paspoort verloren, 1 grote nachtmerrie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Trammelanda

Re: paspoort verloren, 1 grote nachtmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:14

Jeetje zeg, het zou je maar overkomen! Nee dit zijn geen grapjes meer! Maarja dat is Turkije..

Hopen dat je je versnelde paspoort krijgt en snel vakantie kunt gaan vieren! Gewoon door de douane heen lopen, komt allemaal goed. en je paspoort in de gaten houden!

Succes

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 10:33

omdat er geen plek was op een vlucht terug, moest ik 24 uur wachten (wat ik niet vantevoren wist). Als mijn vriend en de kinderen ook terug met mij zouden zijn gegaan, hadden we met zijn 4en nog veel langer moeten blijven wachten, want 1 plek was al met moeite te vinden, laat staan 4 plekken!

En de kinderen waren helemaal over hun toeren, die hadden nooit in de cel kunnen blijven. 1 zoontje van hem heeft suikerziekte en moet meerdere keren per dag prikken en goed eten, hij had nooit daar kunnen blijven. En omdat de kinderen op mijn vriend zijn paspoort staan, moest hij met ze mee langs de douane. En hij mocht dan niet meer terug om bij mij te zijn. We hebben echt alles geprobeerd, maar hij moest me daar achter laten.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:49

Katja schreef:
crossmonster schreef:
Pfoeh hee bah ja daar is het niet zoals in nederland, belachelijk dat ze je als crimineel behandelen. Maar anderzijds begrijpelijk, geen paspoort betekend illegaal , hier in nederland ontvangen ze je dan met open armen, in het buitenland ben je een crimineel.
Op Schiphol ga je gewoon de cel in als je zonder paspoort aankomt dus wat dat betreft scheelt het niet zoveel.

Inderdaad. Je kunt wel iedereen de schuld geven maar jij bent verantwoordelijk voor jouw paspoort. Simpel zat. Dat er geen plaats is op de terugvluchten is gewoon domme pech. Ook voor de politie daar die verplicht is je te bewaken. Geloof me, je hebt hen meer geld gekost als opgebracht. Je mag je gelukkig prijzen dat je geen vette rekening er achteraan krijgt.

Ik wens je wel sterkte met het verwerken hiervan. Is niet niks. Maar aangezien je toch terug wilt, kun je dit trauma wss dus goed verwerken.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 11:10

ten eerste geef ik niemand de schuld, begrijp ook dat dat de regels zijn.

Maar wat mij boos maakte was de manier waarop ze met je om gaan. Niemand komt bij je om informatie te geven, heb niemand gezien van het consulaat of reisbureau. Heb alleen maar moeten wachten in onzekerheid. En dat maakt je echt wanhopig.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:13

De enige informatie die men je kan geven is toch dat er geen plaats is op de terugvlucht en die informatie heb je gehad. En geloof me voor dat soort dingen heeft een consulaat of reisbureau geen enkele invloed of mankracht.

De asielzoekers zitten zo vaak 5 tot 6 weken opgesloten.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:23

Hallo zeg.. dat is eng joh!!

En dan heb je ook nog zo lang moeten wachten,, echt balen zeg Boos!
Pfoeh,, hoezo veiliger dan in Amsterdam?
Ze behandelen je alsof je een stuk stront bent..

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 11:43

klinkt idd als een afschuwelijk verhaal maar net wat slimmerik zegt, je bent natuurlijk zelf verantwoordelijk voor je paspoort...

die 3 dagen zou ik niet meer heen gaan maar lekker thuis blijven, geloof me dat je anders lekker verreisd word...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:18

KimJenda schreef:
ten eerste geef ik niemand de schuld, begrijp ook dat dat de regels zijn.

Maar wat mij boos maakte was de manier waarop ze met je om gaan. Niemand komt bij je om informatie te geven, heb niemand gezien van het consulaat of reisbureau. Heb alleen maar moeten wachten in onzekerheid. En dat maakt je echt wanhopig.

Ik neem aan dat je die zelf had moeten bellen dan... Meestal kunnen ze wel iets voor je doen hoor, zoals een tijdelijk paspoort regelen.

