Zelfmoord....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mupjekarel

Re: Zelfmoord....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 12:12

Dat zusje bij mij zeg maar, die smste volgens mij ook alleen maar dat ze van die mense hield die ze smste..
Maarja zelfmoord met de trein betrek je enorm veel mensen bij als je pech hebt.
De machinist, eventuele mensen in de trein, omstanders die het misschien zien, politie, brandweer die het moet opruimen, en natuurlijk de familie.

Het is nooit goed te praten wat die mensen doen. Maar ik kan me beter inbeelde in die mensen. Med dankzij mijn broer, die heeft te vaak bij het spoor gestaan, en benede gezete terwijl wij allemaal sliepen om bepaalde medicijnen te nemen...
Hij deed het niet vanwege mij.. Hij kon het mij niet aandoen...

Maar ik ben wel dankbaar dat ik niet die gedachtes hoef te hebben van zelfmoord, dat ik het niet kan en hoef te doen.. Blijft een moeilijk onderwerp.....

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:13

ik ben het met botje eens, mijn vader heeft ook meerdere malen gezegd mocht ik ooit een dergelijk ongeval krijgen en niks meer ben dan een kastplantje, trek dan aub de stekker eruit..
En dat kan ik me heel goed voorstellen, dat zou ik namelijk zelf ook willen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:14

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:14

Mijn biologische vader heeft zich vanaf de 5de verdieping uit het raam gegooid.....
Dat hij het deed kon ik volledig begrijpen, dat hij het zo deed, nee. Hij woonde in een flat met veel oude mensen, en een oud vrouwtje van rond de 80 heeft hem gevonden. Toen leefde hij trouwens nog, hij heeft zelfs nog gezegd dat ze hem niet mochten redden. Het arme vrouwtje heeft er nog lang last van gehad hoorde ik later van de politie.
Verder is de kans groot dat mijn zus een soortgelijke actie gaat uithalen. Ze is een borderliner en leeft al heel lang op het randje, en heeft deze zomer gehoord dat ze de ziekte van Huntington heeft. De situatie daar is dus niet erg prettig....

Overigens kan ik er ten alle tijden respect voor opbrengen als iemand deze keuze maakt. Alleen... de manier waarop, daar heb ik vaak moeite mee. Ik kan zo boos worden op mensen die voor de trein of van een flat springen!!
Ik vind het trouwens ook een groot probleem van de maatschappij en hulpverlening. Zelfdoding mag niet en euthenasie bij psychische problemen is zéér moeilijk, waardoor er voor sommige mensen weinig anders overblijft. Ik weet dat mijn zus bepaalde therapieën heeft gehad waarin ze er dus niet eens over mocht praten!!
Ikzelf zit ook in therapie, en met mijn therapeut heb ik het er wel over gehad. Over mijn zus en mijn vader, maar ook over dat ik zelf wel op dat punt ben geweest, en af en toe nog niet weet hoe het verder moet en of ik wel verder wil. Zij reageerde gelukkig heel open, en zei ook dat als het ooit zover mocht komen, dat ik ook dan bij haar terecht kon. Ook als ik aan het overdenken wat hoe ik het zou kunnen doen. Dit vond ik toch wel erg bijzonder en erg fijn, hoewel het momenteel dus lang niet aan de orde is. Maar als het zover mocht komen, is er iemand met wie ik er over kan praten, ipv er eenzaam mee rond te lopen.

Je nabestaande blijf je altijd pijn doen met zelfmoord, maar val er vreemden niet meer lastig.....

katiavl schreef:
Terwijl als je eventjes zoekt altijd wel goede hulp te vinden in

Dit is dus niet waar. Voor sommige problemen zijn geen oplossing, en goede hulp vinden is helemaal een probleem!! Zo makkelijk is echt goede hulp vinden echt niet. Bovendien, als je het voorbeeld van mijn zus neemt: daarvoor bestaat geen hulp.....

En zelfmoord egoistisch?? Is het niet veel egoistischer om te zeggen dat zo iemand maar moet blijven leven voor een ander???? Zelfmoord doe je echt niet zomaar, dan zie je echt geen uitweg meer!

