Kopen of huren? huis of app?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Kopen of huren? huis of app?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:47

jesito schreef:
Nu wel maar toen wij kochten waren ze nog vrij vrijgevig moet ik zeggen, praat ik over 2,5 jaar geleden.
Klopt nu zijn ze gelukkig terughoudender.

Oke dat verklaart een hoop Knipoog

Juval: Jij hebt je huis ook in een goede tijd gekocht, ik denk dat jullie daar wel duidelijk in moeten zijn.

In augustus was het zo (weet niet meer wat de rente toen was) Als je een huis kocht van 185.000 betaalde je 900 euro aan hypotheek. Wij hebben het toen laten berekenen omdat wij een woning gezien hadden die dus 185.000 euro was. Maar ik weiger 900 euro te betalen voor een woning ik wil ook nog een beetje normaal leven.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:50

MISTRAL94 schreef:
Koopsubsidie of het moet veranderd zijn sinds 6 jaar maar veel mensen kwamen daar 6 jaar geleden al niet voor in aanmerking.

Er is inderdaad veel veranderd in 6 jaar tijd Knipoog
Ik heb ook net een huis gekocht en zonder probleem koopsubsidie aan kunnen vragen Lachen

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:49

Ik ga binnenkort samenwonen en de keuze wel huis het zou worden was niet heel moeilijk. Mijn vriend heeft een huurhuisje met 350 m2 tuin wat op 10 lopen van het Ouddorpse strand ligt. Huurprijs: € 185,- per maand. Deze huizen zijn echter niet heel nieuw meer en het is bekend dat ze er eigenlijk vanaf willen. Ze kunnen namelijk makkelijk meer huizen kwijt op dat stuk. Echter hebben de woningbouw en gemeente er het geld niet voor de boel plat te gooien en te herbouwen. Het contract gaat weliswaar per 2 jaar, maar een aantal mensen uit de straat zijn inmiddels ook al aan het 3de of 4de contract toe... Dus voorlopig vinden we 't wel best.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:59

Hermelijn schreef:
Ik zou alleen kopen als je zeker weet dat je voorlopig op die plek gaat blijven.
Ik wil juist altijd op dezelfde plek blijven wonen, zou het juist niet leuk vinden om telkens weer te moeten verhuizen Knipoog
Letizia schreef:
Heb je al eens met een hypotheek adviseur gepraat over hoe hoge hypotheek je kan afsluiten?
En als je niet al eens eerder hebt gekocht en onder een bepaald minimum aan salaris verdient kan je koopsubsidie aanvragen.
Ik zou, mits het financieel mogelijk is, voor kopen kiezen, dat is een spaarpotje voor later Lachen
Heb al wat info gevraagd. Het is ook de eerste keer als ik ga kopen. Ja, idd zo zie ik het ook, huis is je spaarboekje Vork
jesito schreef:
Dus ook al zou je klein (appartement) moeten beginnen, het is een begin en als je ooit groter wil gaan is dit natuurlijk mooi om al wat op te bouwen.
Ik zou liever een app. kopen als dat gaat dan groter huren.
Als ik alleen zou zijn zou ik dat in ieder geval doen.
Daar heb je wel gelijk aan, bedankt voor je tip Knipoog
juval schreef:
ik zou nog even wachten met kopen... grote kans dat de huizenprijzen gaan zakken de komende tijd. probeer zo veel mogelijk te sparen.
Dat hoop ik alvast, ben intussen nog goed aant sparen Vork
Cathelijne schreef:
Ik ga binnenkort samenwonen en de keuze wel huis het zou worden was niet heel moeilijk. Mijn vriend heeft een huurhuisje met 350 m2 tuin wat op 10 lopen van het Ouddorpse strand ligt. Huurprijs: € 185,- per maand. Deze huizen zijn echter niet heel nieuw meer en het is bekend dat ze er eigenlijk vanaf willen. Ze kunnen namelijk makkelijk meer huizen kwijt op dat stuk. Echter hebben de woningbouw en gemeente er het geld niet voor de boel plat te gooien en te herbouwen. Het contract gaat weliswaar per 2 jaar, maar een aantal mensen uit de straat zijn inmiddels ook al aan het 3de of 4de contract toe... Dus voorlopig vinden we 't wel best.
Moest ik in jou plaats zijn zou ik idd net hetzelfde doen.. 185€/mnd is geen geld. Kan je nog goed sparen en lekker goedkoop wonen. Ja

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:09

Vriend en ik hebben bewust voor huren gekozen omdat we:
1) beide nog nooit op onszelf gewoond hadden
2) we niet vantevoren wisten hoe het samenwonen ons zou bevallen
3) we arme studenten zijn en niet eens een hypotheek kúnnen krijgen Knipoog
4) we niet weten of we in Den Haag willen blijven wonen
5) we geen spaarpotje hebben voor onvoorziene gevallen

Lachen

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 07:00

Myrano schreef:
Cathelijne schreef:
Moest ik in jou plaats zijn zou ik idd net hetzelfde doen.. 185€/mnd is geen geld. Kan je nog goed sparen en lekker goedkoop wonen. Ja

Zie net dat ik een stomme typfout heb gemaakt... Moest € 285,-. Wel wat meer, maar nog steeds maar 142,50 per persoon/maand

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 10:24

LimaMambo schreef:
als je het KAN, dan zou ik kopen
want als je huurt gooi je in principe het geld 'weg'
met kopen investeer je het nog ergens in Knipoog

alleen met deze kredietcrisis periode is het heel moeilijk om een hypotheek te krijgen..

