Wat te doen met spaargeld?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Wat te doen met spaargeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:18

_Anke_ schreef:
Wil je echt op safe spelen dan zou je het moeten spreiden Vork Maar persoonlijk zie ik er geen aanleiding voor om geld te gaan spreiden Vork Ze laten hier in NL echt geen grote bank omvallen Dus het geld staat gewoon veilig Vork

Zijn jullie de hoop bankiers vergeten?

Mijn ouders zaten bij die bank, allemaal hele grote pieten zaten bij die bank, ik meen de eigenaar van de blokker keten... en ook die bank ging ten onder.... en nog steeds hebben die mensen niet al het geld terug, en die bank viel een paar jaar geleden...

Als mensen ineens veel geld krijgen en ze weten niet waar ze het moeten zetten, ik bied me aan Haha! Geef maar aan mij, dan weet je zeker dat je het kwijt bent. Is ook een vorm van zekerheid, toch ?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:08

Even gejat van een post van bokker Jesse_rulez in ander topic:

Citaat:
Het depositogarantiestelsel houdt in dat, indien een bank waarop het depositogarantiestelsel van toepassing is, niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen, bijvoorbeeld omdat zij failliet is verklaard, de rekeninghouders gegarandeerd de eerste € 20.000,= van hun tegoeden op hun betaal- of spaarrekening terug krijgen. Voor de volgende € 20.000,= geldt dat zij hiervan negentig procent terug krijgen. Voor het deel van de betaal- of spaarrekening tussen de € 20.000,= en € 40.000,= geldt derhalve een eigen risico van tien procent. Dit depositogarantiestelsel garandeert aldus dat per rekeninghouder maximaal € 38.000,= wordt uitgekeerd indien een saldo van minimaal € 40.000,= op de betaal- of spaarrekening staat.
Dit depositogarantiestelsel is enkel van toepassing op banken die over een vergunning van De Nederlandsche Bank (‘DNB’) beschikken, alsmede op banken waarop het Nederlandse depositogarantiestelsel van overeenkomstige toepassing is verklaard. Bijkantoren van banken uit andere lidstaten van de Europese Unie die geen vergunning van DNB hebben, vallen onder de garantieregeling van het land van herkomst.
In het register kredietinstellingen dat door DNB wordt bijgehouden vind je de vergunninghoudende ondernemingen terug. Dit register kun je inzien via de website van DNB. Banken die bijvoorbeeld onder het depositogarantiestelsel vallen zijn onder meer de Rabobank, ABN Amro Bank N.V., Amsterdam Trade Bank N.V., ING Bank N.V. en Postbank N.V.

Dus je kan rustig meer dan 20.000 op je rekening hebben staan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:10

Maar over wat je tussen de 20 en 40 duizend o pje rekening heb staan, is maat 90% gegarandeerd.
Tussen de 40 en 60 duizend is 80% gegarandeerd, ga zo maar door.
je bent dus wel een deel kwijt....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:11

Ja, maar niet zo dramatisch veel als er soms gesuggereerd wordt.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:13

crossmonster schreef:
_Anke_ schreef:
Wil je echt op safe spelen dan zou je het moeten spreiden Vork Maar persoonlijk zie ik er geen aanleiding voor om geld te gaan spreiden Vork Ze laten hier in NL echt geen grote bank omvallen Dus het geld staat gewoon veilig Vork

Zijn jullie de hoop bankiers vergeten?

Mijn ouders zaten bij die bank, allemaal hele grote pieten zaten bij die bank, ik meen de eigenaar van de blokker keten... en ook die bank ging ten onder.... en nog steeds hebben die mensen niet al het geld terug, en die bank viel een paar jaar geleden...

Als mensen ineens veel geld krijgen en ze weten niet waar ze het moeten zetten, ik bied me aan Haha! Geef maar aan mij, dan weet je zeker dat je het kwijt bent. Is ook een vorm van zekerheid, toch ?

Ik bied dezelfde zekerheid!
das een goeie Bregje! en nee, ik ben Hoop bankiers niet vergeten...
heel veel menzen hebben hun geld iid niet terug gekregen. Maar of zij waren aangesloten bij DNB weet ik niet

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:16

De regel van 40.000-60.000 euro en dan 80 % ontvangen, die bestaat naar mijn weten absoluut niet

Het verhaal van De Hoop Bankiers ken ik niet, hoe dat precies zat, maar ik denk met Fortis en Abn Amro als staatsbedrijven, is het redelijk zeker daar Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:21

@_anke_: zo heb ik het geleerd (of gewoon verkeerd onthouden, dat kan ook hoor...)
maar welk bedrag wordt er volgens jou dan gegarandeerd boven de 20.000 euro?

