Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

Re: Hoogopgeleid, maar bewust geen 'hoge' baan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:48

Arabesk schreef:
Laatst stond er een heel artikel in de banenkrant van de Volkskrant over mensen die gestudeerd hadden, maar geen zin hadden in de bijbehorende baan.

Eentje was buschauffeuse geworden omdat ze geen zin had in een kantoorbaan. Verdient nu minder dan haar exmedestudenten, maar is reuze gelukkig.

Eentje was afgestudeerd econoom en werkte nu als bakker.

En de laatste was ook afgestudeerd iets commercieels/economisch en heeft nu z'n eigen klusbedrijf.

Ik geef ze groot gelijk. Een exklasgenoot van me van het vwo studeerde rechten en staat nu in de viswinkel van z'n vader Vork . Zelf heb ik wetenschappelijk onderzoek gedaan, daarna bij een adviesbureau gewerkt en toen gillend gek weggerend vanachter het bureau waar je van 9 tot 5 bent veroordeeld. Clown

Wie is er nog meer iets 'met z'n handen' gaan doen terwijl je HBO of uni hebt gegaan?

ik zelf heb gewoon een normaal iQ en werk ook gewoon bij me vader in de viswinkel snap niet waarom Vork erachter moet. Aangezien je nog verrekt veel moet leren voordat je je klanten alles kan uitleggen over 1 van de vele soorten. (das te vergelijken met paardenhouderij)

maargoed. een aantal jaar terug was er een jongen in apeldoorn en die had de hoogste cijfers van dat jaar behaalt op het landelijke examen van het VWO. alleen maar 10en en een 9 geloof ik. maar hij wil net als zijn vader buschaufeur worden. je moet toch doen wat je leuk vind ongeacht of je veel hoger kan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:49

ijn ouders hadden geen idee wat in de paarden werken is Lachen als ze het hadden geweten hadden ze me op zeker tegen gehouden Lachen

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:51

Ik hád universiteit kunnen doen. Met nadruk op hád.
Nu doe ik HBO Dier- en Veehouderij, vind het prima. Misschien word ik later wel boerin, of met een mooi woord 'manager van een melkveebedrijf'.
Voor velen lijkt het alsof je daarvoor niet slim moet zijn, maar m een bedrjif goed te runnen moet je echt wel veel kennis hebben én toepassen.
Zie dat het dus hier ook al is genoemd Bloos...

Denk dat ik eerst gewoon t bedrijfsleven in ga, en als er dan de kans voorbij komt om boerinneke te worden, die ga ik dan echt wel pakken Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:55

Soms lijkt mij het heerlijk om gewoon maar te stoppen op de universiteit en gewoon maar lekker te werken Nagelbijten / Gniffelen
Lijkt mij heerlijk!
Maar ik denk dat ik toch altijd zou denken: wat als... Want de verdiensten die ik nou zou krijgen als schoonmaakster zijn niets vergeleken met wat ik zou kunnen verdienen na mijn studie (ruim het dubbele!)
En ik heb liever een kantoorbaan hahaha Tong uitsteken

Peelemeisje: erg slim hoor om hbo dier en veehouderij te kiezen! Nieuwe of aanstaande boeren hebben er veel profijt van als je ziet hoe snel de ontwikkelingen zijn op gebied van veehouderij Lachen Mijn vriendin is net klaar, neemt later ook de boerderij pa over maar doet eerst heel veel ervaring op in het bedrijfsleven Lachen
Goed begin is het halve werk toch? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-10-08 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:00

Dat is de reden dat ik iets met me handen en hoofd wil doen op HBO. Wil graag concerten organiseren, maar dan ook op de dag zelf aanwezig zijn en problemen aanpakken. Dus niet alleen kantoorbaan.

