Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:03

Niobe schreef:
Ik vind het al luxe dat je een kantine hebt op je werk waar je eten kunt halen. :=

Dat sowieso :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:13

secricible schreef:
Fly_high: mijn reactie was nav nikass en DP die het hadden over opname en aansterken:)
Dus om te illustreren dat je prima in de kantine plantaardig kan serveren en dan voor mensen die specifieke noden hebben iets op maat aanbieden.

Er was bij mij in het ziekenhuis voornamelijk dierlijk aanbod, maar wel een klein beetje plantaardig.
Maar dat er nog niet zoveel keus is maakte me niet zoveel uit, ik vind het eten echter niet gezond. Heel erg zout, en veel aangemaakt met room en suiker en dat soort dingen. Het percentage groenten is erg laag. En biologisch is het al helemaal niet.
Ik begrijp dat het allemaal geld kost, en dat niet alles kan. Ik heb er niet over geklaagd; ik had het geluk van een lief netwerk dat wat "eigen voer" meebracht.
Maar het viel me wel op. En mij verbaasd nog het meest de hoeveelheid zout. Ook voor de cardiologie patiënten >;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 13:22

karuna schreef:
Tjsa eel leuk die gezondheids hypes met zoetstoffen en vleesvervangers. Je zult maar allergisch zijn voor best wat dingen. Helaas melk, soya (en daarmee peulvruchten) aspartaam en stevia wekken toch best regelmatig allergien of intolleranties op bij mensen. En aspartaam is bekend met oa kanker en andere sjit bij teveel binnen krijgen. Als je dan geen vlees, vis of suikers meer aangeboden krijgt als voedsel, wat blijft er dan nog over?

Er zijn echt wel meer opties. Ik ben opgegroeid in de tijd dat vleesvervangers nog niet bestonden, en zoetstoffen kenden wij ook niet.
Vlees at ik nooit en vis misschien drie keer per jaar ofzo.
Waarom zou soja trouwens gelijk staan aan peulvruchten?

Ikke je hebt gelijk, met de kanttekening dat de meeste warme bakkers ook gewoon fabrieksbrood verkopen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 14:25

Wat betreft kippensoep; het belangrijke ingrediënt cysteïne komt ook voor in ui knoflook, linzen, eieren en zuivel.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 15:08

ikke schreef:
Datzelfde geldt voor de tendens dat er op bedrijfsfeestjes geen alcohol meer geschonken wordt: we kunnen geen maat houden. Als twee biertjes niet genoeg is, zijn 10 biertjes dat ook niet maar met twee biertjes en een kleine pauze kun je nog acceptabel veilig deelnemen aan het verkeer; met tien niet meer en die verantwoordelijkheid kunnen we overduidelijk niet aan. Hoe kleinzielig ben je dan als volk....
Dan is het wachten op dit soort reacties vanuit allerlei kanten.

Ik heb een baas gehad die ervoor zorgde dat iedereen met de taxi naar huis werd gebracht na het kerstfeest. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:03

Nikass schreef:
karuna schreef:
Tjsa eel leuk die gezondheids hypes met zoetstoffen en vleesvervangers. Je zult maar allergisch zijn voor best wat dingen. Helaas melk, soya (en daarmee peulvruchten) aspartaam en stevia wekken toch best regelmatig allergien of intolleranties op bij mensen. En aspartaam is bekend met oa kanker en andere sjit bij teveel binnen krijgen. Als je dan geen vlees, vis of suikers meer aangeboden krijgt als voedsel, wat blijft er dan nog over?

Er zijn echt wel meer opties. Ik ben opgegroeid in de tijd dat vleesvervangers nog niet bestonden, en zoetstoffen kenden wij ook niet.
Vlees at ik nooit en vis misschien drie keer per jaar ofzo.
Waarom zou soja trouwens gelijk staan aan peulvruchten?

Ikke je hebt gelijk, met de kanttekening dat de meeste warme bakkers ook gewoon fabrieksbrood verkopen.

