Alcohol minder taboe dan drugs

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Re: Alcohol minder taboe dan drugs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:03

jemig wat gaat hier een intelligente discussie voort. Ook nog bewijzen of onderzoeken die al deze beweringen kunnen ondersteunen? ..
dacht het niet...

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:36

Het gaat ook om verschillende visies en ervaringen. Sommige dingen zijn gewoon algemeen bekend. Maar er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan hoor. Het Trimbos instituut en de Jellinek hebben daar vast info over staan op hun website staan.

JeaulijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 03:33

Zo even fijne tijd om te antwoorden, maar ik was toch nieuwsgierig naar reacties.

Ik wilde geen bewering doen, ik wilde jullie meningen weten waarom, zoals iemand op pagina 1 mooi verwoordde (even naam kwijt sorry) dat alcohol veel meer maatschappelijk geaccepteerd is, terwijl het echt niet minder gevaarlijk is dan drugsgebruik, dáár ging het me om. Ik kan me niet altijd even juist verwoorden. Eigenlijk zou er nog meer controle op alcohol moeten komen, want dan ga je meer gewonden en doden tegen dan bij drugsgebruik. Maar naar mijn gevoel, en dat is géén feit, wordt er meer gekeken naar drugsgebruikers. Op elk feest worden mensen opgepakt voor drugsbezit, maar mensen die stomdronken op de grond liggen hoor je niks van. Vast omdat dat er zoveel zijn, maar waarom is dat wel acceptabel en iemand die drugsgebruikt niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 03:41

Ik trek daarin de lijn door Haha! Ik hoef ook geen vriend die zich lam zuipt, liefst zelfs eentje die geen alcohol aan raakt Clown Mijn huidige vriend hoeft ook absoluut geen druppel aan te raken als hij nog moet rijden. Clown Dus vind alcohol net zo'n "taboe" als drugs. Clown

als ze softdrugs legaliseren hoeft het voor mijn part niet meer. Zou dat ronduit idioot vinden. (en hier in Belgie is softdrugs nog hardstikke illegaal dus ik spreek van uit mijn standpunt Knipoog ) Enneh, als ik het zo hoor, duurt het in Nederland ook niet lang meer, Ik dacht tenminste dat ze de koffieshops van maastricht al aan het pushen waren om de boeken dicht te doen, ben ik echter niet zeker van maar zou het wel een verdomt goede zaak vinden! Vork

En dan mogen ze van mij part alcohol ook illegaal maken Ja maar dan sigaretten en anti depressiva ook! Er zijn potverdikke kindjes van 14 die nog niks gezien hebben in hun leven die daar mee vol gestouwd worden. IPV ze wat te laten harden gaan ze ze over het bolleke wrijven omdat ze gepest worden, ja hallo, iedereen is ooit wel eens gepest geweest. En dát mag je dan niet raar vinden.. Terwijl het net zo erg is. Knipoog

Als je de lijn wil door trekken moet je het ook goed doen ook... Geen drank, geen drugs, geen anti depressiva en geen sigaretten. Word de wereld een stuk veiliger van!

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:35

Drugs en auto rijden gaan ook niet samen, daar hoor je weinig over. Er zijn misschien minder gebruikers van drugs dan alcohol in het verkeer, maar de ongevallen zijn net zo dodelijk als die met alcohol.

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:44

Er wordt veel meer drugs gebruikt dan mensen vermoeden, er is een gigantische opmars bezig.

Over de vraag voor het onderbouwen met feiten en onderzoeken, zit nu thuis kan er dus niet bij. Heb jarenlang op een acute behandeling vor psychiatrie gewerkt, daar kwam behoorlijk veel drugsproblematiek uit voort evenals alcohol. Er zijn zeer zeker veel onderzoeken gedaan naar het verwoestende effect, het verslavings effect, lichamelijk en psychisch van vele soorten drugs en van alchohol. Alcohol blijft daarbij in de top 3 staan van meest verslavend, meest hardnekkig en meest kapotmakend (sociaal, maatschappelijk, psychisch en lichamelijk)

Detox bij een alcoholverslaafde is echt vreselijk om te zien

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:17

Nederland is het enige land ter wereld waar soft drugs legaal is. geen ander land heeft een gedoogbeleid. Alcohol daar en tegen mag over bijna de gehele wereld worden gedronken.