Ik vind de hele gang van zaken nogal vreemd gegaan, eigenlijk.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:24

Jemig, wat een rotverhaal.
Maar konden jullie dan niet een Nederlandse Ambassade zoeken die jullie kon helpen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:30

Polivy schreef:
Jemig, wat een rotverhaal.
Maar konden jullie dan niet een Nederlandse Ambassade zoeken die jullie kon helpen?

Ja dat snap ik echt niet Nagelbijten / Gniffelen zou bij mij het eerste zijn dat ik bel

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:30

Nou zeg, dit is wel heel erg beroerd! Ik zou meteen een klacht indienen bij de ambassade in Nederland. Dat je zó schofterig behandeld bent, echt verschrikkelijk gewoon.

Achteraf gezien had je familie contact op kunnen nemen met NL ambassade in Turkije. Het is hun taak om jou te helpen.

Nou meid, dit gaat je zeker niet in de kouwe kleren zitten. Sterkte ermee!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:37

Liezel1 schreef:
jesito schreef:
Wat een verhaal zeg, maar ik snap echt niet dat jouw vriend je daar achter heeft gelaten.
Mijn man was mee terug gegaan naar nederland en had me zeker niet in die cel laten zitten.

En waar hadden de kinderen dan moeten blijven?

Ook mee terug naar Nederland. Mijn vrouw had me (in zijn positie dan) meer kunnen schelen dan de vakantie. Dan was er vast later nog wel iets te regelen met het reisbureau.
Mijn vriend had mij nooit en te nimmer alleen terug laten gaan naar Nederland. Samen uit en samen thuis hoor, zeker na zo'n vreselijke ervaring.

Verder lijkt me dit idd een ongelukkig geval van "eigen schuld". Je moet immers zelf op je paspoort letten. Wel erg vervelend voor je dat het zo gelopen is.
Waarom heb je de Nederlandse ambassade niet gebelt?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:42

Ik begrijp niet waarom dit niet gedaan is, maar zoals ik al zei, je moet ze wel zelf bellen...
Tip: maak een kopie of scan je paspoort in en mail deze naar jezelf of noteer je paspoortnummer bij Rabo interhelp o.i.d. Hiermee kan je beter geholpen worden om een nieuw paspoort te krijgen dan helemaal niets.

*edit* ik vind 'eigen schuld' nogal ver gaan. Van zakkenrollen hoef je helemaal niets te voelen. Zeker als je bijv. een beetje staat te dringen in een rij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:45

Pff wat een ongelukkig voorval zeg! Wat een vreselijke manier om je vakantie te beginnen... brrr...

Maar ik had mijn vriend ook niet alleen gelaten, was met kids en al terug gevlogen naar nederland! Mijn liefde gaat voor mijn vakantie. Heeft hij nog wel geprobeerd om een vliegtuig terug te pakken?

Ik denk dat de TS er helemaal niet aan gedacht heeft om de NL ambassade te bellen, zou iig ook niet direct in mij opkomen (al zou mijn familie dat wel doen denk ik). Kopie van het paspoort heb ik altijd wel mee, heb ik iig nog mijn sofienummer bij de hand voor als ik de ambassade bel.

En die politiechef heeft gelijk: our country, our rules! Dus klacht indienen heeft geen zin. Elk land heeft zijn eigen regels en daar word je geacht je aan te houden Lachen
In Nederland wordt je inderdaad ook aangehouden als je zonder paspoort door de douane wil, maar met 1 voordeel: de cellen zullen wel wat frisser zijn.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:53

Jeetje wat een verhaal zeg. Hoe gaat het nu met je ? Ik hoop dat je snel opknapt en straks toch nog een paar lekkere dagen tegemoed gaat.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:56

Dat is dan meteen mooi knudde dat dit in Turkije gebeurd, echt een klôteland wat dit soort dingen betreft.

Voel je je inmiddels al wat beter? Kan me goed voorstellen dat je héél erg geschrokken bent!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:00

Welshcobfan schreef:
En die politiechef heeft gelijk: our country, our rules! Dus klacht indienen heeft geen zin. Elk land heeft zijn eigen regels en daar word je geacht je aan te houden Lachen
In Nederland wordt je inderdaad ook aangehouden als je zonder paspoort door de douane wil, maar met 1 voordeel: de cellen zullen wel wat frisser zijn.

