10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Re: 10 jagers op 1 konijn....is dat nou jachtsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:19

Jagen om de populatie op peil te houden is alleen maar goed. Overbevolking zorgt er ook voor dat er konijnen en hertjes een harde, weliswaar natuurlijke, dood sterven. En vangen en weggeven is leuk, maar ik geloof nooit dat je een wild konijn gelukkig maakt met een hokje. Bovendien is daar totaal geen markt voor. Jagen op zieke dieren vind ik ook prima. Als staatsbosbeheer zieke dieren wel laat rondlopen is het ook niet goed (dan liggen er plotseling karkassen op de fietspaden, moet je de bezoekers van de parken dan horen).

Jagers die hun protocol niet in acht nemen zouden ze onmiddelijk hun vergunning af moeten nemen, maar voor zover ik weet gebeurt dat ook.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:20

@ _Tara_: Daar geef ik je helemaal gelijk in. Maar iedereen heeft een ander moraal, en de een kan het eten van vlees (uit de bio-industrie) voor zichzelf goedpraten. De ander verwijt een vegetariër dat ze ook maar geen leren schoenen moeten dragen.

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met confronteren. Als je ziet dat een konijn of een varken wordt afgeschoten zal menig mens daar met afschuw naar kijken. Daarom wordt de jacht verafschuwd en wordt de bio-industrie uit de gedachte verbannen tijdens het eten van dat vlees. Denk ik.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:23

_Tara_ schreef:
Maar zijn jullie dan ook allemaal vegetariër? Ik wil de jachtsport echt niet goed praten ofzo, maar zo'n koe/varken/kip heeft het echt niet veel beter dan zo'n konijn Knipoog En ik snap echt wel dat jullie de jachtsport zielig vinden, heb ik ook respect voor. Maar als je dan wel iedere avond lekker een biefstukje eet vind ik het een beetje hypocriet.

Ik ben geen vegetarier nee, sterker nog, ik ben gek op een stukje vlees Vingers aflikken Het gaat mij erom dat het een totaal ander verhaal is of een dier op een kundige wijze geslacht wordt (ik ga er maar even vanuit dat dit in NL zo is) of dat het voor iemands 'plezier' in een poot wordt geschoten en vervolgens nog een kwartier pijn moet lijden.

Bovendien vind ik het ronduit barbaars dat er mensen zijn die plezier beleven aan het doden van een ander wezen, daar kan ik echt met mijn verstand niet bij

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:24

Lizzle schreef:
@ _Tara_: Daar geef ik je helemaal gelijk in. Maar iedereen heeft een ander moraal, en de een kan het eten van vlees (uit de bio-industrie) voor zichzelf goedpraten. De ander verwijt een vegetariër dat ze ook maar geen leren schoenen moeten dragen.

Ik denk dat het allemaal te maken heeft met confronteren. Als je ziet dat een konijn of een varken wordt afgeschoten zal menig mens daar met afschuw naar kijken. Daarom wordt de jacht verafschuwd en wordt de bio-industrie uit de gedachte verbannen tijdens het eten van dat vlees. Denk ik.

Dat is ook zo, de jacht gebeurd natuurlijk in de open lucht, daar komen mensen mee in confrontatie. Bio-industrie vindt plaats achter gesloten deuren en daar krijgen we niks/weinig van mee. Struisvogelpolitiek noemen ze dat toch? Ik vind het echt prima als mensen de jacht vreselijk vinden maar wel vlees uit de bio-industrie eten. Maar ik vind dat mensen zich dan wel echt bewust moeten zijn van wat voor vlees ze eten. Daarom wil ik zelf ook graag een keer mee met jagen, om met eigen ogen te zien hoe dat er aan toe gaat.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:24

Ik ben er ook op tegen, en dan vooral het aspect dat mensen er plezier uithalen een dier dood te schieten Scheve mond .

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:26

Mas schreef:
_Tara_ schreef:
Maar zijn jullie dan ook allemaal vegetariër? Ik wil de jachtsport echt niet goed praten ofzo, maar zo'n koe/varken/kip heeft het echt niet veel beter dan zo'n konijn Knipoog En ik snap echt wel dat jullie de jachtsport zielig vinden, heb ik ook respect voor. Maar als je dan wel iedere avond lekker een biefstukje eet vind ik het een beetje hypocriet.

