Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: Thuis 'moeten' blijven wonen tot je bent afstudeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:53

Ik had het niet echt (lees: echt niet!) kunnen waarderen als mijn ouders me zo klem zouden zetten. Ik ben blij dat ik direct na mijn middelbare school lekker op mezelf ben gaan wonen. Niet omdat ik ze niet lief vind, maar omdat ik het toen allemaal zelf wel eens wilde gaan regelen. Mijn ouders betalen mijn college geld en een deel van mijn zorgverzekering. Zelf betaal ik de huur, gwl, mijn paard, boeken, kleding, eten, verzekeringen, alles.... Het is voor mij prima te doen dus wellicht is het voor jou ook niet zo onmogelijk als het lijkt? Het wordt dan werken en/of lenen maar ook daar kom je wel weer over heen. Ik ga er vanuit dat ik later een baan krijg waarmee ik die lening weer af kan lossen. Mocht dat niet zo zijn dan is de overheid ook nog eens zo vriendelijk om het te laten dus ik maak me daar niet al te druk om. Ik ben benieuwd of ze ook echt zo strikt zouden zijn in hun aanpak. Ze hebben immers al eerder gezien dat het niet werkt (bij je zus) en ook toen trokken ze wel weer bij. Als ik jou was zou ik als je echt weg wil je eigen plan trekken en me niet later tegenhouden door een lieve moeder die niet wil dat haar kinderen er op uit trekken. Dan komt ze maar op bezoek Lachen

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:58

Ik ben 1,5 jaar teug op kamers gegaan, mijn ouders blijven 'alles' voor me betalen. (dwz school, verzekering, en een kleine financiele bijdrage per maand) Ik had het huis absoluut niet slecht, maar ik wilde graag wat anders.

Ik persoonlijk zou er niet aan moeten denken om tot mijn 25 thuis te 'moeten' blijven wonen, daarnaast moet je natuurlijk niets; het zijn zelf de keuzes die je maakt. Je hoeft als student niet iedere dag biefstuk te eten, je kunt ook in plaats van te gaan paardrijden een baantje zoeken om zo aan geld te komen om alles te betalen.

Ik ga in het weekeind eigelijk altijd naar huis (ivm paard en werk) maar ik ben op zondag altijd errug blij dat ik weer naar mijn eigen kamertje mag Knipoog.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 13:59

Ik heb het ook al als tegenaanval gebruikt, maar geen succes...
Pa is absoluut voor rede vastbaar op zulke momenten, maar mama niet. Verdaaid alles zodat het haar goed uitkomt.
(mama is zelf op haar fiets destijds uit huis gevlucht en heeft alles zelf moeten betalen. Ze is daar sterker door geworden en wil ons dat ook leren. Maar sja... op deze manier werkt het niet Nagelbijten / Gniffelen Want mama studeerde destijds niet, maar werkte al. Ik studeer wel en kan dus niet even voltijd erbij werken)
Ik kan ook niet zomaar uit huis, dat betekend voor mij een gigantische schuldenpost en zo wil ik mijn werkende leven niet beginnen zeg maar.

Dat het puur machtsmisbruik is van haar kant, snap ik ook wel. Maar nogmaals: wat doe je eraan?
Ik kan wel weggaan, maar waarheen? Woningen zijn erg schaars hier (en op kamers kan ik niet ivm ziekte, moet een goed geisoleerd schoon huis hebben) . Waar betaal ik het van? Ik kan niet veel werken omdat ik studeer en stikallergisch ben (en daardoor niet heel veel energie heb).

En het dilemma:
Ze bedoelt het goed, maar het komt er zo verkeerd uit op deze manier.

Thuis is de sfeer echt prima, ben gek op mijn ouders! Heb een fijne kamer en alles tot mijn beschikking en het is een vrij allergeenvrije omgeving. Ik kan er ook goed studeren... en dat weet mama ook, daarom wil zij mij thuishouden.
Alleen brengt ze het niet zo tactisch.... Ik kan wel bij mijn vriend gaan wonen: maar die woont ook nog thuis Nagelbijten / Gniffelen
Ik mag ook absoluut bij mijn broer en zus wonen, maar daar heb ik lang niet dezelfde vrijheid als thuis. Zus heeft vaak genoeg gezegd: kom maar lekker bij ons wonen, kun je in utrecht studeren Lachen Maar goed... zij heeft 3 jonge kids dus studeren is geen optie dan Nagelbijten / Gniffelen

(met pa kan ik echt heel goed praten erover, maar er is maar 1 de baas is huis Nagelbijten / Gniffelen)

Het kan maar zo zijn dat als ik de kans krijg en een woning krijg aangeboden, dat ik dan de sprong in het diepe wel waag Lachen
Maar die kans heeft zich nog niet voorgedaan Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:01

Kristie schreef:
Ik ben 1,5 jaar teug op kamers gegaan, mijn ouders blijven 'alles' voor me betalen. (dwz school, verzekering, en een kleine financiele bijdrage per maand) Ik had het huis absoluut niet slecht, maar ik wilde graag wat anders.

