Hoe kan ik hem het beste helpen? Ik weet niet niet meer...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RelarDevi

Re: Hoe kan ik hem het beste helpen? Ik weet niet niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:56

Hoe komt het dat hij geen hulp krijgt?? Ik vind het maar vreemd. Als hij zegt bij zijn HA dat hij er helemaal doorheen zit, krijgt hij echt wel een doorverwijzing naar psycholoog.. (als het niet zo is kan hij beter een andere HA zoeken) maar ik weet uit mijn eigen ervaring dat ze vaak niet eens naar hulp zoeken maar gewoon alles hun loop laten gaan.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:00

haha heb jij wel is geprobeert om hulp te krijgen? zo makkelijk gaat dat hiet in nl niet geloof me.... Tja een doorverwijzing voor een gesprekjemet een psyg op eige kosten maar echt hulp waar je echt iets aan hebt.. nope helaas...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:05

Nou dat valt nogal mee hoor. Als je klachten serieus zijn dan staat iedereen voor je klaar is mijn ervaring.
Ik ben 1 keer naar de huisarts gegaan en werd meteen doorverwezen naar een erg goede psychologe. Toen dat niet meer hielp werd ik binnen 2 dagen opgenomen. Hulp genoeg.
Als dat niet werkt, zou ik toch maar eens een andere huisarts gaan zoeken.......

Je kunt zelfs op de EHBO terrecht als het echt niet meer gaat... Dan kunnen zij zelfs zorgen voor acute opname of andere hulp.

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:06

Inderdaad als het echt niet gaat dan word je een 'spoedgeval' en word ervoor gezorgd dat je zo snel mogelijk hulp krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:10

Kan iemand me misschien uitleggen wat een borderliner is? Voordat ik hier reacties op kan geven lijkt het me handig dat ik dat weet,en wie kan het me nou beter uitleggen dan degene zelf die het heeft?

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:11

Er is echt wel genoeg hulp te vinden. Kijk anders even naar een vrijgevestigde psycholoog. Die wordt vaak voor 5 tot 7 gesprekken vergoed. Ook zou er vanuit het leger toch nog hulp moeten komen? Er zijn meerdere instanties te vinden hiervoor, dat weet ik zeker! En als je een gesprek hebt met je HA en die ook inziet hoe ernstig de situatie is dan kan hij er ook wel voor zorgen dat hij passende hulp krijgt!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:12

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:14

Dat vind ik heel knap van jullie dan wil ik best weten hoe jullie die goede hulp allemaal vinden ik ben ook al jaren aan het vechte om hulp maar om echt geholpen te worden is echt niet makkelijk... hij is nu naar 3 plekken geweest en heeft echt heel veel afgebeld maar ook hij word weer van het kastje naar het muur gestuurd..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:18

Mentjuh ik weet dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd maar zoek eens naar een vrijgevestigde gz psycholoog! Daar krijg je wel hulp. Heb je daar al eens naar gekeken?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:23

Hele vervelende situatie en ik kan me helemaal voorstellen dat je je vriend wil helpen. Maar pas je wel een beetje op jezelf?? Ik heb geen ervaring met borderline, dus ik kan verder geen advies geven. Alleen maar veel sterkte wensen en hopen dat jij en je vriend de hulp krijgen die jullie nodig hebben.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 12:35

dankje nadiaaa
prinscesje we zijn al lang bezig geweet met hulp 100 dinge afgebeld langs gegaan maar ter vergeefs

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:35

Moeilijk om hulp te krijgen..
Op mijn 15e ben ik doorverwezen door SCHOOL naar een goede psy.. Op mijn 17e ben ik opgenomen door BEGELEID WONEN en HUISARTS. (ik hoefde er alleen om te vragen..)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:38

Hoe is het nu met hem?

Als het echt niet gaat kun je zelfs de huisartsenpost bellen..... zij zijn verplicht dit serieus te nemen.

Ik vind het toch een beetje vaag hoor. Ik heb net zoals MoonChloe juist alleen goede ervaringen met hulp vragen. Maarja, dan moet het wel serieus zijn natuurlijk....... Wil daar niks mee zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze iemand die echt serieuze klachten heeft zomaar door laten lopen..

