toevallig iemand vannacht naar de maan gekeken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: toevallig iemand vannacht naar de maan gekeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:32

Ik heb het idd ook gezien, was een mooi gezicht Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:29

Ik heb het ook gezien ja, heel bijzonder, lucht was eerst ook compleet helder. Later kwamen er helaas wolkjes door drijven waardoor de cirkel wat verstoorde.
Vond het heel bijzonder maar blijkbaar is het dus vrij normaal. Iemand meer info?

Voor de liefhebbers heb ik ook foto's. Knipoog

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 05:16

Ik wil het ook zien! Heb ik natuurlijk weer net gemist, is dit te voorspellen? Want dan wil ik mijn bed er wel een keer voor uitkomen, zit op negen hoog dus heb perfect zicht Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:52

Wuis schreef:
Dit is een teken. De aliens komen. Huilen van het lachen Huilen van het lachen Huilen van het lachen

Whahaha ik zei dat net ook tegen me moeder ROFL

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:42

ik heb het ook gezien vanaf de boot naar engeland. zag er inderdaad super mooi uit

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:24

anneliesdj schreef:
Ik heb het ook gezien ja, heel bijzonder, lucht was eerst ook compleet helder. Later kwamen er helaas wolkjes door drijven waardoor de cirkel wat verstoorde.
Vond het heel bijzonder maar blijkbaar is het dus vrij normaal. Iemand meer info?

1 pagina terug bij mijn reactie staat een uitleg over deze circel (halo genaamt)

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:14

Haha, wat grapig, ik zag het ook! Vond het er al zo bijzonder uitzien, dacht dat het kwam omdat ik moe was maar het was dus echt iets bijzonders Lachen

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:15

anneliesdj schreef:

wil je die plaatsen? Ik ben wel benieuwd Tong uitsteken

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:27

Ik heb het niet gezien, moet heel mooi geweest zijn Lachen Ik ben verder ook wel benieuwd naar foto's!

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:29

beetje laat; maar ik heb het ook gezien. Huilen van het lachen Ik herinner het me oppeens, nu ik dit topic zie. Vork Ik dacht al; Ben ik nou gek o is de maan anders dan normaal? Huilen van het lachen
En hij stond bij mij ook een een heeeeeeeeeeeeeeele andere plaats dan normaal. En dat ligt niet aan de tijd. Vork

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:48

Benfan schreef:
anneliesdj schreef:

1 pagina terug bij mijn reactie staat een uitleg over deze circel (halo genaamt)

Meer info? Waar komen die kristallen vandaan? Is het altijd een perfekte cirkel wat je ziet?

Ik ga de foto's even fiksen, stel je er niet teveel van voor, irl is het veel mooier en duidelijker Knipoog

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:20

@Anneliesdj, Die ijs-kristallen ontstaan door de lage tempraturen die op die hoogte kunnen voorkomen. Je kan het dus ook hebben in de winter om grote lichtbronnen als bv de verlichting bij een voetbalveld of lantarenpalen. Dit is de meest voorkomende manier waarbij Halo's ontstaan rond de zon of de maan, ze zijn dan altijd rond, maar kunnen varrieren in afmeting. Soms krap om de maan/zon of juist een grote afstand.

Ook heb je verticale halo's aka pilaar halo die ontstaan vaak bij zonsopgang of zonsondergang, weer heb je dan dat de ijskristallen (hiervoor zijn staaf vormige, plaat (ronde platte vorm) of 6hoekige ijskristallen nodig) Per kristal verschilt de hoek waarin het licht op de kristal moet schijnen wil deze het reflecteren zodat jij een pilaar vormige halo kan aanschouwen. Pilaar halo's kunnen net als zijn ronde neef ontstaan rond sterke lichtbronnen zoals bv lantarenpalen

En zo heb je nog wel meer verschillende halo's ( saints halo, icebow's en ga zo maar door) maar dan blijf ik aan het typen Tong uitsteken. Dit is overgens een onschuldige hobby van me die ik nog niet heel lang beoefen dus ga niet denken dat ik het echt allemaal weet Tong uitsteken

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:21

Beetje laat maar ik heb het inderdaad ook gezien. Ik zat smorgens op de fiets mijn krantjes rond te brengen toen ik het zag Lachen

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:31

klinkt mooi.

