Verslaving en gewoonte, waar ligt de grens?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Verslaving en gewoonte, waar ligt de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:19

Ik denk dat dit voor iedereen anders is.
Het lastige is dat daarbij motivatie komt kijken, vooral bij 'geestelijke verslaving': wanneer wil je niet zonder, en wanneer kún je niet zonder? Als het er echt op aankomt, kun je dan wel zonder? Waar ligt die grens? Zal je nooit kunnen zeggen... Zullen wel officiele lijstjes voor zijn, als je aan een bepaald aantal kenmerken voldoet, ben je officieel verslaafd oid, maar lastig idd...

Mag ik vragen of het hier om je eigen zorgen gaat, of om puur discussie?

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:23

PineApple schreef:
Vinden jullie dat er dan een verschil zit tussen bijvoorbeeld altijd eerst je bed opmaken voor je gaat slapen (gewoonte, maar als je niet kunt slapen zonder dat je bed opgemaakt is) en een sigaret opsteken zodra je in de auto stapt?

In de zin van, je bed opmaken anders kan je niet slapen.. ga je zachtjes aan richting een dwangmatige actie.

Dan ga je de andere kant op. Van gewoonte naar verslaving, of van gewoonte naar dwangmatige actie.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:01

Ja, dwangmatig, dat is het goede woord! (En eigenlijk ook een soort van verslaving...)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:11

Het roken zelf is een verslaving, een patroon in wanneer en waar je rookt is een gewoonte.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:21

Gewoonte is geen voorganger van verslaving. Ik denk dat je vraagstelling niet helemaal klopt. In het geval van "middelen" is afhankelijkheid (verslaving) niet het eerste stadium. Ze spreken eerst nog van misbruik. (Volgens DSM 4)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:37

Mijn 'officiele lijstjes' > dms IV Knipoog

Vetboltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:03

een gewoonte is iets waar je ook wel zonder kunt, een verslaving wordt het als je niet meer zonder die gewoonte kan, als je dus afkickverschijnselen krijgt.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:22

Roken is idd een verslaving omdat je lichaam om nicotine vraagt, maar zeer zeker ook een gewoonte.
Als je een sigaret hebt gerookt en je lichaam zo b.v na 2 uur weer nicotine nodig hebben en je steekt voor die tijd een sigaret op dan zou die sigaret uit gewoonte kunnen zijn.
Ik heb ook bepaalde dingen waarbij ik dus een sigaret rook, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is.
Wel ben ik dan weer verslaafd aan golden power blikjes, als ik deze niet 1 x per dag drink krijg ik hoofdpijn, dus dat zou een verslaving zowieso zijn.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:32

Narya schreef:
Als je niet meer met de gewoonte kunt stoppen als je dat wil, dan wordt de gewoonte een verslaving.

Mee eens

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:38

Oke ik ben dus ook serieus verslaafd aan cola en Icetea, en idd die pakken Icetea gaan er na school echt helemaal in Bloos!
Maar sinds kort koopt me moeder alleen nog maar limonade Bloos
Serieus nu ben ik begonnen met de melk omdat er niks anders stond..
En ik heb nog steeds alast van dat ik na school een erg droge mond heb en echt Zin heb in cola of icetea Bloos
Roken ik gelukkig nog niet Huilen van het lachen
Maar ik denk ook dat je verslaafd bent als je iets echt Nodig hebt en een gewoontje doe je gewoon zonder dat je het soms zelfs merkt.
Net zoals ik mijn vingers knak Huilen van het lachen dan zegt iedereen weer kap nou is maar ik begin er uit me zelf mee ik heb het gewoon niet door Clown

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 12:51

TurdusMerula schreef:
Ik denk dat dit voor iedereen anders is.
Het lastige is dat daarbij motivatie komt kijken, vooral bij 'geestelijke verslaving': wanneer wil je niet zonder, en wanneer kún je niet zonder? Als het er echt op aankomt, kun je dan wel zonder? Waar ligt die grens? Zal je nooit kunnen zeggen... Zullen wel officiele lijstjes voor zijn, als je aan een bepaald aantal kenmerken voldoet, ben je officieel verslaafd oid, maar lastig idd...

Mag ik vragen of het hier om je eigen zorgen gaat, of om puur discussie?

puur een discussie Lachen
Maar die officiele lijstjes zullen er idd wel zijn. Maar veel verslaafden zullen ook niet toegeven dat ze verslaafd zijn. Dus dan zijn je lijstjes wel weer nuttig.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:10

Verslaving is idd iets waar je niet zonder kunt..

maar hoe zit dit dan met eten?
Ik heb bijv. als ik thuis ben een hele dag, dat ik me op gegeven moment een beetje verveel, en dan pak ik wat te eten..
En als ik bezig ben dan eet ik heel erg weinig..

is eten dan een gewoonte? (dan bedoel ik het "teveel eten als snoep enz.)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:39

Eten is een primaire levensbehoefte. Dat gaat minder snel richting verslaving lijkt mij.

