Opzeggen werk in proeftijd, wat kan en wat niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Opzeggen werk in proeftijd, wat kan en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 17:53

Mik_ schreef:
En had je misschien niet gewoon kunnen zeggen, of 8u, of ik vertrek per direct? Heb je er misschien nog iets aan en stel je hun de keuze...

Dat had misschien gekund, maar goed, de supermarkt had er ook zelf wat zorgvuldiger mee om kunnen gaan - zeker als ze hun personeel willen behouden zou dat best een goed idee zijn Ja
In elk geval is de TS niets verplicht, niet wettelijk en naar mijn mening ook niet 'in redelijkheid'.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:23

suuzepuus schreef:
tja, je bent er zelf bij. als jij afgesproken hebt om 8 uur te werken dan is het aan jezelf om wel 15 uur te gaan.

Hoezo? Juist niet toch??

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:52

nee precies, ik bedoel dat als je afspreekt om 8 ur te werken je werkgever we kan zeggen dat je 15 uur bent ingepland maar als er didelijk 8 uur is afgesproken is het je eigen keuze om 15 uur te gaan werken.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:56

Oooh, had het even verkeerd begrepen Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:57

suuzepuus schreef:
nee precies, ik bedoel dat als je afspreekt om 8 ur te werken je werkgever we kan zeggen dat je 15 uur bent ingepland maar als er didelijk 8 uur is afgesproken is het je eigen keuze om 15 uur te gaan werken.

Hangt een beetje vna het contract en de CAO af. Sommige contracten hebben een bepaling dat die 8 uur per week een gemiddelde is. Ik ken de winkelbranche niet maar in de zorg is die bepaling standaard; in de V&T CAO staat zelfs dat het aantal uren het gemiddelde is, gemeten over een heel jaar.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:02

ik heb een minimaal 20 uur contract, dat kan dus ook weleens 40 zijn.... maar dat wist ik tijdens mn solliitatie en heb er vrede mee!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:11

ja, je mag dus zomaar stoppen in je proeftijd
zou netjes zijn als je die dag afmaakte en dan zou stoppen

maar iedereen die de managers aan 'afkraken'is, probeer eens in te leven vanuit andere kant.
Je mag maar een bepaald aantal mensen aannemen, afhankelijk van de omzet en grootte van je winkel.
Dan heb je vaak ook nog zieken, vakantie of dagen waarop mensen niet kunnen werken
zo kan het best voorkomen dat je de ene week wat meer moet werken dan de andere.
meestal heb je als hulpkracht een 0 uren contract, en ben je er juist om de vaste mensen uit te helpen
Ik weet zelf hoe moeilijk het is, als je een langdurig zieke hebt, die je niet kan ontslaan vanwege de regels ( logisch ook, maar wel vervelend dat je jaar kosten maakt en daardoor geen andere kan aannemen), vakanties hebt en mensen met kinderen
veel 15 en 16 jarigen hebben weinog verantwoordleijkheidsgevoel
even geen zin, komen ze gewoon niet opdagen of doen niet veel of kappen ze met hun baan
dat je te weinig tijd hebt vind ik goede reden, maar de meeste (bij)baantjes zijn niet erg spannend hoor
je moet het jezelf leuk maken, als je leuke collegaas en leuke klanten hebt scheelt dat al veel

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:15

Merk nu dat ik niet de enige ben. Werk ook bij de AH, zit nu in m'n opzegtermijn van 1 maand. Maar ik wordt steeds ingepland volgens mijn oude tijden (toen ik nog op de middelbare school zat) terwijl ik al 5 weken op m'n nieuwe opleiding zit en dus andere tijden heb. Heb dit anderhalve maand geleden aangegeven

Ik moet steeds maar iemand anders regelen voor de tijden dat ik niet kan (volgens mij worden m'n collega's gek van mij dat ik steeds bel of ze voor me kunnen werken) en soms word ik een paar dagen van tevoren ingepland, terwijl ik de hele week niet hoefde te werken. Gevolg: ik werd vrijdag op school gebeld met de mededeling: 'waar ben je want je moest om 9 uur beginnen'.

Verwachten ze nou dat ik elke dag langs kom om te kijken of mn rooster niet is veranderd ofzo? Vermoeiend hoor...

@ TS: Hoe is afgelopen gisteravond?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:22

hoe is het gegaan ts?? opgezegd?

Ik raad je aan om snel te stoppen. ik weet uit ervaring dat het moeilijk is om op te zeggen. Maar ook dat het lekker is om te stoppen wanneer je er geen zin in hebt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:38

Lynn_Nikita schreef:
maar iedereen die de managers aan 'afkraken'is, probeer eens in te leven vanuit andere kant.
Je mag maar een bepaald aantal mensen aannemen, afhankelijk van de omzet en grootte van je winkel.

