hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

Re: hij 'slechts' MBO en zij universitair afgestudeerd! Werkt t?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:36

Mijn vriend doet MBO ICT Niveau 4 en ik heb zelf VWO gedaan en ik doe nu de Pabo. Toch een verschil aangezien hij zich omhoog heeft gewerkt in de niveaus op het MBO omdat hij vroeger zo dom is geweest om te gaan werken in plaats van leren, dat zijn overigens zijn eigen woorden en niet zozeer de mijne Tong uitsteken Ik merk eigenlijk geen verschil; vaak zie ik toch wel dat mensen met een MBO opleiding anders in het leven staan, andere interesses hebben en op een ander level zitten dan mensen die hoger opgeleid zijn. Met mijn vriend merk ik daar eigenlijk niks van, afgezien van de spellingsfoutjes maar goed er zijn ook zat universitair geschoolde mensen die hier fouten in maken Tong uitsteken Maar ik ben daar ook wel precies op hoor, dat zal de juf in mij wel zijn Clown

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:40

Opleiding zegt niet altijd wat van IQ. Zijn al mooie voorbeelden hier langsgekomen, bijv de jongen van het gymnasium die toch liever mbo gaat doen. Dan heb je dus al eigenlijk geen niveauverschil omdat zijn werkelijke "denkniveau" hoger ligt maar zijn passie ligt hier niet.
Ik heb er wel problemen mee gehad. 4 jaar lang een relatie gehad met iemand van het vmbo, deed zelf vwo. Eerste 2 jaar ging prima maar daarna groeiden we toch uit elkaar. Natuurlijk hadden we meer problemen dan alleen het niveauverschil maar dit heeft zeker een belangrijke rol gespeeld. Ik denk het verschil op zich niet maar wel het verschil in gedachtes en leefwijze wat hieruit voort vloeit. Een filosofische discussie hoefde ik echt niet met hem aan te gaan. Sowieso zag hij alles in het leven een stuk simpeler dan ik. Ik analyseer heel veel en denk veel na over achterliggende gedachtes en motivaties bijvoorbeeld. Dat deed hij totaal niet. Zeker een karaktertrekje maar mijn ervaring is dat dit ook samen kan hangen met het niveau. Let op KAN, het hoeft dus niet! Ik wil hier natuurlijk niet mee zeggen dat iemand van het vmbo geen discussies kan voeren maar noem slechts een voorbeeld van iets waar hij moeite mee had (mede door mijn vocabulaire)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:43

Bolieke schreef:
Wij zitten in ongeveer dezelfde situatie, maar mijn vriend heeft tenminste heel ons huis in orde gemaakt! Daar heb ik veel meer aan dan aan een boekenwurm die nog geen stekker juist kan insteken.
Wij hebben veel fun en ik ben zeker niet slimmer dan hem, daar lachen we dikwijls mee. Hij werkt gewoon veel liever met z'n handen en die mensen hebben ze op de arbeidsmarkt nu veel meer nodig hoor.
Sinds hij ook is beginnen paardrijden zijn onze gezamelijk intresses alleen nog maar vergroot.

Mijn ex de acountant was nog niet in staat een ikea cdkastje in elkaar te zetten... HIj moest en zou hem zelf in elkaar zetten.
Toen ik ´s avonds kwam zat hij nog met de handleiding in de hand, en alles lag verspreidt door de kamer. hij keek mij zo hulpeloos aan. Heb hem maar even in elkaar gezet. Met mijn ogen dicht...hihi

Mijn huidige vriend is ook super handig. En zeker niet dom. Bouwt de ingewikkelste systemen. Ik vraag hem een nieuwe waterleiding aan te leggen, hij haalt meteen de halve box weg om een systeem aan te leggen zodat hij minder afbraak gevoelig is maar toch niet zal bevriezen. Ben daar toch altijd wel erg van onder de indruk. Wat zelfs ik zou dat nog niet hebben bedacht.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:43

dingetje schreef:
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind "niveauverschil" echt zo'n onzin! Het klikt met iemand of het klikt niet. Dat heeft niets te maken met je opleiding of wat dan ook. Het feit dat hier een topic over is, vind ik eigenlijk al raar.
Net of iemand met MBO minder is dan iemand met WO. Echt, daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Hoe kun je het gevoel van andere mensen zo veroordelen? Ik heb de ervaring gemaakt dat ik met mijn vorige 'vriendjes' NIET kon praten en dat kwam inderdaad o.a. door het niveausverschil...!