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:21

Gewoonten zijn vrijwel inherent aan verslavingen. Bij een gewoonte is er al een verschuiving opgetreden in motivatie. Je hebt niet meer helder waarom je het doet, maar je doet het gewoon en stoppen gaat niet/moeizaam. Je bent dan al verslaafd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:29

Eten is juist heel gemakkelijk een verslaving, juist omdat je het niet kunt uitbannen. Net als bepaad drinken trouwens.

Denk aan eetstoornissen - die mensen zijn allemaal verslaafd aan voedsel bezig.
Caffeine kan je ook flink verslaafd aan raken...

Of is dat dwangmatig, telt verslaafd alleen als in lichamelijk?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:46

ik den dus ook dat je verslaafd kan raken aan eten Ja
Mensen die moeten eten.. (ja dat moeten we allemaal, maar dan heb ik het over ongezonde en grote hoeveelheden)

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 21:44

Eten als beloning voor jezelf.
Eetstoornis in welke vorm dan ook, lijkt me best wel een verslaving.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:51

bij een gewoonte doe je het onbewust.
bij een verslaving doe je het wel bewust omdat je anders niet lekker in je vel zit.
ik heb het allebij Haha! rook al heel lang en heel veel.
18 december krijg ik een lazer behandeling die me gaat helpen om er van af te komen.
OK dan!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:54

Bij eten ga je eerder naar een stoornis en daar heb je veel varianten in.
Zelf ben ik verslaaf aan roken (zo'n 30 peuken per dag) en ben ik helaas ook verslaafd aan medicijnen.
Ik hoop vooral van dat laatste eens af te kunnen komen maar vrees dat ik daar wel de juiste hulp bij nodig heb.
Ik zie mijn verslavingen dus gelukkig wel goed onder ogen en loop er niet voor weg en spreek het ook niet tegen.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 22:19

Onassa schreef:
Ik zie mijn verslavingen dus gelukkig wel goed onder ogen en loop er niet voor weg en spreek het ook niet tegen.

Dat is al heel wat, en ontzettend knap! Heb bewondering voor je!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:22

Ja maar.....ik moet nog een tijd komen dat ik ervan af kom en daar zie ik zwaar tegenop.
Vrees dat ik voor de medicijn verslaving wel eens opgenomen moet worden en dat vind ik een dood eng idee.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:44

schijnt ook dat het verslaving gevoelig zijn in je genen zit...merk t in mijn familie wel duidelijk helaas

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 07:49

Onassa schreef:
Ja maar.....ik moet nog een tijd komen dat ik ervan af kom en daar zie ik zwaar tegenop.
Vrees dat ik voor de medicijn verslaving wel eens opgenomen moet worden en dat vind ik een dood eng idee.

kan ik me voorstellen. Maar als het help, is het misschien toch niet zo'n slecht idee. Ach gut

Onassa schreef:

Ja joh? Nog nooit gehoord, klinkt aannemelijk. Maar is het dan niet zo dat als ouders verslaafd zijn, ze geen goed voorbeeld zijn. En dat kindlief dan denkt dat een verslaving heel gewoon is, heel normaal en niet schadelijk. Zou dat kunnen?

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:03

PineApple schreef:
Onassa schreef:

Ja joh? Nog nooit gehoord, klinkt aannemelijk. Maar is het dan niet zo dat als ouders verslaafd zijn, ze geen goed voorbeeld zijn. En dat kindlief dan denkt dat een verslaving heel gewoon is, heel normaal en niet schadelijk. Zou dat kunnen?

De meeste instellingen voor verslavingszorg maken gebruik van het bio-psychosociaal model. Gevoeligheid en kwetsbaarheid voor verslaving kan van ouder op kind gaan en tot uiting komen door allerlei factoren zoals omgeving en opvoeding.
Citaat:
“Verslaving is een chronische psychiatrische ziekte, die vaak tot een (blijvend) verlies van autonomie op het gebied van emoties, denken en handelen leidt”

Het bio-psycho-sociaal model van ziekte
Met het formuleren van bovenstaande visie in 2001 zette de Bouman de toon in de thans steeds breder wordende vernieuwing van de verslavingszorg. Verslaving als ziekte op basis van een biologische kwetsbaarheid past geheel binnen het biopsychosociaal model. Uiteenlopende factoren van biologische, psychologische en sociale aard kunnen de kwetsbaarheid aan het daglicht brengen in de vorm van de symptomen van de verslavingsziekte. Vaak speelt (chronische) stress daar bij een belangrijke rol

*Bron: http://www.boumanggz.nl

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 09:39

Dus dan zou het zo zijn dat het zowel erfelijk is, maar ook komt door je omgeving en opvoeding?