Wat vind je van leeftijdsverschil?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anniee

Re: Wat vind je van leeftijdsverschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:42

Het lijkt mij alleen maar lastig met kinderen enz. Dan heb je als jongste van beide heeel vroeg kinderen of als oudste van beide ben je een oude vader/moeder. Ook voor de kinderen lijkt me dat laatste erg lastig maar dat is wel vaker zo in gezinnen waar ze evenoud zijn.
Het zou mijn keuze nu niet zijn in elk geval maar als je in de situatie zit zal het wel anders aanvoelen. Ken twee stellen met een verschil van 7 en 9 jaar en daar merk je het verder niet aan. Verschilt per persoon / stel uiteraard.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:47

verschilt inderdaad per persoon... ligt ook aan het niveau waarop je zit op die leeftijd... je hebt namelijk meisjes van 18 en meisjes van 18... als je begrijpt wat ik bedoel... Ken meiden van 18 die zich gedragen als een volwassen persoon en meiden van 18 die zijn blijven hangen in de puberteit.

ik ben namelijk voor de zoveelste keer smoor op een kerel die heel ver weg woont (ned. antillen) is wel een nederlander overigens en die is 33.. Haha! ik ben 20..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:49

Ik val altijd op veel oudere jongens..
Nu vind ik iemand leuk die is 25.. en ik ben 16.. scheelt 9 jaar dus.

Tja, leeftijdsverschil maakt mij niks uit, verliefd is verliefd, dat hou je toch niet tegen.
Maar ja, dan moet t voor ie ander ook niks uitmaken natuurlijk.. Bloos

En zoals KirstenG al zegt.. t ligt ook aan het niveau waarop je zit op die leeftijd..

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:53

tja, mij maakt het niet veel uit, het gaat tenslotte om de liefde.

Zo kende ik een koppel waarbij de man 24 jaar ouder was dan de vrouw. Hij had al kinderen die dus bijna net zo oud waren als zij toen ze bij elkaar kwamen. Zijn familie heeft het er dus zeer moeilijk mee gehad.
Helaas is hij vorig jaar overleden, maar ze zijn altijd erg gelukkig samen geweest.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:57

Ik zal nooit iemand veroordelen die een relatie aan gaat met een veel jonger / of ouder iemand als ze maar gelukkig zijn. Wel de grens voor een kind in acht genomen.

Voor mijzelf (ik ben 27 bijna 28) heb ik echt als maximum 35 jaar voor mijn partner. Ik heb al eerder mannen laten lopen die dus ouder waren dan 35. Ik zou echter niet weten wat ik zou doen als ik onverhoopt stapel verliefd zou worden. Ik ben dat echter nog niet tegengekomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:59

Pff ligt aan de situatie, een minderjarige die met een veel oudere dame of heer thuiskomt vind ik niet echt prettig.

Mijn vriendin heeft net getrouwd met een 22 jaar oudere man, zijn oudste kinderen zijn 3 jaar jonger dan zij is en mijn vriendin is nu hoogzwanger...
Sja, ik vind het nog steeds wat raar Tong uitsteken Vond haar en die man wel prima samen, maar om er nog een kind in te gooien zeg maar? hmm moet er nog aan wennen Nagelbijten / Gniffelen

Lijkt mij ook zeer onpraktisch zo'n groot leeftijdsverschil: op moment dat hij met pensioen is (waar zijn ex dus nog deels recht op heeft) is zij nog vollop aan het carriere maken. Als zij met pensioen is, is hij (gekeken naar de gemiddelde leeftijdsverwachting:) ehh dood... of 87 jaar Clown dus echt samen van je pensioen genieten zit er niet in.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:09

Inujojo schreef:
Mijn ouders schelen 17 jaar, dus blijkbaar kan het wel. Ze zijn na dik 20 jaar in ieder geval nog steeds bij elkaar :p . Je merkt het leeftijdsverschil echter wel flink hoor in de manier waarop ze met elkaar omgaan. M'n vader is nog echt van de tijd van "vader is opperheerser en jij hebt je maar te gedragen" ( dat hij kapitein van beroep is, helpt ook nog wel mee aan dat beeld ^^; ) en mijn moeder stelt zich meer als een gelijke op in zekere zin, wat wel eens tot conflicten binnen het gezin leidt. Een beetje het "wij tegen hem" gevoel, want hij is niet alleen een flink stuk ouder dan wij zijn, hij is ook nog eens de enigste man in huis Knipoog .Verder gedraagd hij zich ook heel erg betuttelend tegenover mijn moeder, alsof het een klein kind is. Hij kan er dus ook bijvoorbeeld heel slecht tegen dat als wij een discussie hebben en ik heb een heel goed punt dan zal hij dat nooit toegeven, maar er als de ziekte omheen gaan draaien. Gevoelens tonen doet ie ook niet aan, tot ons aller ergernis. Maar dat hoort wel bij de manier waarop hij opgevoed is, wat verschrikkelijk indruist met de manier waarop ik opgevoed wordt ( voornamelijk door mijn moeder, aangezien hij altijd op zee zit ).
Dus ja, uit eigen ervaring zou ik zeggen dat zo'n enorm leeftijdsverschil niet de ideale omstandigheden voor een relatie creëert, maar het is echt wel te doen, als je even over de "generatiekloof" heen kunt kijken Tong uitsteken .

