Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:07

bigone schreef:
Misschien niet helemaal duidelijk gezegd, de mensen met Janssen mochten zo de disco in, niet gevaccineerden mochten ook naar binnen met een toegangstest die ver van te voren werd afgenomen. En dat was niet slim, want op donderdag testen, op vrijdag werken en in de avond bij vrienden zitten ( je was toch negatief? ) en op zaterdag de disco in en dan was je misschien positief. Uit onderzoek in Twente is gebleken dat één positieve superspreader waarschijnlijk verantwoordelijk voor de uitbraak was. Maar ze konden niet alles herleiden dus ongetwijfeld zijn er meer positief geweest.
Een aantal andere gelegenheden waren ook positieve gevallen geweest maar was er geen grootschalige uitbraak.

Laat er juist in Twente op dit moment 0 mensen in het ziekenhuis liggen met Corona.
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... is-opnames

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:09

Dit gezellige topic, dat er vooral was om elkaar te steunen, het laatste nieuws uit te wisselen , en eigenlijk maar heel beperkt in discussie te gaan is verworden tot een soort : de regels zijn overdreven- nee we moeten doorzetten ja/nee discussie.
Dat vind ik jammer. En ja ik heb eraan meegedaan. Ik besef het me nu na een paar pagina's discussie
Felle discussies hebben kan al overal hier. De gezelligheid en elkaar af en toen een virtuele knuffel of kleine schop onder de billen geven was hier afgelopen anderhalf jaar juist zo mooi.

Ik hoop dat we dat een beetje vast kunnen houden. Daar ga ik in ieder geval weer mijn best voor doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:13

Eleeke schreef:
Dit gezellige topic, dat er vooral was om elkaar te steunen, het laatste nieuws uit te wisselen , en eigenlijk maar heel beperkt in discussie te gaan is verworden tot een soort : de regels zijn overdreven- nee we moeten doorzetten ja/nee discussie.
Dat vind ik jammer. En ja ik heb eraan meegedaan. Ik besef het me nu na een paar pagina's discussie
Felle discussies hebben kan al overal hier. De gezelligheid en elkaar af en toen een virtuele knuffel of kleine schop onder de billen geven was hier afgelopen anderhalf jaar juist zo mooi.

Ik hoop dat we dat een beetje vast kunnen houden. Daar ga ik in ieder geval weer mijn best voor doen.

Dit is het algemene Corona topic. Wat mij betreft juist een plek om te discussiëren over zaken als maatregelen, besmettingen, beleid en eigenlijk alle andere zaken omtrent Corona? Die discussie zijn steeds de rode draad geweest volgens mij? Het delen van nieuws bijvoorbeeld roept toch vragen en/of weerstand op waarover gediscussieerd kan worden?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:14

996981 schreef:
Laat er juist in Twente op dit moment 0 mensen in het ziekenhuis liggen met Corona.

Volgens mij , als ik het goed lees zijn dat er vandaag 0 nieuwe opnames zijn, niet dat er nul in het ziekenhuis liggen.
Met deze week 22,2 opnames per 1 miljoen mensen , kom je op ongeveer 12 nieuwe opnames ( 600K inwoners in Twente ) afgelopen week.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:16

Eleeke schreef:
996981 schreef:

Volgens mij , als ik het goed lees zijn dat er vandaag 0 nieuwe opnames zijn, niet dat er nul in het ziekenhuis liggen.
Met deze week 22,2 opnames per 1 miljoen mensen , kom je op ongeveer 12 nieuwe opnames ( 600K inwoners in Twente ) afgelopen week.

Je hebt gelijk! :) nog wel steeds lager dan ik zou verwachten naar aanleiding van de gebeurtenis

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:17

996981 schreef:
Dit is het algemene Corona topic. Wat mij betreft juist een plek om te discussiëren over zaken als maatregelen, besmettingen, beleid en eigenlijk alle andere zaken omtrent Corona? Die discussie zijn steeds de rode draad geweest volgens mij? Het delen van nieuws bijvoorbeeld roept toch vragen en/of weerstand op waarover gediscussieerd kan worden?

Ik geef mijn mening over het topic, niet wat mag niet mag of de bedoeling is.
Maar afgelopen anderhalf jaar was het vaak een topic waar we elkaar steunden. Een topic kan veranderen en dat is prima. Maar ik ga kijken of ik mijn bijdragen weer wat meer kan richten op steun en gezelligheid. Daar hoeft niemand zich aan aan te passen. En wellicht moeten we daar een huiskamer topic voor aanmaken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:17

996981 schreef:
gezien de huidige variant besmettelijker lijkt te zijn, maar voor minder ernstige ziekte zorgt.

reden voor *\%/* dus; meer resistentie, minder groot probleem.

Even terzijde; híer nu 42 graden in de schaduw*. Half uurtje autorit verderop 47 graden.
Verwachting is nog een paar graden meer gedurende het weekeinde.