Ik ben geen vegetarier nee, sterker nog, ik ben gek op een stukje vlees Vingers aflikken Het gaat mij erom dat het een totaal ander verhaal is of een dier op een kundige wijze geslacht wordt (ik ga er maar even vanuit dat dit in NL zo is) of dat het voor iemands 'plezier' in een poot wordt geschoten en vervolgens nog een kwartier pijn moet lijden.

Bovendien vind ik het ronduit barbaars dat er mensen zijn die plezier beleven aan het doden van een ander wezen, daar kan ik echt met mijn verstand niet bij

Veel vlees wat wij hier eten komt ook niet uit Nl maar uit andere landen. En daarbij, dat levert vast ook stress op voor zo'n koe. Voor je plezier een beest in z'n poot schieten en het dan nog een kwartier pijn te laten lijden ben ik ook zeker niet voor. Als je een goede jager bent gebeurd dit je niet en als dit je wel gebeurd baal je hier ontzettend van. Dan ga je niet voor de camera zitten vertellen dat dat normaal is.
En dat jij je daar niks bij kan voorstellen dat je voor je plezier een beest schiet snap ik wel. Ik weet ook niet of je dat zo moet zien. Zou ik m'n vader eens moeten vragen, of ie daar echt plezier bij voelt als ie een beest dood.

Edit: Ben nu even weg, maar ik zal vanavond zeker even bijlezen Lachen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:36

Ik lees hier verder dat jagen noodzakelijk zou zijn om het wild 'op peil' te houden, dat vind ik dus ook kolder, de natuur regelt dit zelf. Denk maar aan de myxomatose uitbraken elk jaar als er teveel konijnen zijn, het is naar voor de dieren en een gruwelijke dood, maar op die manier ruimt de natuur zelf het overtollige wild. Mensen hoeven zich hier naar mijn mening niet mee te bemoeien.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:37

Tjonge, wel een sterk overdreven topic titel......
Is dat om anderen van jouw gelijk te overtuigen TS?
Als je een discussie over de Jacht(sport) wilt opstarten, kom dan met feiten en niet met onzinnige kreten....

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:41

Nouja, zie het maar zo. Die ene konijn hadden er ook 10 kunnen zijn.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:44

Mas schreef:
Ik lees hier verder dat jagen noodzakelijk zou zijn om het wild 'op peil' te houden, dat vind ik dus ook kolder, de natuur regelt dit zelf. Denk maar aan de myxomatose uitbraken elk jaar als er teveel konijnen zijn, het is naar voor de dieren en een gruwelijke dood, maar op die manier ruimt de natuur zelf het overtollige wild. Mensen hoeven zich hier naar mijn mening niet mee te bemoeien.

Geef mij dan toch maar dat ene schot in plaats van die uitmergeling en hongersdood doordat de konijntjes blind worden en dan heb ik het niet eens over de ziekten die door overpopulatie verspreid worden. De mens niet ingrijpen? Daar is het een beetje laat voor vind je niet. Of moeten we maar een paar steden platschuiven en autowegen omspitten. Wij hebben de natuurlijke vijanden van konijnen, zwijnen etc. verjaagd. Moeten nu gewoon zelf dat werk overnemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:50

Drijfjachten zijn toch in bepaalde delen al verboden?

Ik ben zelf tegen drijfjacht, net zoals hobbyjacht... maar ik heb absoluut niets tegen de professionele jagers die worden ingezet om het wildstand op peil te houden. Liever humanitair schot dan een hongersdood. De dieren hebben tegenwoordig te weinig natuurlijke vijanden die het overschot opruimen... Moeten wij dan de beestjes maar laten sterven door ziekte en honger? omdat het zo natuurlijk is?
Nee ik vind van niet.

En die beesten die worden neegeschoten hebben toch een mooier ruimer leven gehad, dan mijn gehaktbal....

Maar 'even' een konijn schieten voor de lol met je vrinden? nee... vind ik net zo walgelijk als mensen die gaan vissen Nagelbijten / Gniffelen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:52

Ik snap serieus niet dat ze het zelf aan kunnen zien hoe zo'n weerloos diertje wordt afgeschoten zonder pardon... Soms leven ze nog en belanden ze in een hondenbek richting de baas. Belachelijk, ik vindt het gewoon dierenleed....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:52

Te veel gezien om positief over de jacht te zijn.
Ze knallen hier werkelijk op alles, niks selectief jachtbeleid
Ook de (illegale) drijfjacht vindt nog volop plaats, net als het vergiftigen van roofvogels...