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:42

Ja dat snap ik dat het heel moeilijk is, heb er zelf ook ervaring mee. Maar kijk eens naar een vrijgevestigde GZ psycholoog. Poosje terug heen gebeld kan er diezelfde week nog heen. Waar woon je?

Edit; wat is de reden dat je zoveel hebt afgebeld?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:48

Ik heb ergens de gevoel dat als hij naar HA gaat dat hij niet echt helemaal eerlijk is over zijn gevoelens.

chimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:51

Ik snap dat je een vriend wil helpen maar je bent zelf dus ook borderliner.Jij kunt iemand niet naar wensen helpen als jezelf nog met dingen kampt.Ik neem aan dat het voor jou ook een strijd is elke dag om de dag door te komen of sta je al enigszins stabiel met je borderline?
Wat je zegt over hulp(goede hulp) te krijgen is idd niet erg makkelijk.Ik weet er alles van. Maar de hulp die ze zouden kunnen bieden is alleen een hulpmiddel.De client/patient zal er zelf voor moeten knokken.Alleen de borderliner zelf kan zijn patroon doorbreken. Maar ook borderline zitten degragaties in.Niet elke borderliner heeft dezelfde klachten.Soms is er nog een ander persoonlijkheidsstoornis bij.
Dat borderliners niet begrepen worden kan ik me iets bij voorstellen.Als wij een borderliner helemaal zouden snappen zou dat inhouden dat we zelf ook op dat level zouden zitten.We kunnen tot een bepaalde hoogte hun gevoel begrijpen maar nooit alles.
Door "ons" onbegrip zal een borderliner zichzelf nooit totaal kunnen uiten.Misschien wel bij een andere borderliner.Maar houd er ook rekening mee dat er ook een karakter meespeelt van een borderliner.Niet iedere borderliner is hetzelfde.
Wat onderdak betreft is er misschien de mogelijk bij een maatschappelijke opvang, maar ook daar gelden regels en zal een borderliner zich moeten kunnen schikken.Een borderliner zal ook daar geen onderdak krijgen als hij bekend staat met suicide.In de maatschappelijke opvang zitten ook wel eens ouders met kinderen en die worden dan beschermd voor een eventueel suicidepoging van een ander.Al eens een boardbed geprobeerd?Daar kun je voor maximaal een aantal weken terecht en kun je van daar uit met een psychiater iets proberen te regelen.Een woonbegeleiding of iets dergelijks.Ik zeg niet dat dit altijd zal lukken.Je zal er voor moeten knokken.
In uiterste gevallen zal je een situatie moeten laten escaleren, dat is niet prettig maar helaas soms wel nodig om enige hulp te krijgen.In zeer ernstige gevallen heb je misschien kans om via een rechterlijke machtiging een gedwongen opname te krijgen maar ook daarvoor moet de borderliner aan bepaalde "eisen" voldoen. Het klinkt allemaal makkelijk hoe ik het zeg maar ik kan je garanderen dat het dit absoluut niet is.
Een goed advies is daarom ook heel moeilijk om te geven! Een borderliner zal zelf "moeten willen" anders heeft hulp geen zin.
Ik snap dat je je nu misschien machteloos voelt omdat je niet weet hoe je moet helpen maar ik denk dat de borderliner zelf het beste kan aangeven of hij geholpen wil worden en dan echt gericht hulp te zoeken maar ga het traject alvast starten zodat je in de molen zit als er iets zou moeten gebeuren.Het hulptraject heb je niet 1 2 3....... overal staan lange wachtlijsten.

Heel veel sterkte !

chimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:30

Nathalie schreef:
Hoe is het nu met hem?

..... Ik heb net zoals MoonChloe juist alleen goede ervaringen met hulp vragen. Maarja, dan moet het wel serieus zijn natuurlijk....... Wil daar niks mee zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat ze iemand die echt serieuze klachten heeft zomaar door laten lopen..