Ik persoonlijk zou er niet aan moeten denken om tot mijn 25 thuis te 'moeten' blijven wonen, daarnaast moet je natuurlijk niets; het zijn zelf de keuzes die je maakt. Je hoeft als student niet iedere dag biefstuk te eten, je kunt ook in plaats van te gaan paardrijden een baantje zoeken om zo aan geld te komen om alles te betalen.

Ik ga in het weekeind eigelijk altijd naar huis (ivm paard en werk) maar ik ben op zondag altijd errug blij dat ik weer naar mijn eigen kamertje mag Knipoog.

Wat had je gedaan als je ouders het geldkraantje volledig dicht zouden draaien zodra je uit huis ging? Dus dat je school, verzekering en die kleine bijdrage per maand moest missen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:04

Lekker gaan sparen deze 1.5 jaar nog!
Dat is zo voorbij en dan heb je nog tijd genoeg om je eigen fouten te maken en onafhankelijk te zijn. imo heb je het prima voor elkaar!
Er zijn genoeg topics over wat het kost om te huren en te kopen en ook de boodschappen. Ik zag laasts zelfs een topic over de energie-rekening, wat iedereen per maand betaalde.
Daarbij kun je ook bellen naar instanties.
Het hangt er een beetje vanaf hoe groot je gaat wonen en of je samen wlt gaan wonen. Ik denk dat als je die kosten weet, dat je dan nog even door wil sparen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:07

Daarom wil ik ook even met pa de financiele papieren doornemen Lachen Ben erg benieuwd wat ik maandelijks kost en natuurlijk het huishouden (gas, water en licht).

Ik spaar zelf niet zo hard (verdien daarvoor te weinig per maand want ik moet zelf wel kleding ect. kopen), maar mijn vriend gelukkig wel Lachen Die werkt overigens voltijd, maar verdient te weinig om in levensonderhoud te voorzien zeg maar.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:11

Voor de info over gas,water,elektra heb je hier ook veel topics over. Ik ben het gewend om mee te betalen thuis omdat mijn moeder een bijstandsuitkering heeft en zij gekort werd op mijn studiefinanciering en bijbaan. Ik ben het gewend om mijn studie en huur ed mee te betalen thuis. Ben op mijn 21ste uit het huis gegaan en mijn moeder vond het verschrikkelijk. Toch is onze band nu beter geworden dan toen ik nog thuis woonde.
Als je voltijd werkt kun je toch wel in je levensonderhoud voorzien?? Of bedoel je meteen een koopwoning enz?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:14

Ik krijg geen stufi meer...

Maar mijn vriend verdient rond de 800 euro en daarmee kun je niet rondkomen als het gaat om huur, gas,licht,elektra, 2 keer verzekeringen, boodschappen per maand.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:16

Ik krijg 800,- van mijn wajong uitkering en daar kan ik voor 2 personen mee rond komen.
Hangt er gewoon vanaf wat je precies aan wat uitgeeft.
Trouwens jij verdient toch ook?
Ik snap dat je nu niet uit het huis wil met de studiekosten. Maar je kan echt wel rondkomen van een laag bedrag.
Als je het maar slim aanpakt en geen hoge eisen stelt.
Ik vind trouwens 800,- erg weinig voor een fulltime baan, mag ik vragen wat hij doet?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-10-08 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:18

Weet je wel zeker dat je het huis uit wilt? Uit je posts begrijp ik dat je best een hoge standaard hebt. Je eigen paard, geen kamer maar een woning, maar stel je ouders zouden wel je studie blijven betalen, waar betaal je de rest dan van?

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:21

Welshcobfan schreef:

Wat had je gedaan als je ouders het geldkraantje volledig dicht zouden draaien zodra je uit huis ging? Dus dat je school, verzekering en die kleine bijdrage per maand moest missen?[/quote]

Haha absoluut een goed punt, ik had dan eerst ontzettende ruzie gemaakt met mijn ouders Vork.
Vervolgens zou ik het tegendeel bewijzen dat ik het wel 'kan' desnoods twee baantjes erbij, lening bij de IB-groep en iedere avond pasta met kaassaus eten.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:23

Kristie schreef:
Welshcobfan schreef:
Wat had je gedaan als je ouders het geldkraantje volledig dicht zouden draaien zodra je uit huis ging? Dus dat je school, verzekering en die kleine bijdrage per maand moest missen?

