Huizeneigenaren maken jullie je zorgen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Mir_

Re: Huizeneigenaren maken jullie je zorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:51

Wij hebben een jaar geleden ons huis gekocht, daar ben ik erg blij mee want we hadden nu echt geen hypotheek meer gekregen (vriend heeft startend eigen bedrijf). Wij hebben de rente voor 30 jaar vast gezet en hebben daar tot nu toe geen spijt van.

En dat de huizeprijzen misschien gaan dalen, ach ik hoef er voorlopig nog niet weg, dat zien we tegen de tijd wel. We blijven voorlopig lekker zitten.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 12:58

Wij gaan ook niet verhuizen hoor, sterker nog: zou dus niet eens kunnen. Wij hebben de rente trouwens 10 jaar vast staan op 5,2% Ben echt jaloers op de lagere tarieven!

Geen zorgen hier dus Haha!
Ook niet allemaal in paniek de centjes van de bank aftrekken he? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:00

ik heb nettt mn huis verkocht, maar de koopster heet koopsubsidie nodig... ovbv financiering loopt tot 13 oktober. vind het toch wel beetje spannend en duim me suf tot dan. Ja

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 15:40

Ja je leest het nu wel vaak hoor in de krantjes " opnieuw te koop aangeboden" Ging de hypotheek dus niet door...

Mijn vriend heeft een oude BKR notering en ondanks dat konden we een normale hypotheek krijgen. Was op dit moment echt never nooit meer gelukt!

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:58

Ik vind de ophef over de kredietcrisis maar gebeuzel. Dat mensen meer moeite zullen moeten doen voor een hypotheek vind ik alleen maar goed. Het aantal mensen dat zichzelf jaarlijks in de schulden werken door (te) hoge hypthecaire lasten is aanzienlijk. Wij kregen vrij makkelijk en hypotheek maar konden een goede keuze maken vanuit onze kennisaccumulatie. Veel mensen hebben geen enkele mentavoorstelling bij het krijgen van een juiste hypotheek. Een voordeel uit deze 'crisis', te weten zelfbescherming voor een hoop burgers, kan wat mij betreft geen kwaad.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:46

Ik heb net een hypotheek rondgekregen. Ben nu aan het wachten tot de akte gepasseert is en dan is het helemaal van mij. Hypotheek was niet makkelijk, net op t randje. Maar man, ik ben 21 en koop het helemaal alleen...... als ik daaraan denk, vind ik het best mee vallen. Haha! Het waren wat slapeloze nachten, maar ze waren t dubbel en dwars waard want ik heb het toch mooi gekregen.
Wat de rest betreft.. ik zie wel wat er gebeurt. Ik ben toch wel een beetje een koele kikker. Met druk maken verandert er niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:25

Als huiseigenaar maak ik me zeker geen zorgen, maar ik zit ook in een regio waar de prijzen niet gaan dalen en als ze dat per ongeluk wel doen, zal dat van korte duur zijn.

De mensen die nu zeggen blij te zijn dat het toch nog op tijd voor elkaar hebben gekregen en het nu niet meer rond zouden kunnen maken, moeten zich eens heel serieus gaan afvragen of ze niet een te zware hyptheek hebben afgesloten. Hier in NL worden ook vaak huizen te duur verkocht en hypotheken verstrekt die veel en veel te zwaar drukken op het inkomen. De huidige situatie leent zich niet voor een hoge hypotheek omdat de rente substantieel kan gaan stijgen en de arbeidsmarkt misschien wat kalmeert waardoor de perspectieven voor de komende 2 jaar misschien minder rooskleurig zullen zijn dan men had gehoopt of verwacht.
Mijn tip: kijk eens naar het programma Uitstel van executie van RTL4, dat zijn allemaal gevallen uit de realiteit waar de zeepbel is geknapt.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:28

@ Lovely: ik zei dat omdat mijn vriend dus een BKR notering heeft, maar de hypotheek die we hebben afgesloten is ruim binnen ons budget gelukkig.

