Ouderbetrokkenheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Re: Ouderbetrokkenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:31

eilleen333 schreef:
Als ik dan zou moeten kiezen tussen die 'quality time' met mijn kind opgeven om naar de bieb te gaan, is de keus voor mij niet zo moeilijk (en dan ben ik nog maar 20 en heb ik niet eens wat met kinderen Knipoog )..

Voor mij zou naar de bieb gaan met je kind júíst onder qualitytime vallen Ja

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:28

BraveSpots schreef:
Ik dacht altijd het net de bedoeling was van een school om alles te organiseren (niet alleen les geven dus). Leesboekenuitleen of schoolreizen zouden moeten worden verzorgd van de school uit. Dat ouders dan daarbij vrijwillig willen helpen is dat alleen maar mooi. Maar zo 'verplicht' je teminste niemand om zijn tijd erin te stoppen terwijl ze dat niet willen.

Iemand die niet wil, doet het dan idd niet.
En ja de organisatie van activiteiten ligt bij de school, maar dat wil niet zeggen dat de leraren dat allemaal alleen kunnen.
Je zou eens moeten weten wat er allemaal naast het meest belangrijke, lesgeven dus, gedaan moet worden.
Als er niemand meer zou helpen, zouden er nog maar zeer weinig extra activiteiten georganiseerd kunnen worden en dan wordt het alleen maar leren-leren-leren op school en niks geen andere (creatieve en leerzame) activiteiten meer.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:30

MamaMiesje schreef:
BraveSpots schreef:
Ik dacht altijd het net de bedoeling was van een school om alles te organiseren (niet alleen les geven dus). Leesboekenuitleen of schoolreizen zouden moeten worden verzorgd van de school uit. Dat ouders dan daarbij vrijwillig willen helpen is dat alleen maar mooi. Maar zo 'verplicht' je teminste niemand om zijn tijd erin te stoppen terwijl ze dat niet willen.

En ja de organisatie van activiteiten ligt bij de school, maar dat wil niet zeggen dat de leraren dat allemaal alleen kunnen.
Je zou eens moeten weten wat er allemaal naast het meest belangrijke, lesgeven dus, gedaan moet worden.
Als er niemand meer zou helpen, zouden er nog maar zeer weinig extra activiteiten georganiseerd kunnen worden en dan wordt het alleen maar leren-leren-leren op school en niks geen andere (creatieve en leerzame) activiteiten meer.

maar waar betaal ik dan de ouderbijdrage voor en waar betaal ik dan belasting voor?

Kunnen scholen niks aan doen hoor, ik neem het de scholen niks kwalijk.......... het is een overheidsprobleem!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:46

Ouderbijdrage is voor dingen als de Sinterklaascadeautjes, het paasontbijt, schoolreizen etc. Knipoog

Belasting betalen we idd ook om die reden en dat dan de regering besluit alle "Melkertbanen" (zo heette dat vroeger) eruit te gooien en de scholen dus moeten kiezen tussen hun geld uitgeven aan een leerkracht of hun conciërge/onderwijsassistent/klassenassistent...tjah...daar heb ik ook geen woorden voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:33

Het is niet helemaal maar een uurtje of een middagje he? Knipoog
Ik ben dit schooljaar al drie hele ochtenden geweest om te helpen, een aantal avonden voor sinterklaas en kerst. Dus die vieringen ben ik er ook. Ik doe het voor mijn dochter, maar ik vind wel dat scholen tegenwoordig erg veel van ouders vragen, dat was vroeger echt niet zo

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:39

En zo was het vroeger ook niet zo dat we naast de kinderen wat bijbrengen, ook nog voor voor-/tijdens-/naschoolse opvang moesten spelen, sociaal werker zijn, mediator spelen in echtelijke strijd, voor elke leerling een aparte aanpak op papier moeten hebben en uitvoeren, gesprekken hebben met schoolverpleegkundigen, maatschappelijk werkers, consulenten uit het speciaal onderwijs, crisisopvang en weet ik nog niet wat meer.
Tijden veranderen, kinderen veranderen, de maatschappij verandert en wij proberen daar zo goed mogelijk bij aan te sluiten en te voldoen aan alle verplichtingen die zich opstapelen.
En nee, dat kunnen en willen wij niet alleen doen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:01