Haha absoluut een goed punt, ik had dan eerst ontzettende ruzie gemaakt met mijn ouders Vork.
Vervolgens zou ik het tegendeel bewijzen dat ik het wel 'kan' desnoods twee baantjes erbij, lening bij de IB-groep en iedere avond pasta met kaassaus eten.[/quote]

Zo heb ik ook maanden geleefd. Je word er sterker van.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:27

Hooguit neemt je weerstand wat af door het eenzijdige eetpatroon, maar dat zou je kunnen oplossen door de kaassaus zo nu en dan te vervangen door tomatenfrito

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:28

Maar van die 800 euro moet ook mijn studie worden betaald Nagelbijten / Gniffelen en dat is prijzig! Ik ben al 100 euro per maand kwijt aan boeken en inschrijfgeld zit op 1565 euro. Dus reken maar uit...
Ik verdien zelf maar 100 euro per maand... dus dat is niet veel: kan ik net elke maand mijn boeken voor betalen Knipoog
Dus van die 800 euro gaat 200 euro ziektekosten af. plus 130 studiekosten: dan houd je nog maar 470 euro over. Dus dan hang je eigenlijk al Nagelbijten / Gniffelen Hier in de buurt vind je niets goedkoops qua huur wat geschikt is voor mijn gezondheid... dan eindig ik toch op een kamer ergens (maar ook de kamerhuur is hoog! Toch al rond de 250-300 euro aan voor iets heel kleins en wat niet geschikt is voor mij Nagelbijten / Gniffelen)

Mijn vriend werkt als automonteur en hij is nog maar 21, dus vandaar zijn lage salaris. Maar aan het eind zal hij ook maar 1300 euro verdienen (als ik kijk naar salaris van zijn veel oudere collega's). Maar goed: daarom studeer ik Lachen

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:30

Ik moest ook eerst thuis blijven wonen tot ik klaar wat met me studie. Ben nu een jaar geleden gestopt met me studie. Ik wist dat ik het niet ging halen en ik vond het ook niet meer zo leuk om te doen.

Woon nu jaartje samen, ben ook snel toen uit huis gegaan ook omdat ik totaal niet meer met me ouders ( vooral me moeder ) kon opschieten.
Ben nu 20 en dat vind ik mooie tijd om dr uit te gaan.

Bevalt me prima! En doe nu sinds een jaartje de boekhouding van mijn vriend en mij ons bedrijf. ( Sta er sinds vorig jaar bij ingeschreven )
Zo heb ik ook veel tijd voor me jonge paardje en blijft het huis ook netjes schoon! Vriend mooi aan het werk en hebben zelf stuk of 8 mensen in dienst bij ons bedrijf dus dat loopt allemaal lekker door.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:33

Ikeje schreef:
Weet je wel zeker dat je het huis uit wilt? Uit je posts begrijp ik dat je best een hoge standaard hebt. Je eigen paard, geen kamer maar een woning, maar stel je ouders zouden wel je studie blijven betalen, waar betaal je de rest dan van?

Paard zou ik weg doen als ik het niet kan betalen.
Kamer mag ik niet vanwege mijn gezondheid (tenzij ik de meest super schoonmakende huisgenoten krijg die overal gladde vloeren hebben liggen, geen berken in de buurt, niet roken, goed geisoleerd huis en ze mogen geen harige dieren hebben: maar in welk studentenhuis vind ik dit? Nagelbijten / Gniffelen).
Dus als mijn ouders toch studie willen betalen en het liefst ook nog mijn ziekteverzekering, zou ik wel rond kunnen komen van het salaris van mijn vriend (oeps... ben ik weer afhankelijk Nagelbijten / Gniffelen)...

Hmm hoe ik het ook went of keer: ik ben dus hoe dan ook afhankelijk zolang ik studeer! Of het is van mijn ouders, of van mijn vriend....

