Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:49

Steeph schreef:
BeSen schreef:
Tot je 18e krijg je je studie toch vergoed?

Tot je achtiende ja. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben bijna 19.

Liselot schreef:
Is het trouwens niet meer zo dat als je kan aantonen dat je ouders niet meebetalen aan je studie, maar je zelf alles betaald dat je meer stufie en evt aanvullende beurs krijgt?

Ik heb trouwens ook flink moeten lenen. Het terugbetalen van die lening kan trouwens op draagkracht, dus het maandbedrag valt enorm mee.

Als ze dat op de site van DUO ook zouden vermelden. Ugh, misschien toch maar is contact opnemen want op deze manier ga ik volgend jaar niet rond krijgen...

Al valt het maandbedrag mee, als je geen baan krijgt is het nog veel te hoog.

Ik weet niet of dat nog steeds het geval is hoor! Maar even navragen kan je natuurlijk altijd.

Ik heb een baan en bij mij is het maandbedrag zelfs nog maar 65 euro per maand. Als je geen baan hebt en dus een lager inkomen zal dat bedrag nog lager worden.
Daarbij hoef je de eerste 2 jaar na het behalen van je diploma nog niet terug te betalen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:53

Gracezellaa schreef:
Er zijn goede regels mbt terug betalen van je lening. Hoeft echt niet perse zodra je klaar bent met studeren maar pas zodra dat mogelijk is in je financiele situatie.

Steeph: DUO zegt ook niet dat je ouders de hele studie moeten betalen, maar of ze iets kunnen bijdragen.

Ik denk dat we al in onze handjes mogen klappen dat we stufi krijgen. Ga maar na in hoeveel landen jongeren niet kunnen studeren omdat ze het niet kunnen betalen.

Volgens mij kun je alleen aanvullende stufi krijgen als je kunt aantonen dat je ouders niet betalen omdat je geen contact oid meer met ze hebt. Dus dat er echt wel meer aan de hand is dan dat ze "zomaar" niet willen betalen.

Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mijn ouders mijm HELE studie moetem betalen, maar IETS bijdragen doen ze ook niet. Ze verwachten zelfs dat ik de boeken die ze vorig jaar hebben gekocht (1 pakket, ongeveer €300/400 voor hele studie a 4 jaar) dat ik die ook nog 'even' ga terug betalem van mn stufie.

Dat jongeren in 3e wereld landen niet kunnen studeren betekend niet wat wij ook maar moeten stoppen met studeren. We zijn een hoog opgeleid land (tot nu toe iig), en als we dat zo willen houden zal de overheid toch in studenten moeten investeren.

BeSen schreef:
Weet je mijn ouders gaan ook niet meebetalen met m'n studie maar als je 18 bent ben je volwassen en dan ja, moet je ook een beetje leren voor jezelf te zorgen en ik denk dat als je echt maar dan ook echt niet lukt dat je gewoon moet lenen want dat hoort ook bij volwassen worden :o

Uhh, dan wil ik jou nog wel is horen als je 18 bent.

Gracezellaa

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:59

Heb je mij over derde wereld landen horen praten? Uit ervaring weet ik dat jeugd in Turkije geen stufi krijgt, zou dit absoluut geen derde wereld land willen noemen. Voor zover ik weet is er ook niet zoiets als stufi in de VS.

Ik denk dat NL al goed investeert in studeren, maar dat wij altijd maar meer willen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:02

Tja. Ik snap ook niet waarom er gekeken word met veel gevallen naar je inkomen van 2013. Toen had ik meer te besteden omdat ik een baan had. Nu heb ik een WAO uitkering voor de volksmond van het UWV en moet ik nog steeds de volle mep betalen van dingen waaronder mijn studieschuld.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:03

Steeph schreef:
Gracezellaa schreef:
Er zijn goede regels mbt terug betalen van je lening. Hoeft echt niet perse zodra je klaar bent met studeren maar pas zodra dat mogelijk is in je financiele situatie.

Steeph: DUO zegt ook niet dat je ouders de hele studie moeten betalen, maar of ze iets kunnen bijdragen.

Ik denk dat we al in onze handjes mogen klappen dat we stufi krijgen. Ga maar na in hoeveel landen jongeren niet kunnen studeren omdat ze het niet kunnen betalen.

Volgens mij kun je alleen aanvullende stufi krijgen als je kunt aantonen dat je ouders niet betalen omdat je geen contact oid meer met ze hebt. Dus dat er echt wel meer aan de hand is dan dat ze "zomaar" niet willen betalen.

Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat mijn ouders mijm HELE studie moetem betalen, maar IETS bijdragen doen ze ook niet. Ze verwachten zelfs dat ik de boeken die ze vorig jaar hebben gekocht (1 pakket, ongeveer €300/400 voor hele studie a 4 jaar) dat ik die ook nog 'even' ga terug betalem van mn stufie.

Dat jongeren in 3e wereld landen niet kunnen studeren betekend niet wat wij ook maar moeten stoppen met studeren. We zijn een hoog opgeleid land (tot nu toe iig), en als we dat zo willen houden zal de overheid toch in studenten moeten investeren.

BeSen schreef:
Weet je mijn ouders gaan ook niet meebetalen met m'n studie maar als je 18 bent ben je volwassen en dan ja, moet je ook een beetje leren voor jezelf te zorgen en ik denk dat als je echt maar dan ook echt niet lukt dat je gewoon moet lenen want dat hoort ook bij volwassen worden :o

Uhh, dan wil ik jou nog wel is horen als je 18 bent.

Het zit toch gewoon heel simpel? Je krijgt een basisbedrag en of je meer krijgt dan dat, is afhankelijk van het inkomen van je ouders. Het is niet de schuld van de overheid dat jouw ouders hun verantwoordelijkheid niet nemen. Ook niet de verantwoordelijkheid van de overheid! Heel oneerlijk en rottig voor jou, maar anders gaat elke ouder weigeren te betalen, omdat dan de overheid wel meer gaat betalen. Lijkt me dus logisch dat ze het houden bij controleerbare feiten.
Het is jouw keus hoe je daar mee omgaat. Makkelijkste manier is het gewoon accepteren en gaan lenen. En ik heb geen makkelijk praten hoor, heb een torenhoge schuld dankzij zulke leuke ouders. Ik had besloten dat maar te accepteren en mezelf te redden dankzij de lening. Met die mogelijkheid tot lenen maken ze het voor werkelijk iedereen mogelijk om te studeren! Dat jij die principieel niet wil, dat is jouw keus.
Verder kan je ook kijken voor een hardheidsclausule. Dan moet je wel echt hard kunnen maken dat het ernstig mis is tussen jou en je ouders. Dat heeft mijn zus gedaan en die kreeg toen idd aanvullende beurs. Kon wel alleen omdat ze zichzelf financieel onafhankelijk heeft laten verklaren, wat mn ouders gruwelijk veel verdriet heeft gedaan. Is echt geen gezellig iets, gaat veeeeeeel verder dan een formuliertje invullen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:04

Gracezellaa schreef:
Heb je mij over derde wereld landen horen praten? Uit ervaring weet ik dat jeugd in Turkije geen stufi krijgt, zou dit absoluut geen derde wereld land willen noemen. Voor zover ik weet is er ook niet zoiets als stufi in de VS.

Ik denk dat NL al goed investeert in studeren, maar dat wij altijd maar meer willen.

In de VS zijn er ook zat beurzen waar je voor in aanmerking kan komen. Scholarships heten ze daar https://en.wikipedia.org/wiki/Scholarship

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:06

Liselot schreef:
Gracezellaa schreef:

In de VS zijn er ook zat beurzen waar je voor in aanmerking kan komen. Scholarships heten ze daar https://en.wikipedia.org/wiki/Scholarship

Maar niet standaard voor iedereen zoals dat hier in Nederland geregeld wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:06

purny schreef:
Tja. Ik snap ook niet waarom er gekeken word met veel gevallen naar je inkomen van 2013. Toen had ik meer te besteden omdat ik een baan had. Nu heb ik een WAO uitkering voor de volksmond van het UWV en moet ik nog steeds de volle mep betalen van dingen waaronder mijn studieschuld.

Omdat ze je inkomen berekenen aan de hand van wat er bij de belastingdienst bekend is aan jaaropgaven.
Om je maandbedrag voor 2015 te berekenen gebruiken ze de opgave die je in 2014 hebt opgestuurd en ja, dat is de opgave over 2013 ;)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:09

Gracezellaa schreef:

Met studeren in Turkije heb ik geen ervaring dus daar kan ik geen uitspraak over doen. In de VS hebben ze inderdaad ook geen studiefinanciering (ecxl schoolarships) maar daar hebben net afgestudeerden een torenhoge schuld.