Edit: typfout

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:15

hij is uit het raam gesprongen..

in de berm gevallen en toen het water in gerold

die school is verdeeld in 2 locaties en zijn kids zaten op die school wet alleen niet of het deze locatie was

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:18

Ik vind voor de trein springen eigenlijk verschrikkelijk egoïstisch en laf (al is er een vreemd soort "moed" voor nodig lijkt me). Dat die mensen niet meer na kunnen denken hoe erg de machinist kan schrikken, of anderen die het zien... Net als ophangen of polsen doorsnijden. Degene die je vindt, wat die aantreft... daar kan je trauma's aan overhouden. Wat dat betreft vind ik "de beste manier" nog wel pillen slikken, dan lijkt het nog enigzins natuurlijk... Als je al zo ver heen bent dat je geen andere uitweg meer ziet. Het blijft weglopen voor de problemen, het is niet de goede manier.
Al is zelfmoord een heel naar iets. Ik kan me haast niet voorstellen dat je jezelf om het leven kan brengen, dat het zo erg is dat je het écht niet meer ziet zitten.
Ik heb er ervaring mee, dat wil zeggen ik heb tot twee keer toe een vriend er vanaf gehouden (ja, ook toen hij al "bezig" was Knipoog ) en dat heeft me behoorlijk aangegrepen. Ik ben zo verschrikkelijk woedend geworden, en dat heeft hem meer laten schrikken dan wat dan ook en heeft hem uiteindelijk doen inzien dat zelfmoord niet de manier is (ik ga er hier verder niet teveel over uitwijden, evt. heel verhaal via Pb).

Kimdj19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:20

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:25

Maureenn schreef:
ik ben het met botje eens, mijn vader heeft ook meerdere malen gezegd mocht ik ooit een dergelijk ongeval krijgen en niks meer ben dan een kastplantje, trek dan aub de stekker eruit..
En dat kan ik me heel goed voorstellen, dat zou ik namelijk zelf ook willen

Mijn vader zei dat ook helaas gebeurde er in 2001 hele nare dingen en hebben wij (mijn moeder broer en ik) ook zo'n beslissing voor mijn vader moeten nemen

daaf4ever

Naast de wei van mijn paard loopt een spoor. En daar is een station, onbemand.

Ik heb het nou al 2 keer meegemaakt dat je de klap hoort.. en even later alles ziet liggen, terwijl de brandweer alles opruimt.. Bah.

Zeker rond deze tijd van het jaar is het een 'geliefd' station voor 'springers'.

Anoniem

groep 7 zat (geloof ik) op de derde verdieping die hebben het ook gezien uit het raam

die realiseren zich ook echt wat er aan de hand is die kinderen houden er een trauma aan over!!

meerdere kinderen hebben het gezien
je weet hoe het gaat 1 ziet het een roept de rest van moet je eens kijken..
of hij gilt en de rest rent snel naar het raam..
kunnen zoveel redenen zijn maar kinderen reageren op elkaar als er iets te zien valt

Kimdj19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:29

Ik zou er niet aan moeten denken om dat te doen . Gelukkig maar Rolleyes .

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:38

Ik kan het wel heel goed begrijpen, het is je eigen leven en daar heb je imo nog altijf zelf de controle om beslissingen te nemen als het niet meer gaat voor jou.
En de nabestaanden, leuk is anders ja, maar het feit dat de persoon nu is waar hij wou zijn vind ik persoonlijk genoeg verzachtend werken (verdriet hou je altijd natuurlijk).

Heb zelf een vriendin die nu bijna twee jaar geleden zelfmoord heeft gepleegd door overdosis medicatie.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:42

Wat is het makkelijk iemand te veroordelen zeg Boos!

Als je niet weet waarover je praat dan zou iets meer respect wel mogen.

Niemand pleegt zomaar zelfmoord en zeker niet uit egoïsme...

Velen hebben al jaren pijn achter de rug en zijn al een eeuwigheid ongelukkig...zitten in een situatie waar ze niet uit geraken.
Velen onder hen hebben ook hulp gezocht...maar niet gevonden of niet de gepaste hulp gekregen

Velen onder hen doen ook een hulproep en willen in sé eigenlijk niet echt sterven maar kunnen eenvoudigweg niet verderleven op de manier dat ze aan het leven waren.
Ze slikken dan bijvb pillen of snijden hun polsen over in de (onbewuste) hoop toch nog gered te worden en hulp te krijgen.

Alleen is in onze huidige maatschappij de wereld al zo verstard dat hulp vaak niet komt of te laat.

Zelfmoord plegen is zelden laf...een vertroebelde geest in een vertroebeld lichaam doet soms vreemde dingen. Je hebt dan ook geen perspectief meer en ziet de dingen niet duidelijk.
Krijg je bovendien nog verkeerde medicatie van je arts doe je dingen die je helemaal nooit zou willen doen...en dat weet ik nou toevallig uit eerste hand...