Ik kan het me wel voorstellen, heb het meegemaakt. Crisisarts bepaalt dat een acute opname nodig is.Alle bedden in de regio zouden bezet zijn. Toen ben ik zelf gaan informeren naar bedden en er bleken 3 bedden vrij te zijn.Crisisarts weer gebeld en die heeft een uur moeten zeuren voor een bed.Het klopte dat er dus wel bedden vrij waren.Toen ik daar kwam zeiden ze dat ik een bed had afgedwongen en dat hun hun de situatie van hun uit niet konden beoordelen. Ik zeg dus: ik heb een crisisarts gebeld, die is geweest, heeft de situatie beoordeeld en zegt acute opname is noodzakelijk en dan durven jullie mij een bed te weigeren?Terwijl er bedden vrij zijn? Dat dacht ik dus niet.
Ze vonden het vreemd hoe ik aan de info kwam dat er bedden vrij waren, ik zeg dus: hoe ik aan de informatie kom is niet van belang, het feit dat jullie hulp weigeren te bieden aan iemand die in een crisissituatie zit baart me dus zorgen.Ik heb de hulp dus wel gekregen uiteindelijk voor die borderliner,maar ik durf geen garantie te geven wat er gebeurd zou zijn als ik niet door had geknokt.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 13:42

Dankje chimene... hoe heb je geinformeerd over die bedde.. maar ik denk dat een opname voor hem geen oplossing is vanavond ga ik n gesprek aan met iemand die zelf ook psyg is geweest dus ik ga kijken hoe die er over denkt...

chimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:48

@mentjuh

ik stuur je even pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:07

Dus je zat erbij dat hij om hulp vroeg en het niet kreeg?
Want het gaat er bij mij niet in dat de arts hem niet voor een gesprek uitnodigde...

Macusa

Re: Waarom..........?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:09

mentjuh schreef:
chiqa ik begrijp je reactie wel...
maar iemand die al zo word buiten gezet van alles en iedereen zo maar op straat zetten.. zo hard ben ik niet.. kan ik ook niet.. ik ben bang dat er dan foute dingen gaan gebeure

Meid, ik kan je vertellen: ik heb zo al 10 jaar iemand op sleeptouw. Ik ben er zelfs mee getrouwd en we hebben 2 kinderen. Hij kan heel erg lief zijn, maar het is en blijft wel een zieke man. Hoewel ik echt alles gedaan heb om hem te helpen zijn leven weer op de rails te krijgen, wordt hij steeds depressiever (en agressiever) en in plaats van dat hij zelfstandiger wordt gaat hij nog steeds meer op mij leunen. Hij neemt totaal geen verantwoordelijkheid, want er is altijd wel iets wat hem lam slaat. Tegen de adviezen van vrienden, familie en hulpverleners in ben ik nog steeds bij hem en heb nooit aangifte gedaan van de mishandelingen. Ik ben nu 39, voel me een oud wijf en heb eindelijk het besef dat ik moet vertrekken. Voor de veiligheid van mijn kinderen en voor mezelf.
Ik kan je maar een advies geven: help je vriend zo goed als je kunt, maar zorg dat je er niet persoonlijk bij betrokken raakt. Hij zal tenslotte toch zijn eigen boontjes moeten doppen. Laat hem zelf voor een auto zorgen als hij geen vervoer heeft. Jij kunt niet voor 2 mensen leven. Hij maakt nu al gebruik van je. Een keer kun je dat vergeven, een zieke mens kun je dat eigenlijk altijd wel vergeven, maar je moet wel zorgen dat JIJ er niet de dupe van wordt en een streep trekken. Dat is jouw eerste verantwoordelijkheid. Wat er gebeurd is dat hij zomaar weg bleef, dat zijn geen incidenten. Daar lijkt het in eerste instantie wel op, maar als je veel later over je schouder kijkt dan ga je ontdekken dat je voor twee mensen hebt geleefd. Sterkte.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 14:13

Dankje macusa, hij is nu stad en land af aan het belle om vandaag nog een auto te kopen hij wil mijn auto ook niet meer lenen omdat hij heel hard baalt en mij geen pijn wil doen. gelukkig heb ik hem deze week al van n aantal vervelende gedachte af kunnen brengen omdat ik hoog bij hem zit.
Ik doe inderdaat ook echt mijn best om er niet te veel mee te maken te hebben maar het raakt je toch wel kom je niet vanaf.
maar zo ver als bij jou laat ik het niet komen Lachen
Ik wens jou ook heel heel veel sterkte toe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:36

mentjuh schreef:
Dankje macusa, hij is nu stad en land af aan het belle om vandaag nog een auto te kopen hij wil mijn auto ook niet meer lenen omdat hij heel hard baalt en mij geen pijn wil doen. gelukkig heb ik hem deze week al van n aantal vervelende gedachte af kunnen brengen omdat ik hoog bij hem zit.