Dit klinkt op veel gebieden héél herkenbaar... Haha!. Vooral dat 'wij tegen hem' is bij ons heel sterk aanwezig (moeder en twee volwassen dochters, drie tegen één, kan nogal wat discussies geven)

Citaat:
naarmate je ouder word, maakt het leeftijdsverschil niet zoveel meer uit.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens..

Mijn ouders verschillen 15jaar, mijn moeder is nu net 50 geworden, mijn vader 65. En hoewel ze ondertussen toch al wel 30jaar samen zijn, merk ik wel dat het zeker geen ideale situatie is, en dat ik zeker nooit in die zelfde situatie wil komen.
Mijn vader is er zo eentje van 'den oude slag'. Hij is gaan werken vanaf zijn 14, is altijd met de harde hand opgevoed, vader was baas, moeder moest koken en poetsen,... En je merkt wel dat hij nog altijd met die mentaliteit in zijn hoofd zit. Hij doet bv totaal NIETS in huis, omdat hij voltijds gaat werken en in zijn ogen dus ook 'zijn taak' als geldverdiener van het gezin volbracht heeft. Mijn moeder werkt halftijds en moet er dus ook het volledige huishouden bijdoen... Zij wilt, zeker nu dat wij (de dochters) volwassen zijn, liever voltijds gaan werken, maar dat is geen mogelijkheid want dan komt ze niet rond in het huishouden. Met vader is daar weinig discussie over mogelijk, hij brengt altijd het punt 'maar je MOET toch niet voltijds gaan werken, het is niet dat we geld te kort komen'.
Ook gewoon in 'levensfasen' zitten ze op een ander niveau. Mijn moeder is in de fleur van haar leven, gaat elke donderdagavond met haar vriendinnen weg, gaat wandelen, volgt cursussen,... Terwijl mijn vader thuis in de zetel ligt, liever naar tv kijkt dan eens gaan te wandelen, allerlei kwaaltjes begint te krijgen waar hij uren en dagen over kan klagen,...

Nee, ideaal is het zeker niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:14

Ik denk ook dat het uitmaakt of je elkaar tegenkomt met of zonder kids. Want als je beide nog zonder kids bent en je maakt kinderen zeg maar Clown is het minder vreemd dan dat de man kids heeft die bijna even oud zijn als zijn nieuwe aanwinst. (en daar misschien ook nog kids mee krijgt)

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:23

je word wel altijd raar aangekeken enzo dat doe ik zelf ooken lijkt me ook wel irritant met kinderen enzo
maar als je hem/haar echt leuk vind moet het kunnen lijkt me

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:31

Tantjeuh: Hoewel ik me wel in jouw verhaal kan vinden, ben ik het er niet helemaal mee eens Tong uitsteken

Ik denk dat dat ook deels met mentaliteit te maken heeft en niet alleen met leeftijdsverschil. Ook als je kijkt naar de huidige generatie zie je dat dat rollenpatroon steeds meer verdwijnt. 40+ers hebben daar geen "last" meer van Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:34

enne mijn ouders zijn beide 65, mijn moeder is nog in de bloei van haar leven en werkt totdat ze erbij neervalt Nagelbijten / Gniffelen mijn vader puzzelt liever de hele dag...
Even oud en toch een groot leeftijdsverschil! Nagelbijten / Gniffelen

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:55

Mijn ex was 19 jaar ouder,een van de redenen waardoor het stuk liep was dat ik hem vaak niet bij kon houden Bloos!
Hij had (heeft) zo een druk sociaal leven terwijl ik weleens een weekendje relaxed wilde thuis zijn.
Hij heeft nu weer een heeeeel stuk jongere vriendin en met mijn huidige partner scheelt het nu 7 jaar(jonger Tong uitsteken )

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:02

ik scheel 22 jaar met mijn partner. ik moet zeggen dat wij er geen last van hebben, het is meer de buitenwereld die erover heeft. iedereen zegt tegen mijn vriend tjee jij hebt het mooi voor elkaar met een jong ding en tegen mij zeggen ze wat moet je met zo'n oude bok. we vonden het belangrijkste dat onze ouders er achter stonden en dat staan ze ook.

mijn partner is eerder nooit getrouwd geweest en heeft ook geen kinderen, het leven ging hem eerder veel te mooi om een relatie met een vrouw te nemen.

we delen dezelfde hobby en dat zijn de paarden. we praten veel en doen veel dingen samen, ik zou hem ook voor geen goud meer willen missen. over gezinsuitbreiding hebben we het ook al gehad. eerst maar even mijn opleiding afmaken en dan gaan we er nog eens over denken.

ik vind dat als je goed bij elkaar past, en het klikt goed dan maakt leeftijd geen verschil. volg je hart.

