Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:58

Vanaf wanneer zweef je? Want je had die man die parachute ging springen, maar die sprong al vanaf waar het zeg maar zwart was (de ruimte) maar hij zweefde dus volgens mij niet

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:52

Je "zweeft" niet zo dicht bij een massa als de aarde, je bent in vrije val. Dit is iets anders. De zwaartekracht is daar waar kunstsattelieten en zo hun baan om de aarde hebben niet veel minder dan hiervop de grond. In bijvoorbeeld het internationale ruimtestation "zweven" de astronauten omdat dit ding zich sneller dan de kogel uit een geweer horzontaal beweegt, zó snel dat hij als het ware constant aan de aarde voorbij valt.
Dat is ook waar raketten die zaken in een baan om de aarde brengen het allergrootste deel van hun brandstof aan besteden, het bereiken van die kollosale voorwaartse snelheid. Als ze alleen recht omhoog zouden vliegen zouden ze na het bereiken van eenzelfde hoogte gewoon als een baksteen weer terug naar de aarde vallen.
Je kunt hetzelfde effect, vrije val met de bijbehorende gewichtloosheid óók creëeren in een vliegtuig; parabool vlucht. Dan val je ook.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 25-07-17 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:54

Worden vogels/vliegende beesten ooit moe van vliegen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:55

SindyKaya schreef:

Natuurlijk. Dacht je dat ze eindeloos in de lucht konden blijven? Kost nogal wat fysieke inspanning.

Weggebokt

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:56

Ja weet ik veel, daarom vraag ik het ook :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 01:00

SindyKaya schreef:
Ja weet ik veel, daarom vraag ik het ook :+

En daar is dit topic voor :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:45

Macs schreef:
Honingzalf (vetramil) wil trouwens ook helpen. Geweldig spul is dat <3

Waar haal je dat? Etos en Kruidvat hebben het hier niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:59

SindyKaya schreef:

Natuurlijk.
Voor sommige vogelsoorten zijn die gebieden zoals de Waddenzee belangrijk, omdat ze overwinteren in Afrika en broeden in Scandinavië. En dus onderweg plaatsen nodig hebben om te rusten.

Andere soorten doen het anders: de gierzwaluw (die diertjes die 'skrie' roepen boven de stad als het zomer is) bijvoorbeeld slaapt 'op de vleugels' - bij voorkeur in een groep boven een meer: ze vouwen dan niet hun vleugels in, maar als die slap hangen blijven ze toch boven (een beetje zoals een paard staande slaapt).

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:16

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:21

Ik vroeg me dit opeend af gisterenavond in bed :') Hoe komt het dat paarden mestballen produceren en koeien vlaaien? Terwijl ze toch erg gelijkend eten binnenkrijgen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:22

Vogels kunnen ook slapen terwijl ze vliegen, als ze lange vluchten moeten maken bijvoorbeeld.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:24

Aria_zz schreef:
Vogels kunnen ook slapen terwijl ze vliegen, als ze lange vluchten moeten maken bijvoorbeeld.

Zou ik ook wel willen. Maar dan slapen tijdens het huiswerk maken. Zo krijg ik het toch nog af :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:28

TrIjNiE__ schreef:
Ik vroeg me dit opeend af gisterenavond in bed :') Hoe komt het dat paarden mestballen produceren en koeien vlaaien? Terwijl ze toch erg gelijkend eten binnenkrijgen?

Paarden hebben een heel ander verteringsstelsel. Hun blinde darm is langer, koeien hebben 4 magen en herkauwen.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:31

TrIjNiE__ schreef:

Vlaaien is niet echt de natuurlijke ontlasting van de koe. Vergelijkbaar met diarree. Dit komt door de voeding die ze krijgen voor hoge melkproductie. Ons vee is niet voor melkproductie en krijgt wat minder heftig voer en die produceren veel stevigere mest (alhoewel nog steeds geen ballen).

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:22

Macs schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Paarden hebben een heel ander verteringsstelsel. Hun blinde darm is langer, koeien hebben 4 magen en herkauwen.

Maar hoe zit het dan met schapen, geiten, reeën etc.? Dat zijn toch ook herkauwers en die produceren ook keutels.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:23

Gracezellaa schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Vlaaien is niet echt de natuurlijke ontlasting van de koe. Vergelijkbaar met diarree. Dit komt door de voeding die ze krijgen voor hoge melkproductie. Ons vee is niet voor melkproductie en krijgt wat minder heftig voer en die produceren veel stevigere mest (alhoewel nog steeds geen ballen).

Oh dat wist ik niet. Lijkt me toch niet gezond voor de dieren als ze steeds diarree hebben -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:51

Broodje aap van die diaree.
Een schaap en een koe beide in dezelfde gras. Beide niet melkgevend of zelfs ooit maar een jong gehad geven totaal andere mest.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:57

Dit is gezonde koeienmest:
Afbeelding

Dit is de welbekende koeienvlaai:
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:07

En die onderste is niet ongezond.
Die heeft minder structuur door gras.
De bovenste zal wel wat droog spul krijgen.
Het heeft niets met melkproductie te maken wat koeien voor vlees of hier zelfs in het natuurgebied hebben vlaaien.
En dat is onbemest land.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:12

Gracezellaa schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Dit dus. Sobere koeierassen als hooglanders die voor begrazing in natuurgebieden worden ingezet produceren wel balvormige mest.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:15

bruintje123 schreef:
En die onderste is niet ongezond.
Die heeft minder structuur door gras.
De bovenste zal wel wat droog spul krijgen.
Het heeft niets met melkproductie te maken wat koeien voor vlees of hier zelfs in het natuurgebied hebben vlaaien.
En dat is onbemest land.

De tweede koe krijgt teveel eitwitten binnen en haar voedsel heeft niet genoeg structuur. Dit is waterige mest vergelijkbaar met diarree. Alleen wordt dit al jarenlang normaal gevonden. "vroeger" aten koeien ook kruiden en andere meer stengelachtige planten tijdens het grazen. Nu staat er in de meeste weiden slechts gras. Makkelijk verteerbaar, hoog eiwitgehalte, maar veroorzaakt ook slappe mest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:17

Maar dat heeft niets te maken met melkproductie.
En het is slappe mest maar niet als diarree als in ziek zijn.
Maar gewoon totaal verteerd.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:59

bruintje123 schreef:
Maar dat heeft niets te maken met melkproductie.

Dat is ook niet wat er gezegd werd:
Gracezellaa schreef:
Dit komt door de voeding die ze krijgen voor hoge melkproductie.

Dus niet de melkproductie, maar het voer wat ze krijgen om die melkproductie hoog te krijgen/houden.

bruintje123

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:42

Dat is toch hetzelfde.
Die vleeskoe die niets met melk te maken heeft heeft het toch ook.
Die geeft geen melk.

Dat jongvee wat hier in onze wei liep gaf echt geen melk.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:47

bruintje123 schreef:
Dat is toch hetzelfde.
Die vleeskoe die niets met melk te maken heeft heeft het toch ook.
Die geeft geen melk.

Dat jongvee wat hier in onze wei liep gaf echt geen melk.

Maar die krijgen wel hetzelfde eiwitrijke structuurloze gras te eten. Ons jongvee krijgt voedsel met meer structuur, zoals stengeliger kuilvoer, dat tot eind mei/begin juni heeft kunnen groeien, en poept dus meer zoals op de eerste foto.