Stond ook te kijken van wat er in Amerika gebeurde. Daar sloten ze dit soort hypotheken af:

Stel je neemt een hypotheek van 300.000 dollar en de maandelijkse hypotheeklasten zijn 1200 dollar. Je kunt er echter maar 800 betalen. Dan kwam er maandelijk 400 dollar OP je openstaande hypotheekbedrag. De hypotheek werd dus steeds hoger....
Dat soort hypotheke zijn de reden dat mensen nu gedwongen hun huis uit moeten

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:30

Wij konden 2,5 geleden een hypotheek krijgen van om en nabij de 270.000 euro,
we hebben er afgesloten vanruim een ton minder.
We vinden het belangrijk om toch ook fijn te kunnen leven en af en toe eens wat leuks te kunnen doen.
We hebben een prachtig huis.
In julianadorp zijn de huizen prijzen relatief laag vergeleken met de rest van NL

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:33

Ik maak me geen zorgen.. heb bijna 6 jaar terug een huis gekocht maar ze hebben wel vaker vroeger geroepen dat de prijzen dalen maar dat gebeurd echt niet hoor..
Meestal heeft het met de hypotheken te maken maar niets met de prijzen van de huisen.. wij hebben ons huis gelukkig erg gunstig gekocht en een erg save hypotheek genomen.. Maar dalen zullen de prijzen nooit je hebt dan meer kans dat bijv de hypoteek rente 11% word of zoiets dat is vroeger ook een keer gebeurd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:34

Nuage, hier in NL worden ook hypotheken afgegeven die 5 of zelfs 6 keer het jaarsalaris bedragen. Dat soort dingen moet je alleen maar doen als je weet dat je door je carriere binnen 2 jaar je hypotheek hebt ingehaald en je op 4 keer uitkomt. Heb je dat vooruitzicht niet, dan moet je jezelf niet zo zwaar belasten. Dat banken dat hun klanten toch aandoen is eigenlijk heel triest en bij sommige gevallen bijna misdadig. Je kunt het als bank niet maken om mensen voor 6 keer hun jaarsalaris het gezonken schip in te jagen.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:43

Ons huis is verkocht vorige week.

Volgend jaar gaan we weer kopen in duitsland ben benieuwd hoe de zaken er dan voorstaan

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:44

Ik hoor wel van een collega van mn vriend die bezig was met een hypo zoeken, dat hij echt heeft moeten zoeken naar een bank die t wilde.

Ik heb een half jaar geleden mn hypotheek afgesloten, zit nog goed. 4.8% voor 20 jr.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:53

Lovely, is dat echt zo?
Ik had echt moeite met een hypotheek krijgen voor het appartement wat ik gekocht heb.
Nu kom ik maar net kijken en zeg eerlijk, heb er bar weinig verstand van. Maar het bedrag dat ik moet betalen voor mijn hypotheek straks, past zo'n beetje 5 keer in mijn maandsalaris nu. Ik koop het alleen maar over een maand of 3 komen daar ook inkomsten van mijn vriend bij en dan past het er zo'n 8 keer in. En nog was het niet makkelijk hoor.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 20:54

ik maak me wel een beetje zorgen, ons huis staat al bijna een jaar te koop en het schiet echt niet op...
Mensen zijn volgens mij toch wel erg terughoudend nu en wachten liever met het kopen van een huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:04

Nathalie, 20% van je netto maandsalaris is niet heel zwaar hoor. Ik denk dat ze moeilijk deden omdat je nog jong bent.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:07

Thirsa_ schreef:
ik maak me wel een beetje zorgen, ons huis staat al bijna een jaar te koop en het schiet echt niet op...
Mensen zijn volgens mij toch wel erg terughoudend nu en wachten liever met het kopen van een huis.

