huren of kopen van woning

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppapier

Re: huren of kopen van woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:51

Hoewel ik nu nog studeer en mijn vriend nog zeker 3 jaar als militair op een kazerne aan de andere kant van NL zit, is samenwonen/uit huis gaan nog niet aan de orde Lachen
Wel zeggen wij nu dat we willen gaan kopen. Tegen de tijd dat wij samen willen gaan zoeken zijn we zo'n 3/4 jaar verder dan nu en heb ook ik een vaste baan. Huren vinden we beide zonde van het geld, we investeren liever direct in een eigen huis. Wel hebben we als voorwaarde gesteld dat we pas een huisje gaan kopen als we voldoende spaargeld op de rekening hebben staan Ja Mochten er dan onvoorziene hoge kosten komen de eerste jaren, dan zijn we daarop voorbereid!

Met de huidige situatie zou ik me overigens eerst héél goed laten informeren over de gevaren/nadelen van het kopen van een huis. Gelukkig is het voor ons nog niet aan de orde en zien we wel hoe het ervoor staat over een jaar of 3 Ja

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:54

He Tita, is dat soms in H?
Laatst bijgewerkt door danielle1981 op 03-11-08 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:58

danielle1981 schreef:
He Tita, is dat soms in H?

ssssssssssssssstttttttttttttttttttt
Laatst bijgewerkt door tita op 03-11-08 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:59

hahaha, ge-edit!!!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:59

ikke ook maar hoe weet jij dat?
antwoord is dus Ja

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:01

Ik heb het lekker nog gelezen Clown

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:01

Mn schoonouders wonen daar in de buurt, dus wij rijden van de snelweg af dan vaak door die wijk. Dus ik zie die foto's en denk ineens: "He, dat ken ik!"
Erg grappig!

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:03

Ik heb een huur woning,
Heb div malen samen gewoont, maar ben alleen gelukkig beter af:D

kopen zou ik wel willen maar kan alleen niet nu :S

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:04

Nuage schreef:

och maar jij woont toch ruim 150 km verderop dus stalken doe je toch niet Haha!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:06

tita schreef:
Nuage schreef:

hahaha, nee dan zou je wel heel fanatiek zijn.

Nou voor mij hoef je ook niet bang te zijn hoor! Haha!

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:10

ik huur particulier,puur omdat de woningbouw hier een minimale wachttijd heeft van 5 jaar.
Ik betaal dus nu €600,- ex per maand voor een klein hokkie met 2 slaapkamers.
Kopen is voor mij geen optie omdat mijn salaris niet voldoet volgens de bank (dat ik elke maand €600,- neerleg voor de huur vergeten ze voor het gemak even)

Ik vind eigenlijk dat de particuliere verhuurders misbruik maken van de wachttijden bij de woningbouw,maarja... daar zal ik in m'n uppie weinig aan kunnen veranderen...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:05

tita schreef:
Nuage schreef:

*stapt nu in de auto*

ROFL

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:09

Volgens mij zijn er veel mensen die een koopwoning idealiseren.
Natuurlijk, je bouwt bezit op.
Dat klopt, maar er zijn ook veel kosten aan verbonden die je niet hebt bij een huurwoning:
Denk aan onderhoud (schilderwerk Hamer ), WOZ belasting via de gemeente, WOZ-bijtelling bij je inkomen, opstalverzekering, verzekering om bijv. bij overlijden de hypotheek af te kunnen lossen.
Je bent ook minder flexibel als je een koopwoning hebt. Je kunt wat minder snel verkassen.
Wat als je net bent gaan samenwonen en je hebt samen een huis gekocht? En het blijkt na een jaar niet te klikken wie heeft dan de moed om het huis in de verkoop te zetten? Hoeveel mensen blijven dan toch maar bij elkaar vanwege de rompslomp die een verkoop met zich meebrengt? En niet te vergeten de kosten? Je betaalt gemiddeld 10% kosten koper; zoveel is je huis binnen een jaar echt niet in waarde gestegen!

Mijn vriend en ik hebben eerst een paar jaar gehuurd en zijn daarna rustig rond gaan kijken. We wisten toen ook wat beter wat onze woonwensen waren en konden gerichter zoeken.
We hebben van die paar jaar huren echt geen spijt gehad!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:59

Toen ik het ouderlijk huis heb verlate4n, ben ik gaan samenwonen met mijn aanstaande man in een huurflat waar hij al woonde, dus dat was lekker makkelijk voor mij.
Na een half jaar werd ik bijna gek in die flat omdat ik van een boerderij afkom.