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:03

Zolang het legaal en respectvol gebeurt, vind ik alles prima. Mijn vriend is 30 jaar ouder dan ik.

Heb je zelf veel leeftijdsverschil met je partner of vind je 't gewoon interessant, ben je altijd welkom in het HK-topic by the way Pling :
[HK] Het leed dat overheerlijke oudere mannen heet!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:07

Simpel antwoord; Moet kunnen vind ik..liefde bepaald de leeftijd niet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:09

Ik en mijn vriend(verloofde) schelen 20 jaar.
Wij zijn nu 3 jaar samen.
Ik ben 22 en hij bijna 42.
We zijn sinds Juli verloofd en praten nu over een kindje Haha!
Het is idd de omgeving die er moeite mee heeft of het maar raar vind, dan wij zelf! Bloos

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:13

Ligt aan het persoon denk ik eigenlijk

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:16

Nijn schreef:
Afhankelijk van de leeftijd, als iemand 14/15/16 is en gaat met iemand van bijv. 9 jaar ouder vind ik dat een behoorlijk verschil.
Zeker omdat je dan in een totaal andere fase van je leven zit.
Huisje/boompje/beestje/werken vaak tegen over ouders/school/misschien een bijbaantje.

Hier ben ik het mee eens. (En wat hieronder staat) dat vanaf een jaar of 18 het eigelijk niet uitmaakt.
Mijn ouders schelen zelf 15 jaar, en ik met mijn ex 8 jaar.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:20

Ik ken een man van 52 die met een vrouw van 29 is getrouwd..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:24

ik vond eerst een jongen van 30 wel erg leuk... was zelf toen nog 22 en mijn moeder had echt zoiets van slik 8 jaar is best wel veel... achteraf was hij nog jonger in gedrag als mij vandaar dat het ook niks werd Clown

ik denk dat leeftijdsverschil niet super veel uit maakt als je maar oud en wijs genoeg bent om goed te kunnen beslissen... dus een 14 jarige met een 30 jarige vind ik dan weer niet kunnen maar een 24 jarige met een 40 jarige dus weer wel Lachen

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:47

ik denk ook dat het te makne heeft met hoe volwassen je zelf ook bent. ik was 16 toen ik een relatie kreeg met een jongen van 32 flink leeftijdsverschil dus..op zich ging het prima (2,5jr wat gehad samen) totdat hij (was toen dus 18) wou samenwonen dat vloog me zo enorm aan...ik was helemaal nit bezig met huisje boompje beestje..hij dus duidelijk wel.
ben nu 10jr samen met mijn huidige man hij is 6 jr ouder dan mij daar merk ik niets van Haha!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:02

Mijn vriend en ik schelen 4,5 jaar. Niet erg veel dus. Ik ben zelf 18 en zou totaal geen problemen hebben met 10 - 15 jaar verschil, maar meer.. Ik weet het niet. Bij mij schiet dan toch de gedachte door mijn hoofd dat hij veel eerder echt 'oud' is dan jijzelf.. Nagelbijten / Gniffelen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:07

pompom schreef:
Mijn ex was 19 jaar ouder,een van de redenen waardoor het stuk liep was dat ik hem vaak niet bij kon houden Bloos!

ROFL herkenbaar Cool

Citaat:
Hij had (heeft) zo een druk sociaal leven terwijl ik weleens een weekendje relaxed wilde thuis zijn.

Nee, dát weer niet; wel sportieve buitendeurs-activiteiten Rock-on, dudes!

Daarom is een compatibele complementaire relatievorm een prima invulling. Oud of jong niet echt belangrijk.
Helaas zijn vrouwen van mijn leeftijd doorgaans ´oudtantes´, maar is het ook een probleem dat je met een geestelijk jong ding geen geestelijk diepgang hebt.

Keuzes, keuzes, keuzes Verdrietig
De oplossing ligt voor de hand, maar dat is sociaal nóg weer onacceptabelerderder... Cool

hc

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:13

Nou maak je me wel benieuwd naar je sociaal onacceptabele oplossing hoor hc Haha!

Ik mis het stukje geestelijke diepgang juist bij mijn mannelijke (en vrouwelijke) leeftijdsgenoten. Met m'n vriend kan ik tenminste oneindig en overloos filosoferen over politiek en meer van dat soort onderwerpen Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:34

bromfiets schreef:
Ik mis het stukje geestelijke diepgang juist bij mijn mannelijke (en vrouwelijke) leeftijdsgenoten.

Dan bevestig je toch wat ik schrijf doordat jij blijkbaar die spreekwoordelijke uitzondering bent?! Knipoog

Of het zo ís, is mogelijk wat anders, doch in míjn ervaring/perceptie zijn veel mannen op middelbare leeftijd avontuurlijker dan vrouwen. Dat maakt die mannen vanzelf beschikbaar en aantrekkelijk voor jonge vrouwen met meer geestelijke inhoud.

hc