alles goed? alles kán niet goed gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeetje

Re: alles goed? alles kán niet goed gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:36

Nou ja .. vandaar mijn onderschrift .. mensen vragen wel 'alles goed' maar luisteren ze dan ook.. het is een standaard vraag geworden !

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:37

ik zeg wel altijd "alles goed" en dan ga ik er ook vanuit dat ze gewoon met ja hoor.. antwoorden haha.. dat is gewoon oppervlakkig.. praat wel met mensen op stal en dan zie ik ze 2 miniten later op msn en dan vraag ik dat.

wil ik echt weten hoe het gaat, dan vraag ik hoe gaat het? dit is een open vraag en hierdoor veel makkelijker met nee te beantwoorden.

verder zeg ik ook wel eens alles goed met opzet.. als er mensen zijn die alleen maar over hun problemen praten..

die van die 8 fout ga ik onthouden haah..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:38

Het ligt eraan wie de vraag stelt, als iemand die vraag stelt die ik niet zo goed ken zeg ik automatisch dat het goed gaat Lachen

Maar bij goede vriendinnen kan ik wel zeggen dat het wat minder gaat en die vragen dan ook waarom het minder gaat.

Maar eigenlijk kan ik me er niet zo druk om maken, sommige vragen uit beleefdheid hoe het gaat,. maar verder willen ze er niks mee doen Lachen

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 21:50

Hier op Curacao is het ook een standaard iets, een onderdeel van je begroeting. Er wordt niet eens antwoord gegeven ofzo eigelijk haha, wel bij vrienden natuurlijk…..het is dan meer een soort opening om je belevenissen en gevoelens te vertellen…Je moet het idd niet te letterlijk nemen en meer zien als een onderdeel van het ritueel ‘ iemand begroeten’.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:07

Ach zo'n openings zin,daar kan ik mij niet druk om maken.
Wat ik minder vind,is dat iemand wil msn-en...en dan moet je de woorden eruit trekken. Lips are sealed
Ik type rood op de msn,en het komt voor dat ik een aardig rood behangetje bij elkaar type. (LOL)
Tja dan haak ik ook ineens af hoor,óf msn-en óf niet. Haha! Knipoog

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:13

Ach, het is gewoon een standaard openingszinnetje. Lachen

Je moet niet alles zo letterlijk nemen. Tuurlijk is niet álles goed..

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:04

Ik vraag ook altijd; Hoe gaat het? Of; Hoeist?

Als ze vragen aan mij; alles goed? Zeg ik meestal; het gaat.
Of; ja redelijk.. Lachen

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:19

ik vind je wel een beetje een mierenne.uker hoor ts. wat maakt het nou uit dat ze dat zeggen??

ik zeg gewoon dat het goed gaat want het gaat ook goed Lachen

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:24

Ik vraag daarom meestal ''hoe gaat het met je/jou?'' omdat je dan een open vraag stelt.
Ik ben van mening, dat de vraag ''alles goed?'' een geforceerde vraag is.
Als je vraag 'hoe gaat het met je'' dan kan iemand zelf helemaal het antwoord invullen,
bij 'alles goed' is die opening er niet. Voor mij althans.

En als iemand mij vraagt 'alles goed' zeg ik standaard ja.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 10:26

Ik vraag alles : hoe ist? of hoewissie Cool ?
Antwoord : goed of ja cava
Zoiets.
Maar bij 'alles goed' versta ik daar ook niet echt de 'alles' onder hoor.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:12

Paula schreef:
Ik vind het wel lastig waar die grens te trekken. Hou je het bij familie/vrienden, of ook collega's, klasgenoten..?

Nou die grens vind ik niet lastig, hoeveel mensen gaat het echt iets aan hoe het met je gaat? Zijn er bij mij niet veel hoor, zelfs mn beste vrienden bespaar ik dat gezever.
Heb denk ik een iemand die er altijd door heen weet te prikken en voor de rest van de wereld gaat het altijd prima. Heb geen zin om altijd te zeuren en te zeveren wat er nu allemaal weer niet goed gaat. Tja als ik ziek ben ofzo, maar dan weten ze het zonder msn ook wel hihi.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:14

Standaard vraag, standaard antwoord.
"Alles goed?"
"Ja lekker, met jou?"

