Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 18:51

Ik word echt doodnerveus als ik meerdere reacties in dit topic lees. Seinen, bumperkleven, van links naar rechts om maar kenbaar te maken dat je er langs wilt. Gatverdamme. Zoiets zou bij mij spontaan een paniekaanval oproepen sinds ik van achteren ben aangereden. En nee, dat had niks met langzaam rijden te maken. Ik stond gewoon voor het stoplicht toen dat gebeurde. Maar sindsdien raak ik zwaar over de zeik als er mensen te dicht achter mij komen. En ik rijd normaal ook tussen de 5 a 10 km te hard, en nog steeds flikken mensen dit soort geintjes.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:01

Lees al een tijdje mee, punt is dat mensen denken dat ze "goed" hard rijden.
In werkelijkheid anticiperen ze 0,0.
Vanmiddag ook,ik voeg in op de snelweg. Rij 100 en blijf ook rechts rijden. 500 meter voor mij rijdt vrachtverkeer. Links een treintje auto's die in aan het halen is. Komt er een bedrijfsbusje voorbij gesjeest...moet vol op de rem. Sorry dan ben je gewoon een sukkel. Dan kijk je gewoon niet ver genoeg vooruit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:21

Bumperkleven of seinen heeft alleen zin als iemand naar rechts kán. Kan dit niet dan houd ik gewoon heel netjes m’n afstand :) drukken doe ik nooit, ga niet van iemand verwachten even 10 km gas erbij te geven als die inhaalt. Tuurlijk kan ik geïrriteerd raken maar dat is iets anders.

ik zal nooit mensen naar voren duwen of een gevaarlijke situatie creëren, alleen als iemand op een linkerbaan op een 80 km weg 50 gaat rijden is gewoon levensgevaarlijk. Dan ga ik inderdaad seinen, want anders gaat iedereen rechts inhalen en dat maakt het nog gevaarlijker.

Ik anticipeer juist goed op het verkeer, kijk goed voor uit en achteruit en als ik zie dat andere auto’s op de baan naast mij in de verte dicht op elkaar rijden schuif ik al een baan op als dit kan en anders kijk ik wat ze doen, wachten ze geef ik extra gas bij zodat ze achter mij kunnen inhalen en zo niet laat ik ze met een gerust hart voor. Geen probleem. Je kan hard rijden maar ook als een idioot rijden :+ die heb je tussen alle snelheden zitten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:27

Ergernis, pubers die bellend op hun snorscooter zitten.
Ik had er een als tegenligger op het fietspad en die reed mij bijna aan.
Hij kon net een zwabber maken om mijte ontwijken.

Ik kon niet verder naar rechts daar stonden bosjes. Schrik zat er weer in.

En dan gewoon doorgaan met bellen he 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:29

luuntje schreef:

Lekker handig weer. Hij schrok blijkbaar niet zo???

Hier vandaag iemand in golfkarretje op openbare weg die ook rustig op telefoon zat :+ reed bijna tegen varkensruggetje aan, maar telefoon niet wegleggen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:36

Ik zat gisteren achter iemand met een aanhanger. Eerst zie ik m rechts de berm raken, vervolgens zie ik m over de middenstreep (op de 80 km weg) gaan en hij reed iets van 60 maar ik zie tegenliggers aankomen. Ik ga dan echt vol op de toeter hoor want als zo iemand een tegenligger ramt of de berm echt ingaat, heb ik die aanhanger in mijn voorruit!

Hij ging er bij de volgende af en toen zag ik dat ie inderdaad van alles met zijn telefoon aan het doen was......

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:10

MyWishMax schreef:
luuntje schreef:

Lekker handig weer. Hij schrok blijkbaar niet zo???

Hier vandaag iemand in golfkarretje op openbare weg die ook rustig op telefoon zat :+ reed bijna tegen varkensruggetje aan, maar telefoon niet wegleggen.

Tegen een WAT?
Ik zie zo’n dik varken nu even op z’n zij liggen maar dat is t denk ik niet e?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:15

Biggeruggetje noemen wij die, zo'n betonnen halfrond obstakel, waar je je nek over breekt als je even niet oplet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:28

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:31

Shadow0 schreef:
snuffie123 schreef:
@mvdende: ik kan me best voorstellen dat je 100 wil rijden volgens de teller, maar hou dan ook rekening met andere weggebruikers.

Andere weggebruikers kunnen ook gewoon wat minder opdringerig zijn.

Citaat:
Dan kan de rest langs je en ga je daarna weer naar links. En ja misschien moet je dan weer even wachten, maar dat is dan maar zo.

Bijzonder, het is prima als mvdende niet door kan rijden, maar owee als iemand anders niet door kan rijden. Ik heb een klein beetje de indruk dat hier dubbele maatstaven gebruikt worden.