Toen toch de stap gewaagt om een huis te kopen met een tuin enz, gelukkig al 2 jr geleden toen de koopwoningen nog redelijk betaalbaar waren, in onze omgeving dan.
Tot de dag van vandaag geen spijt van gehad, omdat we om deze manier vermogen opbouwen, iets wat wij in bv. 10 jr niet bij elkaar zouden kunnen sparen.
Er zitten nadelen aan het kopen van een woning t.o.z van een huurwoning maar andersom net zo, het maar net wat je persoonlijke doel is en wat je mogelijkheden zijn.
Ons doel is om na enkele jaren een groter huis te kopen met meer grond, de kans dat dit gaat lukken is afhankelijk van meedere factoren en of we dit in Nederland gaan doen is ook nog maar de vraag.
1 ding is zeker, wij hebben onze huidige koopwoning voor een hele lage prijs gekocht met een aantrekkelijke rente, als we ons huis in de toekomst zouden verkopen en de economie zit wat mee, dus niet nu dan hebben we veel winst gemaakt.
Dat is ook ons doel geweest en op deze manier kunnen we met een kleine verhoging van onze hypotheek een groter huis kopen wat tegen die tijd met een gezin aantrekkelijk voor ons is.

Wat hierboven aangehaaldf wordt wbt het verkopen van een huis als je besluit uit elkaar te gaan is zeker waar, bij een huurwoning heb je in zo'n situatie veel minder gezeur en loop je financieel een minder groot risico.
Maar dat zou voor mij geen reden zijn om nooit een koopwoning te kopen, ik ben geen huurtype, klinkt vreemd, want ik heb jaren gehuurd voordat ik voor de eerste keer ben gaan samenwonen heb ik een dijkwoning gehad, maar omdat ik niet zo goed alleen kon zijn, ben ik weer bij mn ouders en de paardjes gaan wonen.
Toch zou ik niet meer gaan huren tenzij,ik financieel niet anders zou kunnen, want in je eentje een koopwoning bekostigen is maar voor weinigen weggelegd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:28

Silvia schreef:
Wat als je net bent gaan samenwonen en je hebt samen een huis gekocht? En het blijkt na een jaar niet te klikken wie heeft dan de moed om het huis in de verkoop te zetten?

Dan ben je natuurlijk een beetje dom he als je dat doet Knipoog
Als je snel gaat samenwonen is een huurwoning beter of een vd twee moet het huis op zijn naam zetten.
Ik ga er vanuit dat mensen niet zo makkelijk een woning kopen met z'n tweeën, lijkt me dat je relatie goed moet zitten.

Maar ook wij hebben gewoon goede afspraken gemaakt over wat er gebeurt als we wel uit elkaar willen om wat voor reden dan ook.

Dat heet common sense en heeft vrij weinig met een koopwoning te maken. Gewoon je zaken goed regelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:45

Denk dat je je moet afvragen hoeveel risico je wilt en kan lopen. Heb je een laag inkomen en geen vaste baan dan is kopen zowiezo geen optie, en huren is "veilig". Huurprijzen (van corporaties) zijn nog beschermd en je hoeft nooit rekening te houden met kosten voor zegmaar een kapotte CV-ketel (heel lastig in de winter). Met kopen loop je altijd een bepaald risico.

Wij hebben voor "veilig" gekozen. We hebben een leuke tussenwoning met tuintjes voor en achter en nog een dakterras voor iets meer dan 400 Euro, huur. Als er iets is is een telefoontje voldoende om het kapotte gerepareerd te krijgen. Toen wij er net woonden bleek een van de door de vorige bewoners geplaatste dakramen te lekken, en niet zo'n beetje. Is direct verholpen, gratis en voor niets binnen 2 dagen. Onderhoud gaat gewoon volgens planning en we hebben wel geluk met de verhuurder, dat geef ik toe. Er is geen achterstallig onderhoud. Onderhoud wordt op afspraak gedaan, dus je hoeft er ook niet speciaal voor vrij te nemen. Kan ook in het weekend zonder bijbetaling als dat beter uitkomt. Ik vind het wel best zo. Ik zou doodziek worden van de zorgen als ik een eigen huis zou hebben. Wat als er zegmaar iets met de fundering aan de hand is (komt hier in de regio veelvuldig voor), wat als je CV plotseling geen zin meer heeft en je net even geen geld over hebt? Wat als de rentevrije periode is afgelopen, hoeveel ga je dan betalen? Wat als het dak plotseling gaat lekken? Ik bel gewoon op en de volgende dag staat er een monteur op de stoep.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:17

Nuage schreef:
Silvia schreef:
Wat als je net bent gaan samenwonen en je hebt samen een huis gekocht? En het blijkt na een jaar niet te klikken wie heeft dan de moed om het huis in de verkoop te zetten?

Dan ben je natuurlijk een beetje dom he als je dat doet Knipoog
Als je snel gaat samenwonen is een huurwoning beter of een vd twee moet het huis op zijn naam zetten.
Ik ga er vanuit dat mensen niet zo makkelijk een woning kopen met z'n tweeën, lijkt me dat je relatie goed moet zitten.

Maar ook wij hebben gewoon goede afspraken gemaakt over wat er gebeurt als we wel uit elkaar willen om wat voor reden dan ook.

