Het huis uit willen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Het huis uit willen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:51

Vraag me af of jullie thuis al naar oplossingen hebben gezocht? Misschien kun je er iets meer over vertellen?
Tijdelijk bij familie wonen vind ik ook een goede tip. Ik zou niet gaan samenwonen uit nood, jullie zijn nog zo jong. Dat vraagt er in mijn ogen om om verkeerd te gaan, dat zou toch jammer zijn.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:52

je kan het best school je situatie uitleggen, en dan kom je bij jeugdzorg terecht.. die zullen je eerst proberen te helpen met de problemen thuis, mocht het echt niet gaan, regelen ze begeleid wonen enz voor jou..
en als ik jou was, zou ik een keer met je moeder gaan praten.. onder 4 ogen.. uitzoeken waar de ruzies vandaan komen.. beide kanten gevoelens en ergenissen bespreken.. succes!

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:57

ik heb gelezen in je andere topic.. en je ouders zijn niet echt slim bezig.. huisarrest tot je 18e??? moet je rond deze leeftijd geen contacten maken, jezelf leren kennen.. en een keer op je bek gaan door je eigen fout?
naja, ik zou maar eerlijk tegenover je ouders zijn, met ze gaan praten, vertellen hoe jij over de situatie denkt. en dat je die jongen leuk vind! nodig hem uit thuis, laat hun hem leren kennen..
en je ouders bedoelen het wel goed meisje, ze willen je beschermen.. alleen doen ze t iets te goed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:07

MaaikeMo het probleem is dat de ouders hiervoor geen moeite willen nemen om deze jongen beter te leren kennen.
Ik vindt het heel erg dat ze zo verbannen wordt voor de foute die haar ouders messchien toen der tijd hebben gemaakt.
En hun kind hier voor te veel willen beschermen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:07

Heb je verhaal gelezen. Ik kan begrijpen dat je ouders geen gat in de lucht sprongen toen je verkering kreeg met een jongen die 6 jaar ouder is. Mijn ouders zouden het ook verboden hebben.
Drie jaar huisarrest daarentegen is wel weer erg extreem. En als je iets niet mag, is het juist aantrekkelijk. En jou stoten ze af. Ze zouden hem juist de hemel in moeten prijzen!
Ik ben zelf moeder van een dochter van vijf, maar moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken dat zij op haar 15de met een jongen thuiskomt die zoveel ouder is. Want dat is best veel op die leeftijd, qua ervaring enzo. Al zijn jongens verstandelijk natuurlijk wel wat minder snel volwassen dan wij vrouwen!
Maar ik zou toch alle moeite doen om het thuis goed te houden. Je ouders houden veel van je, maar slaan wat door. Praten, praten en nog een praten en probeer de sfeer goed te houden! Toon je goede wil (is al eerder genoemd).

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:18

Het verstandigste dat je kan doen is bellen met het dichtsbijzijnde bureau Jeugdzorg en je verhaal vertellen.

Als zij inschatten dat het noodzaak is dat je uit huis gaat dan kan je vaak in een begeleid wonen project komen. Dan woon je dus op kamers (vaak met een uitkering die je anders ook nooit zou krijgen) maar dan wordt je begeleidt met bankzaken, dingen regelen etc. etc.

Als ze denken dat het geen noodzaak is dat je uit huis gaat (dan moet het namelijk wel echt ernstig zijn) dan kunnen ze waarschijnlijk wel op andere manieren helpen.

Samenwonen op je 16e lijkt me niet slim. Je maakt je dan helemaal afhankelijk van die jongen op een leeftijd dat je juist de vrijheid moet hebben om je grenzen aan te geven en te ontdekken wat je nou eigenlijk wil in het leven.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:30

Ik heb ook je andere topic gelezen, maar vind het allemaal beetje vaag gedoe...
omdat je ouders die jongen te oud vinden, krijg jij huisarrest? vervolgens ga jij stiekem met die jongen om en hebben je ouders helemaal geen vertrouwen meer in jou (lijkt me logisch als je dingen stiekem gaat doen) Hierom ben je boos en wil je nu het huis uit? En eventueel gaan samenwonen met een jongen die je leuk vind, maar nog niet eens goed kent en ook nog niet mee heb gezoend?
Een beetje vreemd vind ik zelf...hoe denkt die jongen hierover? wat als het uit gaat? Wat als je nou gewoon eerlijk bent tegenover je ouders? er zijn nog zoveel dingen waar je over na moet denken...voordat je echt uit huis wil!