MamaMiesje schreef:
BraveSpots schreef:

Maar is het dan niet logischer dat er word geklaagd over de overheid die blijkbaar niet genoeg middelen en personeel ter beschikking stelt? In plaats van over ouders die geen tijd hebben?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:39

BraveSpots schreef:
Maar is het dan niet logischer dat er word geklaagd over de overheid die blijkbaar niet genoeg middelen en personeel ter beschikking stelt? In plaats van over ouders die geen tijd hebben?

Eigenlijk zijn dat twee verschillende problemen, maar ze vloeien wel uit elkaar voort:

De overheid stelt steeds minder middelen beschikbaar maar wel steeds meer eisen en daardoor wordt er zwaarder geleund op de ouders voor de niet-schoolse activiteiten, maar steeds minder ouders hebben daar tijd voor/zin aan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 16:54

Eigenlijk zouden ze het hele systeem eens op de schop moeten nemen. Onderwijzend personeel werkt zich helemaal suf, ze moeten van alles.
Ik vind het leuk om te weten wat mijn dochter op school doet en om daar zo nu en dan een bijdrage aan te leveren. Dat is in mijn ogen ouderbetrokkenheid.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:01

Die 2 problemen zijn in mijn ogen inderdaad met elkaar verbonden.
Ik werk als sociaal pedagogisch medewerker voor 2 brede scholen.
Een brede school houdt in (even heel kort door de bocht gezegd) dat buurt/gezin/school met elkaar verbonden worden.
Ik organiseer voor 6 scholen (die samen 2 brede scholen zijn, snappen jullie t nog Haha!) activiteiten tijdens en na schooltijd.

Ik zou heel graag allemaal professionele mensen in willen huren voor die activiteiten, maar daar heb ik niet genoeg budget voor. Daardoor moet ik ouders/buurtbewoners vragen om als vrijwilliger deze activiteiten te doen.
Als ik deze niet heb, gaat het hele verhaal niet door.

Men vraagt van een school kinderen te vermaken de gehele dag (en zo mogelijk ook nog avond) maar er is te weinig geld beschikbaar om dit goed te doen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me rot zoek naar ouders die zoiets willen doen, maar ik ze bijna niet vind. Weinig ouder betrokkenheid te vinden. Maar als er een keer niet kan worden overgebleven op school (want er zijn niet genoeg overblijfmoeders) dan vliegen de belletjes je om de oren.
Waar moet het kind nou heen? Wat denkt de school wel niet, zomaar tussen de middag dicht te gaan....
Ook krijg ik telefoontjes van ouders als ik een activiteit niet door kan laten gaan, omdat mijn vrijwilliger door ziekte af heeft moeten zeggen. Hoe kan dat nou? Hun kind heeft zich er zo op verheugd. Kan er niemand anders dat doen (maar vooral niet zijzelf)??

Op 1 van mijn scholen heeft het schoolreis van groep 7/8 niet door kunnen gaan, omdat er te weinig ouders waren die mee konden helpen. Dat is toch belachelijk. En dan heb ik het niet over de alleenstaande ouder die hard werkt voor zn kids. Dat is helemaal te begrijpen.
Maar de ouders die met z'n 2en zijn, 2 auto's hebben en een huis van 4 ton.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:20

Ik voel me iig niet aangesproken. Elk jaar krijg ik van mijn baas mijn bijzondere vrije dag toegewezen voor het kleuterfeest.
Daarnaast schuif ik regelmatig in overleg met de planning met tijden/dagen om als chaufeurende ouder mee te gaan naar uitjes of naar gym. Andere moeders nemen het lezen voor hun rekening en het overblijven. Ik werk ook maar 24 uur per week bij een baas dus valt er ook nog wel wat te regelen.

