zou jij orgaan donor worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marielle231

Re: zou jij orgaan donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:42

klopt er zit heel wat aanvast, heb me toen helemaal ingelezen, en helaas wilde ze het achteraf niet eens.
Ook de operatie zelf is heel zwaar, ook voor de gene die dus de donor afstaat, vond het toen best eng, maar zou echt doorgaan als het had gekunt....

jennifer14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:43

Ik moet hier nog steeds over beslissen en vind het wel moeilijk, aan de ene kant denk ik ja dat doe ik! Aan de andere kant vind ik het een raar idee dat ze delen uit je lichaam halen als je er niet meer bent.
*Bedenkt zich nu dat ze al enkele herinneringen van het donorregister heeft gehad Bloos *

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:44

Als ik dood ben mogen ze alles van me hebben, als iemands leven ermee gered kan worden, dan ben ik daar helemaal voor. Ik heb er niets meer aan als ik dood ben, hoop dat dat nog even duurt trouwens Knipoog , maar van mij mogen ze alles hebben.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 23:57

Sylvia schreef:
Helaas gaat dat zo gemakkelijk niet Lachen Je zult zelf ook een hoop onderzoeken moeten doen en als je gezond verklaard wordt is de kans dat jouw nier afgestoten wordt nog steeds erg aanwezig...

ja daar heb je gelijk in. maar bewijze van spreken zou ik de zelfde dag nog op de operatie tafel liggen.
helaas duren die onderzoeken soms heel lang waardoor er wel kostbare tijd verloren gaat

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:58

Heb recentelijk met deze vraag te maken gekregen. Kwam er kortgezegd op neer dat ik (heel egoistisch, ik weet het) bij leven het niet aandurf. Ben te bang voor ziekenhuizen. Nou scheelde het wel dat er in dit geval genoeg potentiele (levende) donors waren en dat het uiteindelijk door omstandigheden niet door is gegaan, wat ik zou doen als ik de enige zou zijn weet ik niet.

Na mijn dood mogen ze echter alles van me hebben. Ik heb het toch niet meer nodig en als ik een ander daarmee kan redden is het het meer dan waard geweest.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 00:10

Als een naast familielid (bloedverwant) een nier nodig zou hebben, zou ik er eentje afstaan. Zo denk ik er nu over omdat het nu niet nodig is. Misschien denk ik er anders over als het echt zo ver is maar het moet natuurlijk ook nog passen. Gewoon orgaandonor ben ik al vanaf mijn 18e of zo. Het komt helaas niet zo vaak voor dat ze iets van je kunnen gebruiken, jammer. Je moet al wel een ongeluk krijgen wil er nog wat bruikbaars bij zijn en dan moet je niet teveel beschadigd zijn. Ook moeten ze snel ter plaatse zijn van de bloedsomloop moet wel gewoon doorgaan anders sterven je fitale organen alsnog af.
Maar van mij mogen ze alle bruikbare dingen gebruiken als ik kom te overlijden, is zonde als dat wordt verspilt als het nog een 2e leven kan beginnen. Al wordt er maar 1 iemand mee geholpen.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 06:58

Nagini schreef:
Nee. Nu op dit moment zeg ik nee, maar m'n ouders ja.. en volgens mij mogen je ouders tot je 18e beslissen?

Ik weet niet waarom, maar het voelt niet echt goed. Het voelt vreemd dat mensen in mij gaan snijden terwijl ik dood ben ofzo. Oncompleet.

Daarnaast wat iemand anders hier al zei; zo dadelijk krijg een alcoholist of wat dan ook een goeie nier of lever. Hallo hij heeft zijn eigen lever na de piep gezopen waarom dan een goede krijgen van iemand anders.

Even een nieuwsgierige vraag, ben jij hier ook echt principieel in? Dat je, als je ziek bent, ook geen orgaan van een ander mens wil ontvangen?
Ik weet dat sommige mensen dat ook heel bewust zeggen.