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:01

Welshcobfan schreef:
Peelemeisje: erg slim hoor om hbo dier en veehouderij te kiezen! Nieuwe of aanstaande boeren hebben er veel profijt van als je ziet hoe snel de ontwikkelingen zijn op gebied van veehouderij Lachen Mijn vriendin is net klaar, neemt later ook de boerderij pa over maar doet eerst heel veel ervaring op in het bedrijfsleven Lachen
Goed begin is het halve werk toch? Tong uitsteken

Ben t plan hetzelfde te doen, alleen thuis heb ik nog een zus die ook verder wil met het bedrijf...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:03

Zij ook, dus is het plan: zij gaat er wonen en haar zus komt bij haar in dienst later Lachen
(is ook een groot melkveebedrijf)
De vriend van mijn vriendin werkt in een loonbedrijf en wil dat ook blijven doen. Dus de boerderij wordt een zuster bedoeling Haha!
(hun broertje heeft totaal niets met dieren, die wil in de ict werken Tong uitsteken)

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:07

Grappig, dit is mij op mijn lijf geschreven:
Ik ben hoog opgeleid, heb de afgelopen jaren hard gewerkt, ver gekomen, veel verdiend MAAR:
heb sinds maart dit jaar een baan met minder verantwoordelijkheid en minder salaris genomen.

En ik ben er tien keer gelukkiger door geworden. Geld is maar geld, hoor *LOL*

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:12

Tjah...ik ken in mijn omgeving 3 verschillende situaties:

-Ikzelf heb HBO gedaan (Pabo) en ik geef ook daadwerkelijk les, dus ik doe het werk waarvoor mijn opleiding bedoeld was.
-Mijn man heeft "alleen maar" zijn Havo diploma en is daarna in het leger gegaan en daarna aan het werk. Hij werkt nu in een fabriek waar ze glasvezelkabels maken en verdient (mede door de ploegendiensttoeslagen) net zoveel als ik. (Maar ja, we weten allemaal dat vergeleken met andere HBO functies met veel verantwoordelijkheid er beter betaald wordt dan in het onderwijs Haha! )
-Mijn zusje heeft Russisch gestudeerd aan de universiteit, maar is nu al een paar jaar happy met haar baan als financieel medewerker bij een computeronderdelen bedrijf.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:15

hier een unief afgestudeerde die er na haar studie achterkwam dat ze totaal niet goed met de stress van een veeleisende baan om kon gaan en nu ver onder haar niveau werkt, dramatisch slecht verdient maar zich 10 keer gelukkiger voelt Lachen Mijn beste vriendin en studiegenoot ervaart hetzelfde.

Mijn vrienden snappen het wel, mijn pa vindt het allemaal prima, zolang ik maar gelukkig ben, mijn ma vind het geloof ik wel wat zonde, al zal ze dat niet met zoveel woorden zeggen. Nu is dit geen eindpunt voor me maar kan ik ook wel doorgroeien, maar vooralsnog ben ik blij met mijn leuke collega´s en goeie sfeer. Ik voel me er goed bij en dat is me meer waard dan een stukje status en geld.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:09

Ik volg een universitaire opleiding waarmee ik waarschijnlijk geen arbeidsperspectieven heb. De enige kant die ik op kan is de wetenschap in, en dat trekt me helemaal niet, het is bovendien mijn slechte kant op de opleiding. Ik kan me behoorlijk ergeren aan dat de opleiding dus "weggegooid" geld is. Kwestie van verkeerd advies van tevoren. Ik zou dus ook niet snel adviseren om het te volgen Knipoog Aan de andere kant vind ik het ook niet erg om "onder mijn niveau" te werken, als ik het maar leuk vind en er gelukkig van word. Helaas valt het werk dat me tot nu toe werd aangeboden niet in die categorie, maar wie weet komt er wat op mijn pad.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:23

Ik volg op dit moment een HBO-studie, terwijl ik mn VWO diploma hed. Heb een jaar universiteit gedaan, maar dat lag me echt totaal niet en zag mezelf idd ook niet wetenschappelijk werk doen daarna. Voer liever dingen uit dan dat ik ze ga onderzoeken Knipoog

En ik merk wel dat ik nou eigenlijk 'onder mijn niveau' werk, maar ik vind het prima zo. Heb het hier goed naar mn zin (studie én werk) ookal verdien ik straks misschien minder dan dat ik met die universitaire opleiding zou verdienen.

