In hoeverre mag jouw vriend zelf beslissingen nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xingridx

Re: In hoeverre mag jouw vriend zelf beslissingen nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:31

als ie zich wel klem zou zuipen zou ik hem waars. gewoon hard uitlachen als hij de dag erna een flinke kater heeft Knipoog
Kijk, als hij zich wel ieder weekend helemaal laveloos drinkt, zou ik toch op een gegeven moment wel zeggen dat ik het niet zo leuk vind, maar verbieden kan je toch niet!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:37

mijn vriend mag (bijna) alles Tong uitsteken
hoeft echt niet te overleggen als hij wat wil halen.. net zoals ik dat niet hoef..
uitgaan doen we toch niet.. dus beter je geld aan een dure vismolen uitgeven dan aan bier in de kroeg toch? Tong uitsteken

als hij een auto wil kopen die ik niet mooi vind.. boeiend! het is zijn auto! ik geef wel altijd mijn mening als hij weer eenn auto heeft gezien.. maar zeg altijd dat ie het zelf moet weten omdat het zijn auto is

ik snap ook niet waarom er mensen zijn die zoiets moeten overleggen.. het is zijn geld dus mag hij zelf weten wat hij ermee doet..
zolang we voor de rest rondkomen zie ik het probleem niet

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:42

ik vraag me af wat voor beeld je hebt van een relatie? Of wat voor relatie je hebt als je praat over 'toestemming vragen?'
Iedereen mag toch zelf weten wat ie doet? En ik doe ook wat ik wil! Knipoog mijn partner en ik hebben nergens toestemming voor nodig. M'n partner doet nooit iets wat ik niet wil. Knipoog als het iemand was die zich graag lam zoop of drugs gebruikte, was het niet mijn partner! Knipoog
En gezamelijke aankopen doen we inderdaad samen! Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 16:43

Ben het eens met jullie beide. Ik ben getrouwd en mijn man en ik hebben een gedeelde bankrekening maar nog maken we beide uit wat we kopen. Als iets echt heel duur is overleggen we wel maar verder niet. Ik heb mijn aquarium bv als hobby, hij vind het wel leuk maar meer niet maar doet helemaal niet moeilijk als ik er geld aan uit geef. Hij heeft zelf zijn computers waar hij geld aan uit geeft en dat is ook zijn zaak. Als het op is is het op en dat merkt hij (en ik) vanzelf Haha!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 23:21

Tja, mijn vriend moet maar doen wat 'ie wil. De consequenties zijn echter simpel; als ik er niet mee kan leven, zal ik zélf opstappen. Dat is alles. Ik ga hem niet vertellen wat hij wel of niet moet doen.

Drugs? Nee.
Alcohol? Niet meer dan een normaal drankje op z'n tijd.
Dure nieuwe spullen? Je doet maar, jou geld.
Uitgaan? Andere vrouwen? Tja, dat hangt ervan af met wie en hoe en alles he. Knipoog
Nieuwe job? Prima, gefeliciteerd. Maar ik ga er niet om verhuizen. Knipoog

Ik ben op zich best meegaand hoor. Lachen Als ik écht iets niet wil, stap ik op. Maar ik kan er ook prima over praten hoor.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:52

Drugs: NEE

Alcohol: wel, maar heb liever niet dat ie dronken wordt, want daar heb ik ongelofelijk slechte ervaringen mee en wil dat niet nog een keer meemaken, dus hij heeft dat maar te respecteren.

Dure, nieuwe spullen: Maakt niks uit zolang het ze eigen geld is

Uitgaan? Met andere vrouwen: ligt er ook aan met wie en waarheen

Nieuwe baan: als hij zich er goed bij voelt moet ie dat zeker doen.