Haha! En het heeft ook wel wat om op de school bekend te staan als "de moeder van de pony"

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:24

Anne_GTI schreef:
Ik voel me iig niet aangesproken. Elk jaar krijg ik van mijn baas mijn bijzondere vrije dag toegewezen voor het kleuterfeest.
Daarnaast schuif ik regelmatig in overleg met de planning met tijden/dagen om als chaufeurende ouder mee te gaan naar uitjes of naar gym. Andere moeders nemen het lezen voor hun rekening en het overblijven. Ik werk ook maar 24 uur per week bij een baas dus valt er ook nog wel wat te regelen.

Haha! En het heeft ook wel wat om op de school bekend te staan als "de moeder van de pony"

Jij hoeft je ook duidelijk niet aangesproken te voelen OK dan!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:33

@Def: Ik vind het logisch dat mensen klagen als de geplande activiteit niet doorgaat eerlijk gezegd. Als school moet je er anders maar niet aan beginnen imo. Scholen zouden niet mogen rusten op vrijwilligers werk, dan ben je helemaal verkeerd bezig denk ik.

Ik vind het echt raar dat mensen verwachten van ouders dat je meewerkt in school en dat je anders geen goede ouder bent. School draait toch rond het feit dat juist andere mensen zorgen voor de opleiding/activiteiten voor jouw kind? Anderds kan je evengoed thuis les gaan geven...

Die mensen met twee auto's en een groot huis hebben moeten daar vast veel voor werken. In volgens jouw moeten ze dan in hun (soms weinige) vrije tijd opdraven om oppasmoeder te zijn in school?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 17:58

MamaMiesje schreef:
BraveSpots schreef:

Eigenlijk zijn dat twee verschillende problemen, maar ze vloeien wel uit elkaar voort:

De overheid stelt steeds minder middelen beschikbaar maar wel steeds meer eisen en daardoor wordt er zwaarder geleund op de ouders voor de niet-schoolse activiteiten, maar steeds minder ouders hebben daar tijd voor/zin aan.

klopt want diezelfde overheid eist ook steeds meer van die ouder Haha! Haha! Haha!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:21

[quote="BraveSpots"]@Def: Ik vind het logisch dat mensen klagen als de geplande activiteit niet doorgaat eerlijk gezegd. Als school moet je er anders maar niet aan beginnen imo. Scholen zouden niet mogen rusten op vrijwilligers werk, dan ben je helemaal verkeerd bezig denk ik.

Het is een beetje moeilijk om hier helemaal de verbindingen enz. in mijn werk uit te leggen, maar ik werk niet vanuit school zelf.
Natuurlijk moet een school niet rusten op vrijwilligerswerk, maar er zouden zoveel leuke dingen georganiseerd kunnen worden als er meer ouder betrokkenheid was.
Dingen die voor kinderen met ouders met weinig geld heel laagdrempelig gemaakt kunnen worden, zodat zij ook eens mee kunnen doen. Kinderen die niet op 4 sporten zitten, kinderen die thuis niet zoveel hebben.
En natuurlijk ook voor kinderen die het thuis wel leuk hebben en wel op 4 sporten zitten, maar ik vind het vooral jammer voor de kinderen die erg blij zijn als zij een houtbewerkingscursus kunnen doen voor 2 euro die door een enthousiaste ouder van school, omdat ze anders niets te doen hebben of het niet kunnen betalen.

Natuurlijk ben je evengoed een goede ouder als je niet aan activiteiten mee doet. Maar ik vind dat de ouders van tegenwoordig best wat meer tijd voor hun kind kunnen vrijmaken tijdens schoolactiviteiten. Natuurlijk hoef je niet elke keer de leesmoeder of elke keer de schoolreismoeder te zijn. Maar eens tijd hiervoor vrijmaken, daar gaat niemand dood aan.
Vroegah was het helemaal niet logisch dat kinderen tussen de middag op school bleven. Toen kon er toch ook iets voor ze geregeld worden?

