'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: 'Het helpt toch niet', 'Het valt allemaal best mee' *zucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:04

Magnummm schreef:
Ow ja, dat van die ganzen is het vreselijkste van alles..

nouja.. dat wil ik nog neit zeggen.. Knipoog

neem die scharrelkippen... en die legbatterijkippen..
de scharrelkip heeft mischien 20 centimeter meer ruimte...of het moet wel een bioboerderij zijn.
veel mensen hebben heir ook een verkeerd beeld bij.
en die kistkalveren.
en melkkoeien, voor de melk.. die moeten steeds kalveren krijgen, maar die krijgen niets van die melk. want dat gaat naar de mens, die worden opgevoed met kunstmelk, vind ik eigenlijk ook wel sneu..

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:07

Ja okee, dat is wel zo. Maar die ganzen zitten én in een klein kooitje en ze worden helemaal volgepropt met een trechter in hun mond..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:09

IndianLady schreef:
Sjolvir schreef:
Is gewoon je eigen keuze, reden mag je ook zelf weten.
Je er niets van aantrekken wat anderen vinden!

Ik ben geen vegetarier, vind wel dat iedereen een keer
verplicht in varkens stallen etc. moet gaan kijken en
verplicht het slachthuis moet gaan bezoeken, en uiteraard
ook een keer goed naar het transport moet gaan kijken.
Dan weet je tenminste wat je eet!
(Ik weet wat ik eet, ben echter geen vegetarier, maar probeer
bewust minder vlees te eten, en op te letten wat ik koop.
Maar ook ik vergrijp me wel eens aan een hamburger! van die
fabrikant met de grote M
)

Je spreekt jezelf wel aardig tegen, vooral die grote vriend haalt zn vlees echt niet van scharrelvarkens Tong uitsteken

Daarom staat er ook: Maar ook ik VERGRIJP!!!! me!
En ik woon niet in de Mac, dus dat is zeer sporadisch.
En ik realiseer me dan ook altijd dat het geen vriendelijk
geproduceerd stukje vlees is. Maar ook ik ben niet roomser
dan de paus.

Echter ik heb wel allerlei bedrijven van binnen gezien.
Ook tijdens de varkenspest met overvolle stallen.
Inclusief transport, en slacht.
Veel mensen hebben geen enig idee wat er zich daar afspeelt.

Onderstaand stukje vond ik ook nog, maar kan ik niet meer quoten. is dus van andere bokker.
En nee, ik voel me niet schuldig!
Ieder zijn eigen keus, maar om nou te zeggen dat vleeseters dierenmoordenaars zijn vind ik wel wat ver gaan.
Ik wurg niet mijn eigen kippen en slacht niet mijn eigen runderen voor mijn gehakt.
Leven van slachtdieren zou stukken beter kunnen, absoluut, maar ik laat er geen lap vlees voor liggen, veel te lekker!

En nee, ik voel me niet schuldig!

Mijn idee hierover, maar ieder het zijne.
Ik vond juist de door mijzelf geslachte kipjes lekkerder!
Waarom?
Omdat ik wist dat die een heerlijk bestaan hadden gehad, bij vrienden achter het huis.
Ze zijn niet levend op transport gegaan, en voordat ze door hadden wat ze overkwam
waren ze al overleden.
Dus doe mij maar zo'n kipje, ook al is het even slikken op het moment dat je zelf
je eten moet doden. Maar deze kip had een beter leven.
Tja en blijkbaar ben ik dus wel een diermoordenaar.

Zoals ik al zei, ik ben geen vegetarier en PROBEER minder vlees te eten en op
te letten wat ik koop. Echter ik ben echt gek op kipfilet. Vingers aflikken

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:11

Jenkins schreef:
ik hou van kip, zou er niet zonder kunnen Lachen
maar zelf wil ik niet weten wat voor stukvlees er op mijn bord ligt.
zo werd ik laatst misselijk bij de gedachte dat ik kalkoen moest eten. maar heb het toch gedaan, en het viel allemaal wel mee Lachen

Kippen lijden, naast varkens, nog het meest! PB me maar voor meer info. Knipoog

Ik heb, zoals Sjolvir zegt, juist wél het idee dat het helpt. Ongeveer 10% van de NL bevolking is vegetarisch, wat betekend dat het aanbod hierom langzaam zakt. Dat betekend, minder dierenleed. Ook opletten wát je koopt (biologisch o.i.d.) draagt hieraan bij!

