Moeders hebben vaak minder goede band met oudste kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurabram

Re: Moeders hebben vaak minder goede band met oudste kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:13

Zelf geen ervaring met de dochter moeder ervaring als dochter zijnde, want ik ben enig kind.

Heb wel zelf 2 kids. Kan niet zeggen dat ik met de één een betere band heb dan met de andere. Wèl een andere band, maar dat kan door zoveel verschillende dingen komen, de oudste is een meisje, met hetzelfde karakter als ik dus dat botst wel eens. De jongste is een jongen en een heel ander kind, meer met het karakter van z'n vader. Doe dus andere dingen met ze, gewoon omdat ze anders zijn, maar ze zijn me allebei even lief.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:14

Bij ons klopt dit wel. Ik ben de oudste en ik bots heel vaak met mijn moeder. Mijn vader is bijna nooit thuis, dus daar heb ik zowieso een minder goede band mee. Mijn moeder heeft een veel sterkere band met mijn zusje dan met mij. Dus het klopt bij ons thuis wel dat dit zo gaat. Vind het soms wel heel vervelend, dat je zo goed dat grote verschil merkt.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:25

Ik ben het oudste kind en ik kan wel vertellen dat ik de beste band met me vader en moeder heb, heb overigens ook nog 2 broertje maar die zijn vaak weg en ik ben vaak thuis. Doe vaak wat met mijn moeder en we kletsen behoorlijk wat af.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:28

Ben het hier niet mee eens.
Ik ben de oudste thuis, en trek het meest op mijn moeder aan.
Terwijl mijn broertje de jongste is en die trekt het meest op mijn vader aan.

Komt misschien omdat ik eigenlijk het meest op mijn moeder lijk (qua karakter en uiterlijk)
En mijn broertje het meest op mijn vader (ook qua karakter en uiterlijk)

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 20:28

Ik betwijfel best vaak of mijn moeder wel echt van me houdt. Mijn broertje is geen probleem voor haar.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:40

Ik merk het ook wel eens. Heb ook de verhalen wel gehoord, toen ik geboren was vond mijn moeder het nog allemaal zo eng en alles dat ze me als het ware afstootte, en bij mijn zusje was het gelijk 'haar kind' en 'houden van'. Ik ben (vind ik dan?) voor mijn ouders altijd de makkelijkste geweest, mijn zusje, daarentegen, is echt een hel op aarde in omgang. Als baby was het altijd al niks dan schreeuwen en problemen, en dat is het nu nog steeds. Ik cijferde me als klein meisje volgens mijn ouders al weg, en probeer het ze gewoon makkelijker te maken door niet óók nog opstandig te doen. Help mee in het huishouden, ben niet al te lastig met afspraken etc, maar toch blijft mijn zusje het lievelingetje, en heb ik (al helemaal met mijn vader niet) niet echt een band met mijn ouders.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:45

Hmm, ik ben zelf de jongste van 5. Ik heb 3 broers en 1 zus van 27, mijn zus en ik verschillen 12 jaar van elkaar en ik denk dat het in sommige opzichten wel waar is.
Waar mijn zus altijd maar met verkeerde mensen optrok weet ik de verkeerde er zo uit te pikken en ga er niet mee om.
Maar waar ik niet erg uitbundig (Soms word ik mensenschuw genoemd) ben en moeilijk contacten leg is mijn zus er wel goed in. Waarschijnlijk omdat zij telkens jonge kindjes onder haar had en zelf leeftijdsgenoten moest opzoeken en ik dat veel minder heb.

