Karma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Margreetje

Re: Karma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:42

Redrumfox schreef:
Klopt, want dat is menselijk. Lachen
Ik geloof tot op zekere hoogte wel in karma, ik denk er niet teveel over na: het komt zoals het komt. Maar om de pijn te verzachten als er iets vervelends is gebeurd denk ik wel eens 'ach ik zal het wel verdient hebben', dit klinkt heel pessimistisch maar het heeft me wel tot een goed mens gemaakt en ik denk nu wel twee keer na voordat ik iemand een hak zet of iets 'gemeens' doe. Knipoog

Dat is ook zo, ik denk ook wel eens: "waarom heb ik dat nou weer?" Bloos
Nou ja, dan heeft het blijkbaar zo moeten zijn. Ik denk er verder niet over na of ik in een vorig leven wellicht iets verkeerds zou hebben gedaan, dat gaat er bij mij niet in.
Ik hoop wel dat mensen de negatieve dingen terugkrijgen die ze ook brengen, soort van boontje komt om z'n loontje zeg maar. Tong uitsteken

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 13:48

Ik (en vrienden van me zeggen het ook) denk wel eens dat ik in een vorig leven wel iets heel goeds moet hebben gedaan, zoveel geluk als ik heb. Ik raak ook altijd álles kwijt/ ben enorm slordig met nieuwe aankopen, sloten, portemonnee met inhoud enz. De laatste tijd zovaak verloren en 't komt altijd allemaal weer op z'n pootjes terecht. Deze week alleen al én een tas met nieuwe dure schoenen ergens laten staan in een kledingwinkel (en weer teruggevonden) én al m'n sleutels gewoon open en bloot in de voordeur laten zitten, ook netjes teruggegeven door iemand. Laatst m'n tas met portemonnee+rijbewijs+dure zonnebril+ al onze huissleutels erin kwijtgeraakt, ook weer netjes terug twee dagen later. En toppunt is wel dat ik in september én een reis naar Dubaï en een VIP-weekend Zeeland heb gewonnen...

Nagelbijten / Gniffelen Good karma!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:46

Karma, karma, karma... I love Karma!

Geloof absoluut in karma, het heeft alleen even tijd nodig. Sit back, relax & wait Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:54

Margreetje schreef:
Redrumfox schreef:
Klopt, want dat is menselijk. Lachen
Ik geloof tot op zekere hoogte wel in karma, ik denk er niet teveel over na: het komt zoals het komt. Maar om de pijn te verzachten als er iets vervelends is gebeurd denk ik wel eens 'ach ik zal het wel verdient hebben', dit klinkt heel pessimistisch maar het heeft me wel tot een goed mens gemaakt en ik denk nu wel twee keer na voordat ik iemand een hak zet of iets 'gemeens' doe. Knipoog

Dat is ook zo, ik denk ook wel eens: "waarom heb ik dat nou weer?" Bloos
Nou ja, dan heeft het blijkbaar zo moeten zijn. Ik denk er verder niet over na of ik in een vorig leven wellicht iets verkeerds zou hebben gedaan, dat gaat er bij mij niet in.
Ik hoop wel dat mensen de negatieve dingen terugkrijgen die ze ook brengen, soort van boontje komt om z'n loontje zeg maar. Tong uitsteken

Ik geloof niet in karma op langer termijn (dus in de trant van 'vorig leven', hier geloof ik uberhaupt niet in) maar op korter termijn: stel ik duw vandaag iemand van de trap en over een week word ik aangereden en breek mijn been, dan koppel ik dat aan elkaar (of aan iets anders wat ook de afgelopen tijd gebeurd is).

Dat ''boontje komt om zn loontje'' kan ik ook wel waarderen: als iemand mij iets flikt dan heb ik niet eens zin om er iets aan te doen, dan denk ik ''ach die krijgt nog wel een keer op z'n flikker'' dmv karma dus. Sigaar

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 16:54

Ik weet zeker dat dat bestaat "boontje komt om zijn loontje", daarom zit ik ook rustig te wachten tot mensen eens krijgen wat ze verdienen. Wie de bal kaatst......dat is ook zo'n mooie!.....ik geloof wel in een hogere macht die er voor zorgt dat je de straf krijgt die je verdient.
Mensen die zo gruwelijk anderen kwetsen en zelfs over lijken gaan komen zichzelf allemaal tegen. En vaak lijken die mensen alles mee te hebben, een mooi huis, een geweldige relatie, 5 paarden, een mooie auto, goede baan, maar volgens anderen hebben die echt dezelfde ellende, hetzelfde verdriet en dezelfde tegenslagen. Vaak wordt dat gewoon verborgen gehouden, maar als je eenmaal die put opentrekt..........dan kom je heel wat viezigheid tegen.
Ik hoop wel dat de Nederlanders in de toekomst wat minder egoistisch worden en wat minder gaan kijken wat de buurman allemaal heeft. Hier in Belgie is dat stukken minder. En ach, je kan altijd zo denken, ik heb niks om jaloers op te zijn Tong uitsteken
En om terug te komen op Karma, ik denk dat we toch allemaal wel proberen uiteindelijk een goed mens te zijn. Vaak denken we ook dat we het goed doen. Ik denk dat je er pas bent als je eens inziet wat je fout doet en als je je excuses kan aanbieden en in de toekomst het wel goed doet!

