Nee

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tamara

Re: Nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:02

Ik vind het ook erg lastig om nee te zeggen, heb het laatst wel een keertje gedaan, maar vind dat nog steeds sneu Bloos Iemand vroeg iets waar ik eigenlijk absoluut geen trek in heb, moet ervoor omrijden, eerder van huis etc. Dus nee gezegd maar voel me dan ergens ook wel weer schuldig dat zij daardoor geen vervoer heeft Bloos Terwijl dat eigenlijk verder niet mijn probleem is... Maar ben wel blij dat ik het heb gezegd en hoop dat dat toch steeds beter gaat! Ook zonder allerlei uitvluchten/excuses te verzinnen, want in principe zou 'Nee' toch genoeg moeten zijn Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:48

Ik kan ook geen nee zeggen, heel erg lastig is dat. Ik wring mijzelf in duizend bochten terwijl me dat eigenlijk niet uit komt om maar geen nee te hoeven zeggen tegen iemand...
De laatste tijd gaat het me wel iets beter af, oa door mijn opleiding waardoor ik wat sterker in mijn schoenen sta, maar over het algemeen vind ik het nog erg lastig.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:33

Tamara schreef:
Ik vind het ook erg lastig om nee te zeggen, heb het laatst wel een keertje gedaan, maar vind dat nog steeds sneu Bloos Iemand vroeg iets waar ik eigenlijk absoluut geen trek in heb, moet ervoor omrijden, eerder van huis etc. Dus nee gezegd maar voel me dan ergens ook wel weer schuldig dat zij daardoor geen vervoer heeft Bloos Terwijl dat eigenlijk verder niet mijn probleem is... Maar ben wel blij dat ik het heb gezegd en hoop dat dat toch steeds beter gaat! Ook zonder allerlei uitvluchten/excuses te verzinnen, want in principe zou 'Nee' toch genoeg moeten zijn Lachen

Ik heb liever dat mensen in dat situatie nee zeggen dat ik dan me bezwaard voel omdat ze speciaal ervoor zijn omgereden o.i.d..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:35

Vroeger kon ik heel moeilijk nee zeggen...
Nu kan ik het in sommige momenten een beetje te makkelijk.. En ook dat is niet goed.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 09:37

Ik kon ook nooit nee zeggen. Ik wilde mensen graag tevreden stellen, waardoor ik steeds ja zei op dingen waar ik eigenlijk geen zin in of tijd voor had. Nu ik wat ouder wordt durf ik steeds vaker te gewoon nee te zeggen, en geloof me; dat is echt een hele opluchting!

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:37

Princesje schreef:
Ik heb dit ook heel sterk gehad. Bij mij was het naast het 'nee' zeggen ook het voor mezelf kiezen. Dus ik cijferde mezelf heel erg vaak weg om mensen maar niet teleur te stellen. Helaas is dit vorig jaar helemaal mis gegaan. Ik heb mezelf zo weggecijferd dat ik, toen ik terug kwam van vakantie, mijn huis niet meer uit kon. Zodra ik moest reizen naar school, familie o.i.d. kreeg ik paniekaanvallen Scheve mond. Gelukkig gaat het nu weer wat beter en heb ik 'noodgedwongen' wel geleerd nee te zeggen... *LOL*

Zó dit herken ik ook zó erg.
Ik kon ook nooit nee zeggen en wilde altijd voor alles en iedereen klaar staan.
Zowel werk als privé. Ik kreeg geen paniekaanvallen, maar heb wel een burn-out gehad.
Alleen maar omdat ik nooit voor mezelf koos en altijd aan anderen dacht.
Ben onder behandeling geweest bij een psycholoog en dat heeft me wel héél erg geholpen.

Voor alle mensen die ook zo'n moeite hebben met nee zeggen, willen weten hoe dat komt en er iets aan willen doen (zonder zich schuldig te voelen): je zou eens het boek "Ruimte voor jezelf" moeten lezen van Fred Sterk en Sjoerd Zwaan. Het heeft voor mij een heleboel duidelijk gemaakt en er staan hele goede tips en oefeningen in.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:40

ik kon het 'vroeger' nooit, maar nu wel hoor.. beetje van je af leren bijten anders gebruiken ze je overal voor Huilen van het lachen

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:49

hier nog 1 die geen nee kan zeggen. Soms best vervelend.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:55

Tegen veel mensen kan ik gewoon nee zeggen, maar bij mensen die ik net ken, en niet kwijt wil moet ik het echt nog leren, maar gaat al steeds beter. Haha!