Veroordeel niemand die zelfmoord pleegt...veroordeel liever de maatschappij waarin we leven die de mens zijn eigenheid niet meer gunt...
Nee vandaag de dag pest men, treitert men mensen op school of in de werksfeer...moet iedereen altijd maar meer doen en beter presteren...

Wij de medemens dragen schuld....want wij bepalen mee wat de mensheid geworden is ! Wij maken alles vaak zelf kapot en verwachten teveel van de ander...

Sterkte aan allen die zich wat minder voelen vandaag ! Hou vol ! Ooit schijnt er wel weer een lichtje aan de horizon Ach gut

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:43

daaf4ever schreef:
Zeker rond deze tijd van het jaar is het een 'geliefd' station voor 'springers'.

Het is heel naar om dit te moeten zeggen maar inderdaad, hier vlakbij (Heiloo e.o.) heb je ook zo'n zelfmoord trajact en vooral in deze tijd zijn er veel springers.

Ik kan het mezelf niet voorstellen om zoiets te doen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:51

bel91 schreef:

Zo hé, daar kom ik vaak langs met m'n aanspanning, dat wist ik nog helemaal niet!

Gelukkig heb ik het nooit zelf van héel dicht bij mee gemaakt, en dat hoop ik ook zo te houden ook.
Martinitoren was mij ook bekend; ben studente in Groningen en daar gingen al gauw geruchten dat de Martinitoren (tijdelijk) gesloten was, of tenminste, de bovenste verdieping voor bezichtiging, omdat er steeds meer mensen dit gebouw uitkozen om zelfmoord te plegen, waaronder ook wanhopige studenten.
Weet niet of hij inmiddels al weer open is voor bezoek.

Enkele jaren geleden heb ik bij een man bij mij uit het dorp een paard voor hem gereden en verzorgd. Die man had een compleet gezin, met vrouw en kinderen die nu iets ouder dan mij zijn (in de 20).
Op een dag heeft hij zijn bestelbusje voor de trein 'geparkeerd'. Het was trouwens altijd al een aparte man geweest; heel introvert, afstandelijk en helemaal in zichzelf gekeerd.

Oh en dan heb je nog in Deventer, tijdens de Deventerse Zomerkermis enkele jaren geleden.
Een wanhopige man dacht daar wel even van het reuzenrad te springen midden in de nacht. Enkele dronken jongeren hebben hem vanaf de grond staan aanmoedigen; 'Springen, springen, springen!'.
Volgens mij is de man uiteindelijk gered door politie/brandweer.
Maar extra sneu dat hij ook nog eens werd aangemoedigd....

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:53

pfff....dit is idd een heftig onderwerp.
Ik heb het ook van erg dichtbij meegemaakt.
Mijn beste vriendin heeft zich ook van haar leven beroofd, ook door middel van zich onder de trein laten komen.
Haar eerste poging was mislukt toen had ze pillen genomen en is ze gevonden door haar vriend.
We zouden een paar weken erna samen nog naar de westernexperience gaan en ik had de kaarten al in huis, het was zo raar die dag dat ik naar den bosch ging, s'morgens zat ik echt te wachten op haar. Heb die dag ook eigenlijk heel verdwaasd rondgelopen daar

Er is nu een boek verschenen over zelfdoding het gaat er meestal niet om dat diegene zichzelf dood wil hebben, maar uit de situatie wil komen waar diegene inzit en geen andere mogelijkheid ziet en zich dan maar van het leven beroofd.
Ik weet niet precies hoe dit boek heet, maar wil het wel graag eens gaan lezen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:53

Ik kan mij voorstellen dat mensen zich soms zodanig in een hoek gedreven zijn of zo wanhopig zijn dat ze zelfmoord overwegen. Ik weet niet precies hoe dat is, want ik hb het nooit meegemaakt, maar ik kan het me wel proberen voor te stellen. Laat ik voorop stellen dat ik het ook afschuwelijk vind dat sommigen van deze mensen zelfmoord plegen op een manier die, bijvoorbeeld een treinmachinist, een levenslang trauma bezorgt. Ik kan mij echter ook wel voorstellen en indenken dat deze wanhopige mensen simpelweg niet nadenken over wat ze een ander met hun zelfmoord aan doen.
Ze denken wellicht dat ze door niemand gemist zullen worden en dat de wereld beter af is zonder hen en denken verder niet na over wat de treinmachinist meemaakt of de mensen die hen moeten 'opruimen'.