Ik denk er eigenlijk een beetje hetzelfde over als Nakisha, mijn vriend mag ook bepalen wat ie doet, maar als ik er niet mee kan leven of als het mij kwetst of hij respecteerd dingen niet dan is de kans groot dat ik er ook geen zin meer in heb.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:06

maar dit soort dingen weet je toch vantevoren of in ieder geval in het begin van je relatie? Je leert iemand toch eerst kennen, voor het serieus wordt? Ik zou niet iemand willen die dat doet dus begin daar niet aan! Hoef ik ook niks te verbieden! Knipoog
Je kunt een ander mens gewoonweg niks verbieden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:50

Tja, ik ken er genoeg die alles laten bepalen door hun vrouw/partner....

Bij ons niet hoor, ik zou het niet eens uithouden bij iemand die zelf geen beslissingen kan/durft te maken

Natuurlijk worden er dingen bij ons besproken, zoals dure uitgaven. Gisteravond zelfs nog, maar dat vind ik niet meer dan normaal.
We vangen elkaar altijd goed op, als hij een beetje doorslaat met geld uitgeven dan rem ik hem af, en als ik doorsla dan remt hij mij af Haha!

Ik doe wel de administratie (voornamelijk omdat het hem geen bal interreseert) en daarvoor dus het grootste gedeelte het geld in beheer, maar hij kan er altijd bij en hij mag alles vragen etc.
Gisteravond een pensioen voor hem afgesloten. Ik heb al het voorwerk gedaan qua uitzoeken etc, maar hij maakt wel zelf de beslissing of hij het wel of niet wil.

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:55

de vraag klinkt mij enigzins in de oren als "welke halsband heb jij voor je vriendje".
iedereen moet voor zichzelf beslissen wat ie met zijn leven doet. Als jij het daar niet mee eens bent kan je dat aangeven. Misschien wil de ander dan wel veranderen. Maar als diegene dat niet wil, tja, so be it. Dan moet je er mee stoppen. In 12 jaar tijd heb ik nog nooit hoeven te zeggen "dat mag je van mij niet" belachelijk. Je kan hooguit zeggen; dat vond ik niet zo leuk". Je partner is niet je bezit of je huisdier. Het moet een gelijkwaardige metgezel zijn. En als iemand niet met geld om kan gaan en de ander daarmee in de problemen werkt dan is diegene niet rijp om samen te wonen. Dan kan je daar ook over discussieren en wie weet valt het kwartje maar zo niet; dan ga je alleen verder. Je kan niemand dwingen en wie dat wel probeert is gewoon slecht bezig. Zo zal je nooit een gelijkwaardige partij zijn voor elkaar. En dan wordt je ook geen eenheid. En geloof me, er is niets fijner dan het gevoel te hebben; jij hoort bij mij en wij zijn een. Bij jou kan ik me zelf zijn.

Discussies over vrijheid, geld, uitgaan, kinderen en drinken, dat zou allemaal al duidelijk moeten zijn voordat het echt serieus wordt. Zodat je alletwee niet voor verassingen komt te staan als je eenmaal alles naar een relatie hebt ingericht en het ook moeilijker is om weer te stoppen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:12

Sjee... wat een vraag... Scheve mond

Een vriend is je bezit niet hoor...Je kunt anderen geen dingen verbieden. Ik ben heel makkelijk: je moet doen wat je niet laten kunt, ga je over mijn grens (die ik overigens wél bespreek) is het dag dag vriendje Doei!.

Maar echt... wát een idiote vraag Rolleyes

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:12

Mijn vriend zit de hele dag in een glazen kooi, aan de riem welteverstaan.
Als hij iets wil moet hij het eerst lief vragen. Clown

Hahaha... Ik ben het helemaal met Anne eens, je doet alles in goed overleg... Knipoog

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:13

Pipo schreef:
Jeetjemina, het eerste beste vriendje die toestemming vraagt om beslissingen te nemen stuur ik sowieso ala minute naar huis!