Mijn ervaring nu is dat met een appartement je in 4/5 jaar weinig tot GEEN winst erop maakt. Dus uiteindelijk win je er niets mee.

Ons vorige huis was qua hypotheek 642 euro en dan nog eens de gemeente belastingen waren we veel geld kwijt (600 euro per jaar zeker).

Nu huren we vrije sector voor 688,50 en hebben een belasting van 300 euro per jaar. Het huis is een stuk groter en een mooiere keuken. Aanpassingen die we willen kunnen we gewoon uitvoeren in overleg.

Ik ben dus per jaar goedkoper uit met huren en op het oude huis is GEEN winst gemaakt in 8 jaar tijd.
Tja keuze voor ons is dus huren omdat kopen weggegooit en duurder is.

Op dit moment zou ik dus helemaal NIET gaan kopen.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:05

Prisca ben jij van plan om je hele leven te huren ?
Of wil je in de toekomst toch iets kopen.
Ik denk dat als ik huur, het huren gaat blijven.. Als ik moet huren zie ik het niet zitten om dan nog te sparen om achteraf een huisje te kunnen kopen...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:06

Prisca schreef:
Mijn ervaring nu is dat met een appartement je in 4/5 jaar weinig tot GEEN winst erop maakt. Dus uiteindelijk win je er niets mee.

Simpel gezegd: huisje voor 100.000 gekocht, 5 jaar gewoond, verkocht voor 100.000 = geen winst maar wel 5 jaar gratis gewoond Pling
Tuurlijk heb je dan meer belasting, kosten onderhoud e.d., maar geloof niet dat dat opweegt tegen huurprijs in de maand Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:10

Heino schreef:
Vriend en ik hebben bewust voor huren gekozen omdat we:
1) beide nog nooit op onszelf gewoond hadden
2) we niet vantevoren wisten hoe het samenwonen ons zou bevallen
3) we arme studenten zijn en niet eens een hypotheek kúnnen krijgen ;)
4) we niet weten of we in Den Haag willen blijven wonen
5) we geen spaarpotje hebben voor onvoorziene gevallen

Lachen

In deze tijd moet je van hele goede huize komen wil je een hypotheek krijgen Knipoog

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:12

Dat denk ik ook, maar toch krijgen sommige mensen er een waar ik niets van snap Verward

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:16

Nu niet hoor, heeft laatst in de krant gestaan. BKR registratie is het definitief einde verhaal voor een hypotheek, maar laatst schijnt een klant geen hypotheek te krijgen omdat hij nergens schulden of leningen had lopen. Dus omdat het een te brave klant was. Ze verzinnen allerlei smoesjes om maar geen hypotheek te hoeven verstrekken. De risico's zijn nu gewoon te groot. Maar ook als koper had ik in deze tijd geen huis gekocht, zitten gewoon teveel risico's aan. Wij hebben ons huis te koop staan maar hebben dus besloten voorlopig niet weg te gaan. Wat denk je wat er gebeurd als je je huis verkoopt en de overwaarde gestort krijgt? Als de bank falliet gaat is dat weg centjes Vork Dus wij zitten voorlopig waar we zitten, helaas.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:20

Nou ja, dat is ook stom, hebben ze een keer iemand die hoogstwaarschijnlijk braaf zn hypotheek aflost, is het weer niet goed Tong uitsteken
Snap het wel hoor, met al die financiele crisissen de laatste tijd.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:06

Heino schreef:
Dat denk ik ook, maar toch krijgen sommige mensen er een waar ik niets van snap Verward
Die mensen hebben misschien iemand die borg voor hun staat.
MISTRAL94 schreef:
Wat denk je wat er gebeurd als je je huis verkoopt en de overwaarde gestort krijgt? Als de bank falliet gaat is dat weg centjes Vork
Als je je geld kan spreiden lijkt me dat toch een oplossing.Of je bewaart het in een kluis. Altijd veilig. je kan niets verliezen maar het brengt natuurlijk ook niets op. Heb daar wel al aan zitten denken om dat te doen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 19:47

Voorlopig is het voor ons niet van belang het huis verkopen wij toch niet. Ten eerste omdat veel mensen niet willen kopen nu ten tweede krijgen meer dan de helft van de mensen de hypotheek niet rond. Dus wij zitten hier nog wel even Vork Maar goed bij verkoop van je huis zul je dus ook risico lopen en ik vraag me af of mensen daar ook over nadenken.