Soya is een peulvrucht en met een allergie daarvoor valt er een hoop weg. Want veel vleesvervangers/eiwit houders zijn vlees, vis of peulvruchten. Als er geen vlees wordt aangeboden en de vleesvervangers eiwit bronnen zijn op peulvruchtbasis heb je weinig andere opties als je geen melk mag hebben -O-

Avalanche

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:22

Ik geloof niet dat een allergie voor peulvruchten bijzonder veel voorkomt :+ Sommige mensen zijn allergisch voor lupine, maar dan heb je het wel gehad.

Volgens statistieken zijn de meeste mensen allergisch voor pinda's. Maar je kunt natuurlijk een probleem voor elke oplossing vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:33

Karuna heeft die peulvruchten allergie+een allergie voor melkproducten, dus zij verzint geen probleem voor alle oplossingen, zij heeft die problemen nu eenmaal, als anderen voor haar beslissen dat vlees niet meer op het menu staat en de vervangers bestaan uit producten waar zij allergisch voor is.

Overigens vind ik zelf vlees "vervangers" echt helemaal niks.
Wij eten hier regelmatig geen vlees of vis, maar die stukken nepvlees komen er echt niet in.
Ik kook wel iets plantaardigs dat gewoon plantaardig mag zijn, en niet op vlees of vis hoeft te lijken.
Voor dat soort bewerkte producten geldt voor mij hetzelfde als bewerkt vlees uit de supermarkt, zit veel te veel in wat ik niet op mijn bord hoef.
Ik kook zoveel mogelijk met verse en onbewerkte producten, zonder allerlei chemische toevoegingen, ik draai zelf gehakt, of maak zelf zelf een schnitzel, als ik dat al eet en ik eet dus bijvoorbeeld veel met noten, paddestoelen en, jawel, peulvruchten, maar dan gewoon als de boon die die is, ipv een burger gemaakt met een basis van gemalen bonen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:34

Er is een hele discussie waar er toch stiekem voor andere mensen bepaald wordt wat zij moeten eten. Of wat geen probleem mag zijn? Dat begon al met de 1e opmerking op iemand die zelf aangeeft vlees van bepaalde herkomst te eten, omdat ze dat belangrijk vinden. Dat je gewoon geen vlees kan eten is leuk als je dat wilt, maar blijkbaar wil die ander wel vlees eten en is die opmerking juist wel redelijk nutteloos in mijn ogen.
Dus ja, ik vond die opmerking op dat bericht ook heel apart. En daarna blijft het toch steeds gaan over wat anderen zouden moeten en dat het ene beter is als de ander. Tot zelfs de laatste berichten.

Dus nee, ik vind geen enkele kant zo netjes als gedaan wordt. Beide kunnen opdringen en allerlei dingen erbij halen die er niet toe doen. En van beide is dat misschien een kleine groep, maar jammer genoeg wel de groep die het meeste herrie maakt.

Ik eet wel vlees en vis, maar extreem weinig want lust het meeste qua vlees niet. Dus graag meer vega opties, want de meeste die er nu zijn vind ik dus niet lekker. Vleesvervangers al helemaal niet, maar ik kijk mijn hele leven van te voren al naar menu's of ging naar restaurants die ik kende omdat er anders niks te eten was als je geen vlees wilde.
En de moeite met eiwitten herken ik ook, zelfs met medische begeleiding was dat erg lastig en zijn bepaalde producten gewoon erg handig om wel te eten voor mij.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 16:38

Hier een rechtse, geen vlees/vis eter, maar ik eet wel graag nepvlees, ik vind de smaak wel lekker. Maar voor mij hoeven daar geen dieren voor gekweekt te worden en dood te gaan.
Ergens vind ik het idee nog wel oké van wild, maar toch heb ik gewoon liever dat ze blijven leven (of nooit geboren waren!).

Ik vind de keuze niet zo reuze hier in het noorden. Laatst had ik in een restaurant maar liefst 1 keuze. Dus ik heb maar gewoon alle bijgerechten besteld. Lekker aardappeltjes en groente en patatjes en weet ik veel. Ook prima. Maar ik voelde me wel een beetje gepasseerd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:19

Avalanche schreef:
Ik geloof niet dat een allergie voor peulvruchten bijzonder veel voorkomt :+ Sommige mensen zijn allergisch voor lupine, maar dan heb je het wel gehad.