Nee de natuur regelt het zelf wel, zelfs in een onnatuurlijk land als Nederland.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:54

@ StillAngel: Het gaat vooral over Myxomatose konijnen. Ik weet niet of die ziekte bij jou bekend is?
Eerst worden de konijnen blind (is voor een wilde konijn/haas geen pretje!). De anus raakt opgezwolle waardoor het niet meer makkelijk kan poepen. Vervolgens verschijnen er bulten (myxomone) en sterft het dier uiteindelijk aan een longonsteking.
Niet echt prettig. Ik denk dat je dan nog beter een konijn schieten kan, zodat hij in 1 keer dood is en geen hele leidensweg afgaat.
Heb vangen en in een hokje doen, vind ik helemaal uit den boze.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:59

Ik vermoord overigens ook rustig de ratten op stal... het zou natuurlijker zijn om ze te laten leven. Maar wegens behoorlijk gebrek aan natuurlijke vijanden en wel vollop eten blijven die beesten zich maar voortplanten...
Ons record aan ratten in een kleine 2 paardenstal? 18!
De katten in de buurt vingen alleen de veldmuisjes, deze ratten vonden ze te groot Nagelbijten / Gniffelen Roofvogel zag je wel... maar die beesten vermaakten zich zo goed in de stal dat ze zelden naar buiten gingen.

Dus ben ik geen haar beter dan de jager die ook dieren vermoord om de populatie in evenwicht te houden...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:01

De jagersgroepen die ik ken zijn wel degelijk aan aantallen gebonden. x-aantal fazanten, x-aantal konijnen en reeën. Dus ik noem dat gewoon beheersjacht die mijn volledige goedkeuring heeft.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:02

Welshcobfan schreef:
Dus ben ik geen haar beter dan de jager die ook dieren vermoord om de populatie in evenwicht te houden...

Geen haar beter is natuurlijk onzin, ik heb het vooral over mensen die daadwerkelijk plezier beleven aan het doden van een dier, dáár kan ik met mijn verstand niet bij.
Verder hebben jullie wel een punt over het verdwijnen van de natuurlijke vijanden, dat is inderdaad een groot probleem en volledig voor rekening van de mens..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:07

Ik beleef ook plezier hoor als ik zo'n kreng heb vermoord Nagelbijten / Gniffelen Dan denk ik: weer 1 minder!

Maar goed, dat is meer praktisch gezien Nagelbijten / Gniffelen
Ik ga niet mijn vrienden optrommelen voor een gezellig avondje rattenjagen, met daarna een glas wijn.
Net zo min als je mij met een hengel aan de waterkant zult zien zitten...

Jagen als noodzaak? prima! Want die mensen zijn behoorlijk proffensioneel en trefzeker. Laten een dier niet extra lijden.
Als je de natuur echt zijn beloop laat gaan, dan sterven er veel door ziekte en hongersnood. De natuurlijke vijanden zijn er te weinig tegenover te veel vluchtdieren.
Wat krijg je dan? Voorbeeldje van hier in groningen:
Teveel duiven, te weinig vijanden. Dus afspraak: niet meer voederen zodat het zichzelf reguleert... mensen vinden zielig en gaan toch voeren... Dus duivenpopulatie blijft toenemen...

Als je nu gaat aankondigen op het nieuws dat er in de veluwe de natuur op zijn beloop word gelaten en dat dat hongersdood betekend voor vele dieren, krijg je mensen die gaan voeren.

Het is nooit goed denk ik:
Laat je natuur zijn beloop gaan, gaan mensen protesteren dat het zielig is. Grijp je als mens in, is het ook zielig!

Het beste zou zijn veel meer natuurlijke vijanden terugbrengen, maar zoiets kost tijd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:21

Yep en teveel konijnen kunnen voor een boer net zo schadelijk zijn als voor een rat in de stal.

torette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:46

Hahahah sorry hoor, ik kan niet anders dan lachen om sommige reacties!
Vang een wild konijn/haas sluit hem op en hij is binnen een paar dagen dood van de stress! Een stuk afzetten voor de zieke en zwakke konijntjes? Waarom? Zodat ze naar elkaar kunnen kijken terwijl ze dood gaan? En ze graven zich toch wel weer vrij hoor! Ook wel heel zonde van onze zuurverdiende belastingcentjes! Bloos

Reken er maar op dat je prakkie andijvie ook een stukje duurder wordt als ze de populatie niet op peil houden! De lieve kleine konijntjes eten je prakje vooraf wel voor je op!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:50

slimmerik schreef:
De jagersgroepen die ik ken zijn wel degelijk aan aantallen gebonden. x-aantal fazanten, x-aantal konijnen en reeën. Dus ik noem dat gewoon beheersjacht die mijn volledige goedkeuring heeft.

