Een ''lening'' aan gaan. Wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

druppeltje

Re: Een ''lening'' aan gaan. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:36

Wat ik er zo van zie:
Je betaalt uiteindelijk 253 euro, in plaats van 200 euro.
Je wordt geregistreerd bij het BKR. Als je door een of andere reden 3 maanden niet betaald, krijg je een negatieve registratie. Dan kan je ook geen hypotheek meer krijgen voor een bepaalde tijd.
Als je niet hebt betaald aan het einde van die 32 maanden, wordt het een doorlopend krediet. Daar zit de maximale rente aan.
Lees de kredietprospectus goed door. Ik zou het risico zeker niet nemen voor zoiets als een mobieltje. Dan maar een maand hard werken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:47

Ik zal nooit of te nooit een lening aangaan voor een luxeartikel.

Een lening ga je enkel aan voor dingen je echt hoogstnoodzakelijk zijn, zoals een hypotheek. Als je dit al niet kan betalen, zal ik gewoon eens nadenken over hoe je beter met je geld kan omgaan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:54

xKatleentjex schreef:
. Als je dit al niet kan betalen, zal ik gewoon eens nadenken over hoe je beter met je geld kan omgaan.

Dat is natuurlijk wat kort door de bocht. Ik heb ook niet zomaar even 200 euro, 200 euro is veel geld voor mij. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet met geld om kan gaan. Ik zou dus ook nooit 200 euro uitgeven aan iets als een telefoon

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:54

Ik zzou het ook niet doen, kan je beter aan je ouders vragen of die willen tekenen voor een abbonement en dan krijg je vaak ook een toestel erbij Lachen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:13

Lenneke_ schreef:
xKatleentjex schreef:
. Als je dit al niet kan betalen, zal ik gewoon eens nadenken over hoe je beter met je geld kan omgaan.

Dat is natuurlijk wat kort door de bocht. Ik heb ook niet zomaar even 200 euro, 200 euro is veel geld voor mij. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet met geld om kan gaan. Ik zou dus ook nooit 200 euro uitgeven aan iets als een telefoon

Oh sorry ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb uitgedrukt. Ik bedoel eerder dat als je dit niet kan betalen(luxeartikel) en je daarover al gaat nadenken om een lening af te sluiten, je dan toch eens beter moet nadenken hoe je je geld moet beheren(en niet door het weinige geld dat je al hebt uit te geven aan een luxeartikel) Knipoog .

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:34

Ik raad het je af. Je betaalt uiteindelijk meer dan dat ie in het echt kost. Ik zelf zou nooit een lening nemen behalve een hypotheek want dat is geoorloofd.

Vooral wat Druppeltje zegt... Als je niet betaald zit je met de gebakken peren. En ik heb het zelf van heel dichtbij meegemaakt, mijn vriend kon zijn telefonrekeningen niet meer betalen, nu zit hij in de schuldsanering plus dat we pas na 2014 een hypotheek kunnen aanvragen...

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:21

Ik heb al een abbonoment. Daar had ik een mobiel bij genomen. Maar die is dus kapot gegaan. Door de regen in dit geval. Knipoog
En heb toen snel een mobieltje gekregen.Prima mobieltje. Daar niet van. Maar wil gewoon graag een andere. Knipoog
Maar nee. Ik doe het dan niet. En wacht gewoon een paar maandjes.

En een vast inkomen. Dat heb ik wel. Lachen

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:24

Nee niet doen.
Plus alle redenen die hierbove vermeld staan, kom je geregistreerd te staan bij het BKR. (Instantie die jouw schulden registreert)
Als het goed is schrappen die je als je het afbetaald hebt, maar het gaat ook wel eens mis. En als je hier geregistreerd staat, is het heel lastig om een hypotheek te krijgen.

Blue_EyesJarig
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:25

karin1985 schreef:
gamblerlover schreef:
Ik zou het absoluut niet doen. Je moet ook rekening houden met de bijkomende rente. Het komt er dus op neer dat je uiteindelijk veel meer dan die 200 euro betaald voor de telefoon.

Beter een paar maandjes wachten en sparen, is nog nooit iemand slecht van geworden.

meestal gebeuren deze praktijken renteloos , het gaat hun erom dat ZIJ dat ding aan je verkopen.