Ik ben zelf vegetarisch vanaf mijn 6e. Mijn ouders zijn rasechte carnivoren. Heb toen (zo klein als ik was) de keus al gemaakt. Ik woon nu samen en vriendlief wil natuurlijk wel gewoon vlees eten. Voor hem koop ik daarom biologisch vlees. Hij eet dan ongeveer 3x per week een stukje vlees. Verder eten we vegetarisch. Ook let ik op eieren (biologisch) en melk en kaas (ook biologisch). Dat betekend dat de vraag voor deze 2 personen zakt, vooral in bio-industrievlees. Waardoor het aanbod zich ook gaat aanpassen.

Als iedereen denkt: het helpt toch niet, dan helpt het inderdaad niet. Maar als iedereen nou een steentje zou bijdragen... kunnen we een hoop veranderen. Lachen
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 02-10-08 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:13

_Nelleke_ schreef:
Jenkins schreef:
ik hou van kip, zou er niet zonder kunnen Lachen
maar zelf wil ik niet weten wat voor stukvlees er op mijn bord ligt.
zo werd ik laatst misselijk bij de gedachte dat ik kalkoen moest eten. maar heb het toch gedaan, en het viel allemaal wel mee Lachen

Kippen leiden, naast varkens, nog het meest! PB me maar voor meer info. Knipoog

Ik heb, zoals Sjolvir zegt, juist wél het idee dat het helpt. Ongeveer 10% van de NL bevolking is vegetarisch, wat betekend dat het aanbod hierom langzaam zakt. Dat betekend, minder dierenleed. Ook opletten wát je koopt (biologisch o.i.d.) draagt hieraan bij!

Ik ben zelf vegetarisch vanaf mijn 6e. Mijn ouders zijn rasechte carnivoren. Heb toen (zo klein als ik was) de keus al gemaakt. Ik woon nu samen en vriendlief wil natuurlijk wel gewoon vlees eten. Voor hem koop ik daarom biologisch vlees. Hij eet dan ongeveer 3x per week een stukje vlees. Verder eten we vegetarisch. Ook let ik op eieren (biologisch) en melk en kaas (ook biologisch). Dat betekend dat de vraag voor deze 2 personen zakt, vooral in bio-industrievlees. Waardoor het aanbod zich ook gaat aanpassen.

Als iedereen denkt: het helpt toch niet, dan helpt het inderdaad niet. Maar als iedereen nou een steentje zou bijdragen... kunnen we een hoop veranderen. Lachen

HALLELUJA!!! OK dan! Afgod Iemand die me begrijpt Lachen

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:13

Citaat:
Kippen leiden, naast varkens, nog het meest! PB me maar voor meer info.

Leiden of lijden Knipoog

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:17

ik hou me niet zo bezig of ze lijden of niet.
Heb het nodig dus ik eet het, ben ook maar gewoon zo opgevoed. En voel me ook niet schuldig Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:18

Jolliegirl schreef:
Magnummm schreef:

nouja.. dat wil ik nog neit zeggen.. Knipoog

neem die scharrelkippen... en die legbatterijkippen..
de scharrelkip heeft mischien 20 centimeter meer ruimte...of het moet wel een bioboerderij zijn.
veel mensen hebben heir ook een verkeerd beeld bij.
en die kistkalveren.
en melkkoeien, voor de melk.. die moeten steeds kalveren krijgen, maar die krijgen niets van die melk. want dat gaat naar de mens, die worden opgevoed met kunstmelk, vind ik eigenlijk ook wel sneu..