Citaat:
Als auto's je rechts in kunnen halen en dat ook vaak doen, dan betekent dat dus dat je onnodig links rijd.

Hmm, dat auto's rechts inhalen betekent niet altijd dat er ook daadwerkelijk genoeg ruimte voor is... sommige van die acties zijn echt heel gevaarlijk. Omdat er dus niet genoeg ruimte was, de inschatting die de automobilist die links blijft rijden misschien allang (en terecht) had gemaakt.

Shadow, je laat nu alleen wel de hele nuance weg.. Ik geef toch ook aan dat we ons beide moeten aanpassen. Dus de middenweg (letterlijk en figuurlijk :+ ). Mvdende een tikje harder zeg 5 tot 10 km p/u en de andere tikje zachter (al is dat tikje dan vaak wel wat meer als je normaal 130 mag). Juist daarom vind ik het sociaal om daarna naar rechts te gaan als dat kan. Met nadruk op als dat kan dus.. en als je daarna even moet wachten is dat zo, net zoals de auto's die daarvoor een aantal minuten op jou hebben gewacht (lees stuk langzamer rijden). Ik vind het sociaal om die er daarna even langs te laten.

Niks geen dubbele maatstaven dus, maar elkaar tegemoet komen.

En dat laatste klopt inderdaad. Rechts inhalen betekent niet altijd dat je onnodig links rijd, maar indien dit erg vaak gebeurd én met de beschrijving van mvdende maak ik op dat ze dit wel doet. Maargoed ik ben er niet bij, dus 100% zeker ben ik idd niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 20:35

Ik word bijna nooit rechts ingehaald, alleen als ik achter een andere auto zit die niet opschiet :+ en dan ga ik geen ruimte geven, bij mij komen ze er iig niet tussen }:) dan kom ik wel wat dichter op mijn voorganger maar meestal snappen zij ook wel waarom ik het doe want dan geven ze ook ineens gas zodat de rechts inhalen moet remmen XD

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 23:21

Cynn schreef:
Ik word echt doodnerveus als ik meerdere reacties in dit topic lees. Seinen, bumperkleven, van links naar rechts om maar kenbaar te maken dat je er langs wilt. Gatverdamme. Zoiets zou bij mij spontaan een paniekaanval oproepen sinds ik van achteren ben aangereden. En nee, dat had niks met langzaam rijden te maken. Ik stond gewoon voor het stoplicht toen dat gebeurde. Maar sindsdien raak ik zwaar over de zeik als er mensen te dicht achter mij komen. En ik rijd normaal ook tussen de 5 a 10 km te hard, en nog steeds flikken mensen dit soort geintjes.

Ik heb in dezelfde situatie ook eens iemand achterop gehad, supervervelend.
Ik ben ook eens keer in een kettingbotsing terecht gekomen; mijn man kon het tijdig aanremmen, maar die loser achter ons niet.
Maar dat die 2 bestuurders sukkels zijn wil niet zeggen dat de rest van Nederland dat ook is. Probeer het rijgedrag van die persoon niet te projecteren op alle andere bestuurders in Nl. Je kan niet de rest van je leven met paniekaanvallen blijven rijden.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 09:51

Die telefoonklevers mogen blij zijn dat anderen opletten.
Hardleers zijn ze wel. Telefoon blijft in hun handen. Zo gevaarlijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 10:24

Ik heb (gelukkig) nog nooit een ongeluk meegemaakt of gezien, wel nog door wrakstukken van een ongeluk op de A12 gereden wat echt net gebeurd was, stonden 9 auto’s aan de kant die ook met die wrakstukken in aanraking waren gekomen, ik kon nog net een bumper ontwijken maar degene achter mij kon ook aansluiten bij de rest helaas, die had minder geluk (of niet gekeken). Was in de nacht en je mocht daar 130km rijden, dus iedereen knalde met flinke vaart overal op.

Wel zo vaak bijna ongelukken gezien en zelf meegemaakt door mensen die niet in hun spiegels of over hun schouder keken met baan wisselen. Gewoon knipperlicht aan en gaan :+ wel een rechts inhaler gehad die met spiegel tegen mijn auto aankwam en mij van de zijkant licht had geraakt, was echt een idioot (op traject controle, had volgens mij ook wat op). Ben blij dat het nog meevalt!

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 12:35

Shadow0 schreef:
Rennie89 schreef:
Als ik geen flitsboete krijg betekend dat dat ik de juiste snelheid rijd. Ga mij niet vertellen hoe dat werkt :roll:

Hmm..... Niet alle flitsers zijn even strak en houden vaak een marge aan... de juiste snelheid is *niet* de absolute max die je kunt rijden zonder gepakt te worden. De juiste snelheid is afhankelijk van verkeer en situatie tot *maximaal* de grens die wettelijk bepaald is / door borden staat aangegeven. En die snelheid is een maximale snelheid, geen recht.