Ja, Nederlands inverteerd in studenten, maar dat ze dat 'goed' doen ben ik niet helemaal met je eens. Iemand die ik ken is niet erkend door haar vader en heeft dus alleen een moeder. Ze hoeft niks van haar studie zelf te betalen, heeft een bijbaan omdat ze in de stad woomt waar ze studeert en dus bijna geen reistijd heeft. Van het geld wat zij krijgt (+/-€800) moet ze eigenlijk haar moeder mee helpen (zo heeft de overheid jet bedacht) maar die €800 steekt ze in eigen zak omdat die vrouw zich prima kan redden. Nu gebruikt ze die €800 om een scooter en een paard van de financieren.
Nou sorry hoor, maar daar kan ik echt boos om worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:29

Liselot schreef:
purny schreef:

Omdat ze je inkomen berekenen aan de hand van wat er bij de belastingdienst bekend is aan jaaropgaven.
Om je maandbedrag voor 2015 te berekenen gebruiken ze de opgave die je in 2014 hebt opgestuurd en ja, dat is de opgave over 2013 ;)

Tja zover was ik nou. Maar het slaat natuurlijk helemaal nergens op dat als iemand in zijn salaris gekelderd is er nog steeds met een vingertje naar 2 jaar terug word gewezen. Dat is nou precies de reden waarom er zoveel schulden zijn ontstaan. Mensen zijn gezakt in geld maar er word nog steeds gewezen naar 2 jaar terug.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:32

Klopt, maar een andere manier is er nou eenmaal niet.... Je kan niet zomaar bij de duo zeggen "joh ik ben minder gaan verdienen, dus ik wil minder betalen" dat wordt natuurlijk 1 groot drama en grootse chaos met mensen die daar wel een slaatje uit willen slaan.

Op het moment dat ze van 2015 gaan berekenen zijn de gegevens van 2014 nog niet bekend, dus hoe moeten ze het dan doen volgens jou?

Mooie is wel dat als jij over 2 jaar weer goed verdiend, je veel minder hoeft te betalen omdat ze dan ook nog naar de oude gegevens kijken :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:35

Ik zal helaas altijd op een laag inkomen blijven. Ik heb een Wajong uitkering

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:39

Toch is t een beetje gek dat ze twee jaar achterlopen. Ze weten ALLES van je. Je IB is al ingevuld etc. Dit duurt dan weer twee jaar.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:09

Als er veel veranderd is sinds die afgelopen 2 jaar kan je DUO naar je huidige situatie laten kijken. Toen m'n vader werkloos werd is er naar recentere data gekeken en kreeg ik een aanvullende beurs.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:18

Al geprobeerd maar nog kan ik niet omlaag. Maar ze krijgen het heus wel. Alleen als ik een keer geld over heb

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:24

Toch vind ik het "zeuren".
Je krijgt nota bene geld van de overheid om te studeren (it's in the name).

Vervolgens kun je een lening afsluiten als je niet voldoende geld hebt/je ouders niet mee betalen, zodat je toch kan studeren, prima oplossing lijkt me?

Dat anderen het "beter" voor elkaar hebben, tja, welkom in de wereld!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:36

Huh? Voor zover ik weet doet duo helemaal niet zo moeilijk over veranderen of zelfs tijdelijk stopzetten van de terugbetaling van je studieschuld..

Ik heb die van mij een jaar kunnen stopzetten omdat ik in Australië zit en dus geen vast inkomen heb..
Was niks moeilijks aan, formuliertje uitprinten, invullen en opsturen.. volgens mij n week later was de goedkeuring daar!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:49

Zullen we weer richting "dingen die je je afvraagt"?

Mijn moeder maakte vanmiddag de opmerking dat ze "zoon" net als "vader vond fietsen.
Later schreef zij iets en ik ook en vroeg me af:
Hoe kan het dat je bijvoorbeeld wel hetzelfde fietst/loopt als je ouders, maar is het handschrift zo verschillend?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:58

Waarom voelt het als iemand anders door je haar gaat anders dan wanneer je het zelf doet?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:04

Dat is net als met kietelen/kriebelen. Ik denk omdat wanneer je het zelf doet, dan weet je al wat je gaat doen en ben je al voorbereid op wat je gaat voelen. Als iemand anders het doet is het onvoorspelbaar.
Denk ik!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:49

Kan een minipaardje voor een kar?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:59

2a54z6e45r6r schreef:
Kan een minipaardje voor een kar?

Volgens mij wel.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:03

Het kan, maar ze kunnen echt niet te veel gewicht trekken

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:19

Steeph schreef:
Hoe denkt de overheid dat ik ooit met €81 in de maand rond ga komen!? En dan heb ik zorgverzekering (en toeslag daar voor) nog niet eens mee geteld.

81 euro per maand lijkt me toch niet je complete inkomen?

Wat ik me afvraag: Waarom iemand als wens het schoonmaken van een trein heeft? (Zag het op Facebook van de NS, wens is wel uitgekomen voor dat meisje!)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:26

Omdat sommige mensen gek zijn van treinen? :+
Ik zou ook best de buitenkant van een vliegtuig eens willen schoon spuiten. 8-)