Hier op Cyprus hebben we zelfs regelmatig een halve maan maar dan horizontaal .... Dat is ook erg apart om te zien en dat heb ik nooit ın Nederland gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:32

Ook in Nederland kun je regelmatig "de maan op de rug zien liggen" Haha!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:41

De maan schijnt niet. Het was waarschijnlijk nog weerkaatsting van de zon ? Sigaar

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:11

Sabinee__ schreef:
De maan schijnt niet. Het was waarschijnlijk nog weerkaatsting van de zon ? Sigaar

Natuurlijk schijnt de maan niet, die weerkaatst het zonlicht waardoor hij lijkt op te lichten. Je spreekt wel van een maan die schijnt omdat "de maan weerkaatst het zonlicht" wel een erg lange lap tekst is vergeleken met 'de maan schijnt" (en niet te vergeten hoe lang sommige sinterklaas liedjes wel niet worden Bloos )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:47

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het lijken nu net kringen door lichtweerkaatsing maar dat is dus niet zo, helemaal echt!
Duurde wel lang voor we de juiste instellingen hadden, uiteindelijk een sluitertijd van 15seconden gebruikt Haha!

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:13

Wauw, niet gezien maar het lijkt me wel prachtig!
Even een vraagje, kan je een Halo van te voren weten of is het echt dat je het moet treffen? Je zei namelijk dat die ijskristallen ontstaan bij lage temperatuur, is het dan altijd rond dezelfde temperatuur dat die ontstaan?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:44

Benfan schreef:
Sabinee__ schreef:

Natuurlijk schijnt de maan niet, die weerkaatst het zonlicht waardoor hij lijkt op te lichten. Je spreekt wel van een maan die schijnt omdat "de maan weerkaatst het zonlicht" wel een erg lange lap tekst is vergeleken met 'de maan schijnt" (en niet te vergeten hoe lang sommige sinterklaas liedjes wel niet worden Bloos )

Ja dat zeg ik toch ook ? Sigaar

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:12

Heb wel gekeken, maar kan me het niet meer herinneren .... zat dan ook wel in Turkije

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:13

Volgens mij heb ik het niet gezien. Clown
Maar het lijkt me wel mooi. Ja

Wuis schreef:
Dit is een teken. De aliens komen. Huilen van het lachen Huilen van het lachen Huilen van het lachen

We zijn er al! Go jij! Go jij!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:54

Arlette_ schreef:
Wauw, niet gezien maar het lijkt me wel prachtig!
Even een vraagje, kan je een Halo van te voren weten of is het echt dat je het moet treffen? Je zei namelijk dat die ijskristallen ontstaan bij lage temperatuur, is het dan altijd rond dezelfde temperatuur dat die ontstaan?

Dat zou in principe kunnen ja, vooral rond dagen dat het nat is geweest en zeker nu de tempraturen dalen is de kans veel groter voor een Halo. De vorm van de kristallen is overgens ook van belang en doorgaans ook de positie van de maan tegenover de zon en de kristallen om zo de juiste hoek te krijgen voor de weerkaatsing. De oude gezegte " een kring om de zon, water in de ton" is een voorbeeld hiervan, een kring om de zon stond als voorbode voor slecht weer. Een groter kans om een Halo te zien is als je die hele dunne bewolking hebt (cirrus clouds) en het daarboven aan het vriezen is. Ik zou je niet 1.2.3 kunnen zeggen of je bv nu al kunt stellen dat er een halo in de lucht gaat hangen maar nu het zo mooi blauw is vandaag heb je best een grote kans dat het gebeurd

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:56

Oke dankjewel Knipoog