Joh die kippen vallen echt wel mee hoor. Zelf diverse kippenboerderijen bezocht en natuurlijk kan het beter maar slecht is het ook niet hoor. Ben alleen nog niet bij een legbatterij geweest omdat zo'n bedrijf niet in de buurt zat dus daar kan ik niet over oordelen, maar wat ik gezien heb viel me reuze mee.
Maar goed ik eet ook gerust een lekker stukje kip nadat ik heb gezien hoe een kip geslacht wordt Knipoog

Met melkkoeien heb ik geen problemen mee. Het opvoeden van de kalveren met kunstmelk tja dat is gewoon een manier van je bedrijf draaiende houden. Maar de kalfjes krijgen ook wel gewoon koemelk hoor, is denk ik ook net het bedrijf wat je treft en hoe ze er mee omgaan Lachen

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:18

Magnummm schreef:
Maargoed.
Nogmaals, ik heb niks tegen vleeseters. Alleen dat SOMMIGE een grote mond hebben terwijl ze er niks van afweten en dat ze mijn keuzes afkeuren.. Alsof vegetarier zijn verboden is.. Scheve mond

Ik heb niks tegen vegetariers.
Maar het lijkt wel alsof vleeseten verboden is...

Schijnheilig

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:19

Legkippen hebben het vaak wel goed (niet in batterij natuurlijk), maar vleeskippen worden in zo'n korte tijd zo vet gemest dat ze door heen poten zakken.. Knipoog

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:20

dingetje schreef:
Magnummm schreef:
Maargoed.
Nogmaals, ik heb niks tegen vleeseters. Alleen dat SOMMIGE een grote mond hebben terwijl ze er niks van afweten en dat ze mijn keuzes afkeuren.. Alsof vegetarier zijn verboden is.. Scheve mond

Ik heb niks tegen vegetariers.
Maar het lijkt wel alsof vleeseten verboden is...

Schijnheilig

Dat heb je niet aan mij te danken want zoals ik zeg, heb IK er geen moeite mee. Maar ik vind respect terug ook wel leuk..
Of je vlees eet moet je zelf weten, dat maakt mij allemaal niks uit. Dus ik hoop dat dit niet tegen mij bedoeld was, want mij hoor je niks zeggen Knipoog

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:23

Goof schreef:
Citaat:
Kippen leiden, naast varkens, nog het meest! PB me maar voor meer info.

Leiden of lijden Knipoog

* schaam! *

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:26

Magnummm schreef:
Legkippen hebben het vaak wel goed (niet in batterij natuurlijk), maar vleeskippen worden in zo'n korte tijd zo vet gemest dat ze door heen poten zakken.. Knipoog

Ha ha dan heeft een kippenboer niets meer aan die kip als ze door de poten heen zakken Knipoog Ze worden inderdaad wel behoorlijk goed vet gemest dat wel. Want hoe meer vlees er aan zit hoe beter natuurlijk want dat is hun inkomsten, maar niet zo erg dat ze door de poten zakken. Zullen natuurlijk wel wat verhalen over zijn en beelden want je hebt altijd extremen, hoofdzakelijk uit het verleden, maar standaard is het zeer zeker niet.

Ook de mensen uit deze sector geven om hun dieren Ja alleen moeten ze er ook geld mee verdienen dus gaan ze er met een commerciele manier mee om. Niet altijd verkeerd natuurlijk maar het kan hier en daar zeer zeker wel verbeterd worden. Of beter gezegt het moet hier en daar zeer zeker wel verbeterd worden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:27

vind het allemaal nogal overdreven, vraag me ook heel sterk af waar je je nou druk om maakt.
tja mensen zijn het ook niet altijd met mij eens en net zoals ieder mens moet ik mij ook in bepaalde dingen verdedigen tja en of die mensen het geloven of met nog betere tegen argumenten komen ik weet waarom ik bepaalde dingen doe en dan kan de ander nog zo hard schreeuwen ik maak me er niet druk om als ik me daar allemaal druk om moest maken dan kan ik m'n baan wel opzeggen!
ook vind ik dan je avator een beetje dubbel. je beweerd bij hoog en laag vegetarisch te zijn maar waarom dan wel zo'n avator nemen? ik krijg al zin aan een magnum als ik naar je avator kijk Vingers aflikken

Eet je wel vis dan?

overigens ben ik geen vegatarier en eten wij hier thuis behoorlijk wat vlees. en of het nou biologisch is of niet het smaakt ons er niet anders om.
maar wel vind ik dat mensen er bewuster mee om kunnen gaan.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:29

Thats_Me, ik heb een heel onderzoek voor school gehouden over reguliere en biologische veehouderij? Ik heb zelf een kippenstal bezocht en het is wel zeker zo erg als ik zei. Beesten kunnen na 4 weken al niet meer lopen. Dan worden ze met 6 weken met een gigantische veegmachine letterlijk opgeveegd en verdeeld naar hoeveelheid gewicht..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:29

