22/23 jaar en nog een volledige HBO studie gaan volgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sukidayo

Re: 22/23 jaar en nog een volledige HBO studie gaan volgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:15

Ik ben 27, ben net dit jaar begonnen met mijn HBO opleiding voeding en diëtetiek.....ik ben wel 1 van de oudste van mijn klas..maar..dat vind ik zeker geen nadeel..verder kan ik het prima vinden met mijn medestudenten..
je bent met 22/23 echt niet te oud om te beginnen met een HBO...succes met je vervolgstudie!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:33

Ik ben op mijn 25e begonnen aan de voltijd lerarenopleiding geschiedenis, tussendoor nog een kind gekregen Knipoog en nu mijn laatste jaar (hopelijk). En dit jaar in deeltijd maatschappijleer erbij gaan doen en al aan het snuffelen in de brochures voor meer Knipoog

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 17:49

Dus het is prima te doen als ik jullie zo hoor! Knap hoor Urielle ook nog met een klein hummeltje erbij, daar heb je wel de nodige discipline voor nodig denk ik!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:53

Citaat:
-SPH
-Bewegingsagogie en Psychomotorische Therapie
-ALO
-HBO-V

Ik denk dat er op de alo we weinig mensen van je leeftijd zullen zitten, maar dat het bij de andere studies wel mee zal vallen. Lachen

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 20:57

Haai!

Ik vind 23 nog een mooie leeftijd om een opleiding te volgen! Een jaargenoot van mij is 28 en hij is dit jaar begonnen met diergeneeskunde (6 jaar). Dus een 4 jarige studie kan nog makkelijk vind ik!:)

Succes met je studie! Cool

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:14

Kan gemakkelijk joh... Ik ben net 21 als ik dalijk aan het HBO begin, en denk dat er dan ook wel van 22/23 in de klas zitten.. mensen die eerst een MBO doen, het niet afronden, later wel een MBO afronden en dan nog HBO gaan doen zitten ook allemaal op die leeftijd... dus helemaal niet raar lijkt me Lachen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 21:24

india schreef:
ik heb het niet gedaan en heb daar eeuwig spijt van........
(ben nu 42)

doen hoor!

Nooit te laat om ermee te beginnen, ben ook pas op m'n 41e HBO gaan doen, heb alle tentamens van 4e jaar gehaald, nog wat dingetjes afmaken en dan volgend jaar afstuderen.
Alleen de kosten komen dan volledig voor eigen rekening (te oud voor studiefinanciering oid), en met een particuliere opleiding zoals ik doe, kan dat nogal oplopen.
Maar ik heb er geen seconde spijt van gehad dat ik alsnog ben gaan studeren! Alleen maar spijt dat ik dat niet eerder heb gedaan (maar 25 jaar geleden bestond deze opleiding ook nog niet).

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:32

ik doe nu MBO, eerder dat ik klaar ben zijn we... 5,5 jaar verder, daarna hbo, ik ben dan 24 maar ga het mooi nog doen Haha!

Stoeptegel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 23:07

Kan prima.. ik heb ook iemand in de klas zitten en die is 30.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 11:57

Cyruss_ schreef:
Tja waarom niet? Misschien krijg je later spijt. Ik zelf heb eerst MBO gedaan. En gelijk door gegaan naar het HBO, nu moet ik wel zeggen dat ik de oudste van de klas ben.. En daar irriteer ik me zo nu en dan gigantisch aan (een verschil van 3 jaar, ik ben 20). Hopelijk word dat bij jou anders. Ik kan namelijk aan mijn klasgenoten erg merken dat ze 'kinderlijker' zijn, maar goed je zit er natuurlijk voor jezelf. Gewoon doen dus!

Dat heb ik ook gedaan, alleen heb ik op het hbo wel het eerste jaar kunnen overslaan. Maar ik zit met allemaal mensen van mijn leeftijd. Zit nu in 3e jaar. Ik ben 21 en echt niet de oudste van de klas. De jongste is geloof ik 18 of 19. Ik voel me dan ook prima thuis in me klas.

eempiej schreef:
Ik heb klasgenoten die die leeftijd hebben. Sommige daarvan konden zich niet zo goed aanpassen bij de groep van 17/18/19 jarige en zijn daarom gestopt. Anderen hebben zich een beetje aangepast en doen gezellig mee in de klas. Ik denk dat je zelf kan beoordelen hoe jij daarin bent. Ik denk dat het mogelijk is! Je hebt nog geen kinderen oid. Je woont nog niet zelfstandig. Overigens heb ik nog klasgenoten die samen wonen en die ook geen problemen hebben dit met hun studie te combineren.

Ik vind het opzich niet heel relevant of je goed kan opschieten met je klas. Ik doe een studie voor mezelf, niet om vrienden te maken ofzo. We moeten wel veel samenwerken en dan is het wel handig dat je elkaar wel enigszins begrijpt. Maar ik vind dat je gewoon zakelijk met elkaar moet kunnen omgaan.

Op het mbo had ik daar veeeeel meer problemen dan nu op het hbo. Op het mbo werd ik soms echt helemaal gek van mensen die gewoon niet kunnen en niet willen samenwerken.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:44

Ik weet niet echt hoe het dan zal zijn,
omdat ik nog geen 22 ben.
Maar als ik jou zou zijn zou ik gewoon de kans aannemen om nog een HBOstudie te volgen.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:04

Ik was 22 toen ik begon aan een nieuwe universitaire studie en dat bevalt prima hoor. Je moet je wel realiseren dat het 'niveau' van je klasgenoten op 18 jarige leeftijd ligt en dat is best wennen Ja .