Zien al die regeringen dan niet in dat het even gevaarlijk is, of zit er toch een kern van waarheid in dat drugs nu eenmaal gevaarlijker en verslavender is dan alcohol.

Ik denk dat in landen in Zuid amerika, meer mensen doodgaan aan drugs en de oorlogen die daarover gevoerd worden dan aan alcohol.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:20

Marjolein schreef:
Nederland is het enige land ter wereld waar soft drugs legaal is. geen ander land heeft een gedoogbeleid. Alcohol daar en tegen mag over bijna de gehele wereld worden gedronken.

Zien al die regeringen dan niet in dat het even gevaarlijk is, of zit er toch een kern van waarheid in dat drugs nu eenmaal gevaarlijker en verslavender is dan alcohol.

Ik denk dat in landen in Zuid amerika, meer mensen doodgaan aan drugs en de oorlogen die daarover gevoerd worden dan aan alcohol.

In België is het niet legaal, maar het word wel door de vingers gezien hoor. Das imo niet zoveel verschil.

Tja, ik denk dat alcohol gewoon meer sociaal aanvaard is, over de heel wereld heen.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:25

Waarom is alcohol dan wel legaal in België en drugs niet?

Sociaal aanvaard lijkt mij niet een officiële reden...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:27

Marjolein schreef:
Waarom is alcohol dan wel legaal in België en drugs niet?

Sociaal aanvaard lijkt mij niet een officiële reden...

Omdat het schade berokkend aan de persoon zelf en eventuele omgeving? Alcohol doet dat imo evenveel, maargoed, dat is gewoon zo ingeburgerd, dat het (helaas) geen optie is om dat illegaal te maken...

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:32

Denk dat de overheid ook veel doet aan het verminderen van alcohol bij jongeren en ivm. verkeer. Vorig jaar was er toch zo'n campagne met dat het meer kapot maakt dan je lief is? En dan zo'n jongere in een omgekeerd bierglas. Dus ik denk dat de overheid beide dingen wel aanpakt. Lachen

Ook vind ik dat er wel verschil is tussen alcohol en drugs. Ik denk dat de gevolgen van drugs ernstiger kunnen zijn (hoeft niet per se) maar ligt er aan hoeveel je gebruikt. Idem met alcohol. Gebruik gewoon je gezonde verstand dan kan je best alcohol drinken (drinken met mate Knipoog ) Ik hoef geen XTC om een leuk feestje te hebben. Biertje vind ik lekker maar dat heb ik ook niet per se nodig. Alcohol kan je ook drinken zonder je klem te zuipen, bij drugs zijn de gevolgen na 1x gebruiken toch al veel beter merkbaar dan na bv. 1 biertje? Ik vind je klem zuipen minstens net zo erg als XTC gebruiken op een feestje. Vind het allebei een soort uitvlucht zegmaar ... En daarom ben ik niet van plan beide ooit te doen Lachen

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:44

Het is wetenschappelijk aangetoond dat alcoholconsumptie gerelateerd is aan tientallen ziekten en daardoor aanzienlijk bijdraagt aan vroegtijdige sterfte. Hoewel de wetgeving omtrent alcohol duidelijker liberaler is dan drugs, is het niet zo dat dat de problemen van alcoholgebruik niet worden onderkent. Alleen is de politieke bereidheid tot ingrijpende maatregelen beperkt. Belangen van industrie, handel en fiscus zijn hierbij vanouds een remmende factor van betekenis. Het huide alcoholbeleid richt zich in het bijzonder op de handhaving van de Drank - en Horecawet. Door deze wet en accijnsheffingen wordt enigzins geprobeerd de verkoop te temperen. Toch treedt te overheid harder op bij drugs omdat dat ook voornamelijk via justitie loopt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:53

Nu ik er zo over denk is het misschien wel vreemd ja. Drugs, daar zou ik echt nooit aan doen, maar ik drink wel alcohol. Misschien omdat je van 1 biertje niet zo vreemd gaat doen als van 1 pilletje?

Bij alcolhol is het vaak zo, als je teveel hebt gehad komt het er wel weet uit (dat comazuipen zou mij niet lukken, mijn maag komt veel eerder in opstand), maar met drugs... Van 1 stickie kan je echt helemaal weg zijn. Plus dat je bijv van paddo's echt levensgevaarlijke dingen ga doen. Als ik dronken ben is het meest gevaarlijke dat ik doe struikelen en de bosjes in fietsen...