Precies, wel een beetje ruggegraat graag anders hebben ze ook geen sex-appeal. Haha! Knipoog Clown

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:14

Nadir schreef:
Mijn vriend zit de hele dag in een glazen kooi, aan de riem welteverstaan.
Als hij iets wil moet hij het eerst lief vragen. Clown

Hahaha... Ik ben het helemaal met Anne eens, je doet alles in goed overleg... Knipoog

Haha! Haha, joh? Een glazen kooi?! Ik heb gewoon een bench. En als het mooi weer is mag ie in de kennel. Haha! Knipoog Clown Doei, doei
Laatst bijgewerkt door ladolcevita op 04-11-08 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:15

In theorie is alles in goed overleg mogelijk. Een beetje vertrouwen in elkaar Knipoog

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:16

alles in overleg uiteraard. Het is geen hond en niemand is de baas.
Maar.. je zoekt toch iemand die bij je past? Je weet van tevoren of je een party animal in huis haalt of een rustige zondagmiddag wandelaar.

Ik kan bijvoorbeeld niet omgaan met iemand die drugs gebruikt of (doordeweeks) alcohol drinkt. dat is voor mij niet bespreekbaar wegens slechte ervaringen. Dat weet ik dus ga ik niet met iemand samenwonen die daar heel anders over denkt. Doe je dat wel, tja dan krijg je conflicten. Voorkomen is beter dan genezen!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:26

drugsgebruik : geen sprake van! Geldt voor ons beide, we beginnen er niet aan want dat eindigt slecht. Vriend heeft ooit eens een joint gerookt toen wij nog niet samen waren en hij vond er echt niets aan al een geluk. Zelf zou ik het nooit willen proberen.

Alcoholgebruik: enkel thuis en als we weggaan in beperkte mate. Helaas kan vriendlief zich hier niet altijd aan houden wat af en toe in een ruzie eindigt. Heb slechte ervaringen met mijn vriend als hij dronken is, dan durft hij mij echt voor jan en alleman voor schut zetten. Dus te veel alcohol is not done!

dure nieuwe spullen: wij hebben een gezamelijke rekening. Alles wat wordt aangekocht wordt overlegd op voorhand, ja is ja, nee is nee, een ja en een nee eindigt in een goede discussie en blijft van 1 kant het antwoord nee dan is het ook nee. Dat gaat al jaren goed!

uitgaan: Ik mag al eens uitgaan, maar wel met hetzelfde geslacht. Uitgaan met het andere geslacht mag ik niet van mijn vriend en ik accepteer dat, heb er ook geen nood aan. Mijn vriend heeft voor zichzelf besloten dat hij niet meer wenst uit te gaan zonder mij. Dat is zijn keuze en als hij die ooit veranderd hou ik hem niet tegen, maar dan is het wel uitgaan zonder vrouwen erbij en zonder alcohol...

nieuwe job: als hij gelukkig is met een nieuwe job mag hij dat doen! Het enige waar over overlegd zal worden is de afstand en de uren.

conclusie: wij zijn beide jaloers, de ene al wat harder dan de andere, maar zijn door onze ervaringen zo aan elkaar gehecht dat we elkaar soms te hard respecteren in ons doen en laten. We hebben een superrelatie waarbij alles netjes overlegd word en dat appreciëren wij beiden enorm! Wij weten waarom we iets niet willen of wel willen en we voelen ons daar beide 'veilig' bij. Mijn vriend heeft van in het begin gezegd dat ik de meeste beslissingen in onze relatie zal moeten nemen omdat hij dat echt niet kan (door een verleden met zijn vader...) en voor mij is het ook niet altijd gemakkelijk, maar we slaan ons door alles wel door.

*edit: ik krijg heel vaak een opmerking van iemand (meerdere personen) dat mijn vriend zich echt wel als een hond gedraagt tegenover mij, zelf vind ik dat soms ook, maar als hij het zelf zo wilt, is dat dan verkeerd? Erger mij er soms dood aan dat iedereen dat zegt. Zelf vind ik het niet leuk om altijd beslissingen te maken maar als hij een beslissing moet maken wordt hij vervelend en kwaad. Ben ik dan echt verkeerd?

_iza_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:36

verootjoo schreef:
Sjee... wat een vraag... Scheve mond

Een vriend is je bezit niet hoor...Je kunt anderen geen dingen verbieden. Ik ben heel makkelijk: je moet doen wat je niet laten kunt, ga je over mijn grens (die ik overigens wél bespreek) is het dag dag vriendje Doei!.