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:35

Ik snap dat je nu nog niet uit het huis wil financieel, dat had ik ook al aangegeven.
Ik wou alleen duidelijk maken dat je ook van weinig rond kan komen met een gewoon huishouden.
Studie word dan idd veel, maar als je echt zou willen kun je kijken naar een lening bij de ib-groep, niet ideaal maar als dat je dromen zijn.
Nu zou ik gewoon thuis wonen totdat je studie klaar is, je een baan hebt en dan uit huis gaan al dan niet samen wonen.
Ik haalde vroeger erg veel boodschappen bij de aldi, was lid bij de bieb (gratis door vrijwilligerswerk daar) en kocht erg weinig kleding en alleen afgeprijst.
Ik wil alleen zeggen dat het mogelijk is. Moeilijk misschien maar mogelijk Lachen
Wat je nu iig kan doen is informeren wat gas,water,elektra kost voor 2 personen enz. Ook waar je wil gaan wonen, is het bij je ouders duur dan kun je kijken naar een andere plaats waar het goedkoper is. Allemaal dingen die je van te voren kan uitzoeken.
Je schreef dat je geen harige dieren mag hebben in een studentenhuis. Ik had wel harige dieren, katten en het mocht van de woningbouw in overleg met de huisgenootje (was gedeelte studentenkamer). Regel geld dus niet overal.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:36

Zou je dat willen? Rondkomen van het salaris van je vriend?
Dat is toch het spannendst en het belangrijkste van het op jezelf gaan wonen, de onafhankelijkheid..?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:45

Ik besef nu pas dat ik als ik nu ga samenwonen afhankelijk ben van mijn vriend... en dat wil ik niet!
Ik ben nog liever afhankelijk van mijn ouders nu... dat voelt natuurlijker dan afhankelijk worden van mijn vriend... (vind het niet echt lekker als begin van samenwonen zeg maar, start liever evenredig).

Ik zou sowieso niet alleen willen wonen Nagelbijten / Gniffelen Dus samenwonen doe ik wel direct zodra het kan. Máár dan alleen als ik ook evenredig kan bijdragen zodat het ook echt mijn woning is! En niet dat ik het gevoel krijg: ik woon er maar bij in.

Hmm misschien toch maar lekker 1,5 thuis wonen... Ik teer voorlopig liever op mijn ouders, dan op mijn vriend (kan hij mooi doorsparen voor later zodat wij wel direct meubels etc. kunnen kopen).

Stom dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat ik nu ook afhankelijk kan worden van mijn vriend!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:55

Haha, geniet ervan!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 14:57

hahaha zal wel lukken nu Tong uitsteken

Ik was zo gefocused op uit huis gaan en dan lekker samenwonen om zo te genieten van eigen plekje... dat ik er totaal niet bij stil stond dat het alsnog niet mijn eigen plekje is Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:06

Ik "moet" ook thuis blijven wonen. Weliswaar met een andere reden dan jij, ik heb namelijk ME en kan niet op kamers wonen en studeren dat kost teveel energie. (studie volg ik ook ongeveer 1/3 van het programma). Mijn jongere zusje woont wel op kamers, mijn ouders vinden het dus geen probleem. Zelf wil ik ook nog graag thuis blijven wonen, hoewel ik eigenlijk geen keus heb, want ik heb het erg naar mijn zin!

Ondanks dat ik thuis woon voel ik me wel onafhankelijk, ik betaal zelf mijn studie, vanaf januari mijn zorgverzekering en ook alle andere kosten die ik maak zijn voor mijn rekening, alleen kost en inwoning krijg ik van mijn ouders. Financieel ben ik dus wel onafhankelijk (min of meer want zij betalen dus wel wonen en eten, maar ik regel wel zelf mijn financieen.). Als jij misschien op zoek wil naar een eigen plekje dan zou ik eerst zorgen dat je zelf weet wat alles kost en dat je je financieen zelf regelt. Als je dat goed geregeld hebt en je ouders zien dat je het aankan laten ze je misschien ook wat vrijer.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 15:11

Dat doe ik ook zeker Lachen Wil eerst alles op een rijtje qua financien Lachen Nu kan ik dat nog veilig leren, zodat ik later er profijt van kan hebben.

(mijn chronische ziekte is overigens een groot deel van de reden waarom mama mij voorlopig nog thuis wil houden.. Pas als het beter onder controle is, zal zij ook rustiger zijn denk ik Lachen )

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:27

Is het niet mogelijk om iets meer te verdienen? Van die geld zou je kunnen sparen. Altijd mooi meegenomen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:29

Welshcobfan schreef:
Dat doe ik ook zeker Lachen Wil eerst alles op een rijtje qua financien Lachen Nu kan ik dat nog veilig leren, zodat ik later er profijt van kan hebben.

(mijn chronische ziekte is overigens een groot deel van de reden waarom mama mij voorlopig nog thuis wil houden.. Pas als het beter onder controle is, zal zij ook rustiger zijn denk ik Lachen )

Daar zou je weleens helemaal gelijk in kunnen hebben. Dat is bij mij namelijk ook het geval, en tsja moeders blijven nu eenmaal ongerust. Meestal niet erg maar soms kunnen ze het net teveel overdrijven!