Ik eet al ruim 20 a 25 jaar geen vlees/vis e.d. meer. Uit principe en ook omdat het veel gezonder voor mij is. Lachen
Mijn dochtertje is tot nu toe vegetarisch opgevoed, ze is kerngezond en energiek, doet het prima zo. Zij mag ten alle tijden haar 'dieet' veranderen, hoor, ik ga haar niet verplichten altijd zo te moeten eten (al hoop ik het wel natuurlijk Haha! ). Ik probeer haar in elk geval bij te brengen wat de bio-industrie en overbevissing e.d. is. Zuivelproducten sla ik vooral biologisch in (op de danoontjes na dan Knipoog ).

Wat andere mensen doen, moeten zij weten. Kom je hier eten, dan eten we vegetarisch. Dat het niet 'helpt' en bladiebla, tja, ik heb meer dit argument: IK wil niet aan die ellende meedoen en ik probeer gewoon bewust te leven, te eten. Ik ben het oneens met die industrie en ik ben het oneens met de overconsumptie. Ik mis het ook helemaal niet, terwijl ik vroeger als kind echt wel vlees lustte. Maar de nadruk werd nooit echt gelegd op dat ene stukje voeding. Er zijn zoveel andere heerlijke (en gezondere) voedingsmiddelen. Lachen

Wat ik eigenlijk vaak als tegenargument tegen kom, is dat eten zonder vlees/vis niet lekker zou zijn. Nou ga ik niet alle recepten hier op bokt zetten, maar heb er geen enkele problemen mee, hoor. Vork Vork Vork
En ik ken steeds meer vegetarische mensen of mensen die gewoon minder vlees en vis eten. Men wordt bewuster en er is meer op de markt voor vegetariers dan 10 a 20 jaar geleden. Ja
Is vast niet voor niets zo, he!!! Haha!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:30

Magnummm schreef:

Dat zou ik zelf wel eens van dichtbij willen bekijken. Want ik ken de beelden van tv en internet maar ik wéét dat dergelijke organisaties ook dankbaar gebruik maken van oude beelden of beelden uit uit het buitenland, omdat die goed aangeven hoe gruwelijk het is (was..). En daardoor goed is om zieltjes te winnen.

Voordat ik daar over kan oordelen hoe gruwelijk het wel niet is zou ik het eerst eens zelf willen bekijken en dan een oordeel er over vormen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:30

Wat heeft mijn naam en ava met mij te maken?
Magnum is mijn bijnaam en vandaar dus ook die ava erbij.
Pfoe, als we iedereen al moeten gaan beoordelen op grond van hun boktnaam en avater.. Scheve mond

That's Me, ik ken iemand die het meegemaakt heeft en die heeft mij een zelfgemaakt RECENT filmpje laten zien! Lachen

Twiggy2008;
Ben het helemaal met je eens hoor!
Laatst bijgewerkt door Magnummm op 02-10-08 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:32

Magnummm schreef:
Thats_Me, ik heb een heel onderzoek voor school gehouden over reguliere en biologische veehouderij? Ik heb zelf een kippenstal bezocht en het is wel zeker zo erg als ik zei. Beesten kunnen na 4 weken al niet meer lopen. Dan worden ze met 6 weken met een gigantische veegmachine letterlijk opgeveegd en verdeeld naar hoeveelheid gewicht..

Ik weet niet, maar zoals je kunt lezen heb ik ook diverse kippenstallen bezocht etc. etc. Dus weet wel waar ik over praat Lachen Ben alleen niet in een legbatterij geweest dus daar kan ik niets over zeggen.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:33

Thats_Me schreef:
Magnummm schreef:

Ik weet niet, maar zoals je kunt lezen heb ik ook diverse kippenstallen bezocht etc. etc. Dus weet wel waar ik over praat Lachen Ben alleen niet in een legbatterij geweest dus daar kan ik niets over zeggen.