Ik bedoel dit niet boos, maar probeer jou te helpen

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:31

Annemiekbram schreef:
Ik heb ook je andere topic gelezen, maar vind het allemaal beetje vaag gedoe...
omdat je ouders die jongen te oud vinden, krijg jij huisarrest? vervolgens ga jij stiekem met die jongen om en hebben je ouders helemaal geen vertrouwen meer in jou (lijkt me logisch als je dingen stiekem gaat doen) Hierom ben je boos en wil je nu het huis uit? En eventueel gaan samenwonen met een jongen die je leuk vind, maar nog niet eens goed kent en ook nog niet mee heb gezoend?
Een beetje vreemd vind ik zelf...hoe denkt die jongen hierover? wat als het uit gaat? Wat als je nou gewoon eerlijk bent tegenover je ouders? er zijn nog zoveel dingen waar je over na moet denken...voordat je echt uit huis wil!

Ik bedoel dit niet boos, maar probeer jou te helpen

Dat snap ik, wil graag iedereen z'n mening horen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 10-10-08 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:33

Alleen is het al 3 jaar lang zo. Met die jongen heb ik bijna een maand.... er spookt al 3 jaar lang de zin door me hoofd dat ik weg wil. Nogmaals ik word niet mishandeld/verwaarloosd of iet HEEL ergs. Het klikt gewoon niet met mijn ouders en er is telkens ruzie, vroeger had ik een hekel aan school, nu zit ik veel liever op school dan dat ik naar huis ga... ik ga gewoon met tegenzin naar huis want op school heb ik het zoveel gezelliger.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 10-10-08 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:46

even tussendoor, het leest behoorlijk irritant als je alles schuin typt.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 17:49

lautje76 schreef:
even tussendoor, het leest behoorlijk irritant als je alles schuin typt.

Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:54

KellyZ je hoeft geen sorry te zeggen dit is jouw topic en jou manier van typen.
Als zij het iritant vinden moeten ze het maar niet lezen.
En als ze het intressant vinden lezen ze het toch.
Je hebt niks fout gedaan meid.
Meid weet je toevalig of er vanavond mooie films op tv komen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 18:02

missfcdb schreef:
KellyZ je hoeft geen sorry te zeggen dit is jouw topic en jou manier van typen.
Als zij het iritant vinden moeten ze het maar niet lezen.
En als ze het intressant vinden lezen ze het toch.
Je hebt niks fout gedaan meid.
Meid weet je toevalig of er vanavond mooie films op tv komen.

Daar zat ik ook aan te denken, ik zou het niet echt weten.. zo even de gids erbij pakken. Haha! Ik wauw eerst gaan paardijden maar omdat ik er 2 rij heb ik daar dan behoorlijk veel werk aan qua uitstallen, poetsen enz enz. Dus dat doe ik morgen en de rest van de vakantie wel.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:58

Hmm, ik heb een paar jaar geleden ook veel ruzie gehad thuis. Mn ma en ik lijken best op elkaar en dat botst nogal, vooral toen ze op het punt stond om van mn vader te scheiden... Dat wist ik niet en doordat het tussen ons botste, reageerde ze haar verdriet en frustraties vaak op mij af, ik was dan ook het meeste thuis. Uiteindelijk is alles een beetje uit de hand gelopen, mn ma had gezegd, jij het huis uit of ik het huis uit. Ik heb toen mijn spullen gepakt, maar dezelfde avond ben ik weer naar huis gegaan en toen zijn we met zn allen gaan zitten en gaan praten. Niet veel later kwam ik mijn huidige vriendje tegen, was ik steeds minder thuis en ging het ook steeds beter tussen mij in mn ma. Nu ik het huis uit ben (ben na 1,5 jaar samen gaan wonen met mn vriend) gaat het allemaal heel erg goed! Ik had het thuis niet slecht, maar de ruzies en spanningen werden soms gewoon wat teveel. Ik snap dus wel wat je bedoelt.
Als ik jou was zou ik gewoon een paar keer serieus met je ouders proberen te praten, het is niet makkelijk, ik weet er alles van, maar probeer je ook af en toe eens in je ouders te verplaatsen...

Verder ken ik een paar mensen die aan kamertraining hebben gedaan, het is soms best streng, je hebt je aan veel regels te houden, maar die mensen zijn ontzettend goed begeleid en zijn nu echt klaar voor "de wereld". Ze waren ook jou leeftijd toen ze daar aan begonnen! Misschien het overwegen waard?

Als ik jou was zou ik nog niet gaan samenwonen, dat kun je beter pas gaan doen als je zelf ook een stabiel inkomen hebt. Wat je wel zou kunnen overwegen is om over een poosje op kamers te gaan, in de buurt van je opleiding! Daar kun je soms terecht bij een soort van gastgezinnen, of misschien kun je wel in een studentenhuis! Stufi krijg je overigens pas vanaf je 18e, maar als je uitwonend bent krijg je wel meer stufi dan wanneer je nog thuis woont.