Dan moet je niet het personeel wat onder je zit onder druk zetten, maar het management dat boven je zit. Het is niet de verantwoordelijkheid van het winkelpersoneel om stelselmatige gaten in de planning op te vangen - dat moet je op een andere manier oplossen. En als dat echt, echt niet kan, dan kun je het altijd nog overleggen, ipv gewoon maar te doen en daarbij levensgroot het signaal uit te zenden dat je je niet bekommert om de wensen van het personeel.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:41

nee, maar er word vaak wel gevraagd om flexibel te zijn
druk naar bovenaf werkt meestal niet, je moet maar proberen wat te maken van de planning
maar is afgesproken dat elke week 8 uur gewerkt word? of de ene week niet en de week erna 16
want meestal moet je als parttimer wel flexibel zijn

daarbij, gaf ts ook aan dat ze hetw erk saai vond, en niet alleen dat t teveel was
als iemand maar 8 uur op contract heeft staan kan je diegene niet wekelijks 24 uur inplannen
ben ik met je eens
maar om zo snel al op te geven omdat je het werk niet leuk vind....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:50

Lynn_Nikita schreef:
druk naar bovenaf werkt meestal niet,

Tsja, dat vind ik persoonlijk wel heel makkelijk gezegd. Dat hoort bij je werk als manager lijkt me.

Citaat:

Waarom 'moet' dat? Ik zie daar geen enkele reden toe, ik zou niet weten waarom daar geen goede afspraken over te maken zijn. Lijkt me ook een stuk makkelijker plannen als je gewoon weet waar je aan toe bent. Ook voor de leidinggevende.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:57

Shadow0 schreef:
Lynn_Nikita schreef:
druk naar bovenaf werkt meestal niet,

Tsja, dat vind ik persoonlijk wel heel makkelijk gezegd. Dat hoort bij je werk als manager lijkt me.

Wie zegt dat dat niet gedaan word, maar je kan wel 100 mensen aannemen, maar als niemand flexibel is, kan je vaak nog ontzettend moeilijk een planning maken, toch?

Citaat:

Waarom 'moet' dat? Ik zie daar geen enkele reden toe, ik zou niet weten waarom daar geen goede afspraken over te maken zijn. Lijkt me ook een stuk makkelijker plannen als je gewoon weet waar je aan toe bent. Ook voor de leidinggevende

bij mij weten ze in elk geval, dat parttimers flexibel ingedeeld worden, word al in de vacature medegedeeld
ik houd rekening met dagen waarop ze wel of niet kunnen, maar ene week kan best zijn dat ze 4 dagen werken en de week erna maar 2
ligt denk ik ook aan hoe je communiceerd, als leidinggevende en personeel
.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:21

Nou, het lijkt me dat als je een part time job aangaat dat is omdat je nog andere prioriteiten in je leven hebt... Gezin, studies,...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 14:08

Bedankt voor de reacties allemaal! Zaterdag was ze er niet, dus heb vanmorgen opgebeld dat ik niet meer kwam.. Ze was niet blij, begon al te mopperen over grote gaten in het rooster, tja, begrijpelijk, lastig&l*llig voor d'r, maar als ik maar 8 uur ingepland stond, waren er nu ook niet zulke gaten geweest Nagelbijten / Gniffelen

Moet straks even langs voor de papieren ofzo, en dan ben ik klaar. Hoop ik! Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 14:58

Hoopte ik, ja. Wordt net gebeld of ik vanavond niet nog even kan werken.. 2 uurtjes, dus dat overleef ik dan wel weer. En dán ben ik echt klaar!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:06

nou fijn dat het zo opgelost is en netes dat jij die 2 uurtjes nog voor ze wil werken!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:08

Nahja die 2 uurtjes kunnen ook nog wel toch?

Ik had ook gesoliciteerd bij super de boer, had een formulier ingevuld met dagen en tijden dat ik wou werken en had via internet gesoliciteerd.
Toen werd ik gebelt of ik wou komen. Nou goed, ik daarheen, begint die man mij al om te praten van ja die dag kan je dan ook wel, blabla. Nou afijn, dan zou ik 3 dagen werken en ik had af gesproken dat ik af en toe de zaterdag ook wel wou, en dan een half dagdeel.

Nou, ik werd meteen voor de hele zaterdag ingedeeld en ook op dagen dat ik niet wou en kon werken werd ik ingepland. Ik was het na 8 keer(!!) werken al zat en ben toen gestopt, precies voordat mijn proeftijd stopte. Ik merkte gewoon dat het werk niet goed samen ging met school, stage en mijn paard.
Plus vond ik het kassawerk niet erg leuk, ik moest altijd maar lief en aardig mensen begroeten en de klanten maar snauwen of duwen gewoon een kaart in me hand. Nou op een gegeven moment was ik het zo beu dat ik onderhand het geld uit mensen hun handen trok Tong uitsteken

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:16

Ik heb ook lange tijd bij AH gewerkt. Op de donderdag was ik toen vrij en op de zaterdag werkte ik er ook.. Op donderdag altijd vakkenvullen en op zaterdag in de slagerij, was eigenlijk best leuk.. Het was een hondeloontje hoor, voor die 20 uur in de week toen, kreeg ik 450 GULDEN per maand.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:20

Ik kreeg overigens 4.19 euro per uur, en toen was ik nog 16. Ja Dus het betaalde wel goed als ik verhalen hoor van anderen!