Ik kan met mijn huidige vriend discussies houden die gaan von politiek tot natuur, van feminisme tot 'de zin van het leven', van 'de jeugd van tegenwoordig' en opvoeding tot de lichamelijke voordelen van een ligfiets....

Sorry, maar dit zijn over het algemeen onderwerpen waar ik met de minder ontwikkelde mens niet over kan praten...!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:45

Rijerijerije schreef:
het lijkt warempel wel alsof taalmensen en techniekmensen elkaar aantrekken?! Wat jullie?

Viel mij ook al op! En bij mij is het precies hetzelfde. Mijn vriend is een rasechte techniek man Haha! en kan niks van talen, ik ben een taalfreak en m'n vriend dus absoluut niet.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:47

Bolieke schreef:
Sinds hij ook is beginnen paardrijden zijn onze gezamelijk intresses alleen nog maar vergroot.

Kijk, jij vat de koe bij de horens!
Het gaat voornamelijk om de interesses die je met elkaar deelt en dat heeft niets met je "opleidingsniveau" te maken, echt helemaal niets!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:48

dingetje schreef:
Bolieke schreef:

Het gaat voornamelijk om de interesses die je met elkaar deelt en dat heeft niets met je "opleidingsniveau" te maken, echt helemaal niets!

Dat hoeft er niks mee te maken te hebben maar dat KAN wel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:49

Verschil in opleiding maakt helemaal niets uit, mits de lager opgeleidde wel openstaat en bij wil leren. Een opleiding op universitair niveau betekend toch ook niet dat je voor de rest van je leven met je hoofd in de wolken moet blijven lopen? Gezamelijke interesses zijn in een relatie veel belangrijker dan een opleiding.

dingetje

Zwerte schreef:
Dat hoeft er niks mee te maken te hebben maar dat KAN wel!

Oké, mee eens.

Kim_89

Ik ben het eens met Adil Knipoog Zoals ik zei hebben mensen die een lage(re) opleiding genoten hebben vaak hele andere interesses en manieren van beredeneren dan mensen die een hoge(re) opleiding genoten hebben. Dat is geen veroordeling voor de mensen die misschien geen VWO, HBO of universiteit hebben gedaan, maar een constatering. Niet dat je dan minder waard bent dan een hoger opgeleide..

Ik heb ook een vriendje gehad toen ik 16 was en die jongen deed iets van tuinbouwschool, echt VMBO kon hij niet eens aan. Het was leuk in het begin want hij reed ook paard, maar de lol was er snel af.
Nou ik kan je vertellen, dat werkt niet met iemand die VWO doet. Het was gewoon duidelijk dat ik gewoon geen serieuze gesprekken met hem kon voeren dus ik heb er ook een punt achter gezet.
Zo heb ik meer voorbeelden van jongens die hun school niet hebben afgemaakt en zijn gaan werken en nu nog steeds op een relatief laag niveau zitten. Dan voel ik me meer hun moeder dan hun vriendin hoor!

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:50

smokey17 schreef:
Bolieke schreef:

Mijn ex de acountant was nog niet in staat een ikea cdkastje in elkaar te zetten... HIj moest en zou hem zelf in elkaar zetten.
Toen ik ´s avonds kwam zat hij nog met de handleiding in de hand, en alles lag verspreidt door de kamer. hij keek mij zo hulpeloos aan. Heb hem maar even in elkaar gezet. Met mijn ogen dicht...hihi

Mijn huidige vriend is ook super handig. En zeker niet dom. Bouwt de ingewikkelste systemen. Ik vraag hem een nieuwe waterleiding aan te leggen, hij haalt meteen de halve box weg om een systeem aan te leggen zodat hij minder afbraak gevoelig is maar toch niet zal bevriezen. Ben daar toch altijd wel erg van onder de indruk. Wat zelfs ik zou dat nog niet hebben bedacht.

Wauw, een man die de handleiding leest! Dat is een vrij zeldzaam ras hoor Tong uitsteken

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:50

Ik denk dat er sowieso een verschil is tussen opleidingsniveau en intelligentie. Niet iedere vmbo-er is "dom" en niet iedere WO-er is "slim".