Ik denk niet dat mijn moeder meer van mij houdt dan van mij zus maar ik ben zeker wel makkelijker.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:46

Ik ben middelste kind dus merk er niets van, maar ik denk dat we alldrie thuis hetzelfde behandeld zijn.
Maar had een vriendin en die had twee jongere broertjes. Zij werd meestal achtergestoken en kon niet veel goeds doen. vond ik wel sneu enzo want ging daar vaak spelen op woensdagnamiddag (lang geleden dus:P) en ik zag dit dan toen ook enal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:49

Dit doet me denken aan iets dat mijn beste vriendin en ik (allebei oudste kinderen) altijd zeiden: "Kinderen zijn net pannenkoeken, de eerste mislukt altijd". Clown

Wij waren er dus van overtuigd dat onze ouders hun jongere kinderen leuker vonden. Inmiddels zie ik het heel wat genuanceerder (eerlijk is eerlijk, ik heb het mijn ouders heel moeilijk gemaakt) en ben ik er van overtuigd dat mijn ouders ons alledrie even lief hebben.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:53

Hmm of ik het hier mee eens ben weet ik niet, maar ik ben ook de oudste thuis en merk wel dat mijn moeder een andere band heeft met mijn jongere broertje dan met mij.
Ze gaat veel anders met hem om, veel 'speelser' om het zo maar even te noemen en dat mis ik toch ook wel.
Maar of ze nou een hechtere band heeft met hem dan met mij weet ik niet.
Ze verteld mij dingen die mijn broertje niet weet, dat interesseert hem ook niet en dat heeft denk ik ook met de leeftijd te maken.
Ik denk dat het meer ligt aan het jongere kind en dat die altijd het jongere kind zal blijven, dus toch eigenlijk de ''baby'', ik ben de oudere, en dat krijg ik ook vaak te horen.
Of dat over een paar jaar ook zo zal weet ik niet, maar ik zal nooit twijfelen of mijn moeder meer van mijn broertje houd dan van mij.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:54

Zelf ben ik nummer drie van de zes, maar wel de oudste dochter! Nou, dat schept verwachtingen. Ik was niet echt een moeilijk kind, maar toch heb je wel eens strubbelingen. En op ongeveer 16-17 jarige leeftijd ging ik ineens heel snel. ...
Zelf heb ik twee kinders. Een zoon van 19 en een dochter van 16. Ik heb met beiden een prima band, maar ze zijn verschillend, dus de band is ook niet hetzelfde, maar wel even hecht. Mijn oudste botst erg met zijn pa. Ik probeer de humor vast te houden in de opvoeding, dat geeft lucht en dan verstikt de boel niet. Dat zouden meer mensen moeten doen!
Laatst bijgewerkt door Jetta op 21-09-08 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:54

geen last van, onze band is goed!

miss komt het omdat ik twee broertjes heb? en geen zusjes

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:55

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit wel herken. Ik kan goed met mijn moeder overweg. Maar mijn jongere broertje is altijd favoriet geweest. Hij is wel absoluut lastiger geweest in zijn puberteit.

Niet dat er verder problemen oid zijn. Of dat ik daar echt last van heb gehad. Gewoon iets wat ik/we weten Lachen Ik ben altijd een eenling geweest. Mijn broertje en moeder hebben mensen om zich nodig. Dat vinden ze ook nog steeds bij elkaar.

Daarbij woont mijn broertje (21) nog steeds bij mijn moeder, en ben ik al (of is zij Knipoog gescheiden ouders) al 6 jaar bij haar het huis uit.

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:56

Ik krijg hier af en toe ook wel dat gevoel. Heb het er zo ook wel eens over gehad, maar volgens mijn ouders is er niets van waar. Toch ben ik moeilijker (geweest) dan mijn broertje is, dat kan ook een hoop schelen. Wel krijg ik meer dan mijn broertje, maar toch blijft voor mij het gevoel dat mijn ouders sommige dingen bij hem wel accepteren of er minder drama over maken dan bij mij het geval zou zijn. Vooral mijn vader reageert sterker op veel dingen bij mij, mede omdat wij qua karakter veel op elkaar lijken.
Daarbij ben ik tegenover mijn ouders vrij introvert, ook al is dat sinds een jaar of wat minder geworden. Ik vertel sommige dingen liever aan andere mensen, zoals vriendinnen of zelfs moeders van vriendinnen. Waarom weet ik niet..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:59

Mijn moeder heeft met ons beiden een andere band, maar heeft geen voorkeur Knipoog

Mijn vader daarintegen wel, die heeft altjd mijn kleine zusje voorgetrokken.. Wat te triest voor woorden is uitraard, maar ik weet niet beter..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 22:03

Mijn zusje heeft absoluut een makkelijkere en betere band met mijn moeder. Ze bellen elkaar nog steeds elke dag en ik bel rustig 3 weken niet.