Maar ik ga geen rare dingen doen van alcohol. Ik zet mezelf alleen voor schut...

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:30

Wel is zo dat hier in NL in verhouding veel minder drugsdoden vallen vergeleken met andere landen. Dit komt door de gedoogbeleid en de mogelijkheid om je drugs te laten testen.. (helaas verandert het nu want dat testen kan nu niet meer bij de politie.. Ik kan via vrienden wel aan paar adresjes komen om drugs te laten testen als het nodig is maar het is jammer dat het niet anders kan.)
En door het gedoogbeleid is imo psychologisch minder aantrekkelijk om drugs te proberen, de kick is minder (de meeste kick komt i.m.o van de gevoel; ik gebruik..) Maar dat is niet bewezen maar in mijn ogen is het zo.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:41

waarom alcohol legaal is en drugs niet? Omdat drugs zowiezo de boel kapot maakt in je lichaam.

En alcohol bij gedoseerd en gezond gebruik zelfs nog gezond kan zijn. Zolang je van alcohol niet te veel consumeert is het absoluut niet giftig en gaan er echt geen hersencelletjes dood, dat gebeurd pas als je teveel zuipt.

Sterker nog, elke dag een glas alcohol met af en toe een dag onthouding is gezien als verantwoord alcohol gebruik en kan absoluut geen kwaad voor je lichaam.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:55

Van een glaasje rum/whisky/wodka ga je echt niet dood. Van een enkel pilletje Speed/XTC/chrystal meth kan dat wel. Ook is het veel makkelijker om hier verslaafd aan te raken.

Ik ken trouwens geen enkel soort drank die ook maar een beetje in de buurt komt bij het onderstaande
Citaat:
Wat is Crystal Meth:
Crystal Meth is een drug die wordt gemaakt van huishoudmiddeltjes. De ingredienten kunnen in bijna elk huishouden gevonden worden. Er wordt een mix gemaakt van anti-vries middel, alkaline(inhoud van batterijen), anti-hoestmiddel, lucifers en kattegrit. Producten die je normaal nooit in je lijf zou willen hebben, zorgen er samen voor dat de gebruiker zich tijdelijk heel energiek voelt. Na een keer gebruiken vraagt je lichaam om meer en kun je niet meer zonder deze giftige mix

http://members.lycos.nl/notevenonce/experiences.html

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:00

Van een enkel pilletje of speed ga je niet dood hoor, dat is echt een misvatting. Daarbij is vooral XTC weinig verslavend.

Speed, cocaine, blowe daarentegen zijn wel verslavend.

Chrystal Meth is echt bende inderdaad, in Zuid Afrika noemen ze dat Tic, het maakt alles kapot....

Alcohol is bij gedoseerd inderdaad zelfs gezond (denk aan de antioxidanten in rode wijn) drugs is in die zin slechter. Je kan beter iedere dag een wijntje drinken dan een pilletje slikken. Maar die vergelijking slaat ook nergens op, da's appels met peren vergelijken

Overigens kan je drugs overal laten testen hoor, onder andere bij de GGD en bij Jellinek etc. ook zijn er vrij drugstesters te verkrijgen via internet.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:38

Precies, van een enkel pilletje xtc ga je ook niet dood en van een stickie roken ook niet. Tot nog toe is naar mijn weten nog niet bekend dat xtc direct schadelijke effecten op het lichaam heeft na eenmalig gebruik. Alleen is het onderzoek daarnaar volgens mij nog niet afgerond. Maar het zou heel goed kunnen dat ik zwaar achterloop.

Vergelijkingen alcohol met chrystal meth vind ik echt nergens op slaan. Niet alle illegale harddrugs zijn hetzelfde hoor.
Crystal meth, coke, heroine en opium zijn allemaal gewoon bende. Maar dat is iets anders dan bijv. xtc en paddo's.

pharagirlke schreef:
als ze softdrugs legaliseren hoeft het voor mijn part niet meer. Zou dat ronduit idioot vinden. (en hier in Belgie is softdrugs nog hardstikke illegaal dus ik spreek van uit mijn standpunt Knipoog ) Enneh, als ik het zo hoor, duurt het in Nederland ook niet lang meer, Ik dacht tenminste dat ze de koffieshops van maastricht al aan het pushen waren om de boeken dicht te doen, ben ik echter niet zeker van maar zou het wel een verdomt goede zaak vinden! Vork