O god....Ik weet dat je het goed bedoeld, maar dit zal je nog wel eens de kop kunnen kosten.
Leen hem alsjeblieft geen spullen, ook niet je auto, waar heeft hij dat voor nodig?
Heeft hij een inkomen? Werkt hij? (OMdat hij geen vaste woon of verblijf plaats heeft)

Verder ga ik met Masuca mee, trek je handen van hem af...Laat hem zn eigen bonen doppen, klimt mss hard maar met een half jaar zijn dit soort mensen jou allang al weer vergeten en zit jij met de brokken omdat je het gevoel heb dat je gebruikt bent.
Klinkt mss erg hard, maar deze jongen kan alleen zichzelf helpen.

Masuca ik stuur je even een PB.

chimene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:38

Ik wil toch even iets zeggen: als iedereen zijn handen terugtrekt van een borderliner zal een borderliner zich alleen nog maar rotter gaan voelen, minderwaardig gaan voelen misschien, niet gewenst, wat doe ik hier nog, suicidepogingen doen. Een groot gedeelte van de borderliners kunnen geholpen worden met de juiste hulp en het allerbelangrijkste; de inzet van een borderliner zelf.
Zonder dat kan niemand iets betekenen, vind ik.

Voor de mensen die met een borderliner leven vind ik dat ze zelf de keus moeten maken of ze willen "helpen".Geef duidelijk je grenzen aan en handel hier ook consequent naar.Is het niet meer draaglijk kun je altijd nog opstappen, jij bent niet verantwoordelijk voor de stappen die een borderliner neemt, hoe cru die ook kunnen zijn.Voel je niet verantwoordelijk.Het is hun "keuze" hoe goed of fout die ook is.Jij bent niet verantwoordelijk.Laat ze hun "fouten" maar maken en de consequenties ook zelf dragen.In een gezinssituatie met kinderen vind ik dat de kinderen altijd voorop moeten staan.Die hebben de hoogste prioriteit en jezelf natuurlijk ook.Sommige borderliners kunnen heel aggressief zijn en dan vind ik, staat de veiligheid van jezelf en de kinderen voorop.Niet twijfelen, maar zorg voor de veiligheid hoe moeilijk het ook is.

Dit is mijn mening maar ik kan me voorstellen dat niet alles is toe te passen in de realiteit.Het loopt soms allemaal anders dan we verwachten.Iedere situatie is weer anders en zelf zijn we ook allemaal anders.Ik hoop dat ik niemand gekwetst heb maar aan alle dingen zitten twee kanten.En wat is wijsheid.........?Ik denk dat iedereen voor zichzelf een veilige en goede omgeving moet creeeren en als dat inhoud "opstappen" dan moet ie dat zeker doen.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:53

Als een borderliner (of iemand met een andere psychische aandoening) zich niet wil laten helpen of continu het idee heeft dat mensen erop uit zijn om hem het leven zuur te maken dan kan die gedachtengang deel uit maken van de afwijking. Dat maakt het juist zo moeilijk om zoiemand te helpen. Mijn vader is zwaar invalide sinds mijn middelbare schooltijd. Mijn moeder heeft hem nooit in de steek gelaten. Ze is nu bijna 80 en verzorgd hem nog volledig zelf (geen enkele hulp van buitenaf, behalve iemand die 1x in de week 4 uurtjes komt poetsen, het gaat om een grote zware man die permanent in een rolstoel zit met een dwarslesie). Ik ben grootgebracht met het voorbeeld dat je iemand die ziek is niet in de steek laat. Helaas heb ik in de praktijk moeten ondervinden dat er grenzen zijn van hoe ver je kunt gaan om iemand te helpen.