Ik zelf zou elke kans grijpen om verder te kunnen leven en zou dus graag een donororgaan aannemen als het nodig mocht zijn. Maar andersom mogen ze bij mij ook alles gebruiken als ik er niks meer aan heb.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:30

Omdat die 5 procent nog niet kans is dat je orgaan naar iemand die een fout heeft gemaakt gaat, ontneem je de kans voor iedereen?
En iemand die een fout heeft gemaakt verdiend geen nieuw begin?

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 07:57

Ik ben ook donor en heb dat eigenlijk heel jong al besloten en toen ook tegen mijn ouders gezegd toen ik minderjarig was. Op het moment dat ik 18 werd ben ik gelijk donor geworden. Ze mogen van mij ook alles hebben, alleen aan mijn gezicht mogen ze niet komen; dat is hetgene waar iedereen afscheid van neemt dus ik wil dat dat onaangetast blijft.
De reden dat ik donor ben geworden is omdat ik andere mensenlevens kan redden. Ikzelf heb er niks meer aan dus waarom zou een ander het niet mogen hebben? Ongeacht of het een crimineel is of niet. Iedereen heeft het recht om te leven.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:02

Ik ben donor. Ik heb er niets meer aan tegen die tijd en als ik er iemands leven mee kan redden, wie ben ik dan om nee te zeggen?

Mijn vriend niet, maar die kan er niet zo goed tegen om er over na te denken Vork Hij wil de beslissing niet zelf nemen maar heeft wel aangegeven dat mocht het zover komen dat ik wel 'ja' mag zeggen op orgaandonatie. En dat vind ik voorlopig genoeg, ik hoop dat hij wel nog ooit zijn donorcodicil tekent.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:11

Ik ben al vanaf mijn 16e donor en draag mijn codicil altijd bij me. Bij leven donor worden voor een nier weet ik nu niet maar ik denk wel dat ik het zou doen voor een naaste of bv mijn partner.

Voor de mensen die twijfelen omdat je nier/lever oid dan naar een drugs of alcohol verslaafde gaat. Wees hier niet bang voor, de criteria voor een donororgaan zijn erg streng en voor deze mensen is daarin geen kans.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:21

zodra ik 18 werd heb ik gelijk formulier ingevuld.
alles behalve mijn huid mogen ze gebruiken.

het intresseert me niet naar wie het gaat, ook alcoholisten kunnen nog veranderen. als ze daarvoor mijn nier nodig hebben... prima.
ik heb er toch niets aan.

ik geef ook al jaren bloed.
is volgens mij het minste wat je voor je medemens kan doen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:23

wat betreft levend.
voor familie of vrienden zou ik het wel doen.
een nier oid. voor een vreemde dan weer niet.
(tensij het zo'n verband is als bij grey's anatomy seizoen 5, dan wil ik er overna denken)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:25

Als ik nog leef gaat het heel erg om de situatie. Wie is het, waarom is het, is het direct levensbedreigend enz.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:23

Ik heb toen ik 18 was meteen mijn orgaandonor-formulier ingevuld, ik ben toch al dood dus ze mogen van mij alles hebben.
Een levende orgaandonatie lijkt me vooral errug heftig, eng en afhankelijk van de situatie; daar kan ik nu niet over oordelen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:31

Ik toen ik 16 was al, denk dan is het maar meteen duidelijk..

Op je 18e krijg je het in de bus gestuurd, maar vanaf je 16e kan je op internet al je codicil invullen.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:35

Als ik dood ben mogen ze alles hebben.
Een nier afstaan oid als ik nog leef zou ik (op het moment dan) niet zo snel doen. Misschien later aan mn kind mocht die het nodig hebben...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:38

Mocht nu mijn vader, moeder, broer of zus iets nodig hebben wat ik heb, dan ben ik bereid die af te staan.
Ik weet eigenlijk niet of ik verder donor ben, het is jammer dat je je voorkeur niet mag bepalen. Haha!

