook? En herken je die nog? zulke dingen spelen dan heel erg door mijn hoofd..

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 16:58

Boek shock of youre live wel eens gelezen?
Dat gaat over mensen die of een bijna dood ervaring hebben of die dood zijn en een kijkje mogen nemen in de hemel!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:07

Paix, nee die heb ik niet gelezen. Dat idee vind ik ook eng, maar heb er inderdaad wel vaker van gehoord.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:09

Ik zou zegen leen hem even bij de bieb of haal hem in een boekhandel (Heel goedkoop).

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:10

Zal eens kijken.. Ja

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:11

Ik ben niet zozeer bang voor mijn eigen dood, daar denk ik echt nooit over na, maar wel voor de mensen om me heen. Het afscheid moeten nemen van geliefden vind ik veel enger.

paix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 17:15

Dat is ook iets waar ik wel bang voor ben. Als ik er alleen al denk een van mijn dierbaren te moeten verliezen word ik al zo ontzetend verdrietig!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:16

Ik ook. Soms stel ik me zelfs voor hoe hun begravenis ofzo zou zijn en hoe ik daarmee om zou gaan. Ga er wel heel ver in denk ik.. Bloos Maar dat lijkt me echt het ergste, het verliezen van dierbaren.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:18

Ik doe maar even hetzelfde verhaaltje als in aangegeven topic van arabesk.

Ik ben totaal niet bang, ik wil alleen niet. Als het de tijd is is het maar zo maar IK ben niet weg!

Toen ik klein was is er de moeder van een vriendinnetje komen te overlijden. als klein kind kom je dan thuis met de vraag: " Mama? Wat is dood?"
Ik denk dat deze vraag nog lastiger is dan: " Mama? waar komen kindertjes vandaan?"

Toen zei mijn moeder:" Nou Raantje, doe je ogen maar eens dicht, en stel je een poesje voor."

Ja ik zag hem...

" Goed. Maak die kat nu eens paars met gouden pootjes en staart?"

Ik lachend maar nog steeds met mijn ogen dicht:

" ja ik zie een paars poesje met gouden pootjes en staart" gniffel gniffel (gekke mama)

" Goedzo! Raantje, wie kijkt er nu naar dat poesje?"
"Ikke"

" Juist, kijken doe je dus niet alleen met je ogen. Als jouw lichaam niets meer kan, blijft " ik" over. En dat ben jij zelf. Dat lichaam kan je op deze aarde, waar je alles om je heen kan meten voelen en bijna alles kan zien, gebruiken. Maar als hij het niet meer doet heb je een andere nodig. En dan gaan mensen dood. Maar dat betekend niet dat JIJ of de mama van PIEP er niet meer is."

Ik geloof dat ik dit verhaal pas echt op latere leeftijd ben gaan begrijpen , maar het is het enige logische waar ik me aan vast kan houden. Dus ja, en Arabesk ik ben blij iets gevonden te hebben waar we het dan samen over eens kunnen zijn, ik weet ook zeker dat het kan!!

Nu is boven staande alleen een verhaal waardoor ik begrijp hoe dit leven ons leidt, maar de ervaringen die mensen beschrijven is niet onbekend bij mij. Echter houdt ik de gebeurtenis zelf echt voor mezelf. Misschien dat ik later de moed bij elkaar kan schrapen om het te delen. nu is die tijd wegens prive redenen er nog even niet.

Rana

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:28

Er zijn mij een aantal zeer dierbare mensen ontvallen die ik nog dagelijks mis en bij wie ik mij (als de tijd daar is) weer graag zou aansluiten. Dat maakt dat ik niet bang ben voor de dood

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:33

Ik ben niet bang voor de dood, omdat ik ervan overtuigd ben dat het hiernamaals een waanzinnige plek is om naar toe te mogen als je hier op aarde 'klaar' bent Ja Het is ook de enige verklaring die ik kan geven voor het overlijden van kinderen en mensen die nog veel te jong zijn of een heleboel meegemaakt hebben; het is voor hen tijd om naar die prachtige plek te gaan! Ja

Toch wil ik absoluut nog niet dood; ik heb nog zoveel te doen hier! Ik wil mijn studie afmaken en met heel veel plezier voor de klas staan, ik wil trouwen met mijn vriend, kinderen krijgen en ze groot zien worden, de wereld zien, genieten van al het moois iedere dag... Daar ben ik wel eens bang voor, dat ik dat nooit mee zou maken als ik plots zou overlijden.

Banger ben ik eigenlijk vooral voor mijn dierbaren om me heen, (één van) hen verliezen zou me verscheuren van verdriet. Toch blijf ik erbij dat het na het leven hier op aarde niet op houdt en dat ik iedereen die voor mij overleden is, weer terug zal zien Lovers

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:37

Mooi beschreven Rana Ja

Ik ben niet bang van de dood. Ik ben er van overtuigd dat als ik dood ga, ik op een geweldige plek kom met heel veel liefde. Sommigen noemen dat de hemel, ik weet er geen naam voor.

Als het mijn tijd is, is het mijn tijd.
Maar ik ben wel 'bang' voor het verdriet dat mijn overlijden zal teweegbrengen.