Ja, dat had je gedroomd. Renteloos bestaat niet. Reken eens uit wat je voor dat ding betaalt in maandelijkse termijnen? Waarschijnlijk meer dan als je in 1x betaalt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:32

lovelygirly schreef:
Ik heb al een abbonoment. Daar had ik een mobiel bij genomen. Maar die is dus kapot gegaan. Door de regen in dit geval. Knipoog
En heb toen snel een mobieltje gekregen.Prima mobieltje. Daar niet van. Maar wil gewoon graag een andere. Knipoog
Maar nee. Ik doe het dan niet. En wacht gewoon een paar maandjes.

En een vast inkomen. Dat heb ik wel. Lachen

Hoe oud ben je?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:38

Er zijn zat telefoontjes te koop voor rond de 50 euro. Kun je er een van 200 niet veroorloven dan ga je opzoek in een prijsklasse lager óf je spaart er voor.
Een lening aangaan heeft te veel risico's en dat is een telefoon niet waard hoor Nagelbijten / Gniffelen Daarbij ben je altijd meer kwijt dan die 200 euro die ze je in de winkel voorspiegelen.

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:41

Voor een telefoontje zou ik het echt niet doen hoor! Je bent lang aan het betalen ervoor en je staat inderdaad geregistreerd.

Zou hoe dan ook geen mobiel kopen van 200,- als ik maar kan bellen en sms is het goed.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:48

ik snap ook niet waarom je lening tussen haakjes hebt gezet in de titel. Ze noemen het misschien "op afbetaling" maar het is gewoon een lening.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:33

Ik ben 17 jaar. Knipoog
Ik wil gewoon een luxere mobiel. Lachen

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:36

8 euro per maand.. Dat betekend dat je dan 2 jaar lang je mobiel moet af betalen..

Zou ik zelf nooit aan beginnen. Straks gaat dat ding kapot, en moet je 2 jaar lang nog je mobiel zelf
betalen, weet niet of je in die tussentijd dat je mobiel stuk kan gaan nog garantie hebt?

Zelf zou ik ook niet zo gauw op die manier iets afbetaald willen hebben. Ik betaal het liever gelijk in
1 keer, om misverstanden te voorkomen.

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:56

lovelygirly schreef:
Ik ben 17 jaar. Knipoog

Dat zal je gewoon moeten sparen. Geld dat er niet is kan je ook niet uitgeven. Voor zo iets onbenullig een lening is géén aanrader.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:05

lovelygirly schreef:
Ik ben 17 jaar. Knipoog

dan heb je sowieso goedkeuring van je ouders nodig Knipoog Anders mag neckermann het ook niet doen.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:19

Ikzelf zou nooit zoiets doen, je moet wel elke maand een bedrag betalen, ook wanneer het ding kapot is of je ondertussen eigenlijk alweer een ander wil.

Als ik jou was zou ik lekker sparen (lijkt me dat dat kan, nietwaar? Als je ook €8,- p/m kan betalen) en via marktplaats of bokt een hip mobieltje kopen (niet laten verzenden en wel goed opletten, mensen nachecken).

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:43

Ik heb zelf geleerd van mijn ouders dat je in principe alleen dingen moet kopen die je direct kunt betalen, met uitzondering van de écht grote (en belangrijke) zaken als een huis etc.
Dus nee, een 'lening' aangaan voor een telefoon, zeker als je bedenkt dat er véél goedkopere telefoons op de markt zijn die óók heel mooi zijn? Nooit.

Het is jouw keus natuurlijk, maar eerlijk gezegd heeft het in mijn ogen alleen nadelen. Je betaalt uiteindelijk meer, je zit nog veel langer aan een contract vast en als daar een keer iets bij misgaat kan dat je een hoop ellende geven.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:01

LovingTweety schreef:
En als die na een half jaar nog aan het afbetalen bent maar hij is wel kapot gegaan in die tijd moet je nog maanden 8 euro afbetalen terwijl die al niet meer werkt.

Dat lijkt mij een hele goede reden om het niet te doen. Lachen

Er zit inderdaad garantie op de telefoon, maar dat is fabrieks garantie. Stel hij gaat kapot vanwege een montage fout. Als jij hem laat vallen en hij valt daardoor kapot, krijg je geen nieuwe en repareren ze ook niet kostenloos. En helaas moet je dan wel nog de telefoon af blijven betalen, ook al kun je er geen gebruik van maken. Ook heb je dan weer een nieuwe nodig, en ben je eigenlijk op dat moment dubbel aan het betalen.

Beter kun je dus opzoek gaan naar een telefoon die wel binnen je budget past. Misschien wel een 2dehands?

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:20

Euh... Nee.
Als je iets wilt hebben, moet je er voor sparen.