Citaat:
dat JIJ 100 op de meter goed vind (wat dus 90 is) is jouw eigen probleem maar maak daar niet andermans probleem van!

Het is pas 'andermans' probleem als ze het onjuiste idee hebben dat ze recht hebben op de maximumsnelheid. Als je een beetje meer ruimte in je planning neemt is het helemaal geen probleem dat iemand 100 op de meter rijdt. Dat vang je gewoon op, genoeg afstand houden, als er op zeker moment een plek is om in te halen is dat mooi meegenomen, als dat niet zo is dan heb je het ermee te doen. Niets aan de hand.

Citaat:
En heb je lang last van die auto’s die zo hard rijden? Want volgens mij zijn die jou aardig snel voorbij dus probleem opgelost, dat zij te hard rijden is hun eigen probleem en hun verantwoording als ze een bekeuring krijgen, net zoals dat jouw snelheid jouw probleem is.

Soms wel, omdat ze in hun ongeduld de situatie gevaarlijker maken (drammen en kleven, afsnijden, rechts inhalen, dat soort dingen), en als ze te hard rijden maakt het ook een stuk lastiger om snelheden en afstanden goed in te schatten.

Precies dit. Ik ben het niet vaak met MvdEnde eens, maar ik irriteer mij zeer aan de mensen die hier blijven roepen dat je maar op gps of flitsmeester moet rijden. Dat hoef ik niet. Ik rij op mijn teller en that's it. Heb in NL al vaak genoeg gezien dat mijn tomtom een grotere afwijking gaf dan dat er daadwerkelijk was, waar het ontvangst goed was en geen hellingen. Versnel ik bij inhalen? Als de situatie daar om vraagt wel, dus als mensen harder rijden links dan dat ik doe, tot de max snelheid als ik die nog niet reed. Maar blijf ik dag en nacht aan de 100 rijden, ook ja (Behalve dus evt bij inhalen bij 130, dan zorg ik dat ik een snelheid rij waarmee ik niemand hinder). Nooit maar dan ook nooit haal ik rechts in, als ik dan 5 banen moet opschuiven dan is dat maar zo.
Het zou gewoon allemaal wat fijner werken als mensen wat meer relaxt achter het stuur zouden zitten en wat extra tijd inplannen.
Zie deze discussie vaak terug komen en moet zeggen dat ik sommige hier echt heel dwingend vind.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:01

Niemand zegt dat je op de officiële snelheid moet rijden. Alleen met inhalen gewoon gas erbij geven zodat het verkeer gewoon door kan stromen en geen file achter je creeeren ;) gewoon rekening houden met dat jij wellicht langzamer rijd dan de rest en als je een vrachtwagen inhaalt even een beetje gas bij geeft als je achterliggers hebt. het enige wat gezegd word is dat de teller afwijkt en je dus geen boete krijgt als je even gas bij geeft en dat niet iedereen te hard rijd maar lijkt door de afwijking. Oja, en niet links hangen ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:13

knabbelgirl schreef:
Precies dit. Ik ben het niet vaak met MvdEnde eens, maar ik irriteer mij zeer aan de mensen die hier blijven roepen dat je maar op gps of flitsmeester moet rijden. Dat hoef ik niet. Ik rij op mijn teller en that's it. Heb in NL al vaak genoeg gezien dat mijn tomtom een grotere afwijking gaf dan dat er daadwerkelijk was, waar het ontvangst goed was en geen hellingen. Versnel ik bij inhalen? Als de situatie daar om vraagt wel, dus als mensen harder rijden links dan dat ik doe, tot de max snelheid als ik die nog niet reed. Maar blijf ik dag en nacht aan de 100 rijden, ook ja (Behalve dus evt bij inhalen bij 130, dan zorg ik dat ik een snelheid rij waarmee ik niemand hinder). Nooit maar dan ook nooit haal ik rechts in, als ik dan 5 banen moet opschuiven dan is dat maar zo.
Het zou gewoon allemaal wat fijner werken als mensen wat meer relaxt achter het stuur zouden zitten en wat extra tijd inplannen.
Zie deze discussie vaak terug komen en moet zeggen dat ik sommige hier echt heel dwingend vind.

