Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:Nou ben ik heel blond natuurlijk maar wat is een spaarhypotheek? En aflossingsvrij is dat je niks aflost van het geld dat je geleend hebt??
Cathelijne schreef:Mijn vriend en ik zijn aan het rondkijken naar wat de opties zijn, puur om beslagen ten ijs te komen als we iets mochten vinden. Momenteel zitten we prima in een huurhuisje.
Maar ik vraag me wel eens af wat mensen met een (deels) aflossingvrije hypotheek als hun hypotheek na x aantal jaar is afgelopen. Hoe betaal je dan het deel dat je niet hebt afgelost? Spaar je daarvoor of reken je erop dat je dan elders woont? In feite is dat deel van het huis niet van jou en ik kan me voorstellen dat de bank toch geld wil zien.
Suzanne F. schreef:Relaxed schreef:Ik weet het ook niet precies Suzanne, maar het komt er op neer dat ik iedere maand hetzelfde bedrag betaal gedurende die 6 jaar en ik liep het minste risico. Voor mij was dit, gezien mijn leeftijd, het veiligst..
Ik vind het zo ongelooflijk onduidelijk allemaal. Het is allemaal zo vaag.
Als ik aan een spaarhypotheek denk dan klinkt dat als sparen. Waarom moet je sparen? Je moet juist je schuld aflossen. En aflossingsvrij is zodat je denk ik alleen de rente betaald en niks van je schuld aflost.
zal proberen om het hier ook te doen maar in een uur in een gesprek met de adviseur gaat het toch beter vrees ik.
. Cathelijne schreef:Maar ik vraag me wel eens af wat mensen met een (deels) aflossingvrije hypotheek als hun hypotheek na x aantal jaar is afgelopen. Hoe betaal je dan het deel dat je niet hebt afgelost? Spaar je daarvoor of reken je erop dat je dan elders woont? In feite is dat deel van het huis niet van jou en ik kan me voorstellen dat de bank toch geld wil zien.
. lies schreef:Cathelijne schreef:Maar ik vraag me wel eens af wat mensen met een (deels) aflossingvrije hypotheek als hun hypotheek na x aantal jaar is afgelopen. Hoe betaal je dan het deel dat je niet hebt afgelost? Spaar je daarvoor of reken je erop dat je dan elders woont? In feite is dat deel van het huis niet van jou en ik kan me voorstellen dat de bank toch geld wil zien.
Wij hebben een spaarloonregeling om dat deel (ongeveer 30% dus) straks af te lossen.
Ik zie overigens dat sommigen hun rente 'maar' 6 tot 10 jaar vast hebben. Dat zou ik niet aandurven, zeker niet in deze tijden. In de jaren 80 stegen de rentes naar 10 tot 13%..