En ik antwoord ook nooit met nee want dan moet je weer gaan uitleggen waarom niet.
En daar heb ik nooit zin in Haha!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:14

-Alles goed?
* Nee 3 fout Sigaar

Annetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 22:18

Zijn dat niet gewoon een beetje de beleefde 'omgangsvormen'? Ik moet bekennen dat ik het zelf ook wel eens achteloos vraag hoor. Standaard antwoord is ook 'ja, prima'. Ookal zijn er de meest verschrikkelijke dingen gebeurd, dat soort dingen bespreek ik gewoon niet op msn. Nagelbijten / Gniffelen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:11

Maartje1990 schreef:
Nou ik 'irriteer' mij nogal eens aan die standaart vraag op msn, alles goed? ik zeg meestal het gaat wel, want als ik zeg nee, krijg ik de vraag 'wat is er dan?' nou er is niks, maar ALLES kan niet goed gaan. Alles kan gewoon niet! althans zo denk ik erover het is gewoon onmogelijk dat álles goed gaat. En zeker met mij gaat nóoit alles goed (maar dat is weer een ander verhaal)

ik zeg altijd als ik dan wel die standaart vraag stel (maar ook niet altijd) hoe gaat het? en mijn standaart antwoord ik meestal het gaat.

Wat vragen jullie en wat antwoorden jullie? en wat vinden jullie van alles goed? kan dat? of niet?

Ben er eigenlijk wel nieuwschierig naar wat mensen daar nu van vinden Haha!

Wij hebben minstens 1 dezelfde hersencel, ik weet het zeker!! (Zit er per ongeluk een autist in jou verstopt?) Ik wist gewoon bij de titel al waar het over zou gaan, en je hebt volledig gelijk Ja Dat mensen het gebruiken en dat we best snappen wat er bedoeld wordt dat is een heel ander verhaal. Maar feitelijk gezien slaat die vraag helemaal nergens op inderdaad Sigaar Ik heb wel vaker dit soort dingen, en daar kan ik dan een heel relaas over houden, en mijn vriendin heeft dan echt zoiets van "huh?" maar als ik dan 3 keer uitleg snapt ze het meestal wel en dan is het van "Oooh ja, als je het zó bekijkt heb je gelijk inderdaad". Maar die probeert ook altijd eerst, net als de meesten hier, uit te leggen wat er mee bedoeld wordt. Ja dat snap ik ook wel, maar daar gaat het me dan niet om, maar geloof niet dat de meeste mensen dat helemaal vatten Clown

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:15

Ik vat het ook niet echt letterlijk op eigenlijk. Als ik zeg 'Het gaat wel' vragen ze meteen wat er is Knipoog Dus dan zeg ik maar, ja goed hoor. Pling

Sowieso, bij mij is het ook een soort van standaard geworden. Clown Als ik ziek ben, en iemand vraagt op msn; Alles goed? Dan zeg ik standaard: Ja. En dan denk ik ineens: Onee, ik ben ziek. Huilen van het lachen Heel dom.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:22

Maartje1990 schreef:
Nou ik 'irriteer' mij nogal eens aan die standaart vraag op msn, alles goed? ik zeg meestal het gaat wel, want als ik zeg nee, krijg ik de vraag 'wat is er dan?' nou er is niks, maar ALLES kan niet goed gaan. Alles kan gewoon niet! althans zo denk ik erover het is gewoon onmogelijk dat álles goed gaat. En zeker met mij gaat nóoit alles goed (maar dat is weer een ander verhaal)

ik zeg altijd als ik dan wel die standaart vraag stel (maar ook niet altijd) hoe gaat het? en mijn standaart antwoord ik meestal het gaat.