Heel veel succes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:03

ik ben met 15 zelfstandig gaan wonen
eerst gehuurd op kamers betaald door een tante en bijbaantjes erna kamertraining

als je nog geen 18 bent kriujgt je GEEN huursubsidie, GEEN studiefinanciciring ( tenzij je hbo doet meen ik) en bijbaantjes verdien je geen drol mee

Ik heb het ook gered, ja, maar makkelijk is het niet hoor

Ben eigenlijk noodgedwongen gestopt met mijn opleiding, had teveel aan mijn hoofd en redde het niet op school, aangezien ik elke dag meteen na school ging werken

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:06

Lynn_Nikita schreef:
ik ben met 15 zelfstandig gaan wonen
eerst gehuurd op kamers betaald door een tante en bijbaantjes erna kamertraining

als je nog geen 18 bent kriujgt je GEEN huursubsidie, GEEN studiefinanciciring ( tenzij je hbo doet meen ik) en bijbaantjes verdien je geen drol mee

Ik heb het ook gered, ja, maar makkelijk is het niet hoor

Ben eigenlijk noodgedwongen gestopt met mijn opleiding, had teveel aan mijn hoofd en redde het niet op school, aangezien ik elke dag meteen na school ging werken

Ik ben nu ook 15, maar in een soort gastgezin ofzo zou ik ook wel willen. Ik wacht wel liever tot me 16de, want dan heb ik me Vmbo TL afgerond. Ik wauw me havo er nog achteraan doen maar of dat kan...?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:16

ik ben via jeugdzorg dus op kamertraining terrecht gekomen
(was trouwens wel meer aan hand dan even een ruzie hoor, was op 12e ook al uit huis geplaatst)

maar met alleen vmbo red je op vandaag niet echt hoor
ik ben nu alsnog 2 jaar geleden aan opleiding begonnen en ben nu bijna klaar.
Ik red het ook wel en ben nu leidinggevend, maar heb wel alle smet omwegen gedaan en veel meer moeite moeten doen voor alles

op jezelf wonen, en al helemaal zo jong, is echt niet zo makkelijk en leuk als je denkt

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:30

Ook ik was 16 toen ik uit huis ben gegaan.
Ik ben na 3 maanden crisisopvang op een zelfstandig wonen project terecht gekomen.
Daar had ik een kamer en kreeg ik leefgeld.(overigens absoluut geen vetpot, had €220,- in de maand en daar moest ik het van doen, eten/drinken, kleding, telefoon, zorgverzekeringen, schoolgeld etc etc mijn familie betaalde geen cent voor me, ik had er immers zelf voor gekozen weg te gaan) Uiteraard was dit alles onder begeleiding.(ik had op mijn project 2 uur per dag begeleiding, er zijn ook projecten waar je meer intensievere begeleiding krijgt en waar zelfs 24/7 toezicht is)

Door dit project heb ik mijn VMBO af kunnen maken, anders was dat waarschijnlijk niet gelukt.
Overigens ben ik er wel terecht gekomen na dat ik eerst een week van huis ben weg gelopen naar Amsterdam waar ik vrienden had.

Ik zou zeggen schakel eerst eens jeugdzorg in.
Uit de groep van meer dan 15 meiden die ik heb zien komen en gaan in de crisisopvang die zijn weggelopen omdat ze ruzie hebben gehad met ouders is er door hulp van oa jeugdzorg weer 80% naar huis gegaan.
Ik vond mijn vrijheid heerlijk, geen gezeur, geen gedoe.

Maar ik zie nu wel dat je wel echt een diploma oid moet hebben om een fatsoenlijke baan te kunnen bemachtigen!(bij de AH achter de kassa vragen ze voor fulltimers ook gewoon een VMBO-T diploma)
Ik heb super veel geluk gehad, ben na 4 maanden uit het kamer project weg gegaan, samen gaan wonen met mijn vriend(ondertussen getrouwd met hem en een dochtertje gekregen) en heb nu een goed betaalde functie binnen een groot bedrijf dat uitvoerder is van het op 3 na grootste pensioensfonds van nederland.(uiteraard heb ik na mijn VMBO nog een groot aantal extra cursussen en opleidingen gedaan)

Dit had ik allemaal niet gehad als ik inderdaad zo dom was geweest om met school te kappen en geprobeerd te hebben om in Amsterdam zelf maar mijn boontjes te gaan doppen.
Dus loop echt niet zomaar van huis om te denken dat je het allemaal wel zelf kan doen. Er komt veel meer bij kijken dan dat je nu denkt!

s_uzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:47

zelf ben ik op mijn 17e het huis uit gegaan (niet vanwege problemen maar vanwege de studie en dat ik een mooie kamer aangeboden kreeg via een vriendin)
Hiervoor moest echter wel één van mijn ouders op mijn huurcontract tekenen dat zij mij toestemming gaven om op kamers te gaan.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:55

ik ben op mn 17de bij m'n oma gaan wonen,woon ik nog steeds. heb de zolder verbouwd tot huis en slaapkamer. erg relaxed..
maar echt echt op jezelf moet je volgens mij begeleid gaan wonen moet je erst met jeugdzorg gaan praten enzo..