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:39

Ik ben ook donor.
Bij mij mogen ze ook zo goed als alles hebben.

Ook ben ik van plan te gaan bloed prikken. Lachen

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:43

Van mij mogen ze alles hebben wat ze kunnen gebruiken. Als ze mij maar weer netjes aan de familie overhandigen... Zolang er aan de buitenkant van mijn lichaam maar geen hindelijke dingen zichtbaar zijn (een gat voor het missen van een oog???).
Verder twijfel ik al jaren om bloed te gaan geven (net als Sani...). Waarom ik het nog steeds niet doe weet ik niet. ik geloof dat ik het een beetje eng vind Knipoog

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:44

Ik ben orgaandonor.
Ik ben het pas geworden toen mijn vader in 1 week tijd twee keer een nieuwe lever nodig had en ze die de tweede keer nietuit Nederland konden halen. Er zijn gewoon veel en veel te weinig donoren.
Er zijn strenge regels voor mensen die bijvoorbeeld alcoholist zijn. Die moeten heel wat bewijzen voordat ze uberhaupt kans maken. en ja Zulke mensen mogen ook mijn organen. Vooral omdat er misschien een jonge moeder achter hem op de lijst komt en die dan dus ook sneller geholpen kan worden.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:46

Ik ben geen donor, ook zou ik geen donororgaan willen ontvangen.
Dit is echter hoe ik er op dit moment tegen aan kijken, misschien veranderd het nog. Lachen
Maar mocht een van mijn ouders, broertje of vriend wat nodig hebben, dan zou ik als ik nog leef direct bereid zijn om wat af te staan!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:50

bloedprikken is absoluut niet eng!
de bloedbanken zijn erg professioneel en doen niets anders dan prikken. je voelt het amper.
en je kan er iemands leven mee redden!

Sara_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:55

Ik sta geregistreerd als orgaandonor, sinds mijn 17e al.
Als ik dood ga mogen ze alles van mij hebben.
Ik heb toch niets meer aan mijn lichaam dan.
Maar bijvoorbeeld een nier afstaan aan een familielid ofzo...
Ik weet het niet.
Als die situatie zich voordoet zou ik er nog heel lang over na moeten denken.
Maar ik denk ook dat mijn familielid mij het risico van de operatie niet wil meegeven.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 11:15

Als ik nog leef weet ik het zo net nog niet..... Maar dat hangt helemaal van de situaties af en wat er nodig is.
Als ik dood ben, ben ik wel donor. Ik heb wel mijn ogen uitgesloten, en mijn huid. Simpel weg omdat ik er in de kist nog wel mooi uit wil zien voor mijn nabestaanden. Bovendien worden er geen levens gered door een oogtransplantatie. Ik heb heel bewust de keuze gemaakt, ten eerste omdat ik toch niks meer met mijn organen kan en ik er dan andere mensen het leven mee kan redden, ten tweede omdat ik absoluut niet wil dat mijn nabestaande de vraag voorgeschoteld krijgen als ik plotseling kom te overlijden.

Voor degene die geen donor zijn voor het geval een alcoholist of junk jullie organen zou krijgen: Allereerst, wat maakt het uit? Stel dat zowel je hart, je nieren, je lever als je huid gebruikt zouden worden, en van al die dingen gaat er 1 nier naar een alcoholist, dan heb je nog steeds 4 mensen het leven gered die het wél waard zijn in jullie ogen!! En ook die mensen ontnemen jullie nu een kans!
Bovendien word er gescreend wie wel en niet in aanmerking komt voor een transplantatie. Een verstokte alcoholist krijgt dus echt geen nieuwe lever. Dus de kans daarop is sowieso erg klein.

Ik vind dit trouwens wel een goed topic, want er gaan nog veel te veel organen verloren die wel gebruikt hadden mogen worden, maar niet gebruikt worden omdat mensen er niet over nagedacht hebben of omdat naasten niet van elkaar weten of iemand het wel of niet wil en dan maar nee zeggen.