Volgens statistieken zijn de meeste mensen allergisch voor pinda's. Maar je kunt natuurlijk een probleem voor elke oplossing vinden.

Ze zijn er niet zo veel maar soya allergie komt aardig wat voor, en ook lupine (peulvrucht) of veldboon (peulvrucht) helaas zijn nagenoeg alle vlees vervangers van soya of melk of een combi of andere peulvruchten. Als je dan die niet mag hebben en ook ei of paddenstoelen niet vaak mag hebben en vlees wegvalt krijg ik toch een nog groter probleem met eiwit opname dan ik nu al heb. Ik moet er nu al heel erg voor opletten dat niet iemand me een vleesvervanger voorzet onder het mom dat merken ze toch niet. Van de week ging het bijna mis met nepkip op soya basis :oo . Ik zag het goddank op tijd anders had ik toch een stevig probleem gehad. %)

ik ben geen mega vlees of vis eter en erg kritisch waar mijn vlees of vis vandaan komt. Maar zal wel moeten om soort van voldoende eiwit binnen te krijgen wat toch al niet echt helemaal lukt

Dus nee. Aan de ene kant is de veganistische stroming een zegen doordat er steeds meer melkvrije varianten bedacht worden. Maar aan de andere kant een steeds groter risico om soya of een familiegroep daarvan binnen te krijgen. Want vlees is bah en wordt steeds verder uitgebannen. Net als suikerhoudende producten die steeds vaker aspartaam of stevia bevatten waardoor ik ze weer niet mag hebben Niet tof :n

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:55

Bewerkt rood vlees is overigens meer kankerverwekkend dan aspartaam. Alcohol ook. Beetje lüllig aspartaam steeds als voorbeeld aan te halen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 17:57

Niet zo bedoeld maar het wordt veel gebruikt idem stevia en ook daar ben ik allergisch voor. Gewone echte suiker kan ik wel hebben. De gezondheidsstroming (geen vlees, geen suiker enz) is voor mij dus een nadeel. En moet ik bij alles blijven lezen en nagaan wat er in zit -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:01

Karuna ik begrijp dat je allergisch bent voor iets wat zowel in soja als andere peulvruchten zit? (dus peulvrucht -eigen zeg maar :D ) Dat lijkt me inderdaad onhandig!
Ik legde bij de term soja niet direct de link met overige peulvruchten.

Allergie is super onhandig. Zelf ben ik allergisch voor veel rauwe groenten en voor bijna alle fruit en noten. Gelukkig niet in die mate dat ik meteen omval als ik per ongeluk een kleine hoeveelheid binnen krijg. Dus het is zeker te doen, maar het beperkt je keuze wel.
_ _ _

Ik begrijp niet zo goed dat op een discussie forum, waarvan het denk ik heel normaal is dat verschillende meningen worden uitgewisseld, mensen dit meteen indelen in "stromingen" of "kanten"
Ik zie daar het nut niet zo van eigenlijk.
Ook het idee dat mensen je iets opdringen; ik weet niet hoor, wildvreemde mensen op een forum?
Laatst bijgewerkt door Nikass op 19-12-23 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:01

Karuna, Was dit naar mij? Mijn bericht was namelijk niet specifiek aan iemand gericht nml.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:02

-

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:06

Nikass schreef:
Ik begrijp niet zo goed dat op een discussie forum, waarvan het denk ik heel normaal is dat verschillende meningen worden uitgewisseld, mensen dit meteen indelen in "stromingen" of "kanten"
Ik zie daar het nut niet zo van eigenlijk.
Ook het idee dat mensen je iets opdringen; ik weet niet hoor, wildvreemde mensen op een forum?

Nou en of. Ik snap dat ook dus totaaaaal niet. Alsof mensen morgen bij je aan de deur staat: “Foei!! En nu geen vlees meer eten want anders bannen we je van bokt.” Je ondervindt er in de realiteit zo weinig van, behalve dan je in de media soms ook vega(n) producten ziet. Ik zag in mijn vegan tijd ook vlees producten. Als dit mijn leven zo beïnvloed, is het tijd voor een therapeut.