Wat vragen jullie en wat antwoorden jullie? en wat vinden jullie van alles goed? kan dat? of niet?

Ben er eigenlijk wel nieuwschierig naar wat mensen daar nu van vinden Haha!

Ik erger me trouwens aan mensen die zeggen dat ze zich irriteren terwijl dat geen goed Nederlands is

greensleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 23:35

Tsja Lieveli, helaas weten weinig mensen dat dat niet hoort. Je ergert je ergens aan en iets irriteert je, niet andersom.
Maar goed, je kunt je overal wel druk over maken. Over mensen die vragen of alles goed met je is bijvoorbeeld.
Waarom zou nooit alles goed kunnen gaan? Misschien moeten mensen wat meer tevreden zijn met wat ze hebben en zich niet zo aanstellen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:08

greensleaves schreef:
Tsja Lieveli, helaas weten weinig mensen dat dat niet hoort. Je ergert je ergens aan en iets irriteert je, niet andersom.
Maar goed, je kunt je overal wel druk over maken. Over mensen die vragen of alles goed met je is bijvoorbeeld.
Waarom zou nooit alles goed kunnen gaan? Misschien moeten mensen wat meer tevreden zijn met wat ze hebben en zich niet zo aanstellen.

Ik denk zomaar dat irriteren hier veel te zwaar opgenomen wordt Knipoog Het staat niet voor niks tussen aanhalingsteken. Lachen
Alles goed met jóu? is trouwens al een heel andere vraag dan Alles goed? Want bij alles goed gaat slaat de vraag feitelijk gezien niet alleen op jóu maar op álles en aangezien helaas onmogelijk álles goed kan gaan kan dat dus niet Clown

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:12

Misschien is het gewoon een stukje beleefdheid, en gewoonte.
Ik geef er meestal gewoon geen antwoord op. Lachen

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:17

Ik denk dat alles goed niet zozeer een vraag is, maar meer een groet. Hoe het ontstaan is weet ik niet, misschien vonden ze 'hoi' te kort ofzo Lachen
Het is dus (meestal) niet de bedoeling dat je een 'echt' antwoord geeft, maar gewoon antwoord de bijbehordende wedergroet: "ja en met jou" of iets in die strekking.

Bij vrienden is het een ander verhaal, maar wij zeggen volgens mij ook niet 'alles goed' tegen elkaar, maar meer iets van 'hoe is het met je?'

Ik ken trouwens iemand die op de vraag "alles goed", meestal een antwoord geeft als "ja, het meeste wel" Vind ik ook wel goed bedacht Lachen

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 09:26

Alwiene, dat is met zoveel vragen zo.
"Ben je weer beter?"
"Ben je naar de kapper geweest?"
"Heb je nieuwe schoenen?"
Terwijl 9 van de 10 keer het antwoord overduidelijk is.
Maar is dat niet ook een stukje beleefdheid?
Net zoals "alles goed" inderdaad meer een groet is geworden dan een vraag.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:56

Ik denk er niet over na. Alsof we niet weten wat er mee bedoelt wordt.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:52

Kan daar niet zo wakker van liggen.. Het is een beetje een standaard zinnetje geworden op msn.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:57

Als ik eerlijk zeg tegen iemand dat alles goed is, dan is het ook zo. Ik heb zat dagen dat gewoon "alles goed is".. Ik maak me niet zo druk om dingen, normaal gesproken. Maar als het niet goed gaat, zeg ik dat ook eerlijk.
Maar het is inderdaad een standaardzin, maar ik sta er ook voor open als mensen zeggen "nee, het gaat poedersuiker".. Het enige dat ik wel vervelend vind is als iemand tegen me zegt "alles goed?" terwijl ze me 2 uur geleden op school hebben gezien... dan heb ik de neiging om te zeggen "Hetzelfde als 2 uur geleden... Ik denk niet dat ik in 2 uur tijd m'n beide poten gebroken heb en nu doodziek op bed lig".. maar ja, zo ben ik dan weer ^^;