Okee, misschien heb jij er net bezocht die minder erg waren of ik er eentje die erger is dan gemiddeld Lachen

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:34

Magnummm schreef:
Dat heb je niet aan mij te danken want zoals ik zeg, heb IK er geen moeite mee. Maar ik vind respect terug ook wel leuk..
Of je vlees eet moet je zelf weten, dat maakt mij allemaal niks uit. Dus ik hoop dat dit niet tegen mij bedoeld was, want mij hoor je niks zeggen Knipoog

Hmm... ik zou zeggen praat eens met de mensen die jou erop aanvallen ipv hier een nogal "beschuldigend" topic over vleeseters en boeren te plaatsen....
Je doet nu IMO in feite hetzelfde als waar je andere mensen van beschuldigd.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:36

Uhm, ik zie anders nergens in het topic staan dat ik vleeseters beschuldig, en het gaat ook helemaal niet over het principe wel/niet vlees. Het gaat er om dat er van SOMMIGE mensen geen respect komt richting vegetariers. En dat terwijl IK wel respect voor hen heb. ALS ik nou geen respect voor carnivoren zou hebben, zou het een HEEEEEEEEEEEEEEL ander verhaal zijn.

Edit; ik wilde alleen even weten hoe sommige van jullie over dat wel/niet respect Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:38

Heb er wat meer van binnen gezien dan 1 Knipoog verschillende soorten stallen. Was ook om goed te zien wat nou de verschillen waren tussen de verschillende manieren van commercieel kippenhouden. Ben zelf een voorstander voor een kippenhouder die z'n kippen zo houden dat ze ook naar buiten kunnen als dat kan. Maar heb wel ingezien dat, dat zo'n dure manier is van kippenhouden dat het eigenlijk niet kan volstaan om als kippenboer alleen van die manier van kippenhouden te kunnen leven.

Oja even aanvulling wat ik wou zeggen Clown Maar er zijn dus veel verschillende manieren en elke boer heeft natuurlijk zijn eigen manieren. Ik weet wel dat de meeste wel gewoon om hun dieren geven ook al zijn ze wel commercieel ingesteld. Het kan dus best zijn dat je net een stal hebt getroffen waar het erger er aan toe is gegaan dan standaard is of dat ik meerdere stallen heb bezocht waar het wat softer er aan toe ging. Lachen
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 02-10-08 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:38

Uhm, dat vleeskippenhouderijen onderling verschillen dat geloof ik best, maar ik heb nog niet zo lang geleden met eigen ogen gezien hoe het er in 1 van de NL bedrijven aan toe gaat en ik zweer je, wás ik al niet vegetarisch, dan werd ik het wel na het zien van deze gruwelen. Hier wíl je gewoon niet aan bijdragen.

(Lees: kuikens door de schredder, beesten die na 28 dagen slachtklaar zijn, die niet normaal meer op hun poten kunnen staan, die hutjemutje tegen elkaar aan geperst zitten. Het is dat je wéét dat het kippen zijn, maar een normaal verenpak hebben ze niet, de meeste hebben gewoon nog het kuikendons op hun (enorme opgepompte) borst zitten. De kontjes zijn kaalgepikt. Om van de enorme stank maar niet te spreken.)

Kan ook een boekje open doen over transport en slacht... Maar vind dit voorlopig wel even genoeg.

Maargoed, mensen die vlees willen eten, geen probleem. Maar ik vind het wél een probleem als mensen geen idee hebben wát er op hun bord ligt.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 12:40

Thats_Me schreef:
Heb er wat meer van binnen gezien dan 1 Knipoog verschillende soorten stallen. Was ook om goed te zien wat nou de verschillen waren tussen de verschillende manieren van commercieel kippenhouden. Ben zelf een voorstander voor een kippenhouder die z'n kippen zo houden dat ze ook naar buiten kunnen als dat kan. Maar heb wel ingezien dat, dat zo'n dure manier is van kippenhouden dat het eigenlijk niet kan volstaan om als kippenboer alleen van die manier van kippenhouden te kunnen leven.

Tegen die manier van dieren houden heb ik geen bezwaar. Biologisch of scharrel vind ik echt prima. Toch eet ik geen vlees. maar dat terzijde. Ik zei; dan heb jij er toevallig net bezocht.........
Dus ik zei niet dat je er 1 had bezocht Knipoog

Nelleke; je neemt me de woorden uit mijn mond!
Laatst bijgewerkt door Magnummm op 02-10-08 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt