Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:16

Ja echt bizar! Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen niet dat kleine beetje eigen verantwoordelijkheid nemen... hoe moeilijk kan dit nou zijn?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:34

Whuuut....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:44

In mijn omgeving ook waarschijnlijk de eerste besmetting. Haar broer was ziek, daarna zij (woensdag avond). Konden pas paar dagen later laten testen (zondag). Vanmorgen werd haar moeder ziek, werkt in ziekenhuis dus kon gelijk worden getest en is positief. De twee kinderen hebben nog geen uitslag maar lijkt me stug als dat geen Corona is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 21:56

Sizzle schreef:
Mijn partner vertelde net dat op zijn werk iemand even een mailtje stuurde dat hij koorts gehad had. Bij nader doorvragen was hij niet van plan te testen want dat kwam zo onhandig uit met een familiebezoek.
We hebben het hier notabene over een arts.

Wat 'n enorme banketstaaf zeg!
Lekker als je zo'n familielid hebt. En 'n arts zou al helemaal beter moeten weten!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:27

Ik kreeg een tijd terug een filmpje van iemand doorgestuurd van het Malieveld. Er stond daar nota bene een arts op het podium.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:30

purny schreef:
Ik kreeg een tijd terug een filmpje van iemand doorgestuurd van het Malieveld. Er stond daar nota bene een arts op het podium.

Artsen en mensen in het ziekenhuis zijn net mensen. En die hebben soms ook best van de afstandsregels die gelden. Zo gek is dat toch ook niet.

Malieveld is dan ook wel weer een uiterste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:33

purny schreef:

Nou en. Het is een vrij land, iedereen mag protesteren waartegen hij of zij wil gelukkig.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 22:53

Halve klas van m'n zoon in quarantaine omdat een klasgenoot Corona heeft.
Hij mocht wel naar school en daar zaten kinderen te proesten, niezen etc.de ergste werd de klas uit en naar huis gestuurd en mijn zoon heeft ons gebeld of hij alsjeblieft naar huis mocht komen want hij voelde zich onveilig. ( Dat mocht)

Zoon had ook veel contact met betreffende klasgenoot maar officieel net voor de ' contact onderzoek periode'.
Hij zat vorige week thuis met een verkoudheid ( negatief getest. Om te testen moesten we anderhalf uur met de auto, want Amsterdam zat vol).
Voelt wel apart dat hij negatief was en klasgenoot met zelfde klachten positief.

Als je middelbare schoolkinderen hebt en in een grote stad woont is het volgens mij behoorlijk raak de hele tijd.

Gelukkig kan al het onderwijs ook online

Oh en zoon voelt zich ve te verantwoordelijk voor mij en mijn man. We lijken super fit maar man is milt kwijtgeraakt bij een ongeluk en dan ben je risico groep.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:05

Ach, wat een stress voor jullie zoon.
Je weet toch niet wanneer, van wie en waar we het krijgen.

Als je als gezin weet dat je er alles aan doet om het te voorkomen, meer kun je niet doen.
Onder een glazen stolp stik je uiteindelijk ook.

Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Wees op je hoede, maar leef ondanks de beperkingen en gevaren, zo normaal mogelijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:08

Zelfde mij bij in de klas durven mensen ook niet te laten testen omdat ze denken dat zo'n staaf je bovenkamer compleet doorgaat.

En ik zeggen dat het zeker meevalt en dat je elleboog stoten erger is. Maar als je bang bent snap ik ene kant dat je niet zo snel gaat maar blijf dan wel thuis.

Ook heb ik het idee dat mensen het niet doen om er maar makkelijk vanaf te komen.

En nog even inhaken op de groep die nu vooral besmet raakt hadden de introducties gewoon niet door moeten gaan. Jammer dan dat het wat anders loopt dat gaat het nu toch al. Ik ben gelukkig niet ziek geworden van de introductie maar een aantal klasgenoten dus wel. Of het corona is weten ze dus niet want testen is te eng.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:11

Mensen zitten elkaar echt gek te maken. Testen is echt niet zo eng. En zeker beter dan het alternatief (anderen besmetten).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:18

Sheran schreef:
Mensen zitten elkaar echt gek te maken. Testen is echt niet zo eng. En zeker beter dan het alternatief (anderen besmetten).

En dan wordt ik uitgelachen dat ik naalden eng vindt en bijna flauwval als ik een prik moet. En ik kan heel slecht tegen pijn en vond de test zo meevallen. Vriendin van mij heeft een hele hoge pijngrens maar wil niet testen. Nu denk ik met de stages die wij doen er zeker wel getest moet worden.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:30

Dankjewel voor je lieve reactie tienus.
Wij proberen hem ook echt duidelijk te maken dat hij niet verantwoordelijk is voor ons.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 23:34

Heeft iemand Nieuwsuur gezien vanavond? Ik wil het nog terug kijken, vanwege dit bericht op nos.nl:
Citaat:
'In voorjaar waren vermoedelijk meer jongeren besmet'

In het voorjaar was het aantal jongeren met corona vermoedelijk groter dan nu, zegt arts-microbioloog Marc Bonten, lid van het Outbreak Management Team, tegen Nieuwsuur. Toen werd er nog weinig getest, waardoor die groep onopgemerkt bleef.

"We zitten nu in een fase waarin het virus zich verspreidt onder jongeren", zegt Bonten. "Maar ik denk dat het aantal infecties in april en mei onder jongeren net zo hoog of veel hoger was. Ook toen hadden ze er relatief weinig last van en kwamen ze weinig in ziekenhuizen terecht. We hebben het simpelweg niet kunnen vaststellen."

De arts-microbioloog waarschuwt wel dat jongeren zich aan de coronaregels moeten blijven houden, omdat er een risico is dat de ziekte zich via hen verder verspreidt naar kwetsbare groepen, zoals ouderen.

Hoop dat die strijd tussen de generaties een beetje gaat uitdoven binnenkort.

Eens met Tienus63. Blijf vooral ook genieten van alles wat wel kan en mag. Zo belangrijk.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 00:18

Ik vind het ook heel lastig allemaal. Probeer nog steeds zoveel mogelijk thuis te blijven en buiten gewoon afstand te houden, heb altijd desinfectant bij me, bezoek mijn opa niet als ik verkoudheidsklachten heb, etc. En ben nog student ook! :+ Maar dan heb ik gisteravond in de trein bijna ruzie met een oudere dame omdat ze zo dicht achter mij aan de trein in stapte dat ik bijna gestrekt ging en ik vroeg of ze alsjeblieft afstand wilde houden := Moesten we niet juist die ouderen beschermen..?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:28

Eleeke schreef:
Halve klas van m'n zoon in quarantaine omdat een klasgenoot Corona heeft.
Hij mocht wel naar school en daar zaten kinderen te proesten, niezen etc.de ergste werd de klas uit en naar huis gestuurd en mijn zoon heeft ons gebeld of hij alsjeblieft naar huis mocht komen want hij voelde zich onveilig. ( Dat mocht)

Zoon had ook veel contact met betreffende klasgenoot maar officieel net voor de ' contact onderzoek periode'.
Hij zat vorige week thuis met een verkoudheid ( negatief getest. Om te testen moesten we anderhalf uur met de auto, want Amsterdam zat vol).
Voelt wel apart dat hij negatief was en klasgenoot met zelfde klachten positief.

Als je middelbare schoolkinderen hebt en in een grote stad woont is het volgens mij behoorlijk raak de hele tijd.

Gelukkig kan al het onderwijs ook online

Oh en zoon voelt zich ve te verantwoordelijk voor mij en mijn man. We lijken super fit maar man is milt kwijtgeraakt bij een ongeluk en dan ben je risico groep.

Wat een raar gedoe, halve klas!? Dat heeft toch geen enkele nut?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 07:44

Even bijgelezen.. een avondklok... eh... nee dankjewel... -O-

Ik blijf bij mijn eigen idee dat ze eerst eens moeten komen met duidelijke verhalen over hoe en waar de besmettingen plaatsvinden.. Als dat nl binnen is, in de prive sfeer (studentenhuizen, kroegen.. en wat nog meer?) , waarom zouden mensen dan niet buiten mogen zijn..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:18

Cer schreef:
Even bijgelezen.. een avondklok... eh... nee dankjewel... -O-

Ik blijf bij mijn eigen idee dat ze eerst eens moeten komen met duidelijke verhalen over hoe en waar de besmettingen plaatsvinden.. Als dat nl binnen is, in de prive sfeer (studentenhuizen, kroegen.. en wat nog meer?) , waarom zouden mensen dan niet buiten mogen zijn..

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5169946/corona-besmettingen-locatie-setting-thuis-ov-risico-plek-rivm

Dit is wel een link maar die is niet zo actueel meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:28

Ik vind dat lastig interpreteerbaar... Want die huisgenoten halen die besmetting ook ergens vandaan..
"De meeste patiënten zijn waarschijnlijk besmet door een gezinslid of huisgenoot" dus van buiten het gezin..
Dus zou dat dan familie zijn (weer een andere visite), of een kroeg of een bruiloft .. ?

Daarnaast denk ik nog steeds dat je jezelf kunt beschermen.. Dus ongeacht wat anderen doen, kun je er denk ik zelf nog best heel veel aan doen om besmetting te voorkomen..
Waarom zouden de maatregelen dan strenger moeten eigenlijk? En welke maatregelen moeten er dan strenger.. ?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:29

Ik las net dat mensen korter op de ic liggen dan in maart. Van 22 dagen naar 8.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:32

Cer schreef:
Ik vind dat lastig interpreteerbaar... Want die huisgenoten halen die besmetting ook ergens vandaan..
"De meeste patiënten zijn waarschijnlijk besmet door een gezinslid of huisgenoot" dus van buiten het gezin..
Dus zou dat dan familie zijn (weer een andere visite), of een kroeg of een bruiloft .. ?

Daarnaast denk ik nog steeds dat je jezelf kunt beschermen.. Dus ongeacht wat anderen doen, kun je er denk ik zelf nog best heel veel aan doen om besmetting te voorkomen..
Waarom zouden de maatregelen dan strenger moeten eigenlijk? En welke maatregelen moeten er dan strenger.. ?

Het duurt dagen voor ze eindelijk kunnen testen en daarna is bron&contact onderzoek ook veel lastiger. Dus door de incompetentie bij het testgebeuren zullen ze niet goed de echte bron kunnen opsporen denk ik. Want idd, die mensen die thuis hun gezin aansteken hebben 't ergens buiten opgelopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:37

Cer schreef:

Idd.. kwestie van gezond verstand gebruiken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:38

Zebrastreep schreef:
Ik las net dat mensen korter op de ic liggen dan in maart. Van 22 dagen naar 8.

Dat is heel goed nieuws!

En laten we met zn alle het groeiseizoen van 2018 niet vergeten!

Ik hoop echt dat het uiteindelijk net als griep een seizoensvirus wordt, voornamelijk gevaarlijk voor ouderen. Ouderen kunnen een enting halen en klaar. Vervelend, maar is niet anders.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:39

Ja precies, dat dus :j
Dus dat 'binnen het gezin' is eigenlijk heel lastig interpreteerbaar... Of men moet daar dan die bruiloften mee bedoelen (dus de 'thuissituatie' oid).. ik vind iig dat dat heel vaag gemeten wordt...

En daardoor zijn nog steeds een aantal maatregelen / ingegrepen gewoon niet goed te begrijpen.. Zo snap ik niet dat de Kermis in Den Haag door mag gaan (ik ben het daar wel mee eens, ik denk dat daar weinig besmettigen kunnen plaatsvinden, zolang er geen binnenattracties zijn) en andere buiten evenementen weer niet.. Sporten in een afgesloten ruimte mag wel (wat ik persoonlijk heel onveilig vindt) , maar een feestje op een open plek mag weer niet... Mensen worden daar recalcitrant van denk ik..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 09:46

elnienjo schreef:
Cer schreef:

Het duurt dagen voor ze eindelijk kunnen testen en daarna is bron&contact onderzoek ook veel lastiger. Dus door de incompetentie bij het testgebeuren zullen ze niet goed de echte bron kunnen opsporen denk ik. Want idd, die mensen die thuis hun gezin aansteken hebben 't ergens buiten opgelopen.

Ik vind incompetentie iets anders de beperkte beschikbaarheid van testen. Als er iemand incompetent zou zijn op dat gebied is dat eerder het ministerie wat het niet goed heeft georganiseerd dan de testafnemers/medewerkers GGD. Die laatsen worden toch al steeds voor rotte vis uitgemaakt, heb met ze te doen.

@Cer: er mag toch gewoon gefeest worden op een open plek, alleen met een beperkt aantal genodigden.
Kan het me overigens niet voorstellen dat er genoeg afstand gehouden wordt op kermissen.