Ik geloof wel echt dat er gelijkheid moet zijn in intelligentie en emotioneel. Ik zou niet met iemand kunnen samenleven met een heel laag snapvermogen bijvoorbeeld, en iemand met een lager snapvermogen zit waarschijnlijk ook niet op mij te wachten, omdat je op een gegeven moment toch op een lijn moet proberen te komen qua denkwijzen.

Daar kom je pas echt aan als je kinderen kijrgt oid. Ik zou geen partner willen die niets snapt van de ontwikkeling van een kind of waar je alles aan moet gaan uitleggen..Ik kan me voorstellen dat iemand die daar niet mee bezig is of kan zijn niet zit te wachten op mijn ideeen daarover en maar gewoon wat doet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:51

dingetje schreef:
Bolieke schreef:

Nee? Ik ben anders wel blij dat ik met mijn vriend kan discussieren over de beste leeftijd van inrijden/klaar maken voor de koets van paard tot paard, de verschillende manier van aanpak, hoe we het karakter meenemen met het inrijden, wat we uiteindelijk willen bereiken...

Het is fijn dat mij doorgaans iemand op de vingers tikt als ik op een hele fijne 3-jarige rij die ik geneigd ben te veel te vragen omdat hij alles zo mooi meedoet... Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:52

Adil18 schreef:
dingetje schreef:
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik vind "niveauverschil" echt zo'n onzin! Het klikt met iemand of het klikt niet. Dat heeft niets te maken met je opleiding of wat dan ook. Het feit dat hier een topic over is, vind ik eigenlijk al raar.
Net of iemand met MBO minder is dan iemand met WO. Echt, daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Hoe kun je het gevoel van andere mensen zo veroordelen? Ik heb de ervaring gemaakt dat ik met mijn vorige 'vriendjes' NIET kon praten en dat kwam inderdaad o.a. door het niveausverschil...!

Ik kan met mijn huidige vriend discussies houden die gaan von politiek tot natuur, van feminisme tot 'de zin van het leven', van 'de jeugd van tegenwoordig' en opvoeding tot de lichamelijke voordelen van een ligfiets....

Sorry, maar dit zijn over het algemeen onderwerpen waar ik met de minder ontwikkelde mens niet over kan praten...!

Er zijn ook mensen die verder gestudeerd hebben die dus geen zin hebben om zulke zware onderwerpen aan te snijden. Het is daarom veel belangrijker iemand te zoeken waarmee het klikt, dan iemand te zoeken met een diploma. Trouwens mijn vriend verdient evenveel als ik hoor, als het ondertussen al niet meer is. Daar sta ik dan met m'n diploma en ik kan zeggen dat ik toch een mooi loon heb.

Wat onze ouders betreft, zowel zijn als mijn moeder zijn alletwee hoger opgeleid dan onze vaders, dus die moeten niet met zulke dwaze opmerkingen afkomen. Die willen alleen maar dat we gelukkig zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:53

Kim_89 schreef:
Ik ben het eens met Adil Knipoog Zoals ik zei hebben mensen die een lage(re) opleiding genoten hebben vaak hele andere interesses en manieren van beredeneren dan mensen die een hoge(re) opleiding genoten hebben. Dat is geen veroordeling voor de mensen die misschien geen VWO, HBO of universiteit hebben gedaan, maar een constatering. Niet dat je dan minder waard bent dan een hoger opgeleide..

Ik heb ook een vriendje gehad toen ik 16 was en die jongen deed iets van tuinbouwschool, echt VMBO kon hij niet eens aan. Het was leuk in het begin want hij reed ook paard, maar de lol was er snel af.
Nou ik kan je vertellen, dat werkt niet met iemand die VWO doet. Het was gewoon duidelijk dat ik gewoon geen serieuze gesprekken met hem kon voeren dus ik heb er ook een punt achter gezet.
Zo heb ik meer voorbeelden van jongens die hun school niet hebben afgemaakt en zijn gaan werken en nu nog steeds op een relatief laag niveau zitten. Dan voel ik me meer hun moeder dan hun vriendin hoor!