* afgelopen nacht 32 graden. Mijn garage staat half in de zon, half schaduw van het huis, is nét onder de 40 graden. Even wat aan de motorfiets sleutelen is droog t-shirt per half uur en met grote badhanddoek alles afgedekt tegen druipend zweet. Komt net de buurman langs. Staan we daar beiden braaf met maskertjes op te smelten... :roll:

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:18

996981 schreef:
Eleeke schreef:

Je hebt gelijk! :) nog wel steeds lager dan ik zou verwachten naar aanleiding van de gebeurtenis

Eens, dat is niet veel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:18

996981 schreef:
bigone schreef:
Misschien niet helemaal duidelijk gezegd, de mensen met Janssen mochten zo de disco in, niet gevaccineerden mochten ook naar binnen met een toegangstest die ver van te voren werd afgenomen. En dat was niet slim, want op donderdag testen, op vrijdag werken en in de avond bij vrienden zitten ( je was toch negatief? ) en op zaterdag de disco in en dan was je misschien positief. Uit onderzoek in Twente is gebleken dat één positieve superspreader waarschijnlijk verantwoordelijk voor de uitbraak was. Maar ze konden niet alles herleiden dus ongetwijfeld zijn er meer positief geweest.
Een aantal andere gelegenheden waren ook positieve gevallen geweest maar was er geen grootschalige uitbraak.

Aangezien ook daar de besmettingen dalen logisch, kijk je naar drie weken geleden tijdens de naweeën van Lucky dan zie je wat anders en dit bericht gaat over huidige opnames, dus niet over diegene die er misschien nog liggen.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/1989506/F ... -week-tijd

Afgelopen week 18000 besmettingen en 630 opnames totaal. Dat betekend een kans van 1 op 28 om in het ziekenhuis te belanden mocht je besmet raken.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 13-08-21 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:19

996981 schreef:
Meest recente wat ik kon vinden:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... irus-gehad

''Nu moeten we de ziekenhuiscijfers terugrekenen naar besmettingen. Uit Amerikaans onderzoek weten we dat - ergens in de herfst - 3,5 procent van de mensen met een positieve test in het ziekenhuis werd opgenomen.

Bij ons zal dat percentage niet enorm anders zijn: in december en januari toen we massaal testen, werden 452.860 mensen positief getest. In diezelfde periode zijn 13.754 mensen in het ziekenhuis opgenomen. Dan komen we uit op een percentage van 3 procent.

Als we het totaal aantal ziekenhuisopnames delen door die 3 procent, komen we uit op 1.383.333 besmettingen. Oftewel 1,4 miljoen.''

Artikel is van februari. Zou me niks verbazen als het percentage nu nog lager is, gezien de huidige variant besmettelijker lijkt te zijn, maar voor minder ernstige ziekte zorgt.

3% van álle besmettingen komt in het ziekenhuis

3% van de mensen die getest hebben, een behoorlijk deel test niet. Dus die 3% moet significant omlaag. Vervolgens nog corrigeren voor onderliggend lijden/andere aandoeningen, en ik verwacht dat je, afhankelijk van de leeftijdscategorie, voor een niet-risicogroep persoon, ver onder de 1% zit.

Overigens denk ik niet dat je Amerikaanse cijfers kunt gebruiken, dat zorgstelsel is zo enorm anders.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:21

Eleeke schreef:

...en dat is reden voor de angsten? voor europa-wijde verplichtingen/beperkingen?
Let wel; dat zijn de opnames, niet eens de ernstige gevallen. En díe op een uitzondering na ongevaccineerden of toch al marginale levenssituaties.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:28

veerledec schreef:
996981 schreef:
Meest recente wat ik kon vinden:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... irus-gehad

''Nu moeten we de ziekenhuiscijfers terugrekenen naar besmettingen. Uit Amerikaans onderzoek weten we dat - ergens in de herfst - 3,5 procent van de mensen met een positieve test in het ziekenhuis werd opgenomen.

Bij ons zal dat percentage niet enorm anders zijn: in december en januari toen we massaal testen, werden 452.860 mensen positief getest. In diezelfde periode zijn 13.754 mensen in het ziekenhuis opgenomen. Dan komen we uit op een percentage van 3 procent.

Als we het totaal aantal ziekenhuisopnames delen door die 3 procent, komen we uit op 1.383.333 besmettingen. Oftewel 1,4 miljoen.''

Artikel is van februari. Zou me niks verbazen als het percentage nu nog lager is, gezien de huidige variant besmettelijker lijkt te zijn, maar voor minder ernstige ziekte zorgt.

3% van álle besmettingen komt in het ziekenhuis

3% van de mensen die getest hebben, een behoorlijk deel test niet. Dus die 3% moet significant omlaag. Vervolgens nog corrigeren voor onderliggend lijden/andere aandoeningen, en ik verwacht dat je, afhankelijk van de leeftijdscategorie, voor een niet-risicogroep persoon, ver onder de 1% zit.

Overigens denk ik niet dat je Amerikaanse cijfers kunt gebruiken, dat zorgstelsel is zo enorm anders.