Wij hebben ongeveer 8 kijkers gehad in twee maanden. Het is nu verkocht zonder makelaar.

Je kan ook een tweede makelar erbij zetten, ze delen dan onderling de courtage het kost jou dus niets extra

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:10

Mensen met een tophypotheek knijpen hem misschien, maar wanneer je ook wat eigen geld in je huis gestopt hebt en je niet opgeknoopt hebt aan je hypotheek zal het allemaal wel loslopen denk ik. Dan is de gemiddelde waardestijging van de huizen nog altijd meer dan de rente op spaarrekeningen, om maar iets te noemen.
En wat te denken van huurverhoging op huurverhoging? Ga dan na 10 jaar of zo eens een vergelijking maken....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:12

Lovely schreef:
Nathalie, 20% van je netto maandsalaris is niet heel zwaar hoor. Ik denk dat ze moeilijk deden omdat je nog jong bent.

Ik zat sowieso al net op het randje om een hypotheek met nationale hypotheek garantie te krijgen... neem aan dat dat alleen om de centjes gaat en niet om de leeftijd.
Dat de bank wat moeilijker doet omdat ik pas 21 ben oke, maar opzich als je het kunt betalen moet dat toch geen probleem zijn?
Gelukkig heb ik het wel rond gekregen, maar het was wel even wat stressen...want het is maar nét goed gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:17

Het is voor de bank wel belangrijk dat je jong bent. Vaak heb je dan niet zoveel eigen geld en het kan ook nog onduidelijk zijn hoe je carriere eruit gaat zien en of de bank er zeker van kan zijn dat jij over een jaar die hypotheek ook nog kan betalen. Meestal maak je tussen je 20e en 25e best grote stappen in inkomen, maar als de bank daaraan twijfelt, kunnen ze moeilijk doen. Ze willen graag een beetje positief idee bij de huidige situatie en nabije toekomst, maar ze willen ook graag weten of ze kunnen verwachten dat je binnen 10 jaar je inkomen vertienvoudigt en een tien keer zo hoge hypotheek kunt veroorloven.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 07:32

Nou opzich was dat redelijk voor elkaar dacht ik zo. Ik heb een contract tot 2010 en daarna de afspraak dat ik (samen met vriendlief) het bedrijf overneem. Dus dat mijn salaris omhoog gaat kun je wel zeggen.
Maargoed ik heb hem uiteindelijk dus... Haha!

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:14

Ik ben geen huizeneigenaar meer (officieel dinsdag pas niet meer) omdat mijn relatie uit is. Ex blijft in het huis wonen, maar wij hadden de rente ook vast gezet, dan zit je nog wel safe en als je je huis niet wilt verkopen dan maakt het niet zo veel uit.

Maar ik geloof wel dat de huizenprijzen gaan dalen, want de afgelopen jaren zijn ze alleen maar flink gestegen en dat kan natuurlijk niet zo blijven gaan. Alles wordt ook maar duurder, ik geloof die kredietcrisis wel en wordt ook een beetje bang als ik nu naar Amerika kijk...

Maar goed, momenteel ben ik op zoek naar een huisje, maar dat is ook niet lastig. Omdat alles zo duur is en alles wat goedkoop is is vaak in een slechte buurt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:16

We hebben echt nét een huis gekocht en ja, het blijft een risico en spannend.. maar is dat over 10 jaar over? Of erger?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:18

Ja, wat dat aangaat zou het wel handig zijn om de toekomst te kunnen voorspellen! Knipoog

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:26

Onze hypotheekrente staat nog 2 jaar vast. Ik zie wel wat er dan gebeurd. Gelukkig hebben we ons huis nog in de "goede" tijd gekocht en was het niet zo duur, dus opbrengen kunnen we het altijd.

We waren ons een beetje aan 't oriënteren op een andere woning. Dat doe ik nu dus niet meer, wat dat aangaat ben ik toch wel voorzichtig geworden.