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:13

marleen_usar schreef:
Je komt pas niet meer terug als je bent uit geleerd en dat ben je niet zo maar.

Waar zou je dan ´heen gaan´?
Ik vind niet dat je dingen die jij vind moet brengen als soort van waarheid. Lang niet iedereen gelooft in meerdere levens. Ik ook niet.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:17

Zoezi schreef:
Ik weet zeker dat dat bestaat "boontje komt om zijn loontje", daarom zit ik ook rustig te wachten tot mensen eens krijgen wat ze verdienen. Wie de bal kaatst......dat is ook zo'n mooie!.....ik geloof wel in een hogere macht die er voor zorgt dat je de straf krijgt die je verdient.
Mensen die zo gruwelijk anderen kwetsen en zelfs over lijken gaan komen zichzelf allemaal tegen. En vaak lijken die mensen alles mee te hebben, een mooi huis, een geweldige relatie, 5 paarden, een mooie auto, goede baan, maar volgens anderen hebben die echt dezelfde ellende, hetzelfde verdriet en dezelfde tegenslagen. Vaak wordt dat gewoon verborgen gehouden, maar als je eenmaal die put opentrekt..........dan kom je heel wat viezigheid tegen.
Ik hoop wel dat de Nederlanders in de toekomst wat minder egoistisch worden en wat minder gaan kijken wat de buurman allemaal heeft. Hier in Belgie is dat stukken minder. En ach, je kan altijd zo denken, ik heb niks om jaloers op te zijn Tong uitsteken
En om terug te komen op Karma, ik denk dat we toch allemaal wel proberen uiteindelijk een goed mens te zijn. Vaak denken we ook dat we het goed doen. Ik denk dat je er pas bent als je eens inziet wat je fout doet en als je je excuses kan aanbieden en in de toekomst het wel goed doet!

Er zijn ook nog mensen die alles wel goed willen doen... en die dan toch een hoop ellende over zich heen krijgen. Die ze in mijn ogen lang niet altijd verdient hebben, dat is geen realisitische manier om ernaar te kijken. Okee, hoe ze met die ellende omgaan kan het voor hun beter of erger maken, dat wel..

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:30

Als het echt zo is ben ik een goed mens, want heb eigenlijk nooit pech of erge dingen enzo. Bloos *klopt snel af

Ik denk echt dat je wel krijgt wat je verdient, maar niet dat het door een hogere macht komt. Uiteindelijk beïnvloedt je gedrag toch alles wat je doet en bent.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:33

laura1986 schreef:
Er zijn ook nog mensen die alles wel goed willen doen... en die dan toch een hoop ellende over zich heen krijgen. Die ze in mijn ogen lang niet altijd verdient hebben, dat is geen realisitische manier om ernaar te kijken. Okee, hoe ze met die ellende omgaan kan het voor hun beter of erger maken, dat wel..

Klopt, ik ben er 1 van...... maar aan de andere kant, wie ben ik om te bepalen of ik het wel of niet verdient heb???
Ik vind mezelf van binnen een hartje van goud hebben, maar vroeger kwam dat er niet zo uit.
Ik heb daarmee mensen weggejaagd die het niet de moeite vonden verder te kijken dan hun neus lang is en ietwat meer geduld te hebben. (de vraag is of hun dan wel iets waard zijn)
Dus tussen willen goed doen en daadwerkelijk goed doen zit ook verschil. Soms lukt het gewoon niet weet je?
En omdat het niet lukt is het wel handig dat je leert hoe je ermee om moet gaan.
En als je weet hoe je ermee om kunt gaan kan je misschien de volgende keren de actie anders aanpakken.
Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie".

Moeilijk hoor met al die vervelende mensen om je heen.........!

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:42

marleen_usar schreef:
Het gebeurd toch niet zo maar, je moet er iets van leren waarom gebeurd het anders?
Hoe weet je dat zo zeker? Moet alles een reden hebben dan? Lachen

Dit vind ik leuke dingen om over na te denken. Ja

Gebeurtenissen kunnen naar mijn idee:
  • Het gevolg zijn van het denken en handelen van alle mensen en dieren, zowel direct als indirect (Karma).
  • Willekeurig zijn, oftewel het resultaat van een kansspel.
  • Voorbestemd zijn.
  • En misschien ben ik nog een mogelijkheid vergeten?

