Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
magda_90 schreef:De nadelen bij deze manier van denken zijn:
* Hetgeen zij snel overzien, kunnen ze niet snel omzetten in taal. Woordvindings-problemen kunnen optreden.
Klopt, als ik iets voor me zie heb ik af en toe (niet altijd) moeite om het om te zetten naar woorden, ik krijg haperingen, en als ik het te snel wil vertellen struikel ik over mijn woorden, ik moet dan eerst even de hele film rustig 'afspelen' en dan kan ik het in zijn geheel opdreunen.
* Soms worden te grote gedachten sprongen gemaakt. Daardoor zijn ze moeilijk te volgen voor anderen. Als kind hebben ze steun nodig bij het ordenen van ervaringen.
Klopt ook, als ik een verhaal voor me zie kan ik hele grote sprongen maken, de rest is voor mij duidelijk en hoef ik niet zien, wat vaak een essentieel onderdeel is voor anderen die het anders niet snappen. Dat ordenen van ervaringen kan ik nog niet helemaal plaatsen, zelf niet echt last van gehad in ieder geval.
* Ze hebben veel moeite met het verwerken van seriële informatie (volgorde, tempo/tijd).
Redelijk, kan me er deels wel en deels niet in vinden.
* Taal, algoritmen bij rekenen en voorgeschreven procedures kosten veel moeite en verlopen meestal traag en vaak onnauwkeurig.
ook hier deels wel deels niet
Hoe herken je een beelddenker in de groep?
* De beelddenker blijft meestal wat achter in ontwikkeling, komt jong over
ligt eraan hoe je het opvat...![]()
* Het vertellen gebeurt vaak met veel gebaren, fantasie en werkelijkheid is moeilijk te onderscheiden, woorden worden verhaspeld, het is geen samenhangend geheel en er kunnen woordvindingsproblemen zijn
Het eerste gedeelte van de zin is gewoon 100%, ik vertel alles met een hoop gebaren, zie ik iets prachtigs/moois voor me kan ik er zo een heel toneelstuk van maken. Het laatste gedeelte heb ik dan amper tot geen last van.
* De informatieverwerking verloopt traag. De beelddenker heeft moeite met luisteren en zich aan afspraken en regels houden
* Het oriënteren in de ruimte is vaak blijvend lastig; motorische vaardigheden als fietsen, zwemmen, balspelen, schrijven zijn moeilijk te leren
geen problemen mee gehad![]()
* De leerling maakt vaak lange tijd een overmaat aan fouten bij volgorde van letters, zinnen en cijfers
mwoh niet echt
* Automatiseringsprocessen, zoals lezen, tellen, sommen tot 10, tafels, topografie verlopen i.h.a.moeizaam. Het herhalen van leerstof, extra uitleggen e.d. helpen weinig
herkenbaar, maar dat komt omdat mijn gedachte altijd afdwalen, en ik de helft vergeet![]()
* Beelddenkers zijn soms behoorlijk koppig. Ze hebben meestal, uit lijfsbehoud, een goed doorzettingsvermogen
c'est moi![]()
* Ze krijgen vaak op hun kop vanwege rommeligheid en vergeetachtigheid wat betreft het opruimen van spullen
alsof het op mijn lijf geschreven is![]()
* Standjes en grapjes worden meestal te persoonlijk of te letterlijk opgevat
vroeger had ik hier veel last van, ondertussen een stuk minder geworden
* Ze staan vaak wat alleen tussen broertjes / zusjes en andere kinderen
Eigenlijk niet..
* Het lees-taalproces kenmerkt zich door onvoldoende leesvorderingen en moeite met hardop technisch lezen; het stillezen en het leesbegrip is veel beter
* ‘Kleine’ woordjes worden verwaarloosd, er worden synoniemen gelezen, er is tegenzin in het lezen van ‘grote’ boeken
* Het beginnend lezen verloopt vaak nog wel redelijk vanwege het visuele karakter ervan
* Er kan een aanmerkelijk verschil bestaan tussen de taal-leesprestaties en de overige vakken
* (Gebaseerd op ‘woordblindheid en beelddenken van drs.P.C.Ojemann).
bovenstaand geheel kan ik me deels invinden