Jij verwoordt het nog net iets mooier dan ik, maar dit bedoelde ik dus ook..! Ja

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:57

Adil18 schreef:
Nee? Ik ben anders wel blij dat ik met mijn vriend kan discussieren over de beste leeftijd van inrijden/klaar maken voor de koets van paard tot paard, de verschillende manier van aanpak, hoe we het karakter meenemen met het inrijden, wat we uiteindelijk willen bereiken...

Het is fijn dat mij doorgaans iemand op de vingers tikt als ik op een hele fijne 3-jarige rij die ik geneigd ben te veel te vragen omdat hij alles zo mooi meedoet... Knipoog

Sorry, maar bovenstaande heeft toch te maken met jullie gezamenlijke interesse? En wat al zei: Het niveau van jullie "discussie" hoeft niets met jullie opleiding te maken te hebben. Het is maar net hoeveel een bepaald onderwerp je interesseerd. Hoe interessanter je iets vind, hoe meer je je erin verdiept... toch?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:01

Je moet wel iemand zoeken waarmee het goed gaat en die dan pas op paard zetten Haha! . Dan kan je die alles leren wat JIJ wilt! Tong uitsteken

Ik moet wel zeggen dat ik alle financiële kanten van ons huishouden doet etc, dat intresseert hem niet. Dat hij maar zorgt dat onze tuin in orde komt Haha! . Maar bv over het inrichten van ons huis hebben wij dus nog nooit ruzie gehad, omdat wij dezelfde smaak hebben. Ook ivm muziek, films, paarden etc... Ook over de dinges des levens zijn we het meestal eens. Het hangt er dan vanaf wat jij zelf belangrijk/interessant vind en dat je dat kan delen met iemand, al heeft die een IQ van 50 Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:01

mijn vriend gaf net een mooi voorbeeld: zijn interesse ligt in de natuurkunde, en dan met name de hogere natuurkunde. Snap er zelf niet heel veel van maar als hij erover praat kan ik het nog wel volgen. Iemand met mbo niveau (en dan niet opleiding maar het niveau van de persoon zelf) kan dit erg moeilijk begrijpen ben ik bang.
Persoon is er echt niks minder om maar dit soort gesprekken zijn gewoon niet te bevatten met een lagere intelligentie.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:02

dingetje schreef:
Adil18 schreef:

Sorry, maar bovenstaande heeft toch te maken met jullie gezamenlijke interesse? En wat al zei: Het niveau van jullie "discussie" hoeft niets met jullie opleiding te maken te hebben. Het is maar net hoeveel een bepaald onderwerp je interesseerd. Hoe interessanter je iets vind, hoe meer je je erin verdiept... toch?

Maar om je verdiepen te kunnen moet je toch slim zijn? Anders weet je het misschien allemaal wel, maar snappen doe je dan niet...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:04

Zwerte schreef:
mijn vriend gaf net een mooi voorbeeld: zijn interesse ligt in de natuurkunde, en dan met name de hogere natuurkunde. Snap er zelf niet heel veel van maar als hij erover praat kan ik het nog wel volgen. Iemand met mbo niveau (en dan niet opleiding maar het niveau van de persoon zelf) kan dit erg moeilijk begrijpen ben ik bang.
Persoon is er echt niks minder om maar dit soort gesprekken zijn gewoon niet te bevatten met een lagere intelligentie.

Juist, dat bedoel ik Ja
Als je er iets van snapt is het makkelijker interesse te tonen en er over te praten! Ik kijk regelmatig eens met mijn vriend mee wat hij doet (voor zijn opleiding moet hij van alles doen, van zware wiskunde en natuurkunde tot programma's programeren). Ik volg niet altijd alles, maar ik kom wel aardig mee en wil het ook snappen...

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:06

Adil18 schreef:
Maar om je verdiepen te kunnen moet je toch slim zijn? Anders weet je het misschien allemaal wel, maar snappen doe je dan niet...

Mee eens. Maar dat heeft dus eigenlijk niet zoveel met je opleidingsniveau te maken.
Ik ken mensen die helemaal geen fatsoenlijke school hebben afgemaakt maar toch alles van paarden afweten, om het even bij jou voorbeeld te houden.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:07

Het heeft inderdaad twee kanten, maar wat ik zo rot vind, is dat je omgeving je erop veroordeelt als je verkering krijgt met iemand die later geschoold is als jij zelf.