Ik ben bang dat TS met een klacht indienen best wel eens kans krijgt op een vette rekening. Als je zodanig flipt dat ze je onder begeleiding van 5 agenten dreigen plat te spuiten .....Bloos! Daar zijn flinke kosten gemaakt door de turkse politie. Kan me voorstellen dat het er erg heftig aan toe gegaan is en de beleefdheidsregels fors overschreden zijn van ts haar kant.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:03

agenten dreigden haar niet plat te spuiten, maar die gaven haar een keus om zelf voor zo'n spuit te kiezen voor haar eigen gemoedsrust (en niet die van de agenten Nagelbijten / Gniffelen).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:05

Welshcobfan schreef:
agenten dreigden haar niet plat te spuiten, maar die gaven haar een keus om zelf voor zo'n spuit te kiezen voor haar eigen gemoedsrust (en niet die van de agenten Nagelbijten / Gniffelen).

Het feit dat er 5 agenten opgetrommeld moesten worden zegt mij genoeg. Ik schrijf niet dat 5 agenten dreigden haar plat te spuiten maar onder begeleiding van
Het feit dat TS weer gewoon terug wil, zegt mij dat haar "flippen" niet nodig was geweest. Maar dat is mijn mening natuurlijk Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:08

Maar als ik het zo lees, hebben die agenten zich keurig aan de regels gehouden (en sja een niet zo frisse cel is daar wel gebruikelijk denk ik Nagelbijten / Gniffelen) en zich ook netjes gedragen richting de TS. Dat er niet eerder een vlucht kwam waar de TS mee kon, is natuurlijk overmacht van de agenten.
Waarom zou je eigenlijk een klacht willen indienen? (behalve over een vieze cel, maar ja... daar doen ze niets aan)

En slimmerik, ik snap je punt op zich wel Lachen Als ik mij zo onrechtmatig behandeld zou voelen,zou ik niet direct weer terug gaan en b, eisen dat mijn gezin de vakantie ook onderbrak. Zodat wij gezamelijk nog wat daagjes weg kunnen gaan in Nederland bijvoorbeeld... Ik zou mijn vriend het zeer kwalijk nemen als hij bleef tot het einde van de vakantie Nagelbijten / Gniffelen (tenzij hij natuurlijk niet eerder terug kan gaan wegens volle vluchten)

Een psychologe werkzaam in de psychiatrie die zelf ging flippen, zegt mij toch wel wat over de wanhoop en frustratie van de TS op dat moment Ach gut Ik zou niet weten wat ik zou doen in zo'n situatie!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:15

Ik had ook de Nederlandse ambassade in turkije gebeld. Die moeten je helpen met het krijgen van een nieuw paspoort enzo. Stel je voor dat je je pas verliest nadat je door de douane bent gegaan. Dan zou je dus nooit meer terug naar NL kunnen.
Dat je in een cel beland is natuurlijk niet leuk maar, wel te begrijpen. Zo zijn de regels nu eenmaal. Begeleiding van 5 agenten is misschien een beetje overdreven maar ze kunnen je ook niet alleen door dat gebouw laten lopen. Voor hetzelfde geld heb jij je pas expres verloren om bij die cellen in de buurt te kunnen komen omdat daar een "vriendje" van je zit. Begeleiding is dus ook voor hun veiligheid en die van jou.
Je ziet het vaak zat in die tv series dat mensen in een cel moeten overnachten om de een of andere reden. De deur gaat dan niet op slot maar, er wordt inderdaad wel iemand buiten gezet om te zorgen dat de persoon niet "verdwijnt".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:18

de tandjes zeg!!!! het zal je gebeuren!!! ik hoop dat je alsnog een paar leuke dagen heb meis!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:20

MandyR schreef:
Stel je voor dat je je pas verliest nadat je door de douane bent gegaan. Dan zou je dus nooit meer terug naar NL kunnen.

Zonder paspoort dien je je altijd te vervoegen tot de ambassade en dan krijg je een tijdelijk paspoort. Op het moment dat TS paspoort kwijt raakte was ze dus NIET in Turkije en word je gewoon teruggestuurd naar land van vertrek. Ik denk zelfs dat je op dat moment geen hulp kunt krijgen van het consulaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:22

Daar zeg je wat slimmerik! Voor de douane ben je nog in niemandsland geloof ik... (al gelden natuurlijk wel de regels van het land dan).

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:26

Ze zat in niemandsland en werd gewoon geweigerd een land ingelaten te worden waar zowel een paspoort als visum verplicht is.