Alle opties probeer ik open te houden tot het tegendeel bewezen is. Lachen Door 'zomaar' ergens in te geloven, zou ik mezelf voor de gek kunnen houden. Waarschijnlijk zal ik nooit een antwoord krijgen op dit soort vragen. Dat maakt ook niet zoveel uit, zolang ik mijn best doe om een beter persoon te worden.

Ik vraag me af of er iemand op de wereld is die er een antwoord op heeft. Naar mijn idee geloven de meeste mensen erin, omdat het ze een goed gevoel geeft: het geeft een reden aan ons bestaan, het maakt de wereld een stukje eenvoudiger en vooral ook rechtvaardiger. Daar is niks mis mee. Lachen

Zie het niet als een aanval, ik respecteer ieders mening. Lachen Iedereen moet geloven waar die zich prettig bij voelt.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 01:18

Zoezi, het lijkt mij niet dat Karma zo werkt van "je wil van binnen wel goed, maar het lukt niet - dús je krijgt tegenslag", beetje banketstaaf als het alleen om de prestatie gaat toch? ('t lijkt de gymles wel Clown) Het gaat toch vooral om dat je goede bedoelingen hebt? Ik maak natuurlijk ook fouten hoor, maar ik weet wel dat ik nooit iemand iets naars zou toeverwensen (behalve mezelf soms, want ik doe gelijk alles altijd fout als ik 'n klein foutje maak Bloos), zelfs als ze mij iets aan hebben gedaan, of met een slechte gedachte iets doen. Ik ben dus ook niet echt bang voor 'slechte karma' want ik probeer altijd open te staan voor dingen en heb goede bedoelingen. Maar als me dan weer eens een pech overkomt dan betrap ik mezelf er soms op te denken 'verdien ik het soms niet'? En in tegenstelling tot Redrumfox maakt me dat juist naarder voelen als ik mezelf die vraag stel. Knipoog

Snader, zo denk ik ook een beetje: Ik ben vrij sceptisch, maar tegelijkertijd sluit ik niks uit. En ik vind het wel interessant om na te denken over dit soort dingen. Lachen (ook al doe ik dat soms 'n beetje te veel, nadenken)

Guess001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 04:41

Weet je wat het ook is (en dat heeft niks met karma, spiritualiteit ofzo te maken); als je gelukkig bent: met jezelf, je leven. Als je de dingen positief probeert te benaderen, en niet altijd van het negatieve uitgaat, of alleen maar zeurt (daar hebben wij Nederlanders een handje van). Dan zal je ook zien dat de dingen gemakkelijker gaan. Beetje bij beetje misschien, maar echt....! En vooral niet teveel terugkijken.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 08:36

hihihi,
Hoe dan ook, goede karma of slechte karma, ik ga vandaag met deze pestpokke storm een endurancewedstrijd rijden! Haha!
Ik wens niemand iets naars toe, behalve 1 iemand die me echt gebroken heeft.
Maar dan niet echt iets naars, meer dezelfde ellende als hij mij heeft gegeven en daarbij hoop ik op gerechtigheid dat hij ook eens krijgt wat hij geeft........ellende.
Is dat dan zo slecht en gek? Ik bedoel, je hoopt toch allemaal dat iemand zichzelf tegen komt?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:17

Zoezi schreef:
laura1986 schreef:

Klopt, ik ben er 1 van...... maar aan de andere kant, wie ben ik om te bepalen of ik het wel of niet verdient heb???
Ik vind mezelf van binnen een hartje van goud hebben, maar vroeger kwam dat er niet zo uit.
Ik heb daarmee mensen weggejaagd die het niet de moeite vonden verder te kijken dan hun neus lang is en ietwat meer geduld te hebben. (de vraag is of hun dan wel iets waard zijn)
Dus tussen willen goed doen en daadwerkelijk goed doen zit ook verschil. Soms lukt het gewoon niet weet je?
En omdat het niet lukt is het wel handig dat je leert hoe je ermee om moet gaan.
En als je weet hoe je ermee om kunt gaan kan je misschien de volgende keren de actie anders aanpakken.
Karma en haar gevolg wordt gezien als een natuurlijk principe, een wet van "actie en reactie".

Moeilijk hoor met al die vervelende mensen om je heen.........!

sorry maar karma kun je ook niet lezen in termen als goed of slecht, of wie iets verdiend of niet. karma zegt dat je leert van je eigen ervaringen, dat je ontwikkeling niet stil blijft staan.