Dat heet common sense en heeft vrij weinig met een koopwoning te maken. Gewoon je zaken goed regelen.

Nors opkijken ik ben niet dom hoor en toch is mij dat overkomen na 8.5 jaar een relatie gehad te hebben gingen we samen wonen met 10 jaar gingen we uitelkaar (van mij hoefde dat niet en ex heeft later spijt gehad)

Alles in een klap kwijt een super huis en mijn 1e liefde Huilen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:34

Wij hebben ook eerst gehuurd, ook al om te kijken of ik kon aarden in "zijn" omgeving, maar dat was geen enkel probleem. We hebben toen een heel klein huisje gehuurd van de woningstichting (toen nog ong. 1 jaar wachttijd, hoe het nu gaat weet ik niet) en dat kostte in het begin nog geen 400 euro, in het laatste jaar dat we het huurden waren we tegen de 600 euro kwijt, ik geloof dat we er 6 jaar gewoond hebben. Ondertussen kind gekregen en toen was het echt voor ons dan te klein.

Toen kregen we de kans dit hoekhuis te kopen via vrienden die gingen emigreren en geen zin hadden in kijkers over de vloer. Huis was al helemaal afgewerkt, het enige dat niet naar onze smaak is is de badkamer, maar aangezien alles werkt... boeiend.

Wat ik als voordeel vond van huren was idd dat je als er iets stuk was de beheerder kon bellen, nadeel was dat je vast zat aan bepaalde dingen, zo moest alles er ook weer in oorspronkelijke staat te brengen zijn, dus bv. een verbouwing oid deed je niet zomaar, daar zat een hoop rompslomp aan vast. Nadeel van koop is dat je idd niet zo snel verkast.

Maar de huizenmarkt is toch net als alles onderhevig aan golfbewegingen? Er zijn tijden geweest dat de huizen verkocht werden als broodjes over de toonbank, en nu gaat het tijdelijk (want golfbeweging) slechter. Balen tuurlijk als je nu je huis in de verkoop hebt staan en je moet zakken met je prijs, maar aan de andere kant zakt het huis dat je wilt kopen ook in prijs waarschijnlijk. Dus ja...

Ik weet niet wat het verstandigste is. Wij hebben nu de pech dat er Polen naast ons wonen in een koophuis die dat huren van de eigenaar die niets uit wil geven aan makelaars om het te verkopen. Alle andere huizen die hier in de buurt stonden zijn via een makelaar netjes voor leuke prijzen verkocht maar goed... en het zijn niet de leukste buren wbt. geluid.

Maar voor ons is het toch tijdelijk, we willen zodra het mogelijk is en het huis is nog verder af ook weer verder kijken. Niemand kan ver in de toekomst kijken dus is het altijd maar afwachten toch?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:38

Als je het financieel kan opbrengen zou ik kopen. Dan komt het naar je toe. Wel heb je dan zelf het werk/kosten van het onderhoud.
Toen ik ging samenwonen hebben we gelijk zelf gebouwd dus een koophuis. Deze met winst verkocht en nu heb ik een huis met 5000m2 grond, een rijbak, stukje weiland en 2 paarden thuis. Hypotheekkosten 407 euro per maand (aflossingsvrij)
Laatst bijgewerkt door magriet op 04-11-08 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:46

magriet schreef:
Als je het financieel kan opbrengen zou ik kopen. Dan komt het naar je toe. Wel heb je dan zelf het werk/kosten van het onderhoud.
Toen ik ging samenwonen hebben we gelijk zelf gebouwd dus een koophuis. Deze met winst verkocht en nu heb ik een huis met 5000m2 grond, een rijbak, stukje weiland en 2 paarden thuis. Hypotheekkosten 47 euro per maand (aflossingsvrij)

Is dat niet een tiepvauwtje?????? Wow! Bloos!

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 08:48

Oeps moest nog een 0 tussen 407 dus
Ga het even aanpassen dank je wel

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:07

margriet maar waarschijnlijk woon jij ook ergens waar ik niet kan wonen Ja Ja

Ik heb een super baan en ik kan echt niks beters krijgen zowel niet als baas als salaris dus ben ik gebonden Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:19

Breghje schreef:
magriet schreef:
Toen ik ging samenwonen hebben we gelijk zelf gebouwd dus een koophuis. Deze met winst verkocht en nu heb ik een huis met 5000m2 grond, een rijbak, stukje weiland en 2 paarden thuis. Hypotheekkosten 47 euro per maand (aflossingsvrij)

Is dat niet een tiepvauwtje?????? Wow! Bloos!

407 euro is nog helemaal niets!! In welke uithoek woon je, of heb je dit huis al heel wat jaren geleden gekocht?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:39

Precies, dat is echt weinig! Zal wel ergens in Friesland wonen ofzo?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 09:45

joyce2 schreef:
Precies, dat is echt weinig! Zal wel ergens in Friesland wonen ofzo?

Klopt en in het guldentijdperk gekocht. maar Friesland wordt ook duurder hoor.