Ben in ieder geval blij dat ik een stapje terug heb gedaan, want ik kan ook niet goed tegen stress en onzekerheid, en die zekerheid heb ik op dit stapje lager wel Lachen Je hebt dr ook weinig aan als je niet lekker in je vel zit, bij een baan die je ook eigenlijk niet leuk vind!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:27

Maar het kan aan mij liggen, maar als hbo-er ben je toch alsnog hoog opgeleid?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:35

Haha ja dat is misschien ook wel zo, tis maar net hoe je het bekijkt Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:40

HBO staat voor HOGER beroepsonderwijs, dus ben je ook hoogopgeleid lijkt mij Tong uitsteken
Verschil tussen de HBO-er en de WO-er vind ik niet zo heel groot eigenlijk Lachen

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:42

Hmm vind ik persoonlijk wel. HBO is veel praktischer, en het onderwijs is ook echt een stuk makkelijker. In ieder geval wat ik heb gemerkt, is dat het bij WO een stuk meer om je kennis draait en bij HBO meer om wat je kan.. Anyway, gaan beetje offtopic zo Knipoog

sofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:42

Ligt er inderdaad aan hoe je het bekijkt.
Verschil tussen HBO en Uni is (of was vroeger toch tenminste) dat je bij HBO voor een beroep werd opgeleid.
Op de uni leer je wetenschapper te zijn. (Dier)geneeskunde is dus eigenlijk gewoon een veredelde HBO Tong uitsteken
Verder ligt het ook maar helemaal aan welke opleiding je hebt en wie het bekijkt in het HBO of het een hoge opleiding is.
Als je goed bent in iets kan je een opleiding een eitje vinden en dus niet hoog, maar iemand anders kan daar natuurlijk heel anders tegenaan kijken.
Ikzelf heb het idee dat het verschil tussen HBO en uni erg groot is. Net als tussen havo en vwo. Maar dat ligt er dus maar helemaal hoe je het bekijkt.

edit: Er is zeker wel een groot verschil tussen hbo-er en wo-er, al is het alleen maar de manier van denken die je wordt aangeleerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:46

Maar de vraag is of er hoogopgeleiden waren met een lage baan, maar hbo-er ben je toch ook hoogopgeleid?

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:54

Dat is waar, maar onder hoogopgeleid versta ik universiteit, aangezien het verschil toch wel groot is Knipoog

En daarbij, ik werk als supermarktmedewerker en dat blijf ik voorlopig nog wel even doen. Heb (nog) niet de ambitie om iets te zoeken in de richting van mn opleiding. En dat werk is wel degelijk 'lager'. Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:58

Hele begrip studeren is al vaag geworden... tegenwoordig ben je ook al student aan de mbo... Terwijl het van oorsprong alleen voorbehouden was aan de universiteits studenten.

Misschien een idee dan voor dit topic om onder hoogopgeleid alleen WO te verstaan?
Voorkomt verwarring.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:01

HBO en WO vallen allebei onder de Wet op het Hoger Onderwijs. Ik zou die scheidslijn niet zo strak trekken, ik versta zelf onder 'hoger opgeleid' HBO-/WO-niveau en dat doen de meeste mensen om mij heen. En nu met het bachelor-/mastersysteem (waar ik overigens persoonlijk niet mee te maken heb gehad, ik ben nog van propedeuse en doctoraal) zou je dus niet hoger opgeleid zijn als je je bachelor hebt, maar wel als je je master hebt?

HBO heeft het imago dat het praktischer is. Bij universitaire studies als geneeskunde en diergeneeskunde word je óók opgeleid voor een praktisch beroep. En wat dacht je van rechten, bedrijfskunde en onderwijskunde? Die mensen komen echt niet allemaal in de wetenschap terecht, in tegendeel. Dat zijn behoorlijk praktische universitaire studies.