En dan mogen ze van mij part alcohol ook illegaal maken Ja maar dan sigaretten en anti depressiva ook! Er zijn potverdikke kindjes van 14 die nog niks gezien hebben in hun leven die daar mee vol gestouwd worden. IPV ze wat te laten harden gaan ze ze over het bolleke wrijven omdat ze gepest worden, ja hallo, iedereen is ooit wel eens gepest geweest. En dát mag je dan niet raar vinden.. Terwijl het net zo erg is. Knipoog

Als je de lijn wil door trekken moet je het ook goed doen ook... Geen drank, geen drugs, geen anti depressiva en geen sigaretten. Word de wereld een stuk veiliger van!

Als je softdrugs en alcohol illegaal zou maken, dan heb je denk ik een behoorlijk probleem met het controleren en kunnen er juist gevaarlijke situaties ontstaan. Het heeft dan een grotere aantrekkingskracht omdat het illegaal is en als de informatie beperkter is (wat vaak zo is als iets illegaal is) dan gaan mensen soms domme dingen doen. En je krijgt er een behoorlijke crimineel circuit bij.

Draakje schreef:
Drugs en auto rijden gaan ook niet samen, daar hoor je weinig over. Er zijn misschien minder gebruikers van drugs dan alcohol in het verkeer, maar de ongevallen zijn net zo dodelijk als die met alcohol.

Gelukkig rijden er minder mensen met drugs op in een auto. Dit heeft ook weer te maken met dat alcohol gewoon maatschappelijk zeer geaccepteerd is. Inmiddels is het ook taboe als je met alcohol op rijdt, maar dat was wel anders en er zijn nog altijd mensen die denken dat ze prima kunnen rijden als ze stom dronken zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:03

BraveSpots schreef:
Marjolein schreef:

In België is het niet legaal, maar het word wel door de vingers gezien hoor. Das imo niet zoveel verschil.

Tja, ik denk dat alcohol gewoon meer sociaal aanvaard is, over de heel wereld heen.

Hier mag je anders toch mee voor een ritje naar het politiebureau als ze je bezig zien Knipoog dus dat "door de vingers zien" zou ik niet zo zeker van zijn als ik jou was.

Knoffer, en je wil zeggen dat drugs nu geen crimineel circuit is? Als het strafbaar was, kon er tenminste een vervolg komen op die wat het gebruiken. Ipv zoals nu, dat ze rustig mogen door gaan met hun oliebol. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-11-08 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:17

Smystique schreef:
Alcohol is bij gedoseerd inderdaad zelfs gezond (denk aan de antioxidanten in rode wijn) drugs is in die zin slechter. Je kan beter iedere dag een wijntje drinken dan een pilletje slikken.

Dat maar gedeeltelijk waar. Van alle soorten drugs brengt alcohol de meeste schade aan op de lange termijn. Heroine daarentegen zorgt in principe voor helemaal geen schade op de lange termijn. Er is natuurlijk een kans op een overdosis en veel verslaafden lopen schade op door de risico's die het met zich mee brengt (slecht voor zichzelf zorgen, besmette spuiten etc), maar aan het middel zelf houd je niks over.
Ik kwam nog wat andere misvattingen tegen over alcohol en drugs. Alcohol is lichamelijk en geestelijk verslavend, terwijl bv cocaine, speed en xtc alleen geestelijk verslavend zijn, daardoor is dat wat betreft het afkicken makkelijker (zoals ik al eerder las, een alcoholonthoudingsdelier is idd niet echt grappig). En iemand zei dat je aan harddrugs sneller verslaafd raakt dan aan alcohol (al is dat ook een harddrug natuurlijk Knipoog ), ook dat is niet waar, verslaving schijnt pas na 3 weken dagelijks gebruik op te treden.
En XTC kan wel degelijk een direct schadelijk effect hebben op je lichaam, aan een pilletje kan je niet zien hoeveel MDMA er precies in zit en een overdosis kan tot de dood leiden (oververhitting/multi orgaanfalen).

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:40

Daarom is testen, goede kwaliteit en goede informatie belangrijk.
Op alcoholflessen staat gelukkig altijd een etiket. Maar van een paar glazen absint achter elkaar word je ook niet vrolijk.

