lekkere maaltijden voor kinderen (gezocht)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: lekkere maaltijden voor kinderen (gezocht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:19

En als je het verwerkt in een lasagna? Curry? Roerbakken met noodles of rijst? Stoofpotjes? Goulash? Chili con carne? Dan wordt groente niet iets los dat je er bij kan nemen, maar meer een onderdeel en smaakmaker van het hele gerecht Knipoog

Applausje na het eten doen wij ook altijd Ja

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:53

Helaas werkt dat bij Terence niet. Zodra er maar een stukje groente in zijn macaroni zit gaat ie kokhalzen en eet niet meer.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:56

Ook niet als je dat dan in de blender mikt? Ik at ook niks met stukjes Gooide ik er allemaal uit, want zodra je er op bijt smaakt het vies, maar als je het mixt proef je het niet meer apart. Ook heel klein snijden was geen optie voor mij Tong uitsteken

verania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:58

blackpegasus schreef:
Helaas werkt dat bij Terence niet. Zodra er maar een stukje groente in zijn macaroni zit gaat ie kokhalzen en eet niet meer.

ja hmm dat heeft de mijne ook, nou ja kokhalzen doet hij dan niet, maar zogauw hij het ziet,

neee hij eet het niet,

piza daar is hij gek op, maar als er maar wat groenten opzit whaha dag piza, of ma kan het gaan ontleden.

ik ga een keer proberen om van de groenten een saus te maken voor op de piza of door de macaroni.

ik ga het zo pureren dat hij er niets van ziet.

lijkt me niet gezond om als opgroeiend kind geen groenten te eten,
hij krijgt wel extra vitamine enzo maar toch.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:59

Voordeel is dat de saus gewoon rood blijft en je dus helemaal niet ziet dat er stukjes in hebben gezeten

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:00

En spinazie met macaroni of bloemkool met pindasaus.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:04

Oh ja, dat had ik vroeger ook!!
Mn ouders hadden eens een slim truucje bedacht.. elke dinsdag avond had ik om 7 uur paardrijles.. om 6 uur gingen we eten (en altijd iets wat ik niet lekker vond, gezond dus) en als ik t niet op tijd op had? Jammer joh! dan geen paardrijles!

Mn oma had ook eens iets bedacht.. we gingen aardappels eten en ik natuurlijk weer stennis schoppen.. Heeft ze mn bord gepakt, de aardappels in reepjes gesneden, ze kwam terug, Hier patat! en eten dat ik deed!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:09

odetteke schreef:
Bij een ouder kind wordt het inderdaad moeilijker om te zeggen "leer het maar eten" bij babys ligt dat weer anders. Een baby moet iets gemiddeld 10x geproefd hebben voordat hij een smaak lekker gaat vinden. Het is niet persee dat een kind het maar moet leren eten, maar je het wel de kans moet geven om het lekker te gaan vinden!

Er is hier onderzoek naar gedaan, en dit klopt inderdaad (hadden het er laatst over met mijn studie). Van nature hebben mensen (baby's dus) een voorkeur voor zoet en een afkeer van bitter. Ze moeten het minstens 10 keer hebben geproefd voordat ze het uberhaupt lekker kunnen gaan vinden Ja . Dus het lijkt mij ook erg onverstandig om bij een jong kind alles al met een laag appelmoes te serveren..

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:13

Logisch ook... moedermelk is ook hardstikke zoet, bitter is vaak een teken dat iets giftig is, een hele natuurlijke reactie dus Ja
Laatst bijgewerkt door odetteke op 09-10-08 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:22

Dat is bij mij nooit overgegaan geloof ik Schijnheilig

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:25

odetteke schreef:
Logisch ook... moedermelk is ook hardstikke zoet, bitter is vaak een teken dat iets giftig is, een hele natuurlijke reactie dus Ja

Inderdaad, het was zo van nature, omdat als kinderen vroeger buiten over de grond kropen en ze iets giftigs tegenkwamen (giftige plant ofzo?) het niet zouden opeten.

KiekKiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:04

-De saus van de spaghettie of macaronie zonder gehakt pureren: worden korreltjes.
-Misschien vind je kind het leuk om zelf te koken (roerbakken/ ovenschotel met gepureerde groentesaus, aardappels en gehakt/ wraps met gehakt zelf beleggen (sla, komkommer, tomaat, ui, kaas enz)/ aardappelpurree met gepureerde groente in een leuke vorm op het bord doen), boodschappen te doen (3 dagen groente, 1 dag spaghettie/pizza/wraps of iets anders vrij gezonds en lekkers), groente te telen (sperziebonen, wortels, tuinboontjes, sla enz)
- Om het eten er wat leuker uit te laten zien:
a. Paddestoel: Een ei (onderste en bovenste stukje eraf), een halve tomaat en een paar drupjes halvanaise bovenop.
b. Auto: Een halve komkommer, stuk van 5cm, zaadlijst naar boven met 2 rauwe halve wortels eronder als wielen, evt. een klein stukje met een lepeltje uit de zaadlijst halen om een poppetje (stukje wortel met radijshoofd of iets) in te zetten.
- Als je kind niet wil lunchen/ontbijten, kun je een broodje met appel, plakJE ontbijtkoekje, beetje yoghurt, fruitstukjes, drinken (in een fles) en dan lekker buiten picknicken.

Succes