Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: Vegetarier/Pescotarier: de discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:48

Vreemd eigenlijk dat het alleen bij dieren met oneven tenen geld.. Weet je ook waarom Arabesk?

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:53

Idd vermoeiend. En ook zwaar vervelend als je om iets vegetarisch vraagt en er zit kip of ham in, want (vooral in het buitenland) krijg je nog regelmatig te horen: Dat is geen vlees, dat is alleen maar kip/ham:S.
Ook wordt ik regelmatig veganist genoemt, omdat ik geen vlees en geen vis eet. Een echte veganist zou waarschijnlijk zwaar verontwaardigd zijn als ik mezelf veganistisch zou noemen (Ben een practische vegetarier: dus ik eet wel kaas en als iemand mij een snoepje aanbied ga ik niet eerst de verpakking lezen om te kijken of de gelatine erin wel plantaardig is, als er toevallig een leren zooltje in die geweldig mooie schoenen zit koop ik ze wel, maar als ik kan kiezen tussen twee even mooie/dure paren liever niet. Als ik een keer per ongeluk een gerecht krijg waar wel iets van kip of ham inzit omdat mensen dat niet snappen zeg ik er wel iets van, maar eet ik het wel op. Imo is weggooien namelijk veel erger dan het dan maar op te eten.)

__manon__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:56

Ik ben ook vegetarisch. Eet geen vis en geen vlees. Ik eet wel zuivel, maar wel kaas zonder stremsel.

Ook eet ik geen snoep/taart waar gelatine op of in zit.

Ik gebruik wel leer, maar dat vind ik weer iets heel anders.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:00

Cerilene_ schreef:
Idd vermoeiend. En ook zwaar vervelend als je om iets vegetarisch vraagt en er zit kip of ham in, want (vooral in het buitenland) krijg je nog regelmatig te horen: Dat is geen vlees, dat is alleen maar kip/ham:S.
Ook wordt ik regelmatig veganist genoemt, omdat ik geen vlees en geen vis eet. Een echte veganist zou waarschijnlijk zwaar verontwaardigd zijn als ik mezelf veganistisch zou noemen (Ben een practische vegetarier: dus ik eet wel kaas en als iemand mij een snoepje aanbied ga ik niet eerst de verpakking lezen om te kijken of de gelatine erin wel plantaardig is, als er toevallig een leren zooltje in die geweldig mooie schoenen zit koop ik ze wel, maar als ik kan kiezen tussen twee even mooie/dure paren liever niet. Als ik een keer per ongeluk een gerecht krijg waar wel iets van kip of ham inzit omdat mensen dat niet snappen zeg ik er wel iets van, maar eet ik het wel op. Imo is weggooien namelijk veel erger dan het dan maar op te eten.)

Sja, juist omdat iedereen maar doet wat hij of zij praktisch vindt (en dat is blijkbaar voor iedereen anders) is er zoveel onduidelijkheid. Jij vindt dus dat je het recht hebt om 'praktisch' te zijn, maar tegelijkertijd moet iedereen wel uit zichzelf begrijpen wat dat dan inhoudt? Dat vind ik niet helemaal eerlijk. Ik vind het overigens wel knap van je dat je kip of ham wel eet als je het per ongelijk krijgt voorgeschoteld. Dat kan ik echt niet Bloos en daarom zal ik dan ook alles doen om te voorkomen dat dat gebeurt.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:02

Ik eet geen vlees, wel vis. Dit is omdat het een voorwaarde van mijn ouders was. Ik heb nu zoiets van: Ik moet ergens beginnen... Als ik het huis uit ben wil ik wel stoppen met vis & stemsel kaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:10

Ik ben in principe vegetariër. Geen vlees, geen vis, zuivel met mate, gelatine ontwijk ik zo veel mogelijk, eieren eet ik weinig en als ik ze eet alleen vrije-uitloop. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik dol ben op kaas.

Ik eet wel héél af en toe een stukje vis, maar dan wel wildvangst. Net als met zuivel merk ik dat mijn lichaam er af en toe echt behoefte aan heeft.

Ondanks dat ik dus héél af en toe een stukje vis eet, zal ik tegenover andere mensen altijd zeggen dat ik vegetariër ben. Met daarbij altijd de omschrijving geen vlees, geen vis, eieren alleen vrije-uitloop, geen gelatine, kaas geen probleem.

Ik ken ook mensen die bijvoorbeeld alleen biologisch vlees eten of alleen vis, en die desondanks in gezelschap zeggen dat ze "vegetariër" zijn. Heb ik geen probleem mee, zo lang ze dan ook inderdaad geen vlees en/of vis eten in datzelfde gezelschap. Een aantal van die mensen zijn van het type "ik ben vegetariër maar ik eet wel vis", wat ik dus minder briljant vind. Maar als je zegt dat je vegetariër bent omdat je op die manier in ieder geval geen kweekvis, bio-industrie-kalf of wat dan ook voorgezet krijgt, harstikke prima.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:12

Lous schreef:
Het zit in onze natuur om vlees te eten.

Ik wil je nu niet aanvallen, maar kan je mij vertellen waar je dat vandaan haalt?

[quote=welmoedz]Ik ben ook vegetarier en eet soms vis meestal doe ik dat alleen in een restaurant omdat ik vegetarische menu's nooit zo lekker vind. ik kan niet goed uitleggen waarom ik wel vis eet maar voor mij is vis heel anders dan vlees. + dat in vis heel veel vitamines zitten die je, als je vegetariër bent niet binnen krijgt.[/quote]

Bedoel je omega 3 en dergelijke? Wel, die kan je gemakkelijk halen uit o.a. koolzaad, walnoten en lijnzaad. De concentratie ervan is kleiner in plantaardige middelen, maar je kan er genoeg uit halen.

Zoals ik al ergens heb vermeld, ben ik vegetariër. Volgens 'mijn' definitie eet ik geen vlees, vis, gevogelte, gelatine, (niet-veggie) kaas en dierlijke E-nummers. Zuivel, honing, bijenwas, leer, wol, zijde en producten getest op dieren vermijd ik ook zoveel mogelijk,maar ik ga echt geen stukje taart weigeren omdat er ei in zit. Bovendien ga ik graag uit eten, wat als veganist vaak moeilijk(er) is. De enige leren/wollen/zijden/donzen producten die ik heb, heb ik al van voor ik besloot vegetarisch te eten. Die ga ik niet wegdoen omdat ik plots vegetariër werd, maar ik gebruik ze tot ze kapot zijn. Daarna zoek ik dan een diervriendelijke versie.
Laatst bijgewerkt door Leonie op 08-10-08 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:12

Vlees weggooien vind ik gewoon het ergste wat er is. Ik wordt ook zo kwaad als ik dat zie bij anderen...
Ik probeer er ook zo veel mogelijk aan doen om misverstanden te voorkomen, maar het komt toch heel af en toe voor (gister nog zaten er miniscule stukjes vlees in het kruidenmengsel van de VEGETARISCHE turkse pizza die we hadden gehaald:S.)
Het me duidelijk dat vegetarisch iig inhoud dat er geen vlees en vis gegeten wordt, ik kan er echt niet bij dat er dan nog mensen zijn die er andere voorstellingen van hebben.
Maargoed, in ieder geval moet je inderdaad altijd van te voren superduidelijk proberen te zijn over je grenzen, vooral mensen die strenger zijn en ook dingen als gelatine e.d niet eten (ik kan me namelijk voorstellen dat je daar niet over nadenkt als niet-vegetarier.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:13

Leonie schreef:
Lous schreef:
Het zit in onze natuur om vlees te eten.

Ik wil je nu niet aanvallen, maar kan je mij vertellen waar je dat vandaan haalt?

Kijk alleen maar eens naar ons verteringsstelsel en gebit, dan weet je genoeg. Dat is gemaakt op zowel vlees als plantaardige producten.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:16

Dus het kan op allebij leven en heeft niet per se beide nodig. Dat mijn lichaam vlees kan verteren wil nog niet zeggen dat ik het etisch verantwoord vind om het ook te eten. vroeger toen het een kwestie van overleven op het voedsel wat er is was, oké. Maar nu is het een kwestie van 1,5 meter verder lopen in de supermarkt naar de vegetarische dingen.
Totaal onnodig dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:19

Maar dat je als vegetariër ANDERE dingen moet eten omdat er anders tekorten ontstaan bij de stoffen die in VLEES zitten, zegt toch al genoeg? Dan is je lichaam er dús op gebouwd om vlees te eten. Ongeacht of je zonder kunt overleven of niet; je zult als vegetariër je best moeten doen om toch van alle stoffen genoeg binnen te krijgen zodat er niet bepaalde tekorten ontstaan. Dat je zonder ook prima door kunt leven, zegt nog niet dat je lichaam er niet op gebouwd zou zijn.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:27

En denk je dat vleeseters geen tekorten kunnen hebben? Vaak wordt de link gelegd tussen ijzer- of B12-tekort en vegetariërs. Toch zijn er evengoed vleeseters die daar een tekort aan hebben.
Bovendien krijgen de dieren die voor consumptie geteeld worden extra vitaminen in hun voer. O.a. vitamine B12 en ijzer.

Vegetariërs hier in België/Nederland moeten andere dingen eten dan die wij in onze cultuur gewoon zijn. Ik als vegetariër eet geen enkel vervangproduct.

Over ons verteringsstelsel, dat is niet gemaakt om rauw vlees te eten. Het is wel is staat bewerkt, gegaard vlees te verwerken. Als wij enkel rauw vlees zouden eten, zouden onze darmen binnen de kortste keren vol zitten met wormen.

Ooit al eens de tanden van een gorilla gezien? Die zijn nochtans herbivoren hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:38

Leonie schreef:
En denk je dat vleeseters geen tekorten kunnen hebben? Vaak wordt de link gelegd tussen ijzer- of B12-tekort en vegetariërs. Toch zijn er evengoed vleeseters die daar een tekort aan hebben.

Dát zeg ik toch niet. Ik zeg alleen dat je zonder vlees en zonder alternatieven sowieso tekorten zult opbouwen. En daarbij bedoel ik dus "een gewone vleesmaaltijd maar dan zonder vlees", als in, hoe mensen hier in Nederland gemiddeld gewend zijn te eten voor ze eventueel vegetariër worden en daarna. Er zijn dan aanpassingen nodig; je kunt niet zomaar overstappen van dagelijks een flink stuk vlees en aardappels met jus naar helemaal niks dat daarvoor in de plaats komt.

Citaat:
Vegetariërs hier in België/Nederland moeten andere dingen eten dan die wij in onze cultuur gewoon zijn. Ik als vegetariër eet geen enkel vervangproduct.

Wat voor dingen eet jij allemaal dan? Wat valt er onder vervangproducten volgens jou, alleen de burgertjes en de tofu en tempeh of ook bijvoorbeeld noten en peulvruchten? Eet je bijvoorbeeld meer zuivel, noten, peulvruchten dan voordat je vegetariër werd?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:52

Nouks schreef:
Maar dat je als vegetariër ANDERE dingen moet eten omdat er anders tekorten ontstaan bij de stoffen die in VLEES zitten, zegt toch al genoeg? Dan is je lichaam er dús op gebouwd om vlees te eten.

Je kan het ook omdraaien.... veel mensen moeten vlees eten omdat ze niet genoeg ijzerhoudende groente, noten etc. binnenkrijgen.... je lichaam is er dus op gebouwd om GEZONDE dingen te eten ipv diepvriespizza's, tosti's, kant en klaarmaaltijden Knipoog

Citaat:
Ongeacht of je zonder kunt overleven of niet; je zult als vegetariër je best moeten doen om toch van alle stoffen genoeg binnen te krijgen zodat er niet bepaalde tekorten ontstaan. Dat je zonder ook prima door kunt leven, zegt nog niet dat je lichaam er niet op gebouwd zou zijn.

Dat moet een vleeseter ook Knipoog (en overschot is trouwens ook goed mogelijk) de gemiddelde vleeseter eet minder gezond dan de gemiddelde vegetarier omdat een vegetarier bewust met zijn eten omgaat.
Heel simpel, de manier waarop we in de westerse wereld omgaan met eten is nu niet heel gezond te noemen, hart- en vaatziekten en een steeds groter wordende groep mensen met overgewicht is het gevolg.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:55

Was ook een paar jaar vegetarier. Nu niet meer, mistte het toch wel.

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:57

wat ik persoonlijk niet snap van vegetariërs is dat ze wel leren schoenen dragen maar geen vlees eten twewijl die leren schoenen komen van dezelfde koe die ook gebruikt wordt voor het vlees.

als je geen vlees of vis lust vind ik het logies dat je het niet eet, en ik zal een vegetariër ook respecteren om zijn/haar keuze.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:58

Ik ben ook vegetariër. Ik eet/ drink wel zuivelproducten en eieren (weidemelk/ EKO en eieren van onze eigen kippetjes). Een kip legt toch een ei, dus kun je dat ei net zo goed opeten anders verrot het. Biologische koeien hebben imo een fijn leven, wij hebben kennissen met een biologische boerderij, ze komen veel buiten en geen onnodige medicijnen etc.
Maar ik ken trouwens ook veel boeren bij ons in de buurt die niet biologisch zijn en waar de koeien ook lekker buiten komen en gezond eten krijgen....

Leer gebruik ik ook gewoon. Leer is een restproduct, een koe word eerst opgegeten en het leer blijft over. Dus zolang de mensen koeien etc. blijven eten komt er ook leer van deze dieren. Dus als je leer niet meer gebruikt spaar je daar geen koeienleven mee.... het kwaad is dan al geschied.
Als koeien niet meer gegeten worden, en alleen voor leer gefokt worden, dan koop ik ook geen leer meer uiteraard.......

Gelatine word van botten gemaakt, dat is ook een restproduct, hetzelfde verhaal als bij leer. Dus daar doe ik ook niet moeilijk over.

Daarbij vind ik ook dat iedereen zelf moet weten in hoeverre hij vegetarisch/ veganistisch/ pescotarisch etc. wil zijn. Ik bedoel, iemand die ipv 5x per week vlees eet ineens 1x per week gaat vlees eten is ook al heel goed bezig zonder dat hij helemaal vegetarisch is..

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:58

marimba schreef:
wat ik persoonlijk niet snap van vegetariërs is dat ze wel leren schoenen dragen maar geen vlees eten twewijl die leren schoenen komen van dezelfde koe die ook gebruikt wordt voor het vlees.

als je geen vlees of vis lust vind ik het logies dat je het niet eet, en ik zal een vegetariër ook respecteren om zijn/haar keuze.

Leer is een restproduct, een koe word eerst opgegeten en het leer blijft over. Dus zolang de mensen koeien etc. blijven eten komt er ook leer van deze dieren. Dus als je leer niet meer gebruikt spaar je daar geen koeienleven mee.... het kwaad is dan al geschied.
Als koeien niet meer gegeten worden, en alleen voor leer gefokt worden, dan koop ik ook geen leer meer uiteraard.......

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:00

Even een greep uit mijn receptenboek: champignonterrine met rodekool en rijst, veggie/vegan versie van moussaka, chili sin carne, seitanstoverij, wokgerechtjes.
Vooral veel verschillende groenten, fruit, noten en zaden, soms tofu/tempé/seitan/..., quinoa, pasta (in alle verschillende soorten), aardappelen, rijst...
Zuivel eet ik niet zo vaak, peulvruchten één à twee keer in de week.

Er wordt mij vaak de vraag gesteld wat ik dan eet, maar eigenlijk eten wij hier thuis véél gevarieerder dan de meeste omnivoren.

Onder de 'vervang'producten zien mensen meestal de Valess-filets, Quornproducten, vegetarische worsten ed. Maar eigenlijk bevatten zij natuurlijke ingrediënten en zijn dus ook geen vervangmiddelen. M.i. bestaan er ook geen vervangmiddelen. Daarom gebruik ik ze ook niet.

Ik heb toch ook niet gezegd dat je alles binnen kan krijgen als je de vleescomponent gewoon weglaat? Lachen

Ik ben trouwens het perfecte voorbeeld dat vegetariërs gemakkelijk hun voedingsstoffen binnen kunnen krijgen: deze zomer heb ik mijn bloed laten controleren, en daaruit bleek dat ik ruim voldoende ijzer, foliumzuur, B2 en B12 in mijn lichaam heb zitten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:01

Maar als je vegetarisch bent gebruik je toch wel zuivelproducten? En als je dat niet doet ben je toch veganistisch? Of heb ik het goed mis?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:04

Wat ik ook een groot verschil vind is dat leer een duurzaam product is. Het is niet 1x gebruiken en dan weggooien.
Een goed, mooi en betaalbaar alternatief voor leer is er qua schoenen ook niet echt (en ik echt moet zuinig zijn met mijn voetjes Knipoog) Een leren jas zal ik dan weer niet aanschaffen, daar zijn genoeg alternatieven voor.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:04

patsur schreef:
Vreemd eigenlijk dat het alleen bij dieren met oneven tenen geld.. Weet je ook waarom Arabesk?

Dat heeft te maken met wat God/Allah heeft gezegd. 2 tenen en herkauwer mag je eten. 2 tenen en geen herkauwer mag je niet eten. Herkauwer met maar 1 'teen' mag je ook niet eten.
Dat heeft te maken met onrein wezen.

En ik wou even op paar berichtjes reageren van de feit dat je vegetariër bent maar wel zuivel/eieren eet.. Dat klopt dan ook dan ben je gewoon een vegetariër.
Als je een veganist ben eet en gebruik je helemaal niks van dierlijke producten. (dus ook geen leren schoenen en drink je geen melk)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Veganisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetari%C3%ABr

Ik ben in principe niet tegen vegetariërs maar ik heb eigenlijk zoiets van als je vegetariër wordt word dan maar meteen veganistisch. (tenzij je van dokter geen vlees mag eten.. dat noem ik dan weer geen vegetariër omdat je dan vast winegums blijft eten.. )

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:07

Leonie schreef:
Even een greep uit mijn receptenboek: champignonterrine met rodekool en rijst, veggie/vegan versie van moussaka, chili sin carne, seitanstoverij, wokgerechtjes.
Vooral veel verschillende groenten, fruit, noten en zaden, soms tofu/tempé/seitan/..., quinoa, pasta (in alle verschillende soorten), aardappelen, rijst....

Het voordeel van vegetarier zijn in dat je wel heel cratief leert koken Ja Bij ons thuis is het best lastig geweest in het begin. Ik ben getrouwd met een echte vleeseter en we hebben ook nog een klein jochie rondkruipen die ook geen vlees eet, geen uien, knoflook, pakjes mix uit de supermarkt, zout, suiker etc.. En toch lukt het altijd prima om iets geschikts voor ons allemaal op tafel te zetten.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:08

Veganisme is nog veel meer dan alleen dat. Veganisten eten geen enkel dierlijk product (ook geen zuivel of honing), gebruiken geen leer, wol, zijde of bijenwas en gebruiken ook geen producten die op dieren getest zijn (zoals cosmetica, huishoudproducten ed.). Daar zijn ook nog gradaties in, want sommigen letten ook op lijm in plasmaschermen, letten ook op mogelijke sporen in producten of eten bijvoorbeeld geen champignons (gekweekt op paardenmest). Ook suiker is trouwens niet altijd veganistisch, soms/vaak wordt er voor de raffinage van suiker beenderen van dieren gebruikt.

MC: Ik wil veganist worden, maar ik mag nog niet. Vind je dat ik dan ook maar ineens weer vlees moet eten?

Odetteke: zo denk ik er ook over. Mij zal je nooit betrappen op het dragen van een leren jas, enkel mijn schoenen zijn van leer.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:10

odetteke schreef:
Het voordeel van vegetarier zijn in dat je wel heel cratief leert koken Ja Bij ons thuis is het best lastig geweest in het begin. Ik ben getrouwd met een echte vleeseter en we hebben ook nog een klein jochie rondkruipen die ook geen vlees eet, geen uien, knoflook, pakjes mix uit de supermarkt, zout, suiker etc.. En toch lukt het altijd prima om iets geschikts voor ons allemaal op tafel te zetten.

Hier is het simpel, ik ben de kok in huis, dus iedereen eet hier vegetarisch. Mijn ouders eten buitenshuis of als ik niet thuis ben af en toe nog wel vlees.

Mijn moeder vindt soms wel dat ik iets te creatief ben en te veel afwissel, ze moet al vragen om een recept nog eens te maken. Elke week staan hier zeker 2 nieuwe probeersels op de menu.Vork