Soms eet ik vegan in het bedrijfsrestaurant en ik heb een milieu gerelateerde functie binnen het bedrijf. Soms gaan mensen aan mij verklaren waarom ze die dag geen vlees eten als ze mij zien. Het boeit me dus echt totaal niets wat een ander eet of doet. Mensen hebben andere voorkeuren en diëten en soms krijg je daar wat van mee. Maar als je dit niet wilt krijg je het gewoon lastig in de gemiddelde westerse maatschappij. Get over it.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:35

Dus je ziet het nut niet van die opmerkingen naar jou, maar als nikass zo'n soort ding schrijft naar iemand anders die het gewoon over wat voor type vlees zij eet maakt is dat wel goed? Het is gewoon niet nodig en ook niet relevant. Het hele je kan ook gewoon dit eten of dat heb je niet nodig.
Maar als je er iets van zegt als iemand die alles mee aan het lezen was en het niet zo netjes vond als anderen zeiden, ben je ineens de boeman die niks kan hebben :')

Het gaat nergens over producten zien, het gaat op de manier waarop er op elkaar gereageerd wordt en de beschuldigingen dat het ene kamp zo gevoelig reageert, van beide kanten. Het ging meteen over de mensen die vlees eten die dit en dat zeggen en de vega's die weer dat en dit doen en zeggen.
Mijn opmerking was dat ik het van beide kanten onnodig en niet zo netjes vond als dat er gezegd werd. Je weet wel, hier in het topic waar de discussie ontstond na die opmerking... Niet op ander SM, niet in het echte leven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:43

Uhhhh is dit naar mij? Ik reageer algemeen op het bericht en heb me niet echt beziggehouden met de discussie hiervoor. Daarom heb ik de rest ook weggehaald uit haar bericht. Ik vind in het algemeen dat mensen zich niet druk moeten maken om wat men doet. Ik kan me dus ook echt totaal niet druk maken om wat een ander doet. Tenzij het tegen de wet is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 18:50

Ah, mijn fout dan. Zonder avatar haal ik mensen wel eens door elkaar, sorry.

Mij boeit dat idd ook helemaal niets, maar ik vond de opmerking waar de discussie begon apart. En de discussie daarna ook. De enige keer dat het me boeit wat je eet is wanneer je op visite komt :')

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:26

Nikass schreef:
Avalanche schreef:
Wat een allergische reactie op iemand die aangeeft dat geen vlees eten ook een optie is.

Het is toch geen persoonlijke aanval? Ik eet wel vlees, maar er zijn vanuit mileu-optiek heel goede argumenten te maken om geen vlees te eten. Vanuit dierenwelzijn oogpunt overigens ook.
En dan zijn er ook nog mogelijkheden om vlees te eten die respectvol zijn naar dier en natuur.

Dank je. Ik begrijp de ophef, en superieur?? ook niet echt. Ik reageer op een opmerking waarin het eten van wild de voorkeur heeft vergeleken bij vlees uit de intensieve veehouderij. Ik kan me dat voorstellen, maar het klinkt alsof je toch één van de twee moet kiezen. En dat hoeft niet persé.

Ik quote het nog maar even. Hier ging het om. Een simpele reactie en vijf pagina's discussie, stromingen, kampen, en verwijten dat je voor een ander bepaalt wat hij moet eten, en dat je je superieur opstelt.
Beetje overdreven imo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:30

Ik vind overigens dat je wel een mening mag hebben over het consumptiegedrag in Nederland. Dit heeft namelijk best wel consequenties.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:40

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 19:58

Best interessant deze discussie, maar dit is het unpopular opinion topic.
Dus van mij mag het daar eigenlijk wel weer een beetje naar terug keren :')

Of is dat dan een UO en heb ik nu bonje gemaakt? :') :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 20:00

Ik vind qua eten volgens mij alles lekker wat kankerverwekkend is.