Helemaal met je eens. Er wordt hier door sommigen gedaan alsof het een doodzonde is om wat rustiger aan te rijden. Links blijven plakken keur ik echt niet goed, en als je rechts ingehaald wordt is het imo wel een teken dat je makkelijk even naar rechts had gekund. Maar gaan seinen of bumperkleven? Doe even normaal. Je kan er ook voor kiezen om je jezelf er niet zo aan te ergeren of je erdoor te laten opfokken. Voor je eigen bloeddruk ook een stuk beter. :(:) Choose your battles, enzo.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:29

Zo dan. Ik reed hier net naar stal, vrij smalle weg met inhammen om elkaar te passeren. Aan het eind van de weg is een soort T splitsing waar vrijwel iedereen links moet. Busje voor mij rijdt kneiterhard door de straat en slaat linksaf. Vervolgens kom ik aan bij de splitsing, ik kan niet door de bocht kijken want het is lekker dicht begroeid. Komt die pipo ineens vol gas achteruit gesjeest zonder te kijken! Schrok me dood joh -O- Als ik er iets dichter achter had gezeten, had hij zo vol achteruit op mijn motorkap gezeten.

Bleek ie zo hard achteruit te komen vanwege een tegenligger. Die je dus prima kan passeren met de inhammen :roll:

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 13:34

Ghostattack schreef:
Zo dan. Ik reed hier net naar stal, vrij smalle weg met inhammen om elkaar te passeren. Aan het eind van de weg is een soort T splitsing waar vrijwel iedereen links moet. Busje voor mij rijdt kneiterhard door de straat en slaat linksaf. Vervolgens kom ik aan bij de splitsing, ik kan niet door de bocht kijken want het is lekker dicht begroeid. Komt die pipo ineens vol gas achteruit gesjeest zonder te kijken! Schrok me dood joh -O- Als ik er iets dichter achter had gezeten, had hij zo vol achteruit op mijn motorkap gezeten.

Bleek ie zo hard achteruit te komen vanwege een tegenligger. Die je dus prima kan passeren met de inhammen :roll:

Wat een idioot joh, verschrikkelijk zulke lui in het verkeer..

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:38

Net weer iets bijzonders. Wij rijden op een voorrangsweg, meneer besluit van rechts geen voorrang te verlenen dus dat was dus bijna een botsing. Gaat hij midden op de weg stilstaan, haaks op ons, om even te vertellen dat wij even normaal moeten doen. Reden dus netjes de toegestane snelheid en hij schiet er ineens, maar ook heel traag, toch voor. Omdat je een dikke SUV rijdt betekent niet dat je voorrang hebt. Gelukkig hebben we dashcam. :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:07

Vanmiddag flinke files rond Gorinchem en ook om de snelweg op te komen. Stond al een kwartiertje in de rij voor het stoplicht om rechtsaf de snelweg op te draaien, bijna vooraan, daarnaast twee banen voor rechtdoor waarvan er maar één gebruikt werd omdat het voorsorteervak voor rechtsaf te kort was. Vrachtwagen pakt de linkerstrook voor rechtdoor, remt af en draait op de kruising zo rechtsaf de snelweg op :')

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:14

Ik wilde vanavond linksafslaan in een woonwijk. Dus ik sorteer links voor en geef richting aan. Moest nog wel even remmen voor een fietser die vanuit tegengestelde richting kwam maar als ik rustig afremde hinderde ik die niet. Iemand achter me wilde daar niet op wachten en ging me links voorbij. Zag m net voordat ik in wilde sturen. Idioot. _-:( _-:( _-:(

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:36

Vanmiddag een fietser vol door rood zien schieten... Hij zag dat het oranje werd en ipv te remmen (mij is bij de autorijles geleerd dat oranje betekent stoppen indien nog mogelijk), zette hij nog even bij om vol door rood te knallen, fietser achter hem ook. Ik ben met mijn fiets overigens wel netjes voor rood gestopt... Deze heren hebben geluk gehad dat er geen verkeer de fietsersoversteek wilde kruisen...

Had iets eerder ook al een fietser die aan het telefoneren was tijdens het fietsen met een jong kind in zitje achterop... Daar vind ik ook wel iets van...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 23:56

Ik zie ze dagelijks: de onschendbare fietsers... vaak koptelefoon op, mobiel in de hand, hoodie, spijkerbroek met verfspetters en gaten, dure pattas, omafiets zonder verlichting... die kijken nergens naar en gaan blind over. Gaat meestal nog goed ook... dankzij oplettende medeweggebruikers

Poosje terug liep er zo'n figuur nog tegen mijn stilstaande bus op... ik reed stapvoets weg bij de halte en hij liep op de rijbaan op het busstation. 5 meter voor hem stond ik al stil maar hij liep blind door zo tegen de voorruit... van schrik viel zijn mobiel en ik hoop dat die kapot was. Heb hem samen met mijn passagiers keihard uitgelachen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:08

Anne, haha een treffende beschrijving.
Ik herken het.

Ik rij trouwens om als de basisschool uit is.
Die kinder ophalers letten nooit op, parkeren slecht. Steken zonder te kijken over.