Dan zul jij wel in een heel ander deel van het land wonen als ik, want hier wordt er echt niet op een paar meer of minder gekeken. Zelfs als er sneeuw ligt (wat verboden is) wordt er hier gejaagd en in de jaren dat we nu op deze stek leven (10 jaar) zijn er toch echt dieren compleet verdwenen hier. Konijnen zijn hier haast niet, maar in het begin waren er hier volop hazen en die kun je tegenwoordig op 1 hand tellen en laat ik maar zwijgen over de fazanten en hoenders die nu praktisch uitgestorven zijn. Nee, zelfs "beheerst" jagen kan ik niet goedkeuren...En het is geen rijkeluishobby. Tenminste hier niet, menig boer doet dit op zaterdag als hobby en voor de fun... Nou, het zal je hobby maar zijn... En hier wordt dus ook in grote groepen gejaagd. Een wild dier heeft geen kans van ontsnappen en er wordt niet gekeken of het een half of volwassen dier betreft. Gewoon lekker voor de lol maar wat afschieten... Misselijk

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:56

jagers zijn vaak mensen die heel dicht bij de natuur staan. Ik vind het goed dat er dieren afgeschoten worden als er teveel van zijn. En hoe ze dat doen, moeten ze zelf weten. Ook vind ik wildvlees het eerlijkst. Het dier heeft lange tijd helemaal vrij geleefd, word doodgeschoten en opgegeten. Nou stukker beter dan de bioindustrie. Vroeger vond ik het ook altijd zo zielig. Mjah wat jij zegt Zammie is gewoon strafbaar geloof ik... Dus dat is al iets wat niet mag. Dus een overtreding. Raar want lijkt me dat ze wel gecontroleerd worden door boswachters etc. ( en anders zou ik zeggen, doe er zelf wat aan.. als je zeker weet dat ze echt diergroepen uitroeien.. bel natuurmonumenten etc.)

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:59

Nikki__ schreef:
Ik heb gemengde gevoelens hierbij.
Ik ken iemand en die is jager van beroep. Doet dus niet aan plezier jacht, maar jaagt dus alleen op dieren die door slechte vokbeleiden in overvloed zijn.
Ook jaagt hij myxemetose konijnen. Dat vind ik dan wel goed!
En het is een goede jager, werkt wel met zijn honden maar die halen het dode wild alleen op en mogen er echt niet achteraan jagen.
Plezier jachten? Die mannen mogen zelf een kogel door hun benen krijgen.

Sluit me hierbij aan! Mijn broer jaagt en ook mijn vader gaat al jaren mee als "drager". Deze groep jaagt zelfs op verzoek van de gemeente en boeren omdat er gewoon op sommige plaatsen te grote populaties zijn. Ik vind het ook erg sneu om te zien, maar het moet helaas toch gebeuren.......

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:59

woofie schreef:
Tjonge, wel een sterk overdreven topic titel......
Is dat om anderen van jouw gelijk te overtuigen TS?
Als je een discussie over de Jacht(sport) wilt opstarten, kom dan met feiten en niet met onzinnige kreten....

hoho, ik vind de jacht op zich prima, daar heb ik geen enkel probleem mee. Maar de manier waarop dat vaak gebeurt, dat is wat ik zo erg vind.
Ik zie meer dan een keer per jaar mannen zittend in hun tuinstoel dieren afschieten die op hun af worden gejaagd door andere jagers. Dát is wat ik ter discussie wil stellen. De manier van jagen staat hier ter discussie en niet het jagen op zich.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:02

tsjah je wilt dus dat die mannen er echt achteraan rennen en dan schieten? in plaats vanuit hun stoel? Ze zijn zowiso al stuk sterker dan het dier, door het enorme geweer. Als we er een echte sport van willen maken laat ze het dan met blote handen doen.. Tsja ach.. het maakt mij niet uit of ze dat dier een halve dag in de stress laten rennen en dan schieten of een halfuurtje met een groep opjagen en neerknallen.. Dat laatste lijkt nog beter zelfs