Ik vind het dus aan de ene kant egoistisch als mensen voor de trein springen, maar aan de andere kant ook niet, simpelweg omdat deze mensen die met opzet egoistisch willen zijn, maar hier gewoon niet verder over nadenken.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:57

De moeder van een vriendin van mij heeft zich een half jaar geleden tussen de trein gegooid. De macinist heeft er niets van gemerkt. Ze heeft zich tussen twee treinwagins ingegegooid.
Jaren eerder had ze het al een keer met pillen geprobeerd, alleen toen is ze op tijd gevonden. Ze wisten ook al wel dat ze het weer zou proberen, want ondanks de hulp bleef ze depressief.
Helaas hebben vriendjes van haar zoon haar gevonden en de politie gewaarschuwd.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:00

Ik heb het 3 x van vrij dichtbij meegemaakt

1x vriendin 18 jaar zichzelf opgehangen.
1 x nog een 18 jaar en zichzelf opgehangen
1 x mijn buurjongetje van 13 die voor de trein is gaan liggen

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:01

Zelf heb ik het nooit van dichtbij meegemaakt.
vorige week maandag was er in Harderwijk wel iemand die dit heeft gedaan. Ik zou net met de trein aankomen, maar toen hoorden we ervan.
Ik moest terug naar het vorige station en een uur later kwam ik aan. De lijkwagen stond er nog, de sneltrein met alle mensen erin. Het was helemaal afgezet , ik heb ook niet gekeken.
Het was op het moment erg druk op het station, aangezien we om 10 over 6 zouden aankomen en aan de andere kant zou de trein ook al snel aankomen.
Mensen hebben dit dan ook gezien en konden veel vertellen.
Ik vind het vreselijk dat mensen dit voor de trein moeten doen, je betrekt zoveel mensen hierbij.
Aan de andere kant kan ik natuurlijk ook niet vertellen hoe zij zich voelen aangezien ik dit nooit mee heb hoeven te maken.

Na Harderwijk komt Ermelo, hier springen veel mensen voor de trein. Dit komt omdat naast het spoor een psygiatrisch ziekenhuis staat, niet een slimme plaats hiervoor, maar oke.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:13

Tja voor de trein springen is echt niet de goede wijze om zelfmoord te plegen...

Want niet alleen lijdt de familie om het verlies van een geliefde...bovendien krijgt de familie nog eens de factuur gepresenteerd voor de kosten (treinvertraging, omleiding, opkuiskosten edm...loopt in de 10.000 den €)...kan je gezin nog eens jaren afbetalen voor die stomme sprong

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:15

Is het meisje dat maandag nacht voor de trein is gesprongen toevallig 19? Een klant van mij kwam gister binnen die werd gebeld het nichtje van haar ex was snachts voor de trein gesprongen, meisje van 19.

hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:22

Lalidan schreef:
katiavl schreef:
Terwijl als je eventjes zoekt altijd wel goede hulp te vinden in

Dit is dus niet waar. Voor sommige problemen zijn geen oplossing, en goede hulp vinden is helemaal een probleem!! Zo makkelijk is echt goede hulp vinden echt niet. Bovendien, als je het voorbeeld van mijn zus neemt: daarvoor bestaat geen hulp.....

Hier ben ik het mee eens. Mijn oom heeft ook zelfmoord gepleegd, alleen omdat zijn relatie met zijn vriendin over was. Hij had ook hulp gezocht, maar bij wie het moest was geen plek. Uit eindelijk kon die bij iets terecht waar mensen heen gaan met alcohol problemen. Alleen maar om te praten verder niks. Deze afspraak was helaas te laat..

En wat hebben wij als nabestaande er enorm last van. Hij heeft jaren bij ons in huis gewoont..
Laatst bijgewerkt door hellen op 05-11-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:23

-
Laatst bijgewerkt door hellen op 05-11-08 13:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:23

Chikiboy schreef:
Tja voor de trein springen is echt niet de goede wijze om zelfmoord te plegen...

Want niet alleen lijdt de familie om het verlies van een geliefde...bovendien krijgt de familie nog eens de factuur gepresenteerd voor de kosten (treinvertraging, omleiding, opkuiskosten edm...loopt in de 10.000 den €)...kan je gezin nog eens jaren afbetalen voor die stomme sprong

Hier ben ik het volkomen mee eens, en het is ook nog eens shockerend voor de machinist en een enorm vieze puinhoop laat je voor anderen achter. Als je dan niet meer wilt verder leven, zoek dan een rustig plekje op en neem veel pillen.. Ik heb erg geen respect voor als andere mensen er op zo'n manier bij betrokken worden..lijkt wel of er dan om laatste aandacht wordt gevraagd