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 14:23

ik denk dat het er ook aan ligt of je op hbo studeert of op een universiteit. op een hbo heb je meer dat je in een klas zit terwijl op de universiteit kun je met 500 man in een college zaal zitten.
Bij mijn studie psychologie zie je dan ook dat er heel grote verschillen zijn in leeftijd toen ik 3 jaar geleden begon waren er mensen die aan dezelfde studie begonnnen die 18 waren maar er waren er ook bij die 38 waren. als je in zo'n grote groep zit heb je ook meer verschil en valt het niet zo op maar ik kan me voorstellen dat als je een hbo studie doet en in en "klas "zit tussen 18 jarige dat je alsje dan de enige 25 jarige bent je het misschien minder prettig vind.
Ik denk persoonlijk dat het niet zo veel uit maakt hoe oud je bent als je met een studie begint. Als het je leuk en interessant lijkt is het altijd goed om te gaan studeren denk ik, hoe oud je ook bent.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:04

Leeftijd is maar een getal. Als jij die studie wilt doen dan moet je het gewoon doen!! Of je nu 16 - 20 -25 - 30 of zelfs nog ouder bent. Je bent nooit te oud om te leren.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:09

Ik zou zeggen: als je het graag wilt...er voor gaan.
Ik ben bijna veertig en ben begonnen aan mijn tweede HBO opleiding.
Ik ben toen ik twintig was afgestuurd aan een HBO opleiding en ben toen meteen gaan werken ipv verder studeren.
Nu heb ik een baan, waarbij ik nu nog een studie er bij mag doen. Ik heb gekozen voor HBO psychologie en ik vind het geweldig leuk!
Ik doe het uiteraard in deeltijd, vanwege mijn baan er naast. Maar het is goed te doen.
Dat zou jij ook nog kunnen overwegen: wel blijven werken en een HBO studie in deeltijd gaan doen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:11

Thats_Me schreef:
Leeftijd is maar een getal. Als jij die studie wilt doen dan moet je het gewoon doen!! Of je nu 16 - 20 -25 - 30 of zelfs nog ouder bent. Je bent nooit te oud om te leren.

Dat klinkt wel heel erg....uhm....oud....als je het zo formuleert!

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:17

Marieke_K schreef:
Gewoon doen. Ik heb nu een eerste jaar student van 30 in mijn klas zitten Lachen

De leeftijd bij onze eerste jaars loopt uit een van 16 tot 26 (en dan de 30 jarige als uitschieter).

Dan is er ook nog hoop voor mij.

ben 30 jaar

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:32

Bij mij in de klas zitten ook *telt* sowieso 3 23+ers die een voltijd opleiding volgen. Ja
Je bent nooit ergens te oud voor om iets bij te leren, ik zou me er dus niets van aan trekken dat je misschien gemiddeld bij de wat ouderen hoort.. Lachen

Mijn klas loopt van 18 t/m 28 en dat gaat supergoed samen. Ja

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 22:54

ik was 23 (vorig jaar) toen ik nog met een 3 jarige opleiding begonnen ben. Dan wel een met veel praktijk.

Alsje echt iets wil zou ik het echt doen, nu kan je het nog later doe je dat steeds minder snel

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:12

Ik was 22 toen ik begon aan de opleiding C.T. Ik merk juist bij mij opleiding dat mijn leeftijd (nu 24 en 3e jaars) veel voordelen heeft op het gebied van stage. Daar willen ze toch liever studenten hebben die in de twintig zijn, dan studenten die net van de HAVO afkomen!

Succes, als je het echt wilt; laat je leeftijd niet tegenhouden!!

Anoniem27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:59

Nee ik probeer ook niet m'n leeftijd mee te laten tellen, maar de opleiding fysiotherapie lijkt me ook nog steeds erg leuk...maar m'n moeder raadt 't me alweer af..als ik zou beginnen ben ik 23 en als ik afgestudeerd ben, ben ik waarschijnlijk 27 jaar...maar goed als ik iets echt wil moet ik ervoor gaan en dan niet met de instelling beginnen van 'oh ik moet nog 4 jaar....blablabla'

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:35

ik ben ook met die instelling begonnen hoor Haha!, maar zit nu gelukkig al over de helft! het gaat sneller dan je denkt! Ja

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:37

Zeker doen, je kunt het beter doen en halverwege bedenken dat het toch niet is wat je verwachtte. Dan dat je over 10 jaar denkt: had ik maar.....

Ik heb het zelf ook gedaan. mavo, 1 jaar havo, mbo, werken, HBO

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:36

Ik heb een mbo diploma en een jaar gewerkt en toch weer besloten naar school te gaan. HBO paardenhouderij. Ik moet zeggen dat de eerste weken moeilijk was al dat stil zitten Tong uitsteken Ik ben met 21 jaar de oudste uit mijn klas, op zich niet erg ik kan goed met de andere studenten overweg. Alleen qua ontwikkeling is het een beetje anders.
Ik woon overigens nog thuis mede omdat mijn paard goedkoop gestalt staat en ik een auto heb. Ik merk het wel qua geld maar heb er nog geen spijt van!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 22:16

Marjoleintje, ik doe fysio!
Ben relatief oud met mijn 21 jaar.
Heb nu weer een nieuwe klas, en daar zitten er ook twee van 23 in. Lachen
Mocht je nog iets willen weten, dan hoor ik het wel (pb is makkelijkst, kan ik dit topic niet uit het oog verliezen).

Ik zou je ieg niet laten ontmoedigen, gewoon doen! Lachen