Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Maartenn schreef:Dat heb ik ook miss_lizje.
Waarom is een ton in geld 100.000 terwijl een ton in kilo's 1000 is?
vuurneon schreef:Wat was het nut dat blauwe ogen recessief zijn? Hebben bruine ogen evolutionair voordeel? (Had wel iets gelezen dat blauwe ogen minder goed het licht kunnen verdragen)

miss_lizje schreef:Blauwe ogen kunnen inderdaad minder licht verdragen.
Zelf heb ik er erg last van. Soms is het alleen al de scherpte van het licht terwijl het bewolkt is dat ik niks kan zien zonder mijn zonnebril.
Reneee_ schreef:vuurneon schreef:Wat was het nut dat blauwe ogen recessief zijn? Hebben bruine ogen evolutionair voordeel? (Had wel iets gelezen dat blauwe ogen minder goed het licht kunnen verdragen)
Schijnt dat dit iets ingewikkelder ligt dan blauw is recessief en bruin dominant. Er blijken op het moment wel een stuk of 10 (of meer) genen te zijn voor de kleur van je ogen. De variatie in je ogen is (vaak) gelijk aan de hoeveelheid pigment die je hebt. Vandaar dat mensen met een lichte huid vaak blauwe ogen hebben en met een donkere huid bruin. Maar ook hier zijn weer uitzonderingen op. De kleur van je ogen wordt bepaald door de samenstelling van je melanine. Dit zit ook in je huid en zorgt voor de bruine kleur die je op je huid krijgt van zonnen.