IMO kun je gerust stellen dat iemand met een HBO-opleiding hoger opgeleid is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:04

True... en de meeste hbo studies zijn ook een stuk wetenschappelijker geworden Lachen
(als ik alleen al even naar de verslagen kijk van de hbo instromers bij ons Lachen )

Als je klinisch psycholoog wil worden, ben je overigens ook enorm praktisch bezig!

(en weer wat geleerd, wist niet dat hbo en WO beide onder die wet vallen Lachen )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-10-08 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 23:06

Welshcobfan schreef:
Soms lijkt mij het heerlijk om gewoon maar te stoppen op de universiteit en gewoon maar lekker te werken Nagelbijten / Gniffelen
Lijkt mij heerlijk!
Maar ik denk dat ik toch altijd zou denken: wat als...

Dit heb ik dus precies hetzelfde!
Ik heb hiervoor 2 jaar psychologie gestudeerd. In het eerste jaar strandde ik vanwege omstandigheden en daarna strandde ik vanwege gebrek aan motivatie en nog steeds vanwege omstandigheden.
In die omstandigheden verkeer ik nog steeds, maar nu doe ik weer een nieuwe studie en heb op het moment ook weer een beetje een dipje daarin.
Denk ook vaak van wat zou het toch fijn zijn als ik gewoon al kon werken en iets kon doen wat ik ook echt leuk zou vinden en waar echt mijn hart ligt! Dat is nu nog maar afwachten natuurlijk en ik weet ook niet of ik zo'n stressvolle baan aan kan waarin je je echt moet bewijzen.

Wat mij tegen houdt om ook echt te kappen met studeren is dat ik bang ben dat ik er later spijt van ga krijgen, dat ik dan een enorme studieschuld over houdt en de reacties van mijn familie en omgeving.
Ik was altijd 'de slimste' thuis en moest van mijn vader naar het gymnasium. Zelf wilde ik liever naar een andere school. Met bloed, zweet en tranen heb ik dan nu mijn gymnasium-diploma en daar ben ik ook wel blij mee, maar nu mijn vader er niet meer is die me dwingt om te studeren merk ik dat ik zelf die motivatie ook helemaal niet zo heb.
Ik weet dat ik deze universitaire opleiding wel af kán maken met veel moeite en dat ik wel intelligent ben, maar ik vind het eigenlijk belangrijker dat ik iets doe waar ik echt gelukkig van word en doe liever iets anders met mijn intelligentie. Ik wil wel leren en een opleiding doen, maar dan liever naast een baan of om daar verder in te komen of zo.
Jammer genoeg zit het er nog steeds een beetje in geramd dat ik 'de slimste' moet zijn en dat het zonde is als ik niet iets op mijn niveau doe, maar het moment waarop ik daar helemaal schijt aan ga hebben komt steeds dichter bij Knipoog.

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:59

Heb mezelf nu vier jaar vastgelegd aan de uni, word ik nog hoger opgeleid Knipoog Maar ik heb altijd het idee gehad ooit voor mezelf te beginnen en dat idee heb ik nog steeds Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:08

Ik leer eigenlijk niet om mij later helemaal te storten op een beroep wat in hetzelfde hokje past, maar omdat ik gewoon graag veel weet (ofzo Clown ) Ik studeer nu aan de Pabo, maar ik weet nu al dat ik dit niet 40 uur per week wil gaan uitoefenen. Ik wil verder studeren, liefst iets met NT2 of probleemjeugd, en eigenlijk overal wat vandaan halen.

Ik zal dus niet zeggen dat ik niet bewust een hoge baan wil, maar ik wil wel dat mijn 'werkleven' wordt ingedeeld op een manier dat ik er gelukkig mee ben. En dat hangt imo dus ook niet samen met je opleiding