School was wat mij betreft een plek waar kinderen door vakbekwame mensen de benodigde dingen wordt geleerd voor de toekomst. Daarnaast wil de overheid nu dat school een plek is waar kinderen van sochtends vroeg tot savonds laat terecht kunnen. Eigenlijk is school dus een leerplek, opvang, activiteitencentrum, eetgelegenheid, speelplek enz enz. De overheid heeft zich alleen vergist in de hoeveelheid werk die hierin gaat zitten. En de hoeveelheid geld die hiervoor nodig is.
Ik denk dat we heel blij moeten zijn met de tijd die school in een kind steekt hier in Nederland. En dat je als ouder hierin best je steentje kunt bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:31

MamaMiesje schreef:
En zo was het vroeger ook niet zo dat we naast de kinderen wat bijbrengen, ook nog voor voor-/tijdens-/naschoolse opvang moesten spelen, sociaal werker zijn, mediator spelen in echtelijke strijd, voor elke leerling een aparte aanpak op papier moeten hebben en uitvoeren, gesprekken hebben met schoolverpleegkundigen, maatschappelijk werkers, consulenten uit het speciaal onderwijs, crisisopvang en weet ik nog niet wat meer.
Tijden veranderen, kinderen veranderen, de maatschappij verandert en wij proberen daar zo goed mogelijk bij aan te sluiten en te voldoen aan alle verplichtingen die zich opstapelen.
En nee, dat kunnen en willen wij niet alleen doen.

Tijden veranderen inderdaad. Veel ouders moeten wel beide werken om het hoofd boven water te houden. Dan vind ik het persoonlijk best schandalig dat ouders verweten wordt dat ze niet betrokken zijn. Je moet er maar vrij voor kunnen krijgen iedere keer.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:46

BraveSpots schreef:
@Def: Ik vind het logisch dat mensen klagen als de geplande activiteit niet doorgaat eerlijk gezegd. Als school moet je er anders maar niet aan beginnen imo. Scholen zouden niet mogen rusten op vrijwilligers werk, dan ben je helemaal verkeerd bezig denk ik.

Maar BS die activiteiten kúnnen niet gedaan worden zonder vrijwilligers! Er is geen geld genoeg om betaalde krachten dat te laten doen. En de leraren hebben daar geen tijd voor, naast hun normale/lesgevende taken!

Citaat:
Ik vind het echt raar dat mensen verwachten van ouders dat je meewerkt in school en dat je anders geen goede ouder bent.

Die woorden heb je mij niet horen uitspreken.
Ik kan hoogstens zeggen dat ik het jammer vind en dat het helaas ten koste gaat van de extra activiteiten op school. Jij maakt er nu van dat een een ouder die niks kan of wil een slechte ouder is.

Citaat:
School draait toch rond het feit dat juist andere mensen zorgen voor de opleiding/activiteiten voor jouw kind? Anderds kan je evengoed thuis les gaan geven...

Laten we niet vergeten dat de school IN DE EERSTE plaats een plek is waar kinderen opgeleid worden en NIET in de eerste plaats bedoelt is als oppasadres. Daar is een BSO voor.

Citaat:
Die mensen met twee auto's en een groot huis hebben moeten daar vast veel voor werken. In volgens jouw moeten ze dan in hun (soms weinige) vrije tijd opdraven om oppasmoeder te zijn in school?
Er zijn zat scholen die trouwens van ouders die hun kind naar de overblijf laten gaan, verlangen dan ze 1x in de maand (waar hebben we het dan over) ook bij de overblijf aanwezig zijn.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 02-11-08 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:48

Def schreef:
School was wat mij betreft een plek waar kinderen door vakbekwame mensen de benodigde dingen wordt geleerd voor de toekomst. Daarnaast wil de overheid nu dat school een plek is waar kinderen van sochtends vroeg tot savonds laat terecht kunnen. Eigenlijk is school dus een leerplek, opvang, activiteitencentrum, eetgelegenheid, speelplek enz enz. De overheid heeft zich alleen vergist in de hoeveelheid werk die hierin gaat zitten. En de hoeveelheid geld die hiervoor nodig is.
Ik denk dat we heel blij moeten zijn met de tijd die school in een kind steekt hier in Nederland. En dat je als ouder hierin best je steentje kunt bijdragen.