Ik ben als oudste een beetje een zorgenkindje, terwijl mijn zusje het al vroeg 'voor elkaar' had ondanks dat ze een heftigere puberteit had dan ik.
Zij heeft altijd haar best gedaan om 'beter' te worden dan ik, ik denk omdat zij op school en erbuiten altijd 'het kleine zusje van' was.
Ook was ik echt een vaderskindje en zij niet.

Ik heb trouwens nog steeds een moeizame band met mijn ouders af en toe.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 07:57

Mijn broer is haar oudste, maar die hebben absoluut een goede band. Ja Mijn andere broer is de middelste en die heeft ook een goede band met mijn moeder en ik heb ook een hele goede band met mijn moeder. Vork

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 07:59

Ik ben de oudste thuis en van een band met mn moeder kan ik niet praten.. Tussen haar, mn broertje en mn zusje is het altijd leuk en gezellig. Ik kan gewoon weg niet met haar 'omgaan', heb ook absoluut geen behoefte om met haar te praten over mijn problemen of gezellig een avondje tv kijken met z'n allen.
Ze zegt niet dat ze een voorkeur heeft, maar ondertussen.. het wordt wel duidelijk als ik overal de schuld van krijg, ook wanneer een ander dit gedaan heeft en zo zijn er nog 100den dingen. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mango_ op 22-09-08 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:01

Hmm volgens mij is dat bij ons niet zo. Wij zijn met 4 meiden waarvan ik de jongste ben (de rest is al het huis uit) maar naar mijn idee heeft mijn moeder juist de beste band met mijn oudste zus. Of nouja, de beste, zeker een hele goede en vooral niet minder dan met ons!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:01

Bij ons thuis is dit ook helemaal niet. Ik ben zelf de oudste en ik heb een betere band met mijn moeder dan mijn jongere zusje.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:03

Bij ons thuis geldt dit gelukkig helemaal niet. Ik ben de oudste, heb één jonger broertje. Wij hebben allebei een ontzettend goede band met zowel mijn moeder als mijn vader, maar ook met elkaar. Ik kan dus met zekerheid zeggen dat mijn moeder ons allebei even lief heeft.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:05

Ik heb dat gevoel soms ook! Ik ben de oudste en heb 1 zusje!
Zij mag alles en ik mag dan bijna niks. Ik ben 14 en zit in de 3e maar ik moet gewoon al om 10 uur naar me bed door de weeks! Ze begrijpen het gewoon niet ofzo?! Mijn zusje is dan 12 en zit in de 1e en die gaat gewoon even laat als mij naar bed! Ze vinden het ook eng als ik dan door het donker fiets(vader en stiefmoeder) echt heel vervelend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:20

SuusKiiss schreef:
Ze vinden het ook eng als ik dan door het donker fiets(vader en stiefmoeder) echt heel vervelend!

Ik denk dat dat niks te maken heeft met het feit dat je de oudste bent Lachen
Je bent nog maar 14 en de wereld is niet zo veilig, dus ik kan me voorstellen dat ze liever niet hebben dat jij door het donker fietst. Ze zijn gewoon bezorgd, en hoe oud je ook bent; je blijft hun (stief)kind, dus ze blijven in bepaalde mate bezorgd Knipoog

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:24

Hmm, geen idee eigenlijk hoe dat hier zit!
Ik denk inderdaad wel dat mijn moeder meer naar mijn oudere broer en mijn jongere zusje trekt... En ik meer naar m'n vader Ja

_evii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 08:28

mijn moeder houd wel van me maar ze vind het vaak moeilijk dat ik niet meer thuis woon. Dus dan kan ze best wel afstandelijk doen. Maar allebei mijn ouders houden van me hoor.