APK keuring...heb het gevoel dat ik genaaid word

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: APK keuring...heb het gevoel dat ik genaaid word

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:12

Het zou wat wezen dat een monteur een hamer op je motorkap laat vallen, dit vervolgens laat maken/spuiten en jou dan de rekening geeft.. ROFL

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:21

Balen altijd met die garages. Ik heb mijn auto ook bij een BOVAG erkende garage gekocht. Na 2 weken ging the waterpomp kapot. Nou ja kan gebeuren, dus ik terug. De vervanging van de waterpomp koste niks. Maar ze moesten wel gelijk de distributieriem vervangen. Dat was bedrijfspolicy. En dat moest ik dan wel betalen en ook de vloeistoffen die er weer inmoesten. Was ik nog een hoop geld kwijt. Oh ja en wat ze niet gezien hadden was dat de uitlaat ook doorgerot was. Die begon ook al heel snel te brommen. Die heb ik dus maar door de kwikfit laten vervangen. Ik vertrouw ze niet.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:14

Ik werk zelf bij een garage.

Heb je een gespecificeerde rekening gekregen, zodat je kunt zien wat de onderdelen per stuk kosten? Op internet kun je namelijk ook draagarmen kopen voor 30 euro terwijl ze in een garage wel 100 euro kunnen kosten. Overal moest winst over gemaakt worden, anders kun je de tent wel sluiten.

Wij hebben een uurtarief van 39,50, ik vind 50,00 wel een redelijk tarief, want het kan namelijk nog duurder.

Ik had in ieder geval om de rekening gevraagd, en bij een andere garage of op een forum vragen of dit idd zoveel kost ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:19

Die draagarm is niet voor niks gebroken, die breken alleen maar als ze stokverrot zijn. Wees maar blij dat ie is vervangen. En bedenk even dat in het totaalbedrag ook nog eens 19 % BTW zit....

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:20

Cookies schreef:
Balen altijd met die garages. Ik heb mijn auto ook bij een BOVAG erkende garage gekocht. Na 2 weken ging the waterpomp kapot. Nou ja kan gebeuren, dus ik terug. De vervanging van de waterpomp koste niks. Maar ze moesten wel gelijk de distributieriem vervangen. Dat was bedrijfspolicy. En dat moest ik dan wel betalen en ook de vloeistoffen die er weer inmoesten. Was ik nog een hoop geld kwijt. Oh ja en wat ze niet gezien hadden was dat de uitlaat ook doorgerot was. Die begon ook al heel snel te brommen. Die heb ik dus maar door de kwikfit laten vervangen. Ik vertrouw ze niet.
Kwikfit is helemaal drama. Zelfs bij Radar geweest!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:23

wendyashley schreef:
een goede vriend van mij heeft ook jaren in een garage gewerkt en die zei al dat zo'n kogel in een uur vervangen is, en dat ze alleen het wiel moeten verwijderen en niet zoals de garage zegt....je hele auto ligt al uit elkaar. Ik heb nog nooit eerder problemen gehad met keuringen,helaas is mijn vaste garage verhuist.

Dat is niet waar, het ligt aan de staat van de auto. Fuseekogel vervangen kunnen zo zo twee uur zoet mee zijn.
Even wat dingen.
*Een draagarm breekt idd niet zomaar, heb jij het gebroken onderdeel gezien?
*Was het de bovenste of de onderste fuseekogel? Ik ga uit van de onderste die slijt meestal,
dan kan je nota wel kloppen, is op zich niets mis mee.
Een draagarm kost rond de 200-300 euro (Ligt aan het type auto), ligt eraan of het de bovense of de onderste is.

Dus tip voor iedereen; vraag naar je onderdeel wat gebroken of vervangen is, een goede garage doet dit vaak uit zichzelf maar is geen regel.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:43

Nou even update na een bezoek aan de garage.
De jongen die met mijn auto bezig was liep stage en kreeg de kogel er niet uit, heeft hij flink staan rammen om het eruit te krijgen en toen is er dus iets afgebroken.
Ik heb daar bijna 2 uur gestaan met mijn pa en wilde weten waarom de draagarm in ene stuk was, de manager kon echter geen antwoord geven en heeft het gevraagd aan een monteur,die verwees door naar de stagiere en die gaf met een rood hoofd uiteindelijk toe dat het zijn fout was,misschien dat hij niet durfde zijn fout toe te geven aan de monteurs en daarom zijn mond heeft gehouden. Ook de monteur die hem zou begeleiden zei dat hij op het moment van de breuk even met een klant bezig was en dus niet had gezien hoe het gebeurd was.De begeleider ging er vanuit dat de draagarm rot was en daarom zou ik voor de kosten moeten betalen.
Dat ze mij niet hebben gebeld is volgens hun, hun werkwijze en volgens de receptionist had ik niks aangegeven tijdens het telefoongesprek en bij het brengen op donderdag.Toen heb ik gezegd met wie ik had gesproken tijdens het telefonische gesprek en bij aflevering donderdag, toen bleek er in ene wel een notitie op het prikbord te hangen alleen hebben de overige werknemers er niet naar gekeken.