Amen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:49

faye schreef:
Tijden veranderen inderdaad. Veel ouders moeten wel beide werken om het hoofd boven water te houden. Dan vind ik het persoonlijk best schandalig dat ouders verweten wordt dat ze niet betrokken zijn. Je moet er maar vrij voor kunnen krijgen iedere keer.

Niemand vraagt jou om "iedere keer" vrij te nemen, Faye.
Tuurlijk kan zoiets niet elke week, maar een paar keer per jaar moet toch kunnen? Vele handen maken licht werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:55

Een paar keer per jaar? We hebben tenslotte niet allemaal zoveel vakantiedagen als leerkrachten. Ouders moeten de schoolvakanties ook opvangen. Het klinkt allemaal heel simpel, maar het is wel een beetje eenzijdig gedacht als je het mij vraagt Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:01

ben het met Faye eens.......... ouders hebben zo een 20 dagen per jaar vakantie .......... kinderen een kleine 50.......

kom je iets aan tekort zegmaar Haha!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:05

faye schreef:
Een paar keer per jaar? We hebben tenslotte niet allemaal zoveel vakantiedagen als leerkrachten. Ouders moeten de schoolvakanties ook opvangen. Het klinkt allemaal heel simpel, maar het is wel een beetje eenzijdig gedacht als je het mij vraagt Knipoog

We praten hier ook niet over wat ouders doen of laten tijdens schoolvakanties, we hebben het hier over betrokken zijn bij activiteiten tíjdens schooldagen.
Schoolvakanties zijn, qua professionele opvang, het terrein van de BSO's.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:05

Hier wordt nu alleen maar gesproken over de hulp, of juist het ontbreken daarvan, van ouders bij schoolse aktiviteiten.

Maar hoe is dat bij jullie op de rijvereniging? Zelf vind ik het steeds vervelender worden om ouders te vragen om te helpen bij aktiviteiten van de club. Bijv. helpen het springparcours opbouwen voor een wedstrijd waar hun kind aan mee doet, of het opruimen van een parcours. Noem maar op. De kinderen geven zich overal voor op, maar heel veel ouders geven niet thuis als ze gevraagd wordt om mee te helpen. School moet een kind naar toe, een vereniging is vrijwillig, dus als je als ouder geen tijd hebt om daar je bijdrage aan te leveren, is het i.m.o. goed om daar over na te denken voor een kind lid van een club wordt.

(edit: typefout)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:07

MamaMiesje schreef:
faye schreef:

We praten hier ook niet over wat ouders doen of laten tijdens schoolvakanties, we hebben het hier over betrokken zijn bij activiteiten tíjdens schooldagen.
Schoolvakanties zijn, qua professionele opvang, het terrein van de BSO's.

Als je als ouders niet voor een BSO kiest dan heb je elk vakantie uurtje hard nodig om de vakanties op te vangen. Nogmaals, we hebben niet allemaal de luxe elke schoolvakatie gewoon lekker vrij te zijn.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:11

faye schreef:
Als je als ouders niet voor een BSO kiest dan heb je elk vakantie uurtje hard nodig om de vakanties op te vangen. Nogmaals, we hebben niet allemaal de luxe elke schoolvakatie gewoon lekker vrij te zijn.
Als je daar niet voor kiest, dan vind ik ook niet dat je moet zeuren dat het allemaal zo moeilijk is om te regelen. De mogelijkheid is er en als je er dan geen gebruik van maakt, dan zit je met de consequenties ja.
En dat ik en mijn andere collega's een luizenbaan hebben met al die vakanties, dat weten we nu wel. Dat is echt de dooddoener van de eeuw en ik sta er van te kijken dat 'ie nú pas naar voren komt Rolleyes