Eens :) echter lijkt er in Nederland geen onderzoek naar gedaan? Waarom niet?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:34

bigone schreef:
996981 schreef:

Aangezien ook daar de besmettingen dalen logisch, kijk je naar drie weken geleden tijdens de naweeën van Lucky dan zie je wat anders en dit bericht gaat over huidige opnames, dus niet over diegene die er misschien nog liggen.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/1989506/F ... -week-tijd

Afgelopen week 18000 besmettingen en 630 opnames totaal. Dat betekend een kans van 1 op 28 om in het ziekenhuis te belanden mocht je besmet raken.

Uh nee. Die kans is van veel te veel factoren afhankelijk om die som zo te maken.

Daarnaast reken je met de verkeerde cijfers. In twente zijn er 2595 nieuwe besmettingen bij gekomen en 15 in het ziekenhuis beland. Dat is 0,58%

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:02

Ik heb het over heel Nederland, niet over de plek waar jij woont.
Dat het in Twente 1 op de 173 is betekend in andere regio’s een grotere kans.

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:06

De cijfers staan in de wekelijkse update van het RIVM: in totaal 1.889.992 BIJ DE GGD GEMELDE positief geteste personen, aantal ziekenhuisopnames: 31.601. Dus 1.7% belandt in het ziekenhuis, niet gecorrigeerd voor de niet geteste, maar wel positieve gevallen en onderliggend lijden (in ieder geval bij 63% van de overledenen was hiervan sprake). Dit is de update van 10 augustus.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:07

996981 schreef:
Dat is 0,58%

Van de geregistréérde besmettingen.
Daarvan slechts een deel ernstig en daarvan de meeste ongevaccineerd.

Kan iemand me SERIEUS en rationeel uitleggen waar we ons nú nog druk over maken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:08

Huertecilla schreef:
Eleeke schreef:

...en dat is reden voor de angsten? voor europa-wijde verplichtingen/beperkingen?
Let wel; dat zijn de opnames, niet eens de ernstige gevallen. En díe op een uitzondering na ongevaccineerden of toch al marginale levenssituaties.

Wie is hier nu bang? Heb nog van niemand gehoord dat hij zijn masker in zijn eigen garage of net daarbuiten draagt.
Eleeke geeft alleen een berekening weer, iets meer of niets minder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:19

bigone schreef:
Wie is hier nu bang? Heb nog van niemand gehoord dat hij zijn masker in zijn eigen garage of net daarbuiten draagt.

maar meiske toch; niet gelézen? wederom?

Hint; binnen, ongeventileerd, zonder afstand met ´derde´ :)*

Moeilijk niet?!

Is van míjn kant uit respect voor de bejaarde buur. Jaja, heel aso :P

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:25

Komt gewoon over alsof jij enorm bang bent voor de overheid. Veel banger dan de meesten (ook de bangeren) zijn voor corona.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:29

bigone schreef:

Maar we hadden het toch over Twente? Superspreader?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:46

996981 schreef:
bigone schreef:

Niet helemaal, het was een antwoord op jouw vraag hoeveel risico men nu nog loopt om in het ziekenhuis te komen door corona. Of dat duidelijk gemeten kan worden in percentages, dat denk ik niet. Het risico zal zeker niet groot zijn, al helemaal niet wanneer je gevaccineerd bent want dat is het gezien de opnames daar hooguit weer 10 % van.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:47

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

maar meiske toch; niet gelézen? wederom?

Hint; binnen, ongeventileerd, zonder afstand met ´derde´ :)*

Moeilijk niet?!

Is van míjn kant uit respect voor de bejaarde buur. Jaja, heel aso :P

Ja, ontzettend moeilijk om jouw geharrewar te lezen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 16:52

bigone schreef:
996981 schreef:

Niet helemaal, het was een antwoord op jouw vraag hoeveel risico men nu nog loopt om in het ziekenhuis te komen door corona. Of dat duidelijk gemeten kan worden in percentages, dat denk ik niet. Het risico zal zeker niet groot zijn, al helemaal niet wanneer je gevaccineerd bent want dat is het gezien de opnames daar hooguit weer 10 % van.

Volgens mij zijn dat twee losse discussies. Ik de me afvraag hoe groot het risico op ziekenhuisopname is na besmetting, jij die de superspreader aanhaalt waarop ik inhaak.

Maargoed, volgens mij is de conclusie dat de kans heel, heel klein is om na besmetting opgenomen te worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:09

Huertecilla schreef:
996981 schreef:
Dat is 0,58%

Van de geregistréérde besmettingen.
Daarvan slechts een deel ernstig en daarvan de meeste ongevaccineerd.

Kan iemand me SERIEUS en rationeel uitleggen waar we ons nú nog druk over maken?

Nogmaals, als de opnames stijgen, is er niet genoeg personeel. Er staan veel vacatures open en er is een hoog ziekteverzuim binnen de zorg.
Wat is daar moeilijk aan te begrijpen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 17:10

996981 schreef:
Maargoed, volgens mij is de conclusie dat de kans heel, heel klein is om na besmetting opgenomen te worden.

:)*

En het persoonlijke miezemauzen ipv ook maar één steekhoudend inhoudelijk argument voor de beperkingen/verplichtingen spreekt boekdelen.