Het is allemaal een vreemd verhaal en ook de fuseekogel en draagarm heb ik niet meer gezien want niemand bleek te weten waar die gebleven waren.
In ieder geval heb ik nu 400 euro betaald, hij heeft niet gezegd welke dingen er van de prijs af zijn gegaan maar zei alleen dat hij de totale kosten zou wijzigen.
Het ging mij eigenlijk meer om het vervangen zonder overleg,maar vind het toch wel netjes dat de prijs verlaagd is.
Die jongen die stage liep heeft overigens wel netjes zijn excuses aangeboden.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 16:49

Chiqa schreef:
wendyashley schreef:
een goede vriend van mij heeft ook jaren in een garage gewerkt en die zei al dat zo'n kogel in een uur vervangen is, en dat ze alleen het wiel moeten verwijderen en niet zoals de garage zegt....je hele auto ligt al uit elkaar. Ik heb nog nooit eerder problemen gehad met keuringen,helaas is mijn vaste garage verhuist.

Dat is niet waar, het ligt aan de staat van de auto. Fuseekogel vervangen kunnen zo zo twee uur zoet mee zijn.
Even wat dingen.
*Een draagarm breekt idd niet zomaar, heb jij het gebroken onderdeel gezien?
*Was het de bovenste of de onderste fuseekogel? Ik ga uit van de onderste die slijt meestal,
dan kan je nota wel kloppen, is op zich niets mis mee.
Een draagarm kost rond de 200-300 euro (Ligt aan het type auto), ligt eraan of het de bovense of de onderste is.

Dus tip voor iedereen; vraag naar je onderdeel wat gebroken of vervangen is, een goede garage doet dit vaak uit zichzelf maar is geen regel.

Ik heb echt totaal geen verstand van auto's maar de draagarm was niet rot, het is gebeurd door het slaan op de kogel.
Welke kogel het was onder of boven weet ik echt niet.
Het gaat hier overigens om een Fiësta uit 97, die draagarm had ik opgezocht op internet en was toch echt een stuk goedkoper al zat daar waarschijnlijk nog geen BTW op, het was in ieder geval geen 2 a 300 euro want dan zou ik nog duurder uit komen.
Ik heb de bon nog niet gezien die heeft mijn pa nog,weet dus niet wat er nu wel berekent is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:02

wendyashley schreef:
Ik heb echt totaal geen verstand van auto's maar de draagarm was niet rot, het is gebeurd door het slaan op de kogel.

Als die monteur zijn excuses aan heeft geboden zal er wel een rectificatie jou kant opkomen toch?
En hoe kan je nu een prijs opzoeken op internet als je niet weet of het om de odnerste of de bovenste gaat Haha!
Fietsa zal idd geen wereldprijzen vragen, kan zelfs van de sloop gehaald worden echt kapotslaan is wel heel erg bijzonder maar wel mogelijk, maar dat is natuurlijk geen roest zoals er eerder werd beweerd.

Als ik jou was zou ik rustig dat gesprek aangaan, arbeidsloon kan wel kloppen hoor, als die kogel goed vast zit en de rest ook van de wielophanging kunnen ze zo een poos zoet zijn.
Maar als die monteur werkelijk die draagarm nodig heeft beschadigd heb je wel recht op wat korting.
Of hij moet doorgerrot zijn, maar laat hem dan maar zien Lachen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:52

Sammie schreef:
Hmm.. weet je.. Een auto moet wel veilig zijn. Hoe goedkoper betekend niet dat het net zo veilig is.
Sjonny en Achmet laten dat kleine roestplekje op je uitlaat misschien zitten of plakken er kit op, de garage vervangt een stuk. Ookal is het op dat moment niet cruciaal, het moet ooit wél een keer gebeuren.

Enkel bij de Sjonny's en Achmetten langsgaan komt je misschien ooit wél een keer duurder te staan. (achterstallig onderhoud).

Een auto moet veilig zijn, voor jezelf en voor je medeweggebruikers!