Mijn vriend heeft een eigen zeer goedlopend bedrijf met een compagnon en werknemers. Opleidingsniveau: LBO.
Ik zit op kantoor, heb een leuke baan. Opleidingsniveau: HBO.
Mijn vriend verdient het drie dubbele als mij, dus opleiding zegt helemaal niets. We kunnen enorm goed met elkaar praten en hebben ontzettend veel lol met elkaar.

Alleen ziet mijn moeder dat dus niet zo. Zij veroordeelt hem en zijn familie. Zij vindt nl dat een ieder moet studeren, anders ontwikkel je jezelf niet. Zijn moeder is altijd thuis geweest (voor de kinderen) en daarom vindt mijn moeder haar niet op 'niveau'.
En dat vind ik dus best moeilijk. Het is tenslotte je eigen moeder dat dat zegt over je vriend en zijn familie. Maar bij hun kan ik terecht met problemen en bij mijn eigen moeder niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:09

dat heb ik dus ook Adil! Hij ontwerpt voor ASML, chipmachines dus. Erg ingewikkeld maar met uitleg kan ik het nog begrijpen. Terwijl de gemiddelde persoon nog niet eens begrijpt wat hij nou eigenlijk precies doet... merken dat het er lastig is om sommige mensen uit te leggen wat zn werk nou precies inhoud.
Dus een interessegebied waarin opleidingsniveau (of eigenlijk je eigen niveau) wel degelijk een grote rol kan spelen. Zo ben ik uitermate geinteresseerd in medische zaken (studeer diergeneeskunde) en dat kan ook lang niet iedereen begrijpen.

Het onbegrip van de omgeving ken ik zelf ook. Iedereen vond het raar dat ik met een vmbo'er had maar het was gewoon een schat van een jongen. Uiteindelijk dus stuk gelopen op meerdere zaken maar toch ook het niveauverschil. Maar ik ken ook meerdere relaties waar het WEL goed in gaat. Wie zijn wij om iemands partnerkeus te veroordelen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:11

roosje78 schreef:
Het heeft inderdaad twee kanten, maar wat ik zo rot vind, is dat je omgeving je erop veroordeelt als je verkering krijgt met iemand die later geschoold is als jij zelf.

Mijn vriend heeft een eigen zeer goedlopend bedrijf met een compagnon en werknemers. Opleidingsniveau: LBO.
Ik zit op kantoor, heb een leuke baan. Opleidingsniveau: HBO.
Mijn vriend verdient het drie dubbele als mij, dus opleiding zegt helemaal niets. We kunnen enorm goed met elkaar praten en hebben ontzettend veel lol met elkaar.

Alleen ziet mijn moeder dat dus niet zo. Zij veroordeelt hem en zijn familie. Zij vindt nl dat een ieder moet studeren, anders ontwikkel je jezelf niet. Zijn moeder is altijd thuis geweest (voor de kinderen) en daarom vindt mijn moeder haar niet op 'niveau'.
En dat vind ik dus best moeilijk. Het is tenslotte je eigen moeder dat dat zegt over je vriend en zijn familie. Maar bij hun kan ik terecht met problemen en bij mijn eigen moeder niet.

mooi voorbeeld, doet me denken aan mn eigen moeder. Ze voelt zich altijd "dom" omdat ze nooit op school heeft gezeten, moest voor het gezin zorgen omdat ze op 16 jaar wees werd. Haar IQ is best hoor waardoor er eigenlijk geen niveauverschil is tussen haar en mn vader (uni), enkel een algemene kennis verschil. Mijn opa veroordeelde dit wel degelijk, ze was niet goed genoeg voor mn vader... Erg jammer!

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 11:12

Bij ons werkt het al een hele tijd super! Maar dan omgekeerd.
Ik gestopt na het middelbaar (Secretariaat-talen) en hij afgestudeerd als ingenieur.

Ik merk daar echt niks van, 't is niet omdat ik geen hoge studie heb gedaan dat wij geen serieuze gesprekken kunnen houden oid.
't Is gewoon qua persoonlijkheid, karakter en interesses dat wij super bij elkaar passen. (Behalve dat hij niks heeft met paarden en ik niks met zijn voetbal Tong uitsteken )