De geestelijke verslaving vind ik het belangrijkste. Van lichamelijke verslaving afkicken is ook geen pretje (ik weet uit ervaring wat er kan gebeuren als een alcoholverslaafde ineens geen alcohol meer krijgt), maar van de geestelijke verslaving af te komen is het moeilijkst.

pharagirlke schreef:
Knoffer, en je wil zeggen dat drugs nu geen crimineel circuit is? Als het strafbaar was, kon er tenminste een vervolg komen op die wat het gebruiken. Ipv zoals nu, dat ze rustig mogen door gaan met hun oliebol. Knipoog

Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar hier in Nederland is harddrugs dealen e.d. gewoon strafbaar hoor.

We kennen alleen een gedoogbeleid voor softdrugs (wiet en hasj) en alcohol is legaal. Door het halve gedoogbeleid van softdrugs is er nu ook al een crimineelcircuit voor softdrugs idd. Verkopen en gebruiken is gedoogd, maar verbouwen (meer dan 5 planten) en inkopen niet. Hoe bedoel je krom. En wietplantages worden dus wel degelijk aangepakt. Er zou een keuze gemaakt moeten worden. Of legaal of illegaal.

Ik vind het trouwens belangrijker dat dealers van harddrugs aangepakt worden dan de gebruikers zelf. De dealers zijn de boosdoeners. Verslaafde hebben hulp nodig (al dan niet verplicht). En eenmalige gebruikers moeten gewoon hun kop erbij houden en zorgen dat ze niet verslaafd raken en geen overdosis nemen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:44

En als je die verslaafde niet op een of andere manier af schrikt of kan aanpakken, dan valt er niets te beëindigen. Zolang er kopers zijn, zijn er dealers. Of je ze straft of niet.
Softdrugs is hier volkomen illegaal en daar kan je dus ook voor opgepakt worden.

Met een van de partijen aan te pakken red je het niet volgens mij. Ben het er mee eens dat verslaafden hulp nodig hebben (dat word mijn beroep later hopelijk) maar ze mogen ook een gevolg kennen. Iemand die te hard rijd moet ook een boete betalen omdat het niet mag.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:48

Vind je verslaving opzich al niet een enorm gevolg?

Ik weet niet of er onderzoeken naar gedaan zijn, vast wel. Maar ik denk dat bijv. gevangenisstraffen voor drugsverslaafde weinig zin hebben. Verplicht afkicken en psychische hulp heb je dan volgens mij meer aan.

Edit:
Dealers doen trouwens behoorlijk veel moeite om kopers te houden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:49

No offence, maar ondanks alles is die verslaving hun eigen keuze geweest. Dus neen, dat vind ik geen gevolg, ze hebben onschuldige mensen enorm veel ellende bezorgt. Mensen die er niets mee te maken hadden. Neen, dan vind ik verslaving echt niet zo'n groot gevolg. Een gevangenisstraf lijkt me ook niet zo'n ideale straf maar er mag zeker wel een gevolg op zijn.

En ja, ik weet dat drugsdealers heel veel moeite willen doen en heel ver willen gaan Knipoog

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:57

Verslaving maakt je leven kapot. Je doet je familie, geliefde en omgeving er heel veel pijn mee. Ik vind verslaving een enorm gevolg. Tuurlijk, ooit is het hun eigen keuze geweest om te beginnen. Maar ze zijn destijds echt niet begonnen met de gedachte straks heerlijk verslaafd te zijn hoor, met alle gevolgen van dien. Sommige mensen zijn nou eenmaal gevoeliger voor verslaving, sommige mensen zijn makkelijker beinvloedbaar door foute vrienden en sommige zijn gevoeliger voor depressie.

En over welke ellende heb je het als je over de ellende hebt die ze andere bezorgd hebben? Die van de familie, vrienden en geliefde?

Het volgende gevolg, de straf dus, zou dus verplicht afkicken en therapieen volgen kunnen zijn.
Als gevangenisstraf nou niet helpt, wat heb je er dan aan? Alleen maar om dan te kunnen zeggen, dan voelen ze fout ze bezig zijn met hun verslaving? Terwijl het dus heel weinig werkelijk effect heeft. Doel van straffen moet zijn om mensen te laten stoppen met het foute gedrag. Het doel van straffen moet niet puur het straffen zijn.

En hoe vind jij dat alcoholverslaafde gestraft zouden moeten worden?