Eens.. hij wordt bij de beurten altijd voor me nagelopen. Door een ander bedrijf. Maar... Wanneer jou uitlaat lekt, zet de merkgarage er gelijk een hele nieuwe onder à 400,- ofzo, terwijl hij nog prima wat jaartjes kan slijten met een lasje. Als je nou een auto hebt van een paar jaar oud oké, maar mijne is al bejaard.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:03

wendyashley schreef:
eveline_B schreef:
Een uurtje of 10 zal het niet zijn als je uitgaat van een uurloon van 60 euro per uur.

Denk dat ik ook maar in een garage ga werken met zo'n uurloon

Als werknemer krijg je echt niet zoveel betaald hoor.
De baas moet er eerst de BTW (19%) vanaf trekken en de kosten van het hebben en onderhouden van het bedrijfspand en de kosten voor een brug en ander gereedschap, verzekeringen, alle heffingen en premies die hij voor werknemers moet betalen, kosten voor leenauto's, kosten voor klanten die rekeningen te laat betalen, enz enz.
En dan wil hij er ook nog wat aan overhouden om zelf van te eten....

Mijn ouders hebben al jaren een garagebedrijf met een goede prijs-kwaliteitverhouding (overigens geen uurloon van 60 euro) en dan zijn er nog klanten die hun banden bij Kwikfit kopen omdat ze denken daarmee goedkoper uit te zijn.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:14

Zo dat is zeker niet eerlijk en netjes gegaan! Wanneer ik mijn auto naar de garage breng voor APK, en er moet iets aan de auto gebeuren (wat bijna altijd wel het geval is trouwens), dan doet mijn vriend die klussen vervolgens thuis. Zo heeft hij vorig jaar zèlf de fuseepennen vervangen bijvoorbeeld (ik was inderdaad niet zoveel geld kwijt, aangezien je dan geen arbeidsloon betaald). Wanneer ik in jouw schoenen had gestaan, had ik ze de auto (die donderdag) dan ook per direct weer in elkaar laten zetten. En was ik naar een andere garage gegaan. Ze houden zich duidelijk niet aan hun afspraken.
Nu is dat helaas al te laat. Ik zou nu (als ik jou was) een stevig woordje met ze spreken. Dat dit geen nette en eerlijke manier van handelen is. Of die draagarm door hun schuld gebroken is weet ik niet (misschien was hij wel rot en had hij bij ieder ander ook gebroken), maar ik zou toch zeker proberen om tot een mooie prijs te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:17

Cookies schreef:
Balen altijd met die garages. Ik heb mijn auto ook bij een BOVAG erkende garage gekocht. Na 2 weken ging the waterpomp kapot. Nou ja kan gebeuren, dus ik terug. De vervanging van de waterpomp koste niks. Maar ze moesten wel gelijk de distributieriem vervangen. Dat was bedrijfspolicy. En dat moest ik dan wel betalen en ook de vloeistoffen die er weer inmoesten.

Snap even één ding niet, wat heeft BOVAG met onderhoud van je auto te maken? Hij wordt steeds fraaier Haha! Omdat een concument in dit geval jij niet oplet of je auto onderhouden is zou de BOVAG voor die kosten op moetend draaien??
Nee dit garagebedrijf heeft jou juist prima behandeld, wees blij dat ze jou dr op wezen anders had je over een weekje mss wel je kleppen uit je carter kunnen vissen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:34

ik spreek altijd van te voren af dat ze de auto nakijken en mij bellen
ik zeg altijd tot 100 euro kan je hem maken daar boven wil ik gebeld worden
hun bellen eigenlijk altijd en overleggen ook wat ze kunnen doen
als er wat kapot is vraag ik altijd hoeveel het gaat kosten de laatste keer was dat geloof iets van 225 euro hun bereken gewoon hoe lang ze ongeveer bezig zijn
als ik de auto ga halen is het altijd rond dat bedrag meestal minder
heb altijd een goed gevoel over de garage

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 13:44

Jeetje dit is echt niet normaal hoor, voor die prijs kun je zowat een halve auto aan onderdelen in mekaar zetten als je het mij vraagt. Heeft de auto ook een grote beurt gehad? Zoals olie verversen en dat soort gein?

Ik heb er natuurlijk ook niet veel verstand van maar mijn vriend is automonteur, zal het hem vanavond is vragen.

Ben ik even blij dat hij mijn auto altijd gratis kan keuren op de zaak waar hij werkt, en als er wat mee is dat we alleen de onderdelen met korting moeten betalen en hij het in zijn eigen tijd maakt Pling phffh.

Dit jaar ook, apk 17 euro ( alleen de ruitenwissers met korting) handig!! Wat alleen minder is is dat automonteuren zelf opzich helemaal niet zoveel verdienen terwijl het arbeidsloon wel hoog is. Knipoog

Succes en ik zou om een hele duidelijke rekening vragen