Maar echt... wát een idiote vraag Rolleyes

Helemaal mee eens. Ik verbied mijn vriend niks. We weten van elkaar wat we wel en niet acceptabel vinden en daar houden we rekening mee. Uit ons zelf niet omdat je elkaar iets verbied maar omdat je van elkaar houdt en daarom rekening met elkaar houdt.

Andersom moet mijn vriend het ook niet in zijn hoofd halen om mij iets te verbieden. Dan zou ik ook gelijk weg zijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 14:56

Op dit moment bent ik vrijgezel, maar ik heb in mijn vorige relaties niets ontzegd. Mijn ex gebruikte geen drugs dat scheelde, maar als ie met de jongens op stap ging dronk ie wel eens een biertje teveel en was ie nogal aanhankelijk Haha!

verder toen we samenwoonden overlegden we gewoon over aanschaf van duurdere dingen. Dus tsja beslissingen nemen deden we samen, maar andere dingen weer individueel.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:03

Drugsgebruik : ben ik absoluut tegen, dat weet hij en hij weet ook dat als hij er wel aan begint het over is tussen ons. Niet dat hij een rede heeft om er aan te beginnen maar goed, zodat het maar duidelijk is.

Alcoholgebruik: Gewoon op een normale manier, tijdens het stappen, af en toe 's avonds en beslist niet als er nog gereden moet worden. Maar dat vindt hij zelf ook gewoon.

Dure nieuwe spullen: Het is zijn geld, we wonen nog niet samen dus hij mag doen en laten wat hij wil met zijn geld.

Uitgaan: Gewoon om de anderse week ofzo, ik vind het belangrijk dat we regelmatig onder de mensen komen. Contacten houden etc. Dat gaat prima. Als de een een keer geen zin heeft wordt dat gewoon overlegd en een beslissing genomen, dan maar een avondje bankhangen.

Nieuwe job: hij moet doen waar hij zich gelukkig bij voelt

Conclusie: Hij mag zelf beslissen wat hij doet, ik vind niet dat ik alles voor hem mag beslissen en regels die we afspreken gelden net zo goed voor mij.

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 15:18

Mijn vriend maakt al zijn beslissingen zelf Tong uitsteken

Een aantal dingen ben ik heel erg op tegen, dus als hij bv ervoor kiest om drugs te gaan gebruiken dan is hij mij kwijt en dat weet hij ook...

Voor de rest moet hij het zelf weten eigenlijk.. klem zuipen doet hij gelukkig niet waar ik bij ben want ik hou niet zo van dronken mensen Tong uitsteken Maar als hij met vrienden is gaat hij zijn gang maar Lachen idem dito voor dure dingen kopen, nieuwe job, is helemaal zijn keuze.. zal wel zeggen wat ik ervan vind maar wat hij daar verder mee doet is aan hem. Uitgaan met andere vrouwen heb ik ook geen moeite mee, heb zelf ook voornamelijk mannelijke vrienden dus kan hem dat dan moeilijk verbieden he Clown

Denk dat het wel iets anders is als je samenwoont, dan moet je natuurlijk wel iets meer rekening met elkaar houden en samen de financieën regelen etc.. maar dan zou ik het in overleg doen en niet mijn vriend dingen gaan verbieden Knipoog

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:42

Maar er zit ook een ander kant aan hoor...

Een vriendin van ons beheert in haar relatie het geld, gewoonweg omdat hij er niet mee om kan gaan. Hij sluit leningen af om tv's etc te kopen en verbrast alles tot op de laatste cent (en nog wel meer).
Op dat moment zeg ik terecht dat zij de touwtjes in handen neemt en hem 'zakgeld' geeft, hij kan er totaal niet mee omgaan en ze heeft net op tijd ontdekt dat hij dat probleem heeft want dat liep echt in de rode cijfers.
Dan vind ik dat je mag zeggen 'ik beheer het geld en neem de beslissingen hierover'...

Maar dat is wel het andere uiterste natuurlijk Knipoog