Naar mijn weten (maar ik kan het dus ook gewoonmis hebben) gaat het in etappes van 20.000 euro...

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:26

Wij vertellen de klanten toch echt mijn onderstaande verhaal. We hebben een mail gekregen van hogere hand, waar het precies nog eens wordt verteld en daar wordt niet gesproken over in etappes van 20.000 euro

Als je een rekening op je eigen naam hebt samen, dus niet samen met partner. Is tot 20.000 euro 100 % gegarandeerd. Heb je tussen de 20.000 en 40.000 euro aan spaargeld, dan krijg je 90 % uitgekeerd hiervan. Dus stel je hebt 40.000 euro aan spaargeld, dan krijg je indien de bank failliet gaat 38000 euro uitgekeerd. Heb je 50.000 euro aan spaargeld, dan krijg je maar die genoemde 38000 euro. Heb je een rekening op 2 namen, dan mag je het bedrag van 38000 euro x2 doen, dus dan is 76000 euro verzekerd Vork

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:29

maar stel, ik heb 100.000 euro aan spaargeld (van een erfenis of weet ik wat).
Dan heb ik (rekening staat op 1 naam) volgens jou maar recht op 38.000 euro....

Dus: als je grotere bedragen hebt kan je het beter spreiden, of niet?

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:33

Dat klopt inderdaad. Spreiden vind ik een gevoelskwestie. Er zijn mensen die zich veiliger voelen als ze dat geld gaan spreiden Ja Als je echt zeker wilt zijn, dan zou ik het over 5 banken verspreiden, maar ik vind niet dat het nodig is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:18

Dus heel kort door de bocht: als het slecht gaat met de banken in NL (en er dus banken failliet dreigen de gaan) kan je, als je veel spaargeld (meer dan 40.000 euro) het beste je geld bij verschillende banken onderbrengen.

Dus dan is het niet eens dat mensen een veiliger gevoel krijgen, maar gewoon het spaargeld veilig willen stellen.
Ik heb, zoals ik al eerder zei, ook mijn geld bij 3 verschillende banken (nooit echt bij stil gestaan tot vandaag... mn ABN rekening gebruik ik nooit namelijk, en mn postbank ook maar heel af en toe om geld naartoe te sluizen ivm meer rente). Dus dan zit ik nog relatief veilig Knipoog

maar ik ken dus mensen die meer dan 100.000 euro spaargeld hebben.... oudere mensen vooral.
Maar het is dus zeker iets om in je achterhoofd te houden als er banken failliet dreigen te gaan.
Het kan je heel veel geld schelen (of je nou 100.000 hebt op 38.000... Dan liever geld spreiden en wel alles terug vangen)

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:40

Wil je echt gaan voor zekerheid dan moet je het inderdaad spreiden Ja Vooral oudere mensen zijn bang, is mijn ervaring. . Ik ben alleen van mening dat spreiden niet hoeft,weet niet welke bank je hoofdelijk zit, maar er op dit moment absoluut geen sprake dat er een bank failliet zal gaan Vork De regering zal het ook niet laten gebeuren Dan is er meer aan de hand, dan 1 bank die failliet gaat, dan krijgen de andere banken het ook heel moeilijk Vork
Laatst bijgewerkt door _Anke_ op 05-10-08 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:42

spreiden over meerdere grotere banken, niet bij een kleine bank, de regering red alleen grote banken indien ze om dreigen te vallen en dat dreigde wel degelijk voor Fortis en ABN/Amro

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:29

Denk dat de afgelopen week duidelijk is gebleken dat de NL-se staat geen bank falliet zal laten gaan. Dus ik denk niet dat je risico loopt als je het op 1 rekening laat staan. Wil je het helemaal zeker weten, dan kan je natuurlijk altijd nog spreiden, maar het lijkt mij echt niet nodig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:33

Leuk stukje weide mee aanschaffen? Stukje bos? Of gewoon wat goudstaven, die kan je dan begraven in de tuin Haha!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:09

Ik zou het gewoon in de tuin begraven denk ik. Clown
Volgens mij is dat nog het meest veilig op t moment.
Ik denk dat ik een deel contant in (de buurt van) huis zou houden en de rest verdelen over 2 rekeningen.