Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:14

Ik volg geen YouTubers, maar ik probeer wel buiten Duolingo om met de taal bezig te zijn. Ik heb boeken en (vooral) strips in veel talen. Ik heb Kuifje in het Welsh vorige maand nog gelezen en nu lees ik 'm weer - tot mijn tevredenheid vaststellend dat ik alweer een stuk meer begrijp. Echt hele stukken gesproken tekst in het Welsh gaat niet lukken, dat moet voorlopig maar beperkt blijven tot liedjes.

Eerder heb ik wel actief op YouTube gezocht naar Zweedse dialoog. En dvd's gekocht van Wallander en Lucas Moodyson (maker van bitterzoete feelgoodfilms als fiets Åmål en Tillsammans). Uiteindelijk kon ik dat op het moment dat ik naar Zweden op vakantie ging goed verstaan. Verder lees ik ook detectives in die taal - al doe ik daar de laatste tijd veel te weinig aan.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:25

Iemand in de FB Duolingo French groep postte deze link naar een pittige niveau test van TV5Monde, en dat was op z'n zachtst gezegd.. um.. confronterend, haha! :+
Toch had ik nog 8 van de 14 tests goed (met veel gokken), en dat plaatste me bij beginner B1.
Volgens Duo zit ik nu halverwege de eerste helft van A2, dus ik denk dat accurater is. Volgend jaar die test nog maar eens afnemen:

https://apprendre.tv5monde.com/fr/appre ... son-niveau

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Mijn Duolingo sprong weer terug naar het begin van een sectie toen ik eindelijk alle lessen van het eerste rondje had gedaan en naar luisterlessen zou gaan. Dus ik moet weer alles overnieuw doen en het is weer over die klote convenient store waar ik niks mee heb, niks aan heb, en niks van wil weten, maar ik moet het weer allemaal overdoen omdat het me nu niet lukt om naar de volgende sectie te springen.

Ik ga vanavond wel weer aan die marteling begnnen. Ik heb het wel gemeld deze keer. als ik er weer niet door kom, geeft ik het op, ik ben dit soort fouten in de app toch zo zat!

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Musiqolog, je zit bij mij in het familieplan en ik kreeg de aanbieding van Max en daarmee ook de rest van "mijn" members.
Ik heb er zelf weinig mee gedaan en zou daar verder ook geen interesse in hebben.

Het familyplan ben ik nog wel steeds heel blij mee. Die van ons loopt nog tot eind maart, maar zou hem graag weer verlengen dan. Maar zal tegen die tijd een PB sturen aan alle members of zij dat ook weer willen.

Ik ben inmiddels aan het eind van mijn Griekse lessen en er komt helaas niets bij, dus dat onderhou ik wel, maar vaak dezelfde zinnen.

Ik ben inmiddels ook met Frans begonnen vanuit het Nederlands. Ik spreek al redelijk Frans, dus tot nu toe nog heel makkelijk.
Maar snap ineens jullie opmerkingen over spreek oefeningen, verhalen etc.
Frans is veel uitgebreider in opdrachten dan Grieks.
Grieks heeft geen spreekopdrachten, geen verhalen, luisteropdrachten zijn heel anders en zelf je tekst typen zit er ook niet in. Dat laatste snap ik wel, want daar heb je letterlijk andere toetsenbord instelling voor nodig.

Maar blijf het een leuke manier vinden van een taal leren.
Ik ben elke avond wel minimaal een half uur bezig en vaak nog wel langer.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:17

Ninaka ik had idd gister al even gekeken tot wanneer ie ongeveer loopt, ik ben er ook wel serieus blij mee maar zou eigenlijk ook zo meer moeten/kunnen doen, Italiaanse strips of boeken lezen ofzo!

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:34

Denk je ff alle politiek te ontlopen en lekker wat tijd te besteden aan duo,
Zit je ineens midden in een aantal politieke hoofdstukken.

Heb ik weer :') :')

Voorlopig zit ik nog een dag of wat in dat onderwerp

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ah well, als ik ooit in t Spaans nieuws wil volgen kan dat ook na deze lessen :')

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:16

Zolala schreef:
Iemand in de FB Duolingo French groep postte deze link naar een pittige niveau test van TV5Monde, en dat was op z'n zachtst gezegd.. um.. confronterend, haha! :+
Toch had ik nog 8 van de 14 tests goed (met veel gokken), en dat plaatste me bij beginner B1.
Volgens Duo zit ik nu halverwege de eerste helft van A2, dus ik denk dat accurater is. Volgend jaar die test nog maar eens afnemen:

Haha, die test was leuk om te doen, dankjewel voor de link. Ik had 13 van de 14 antwoorden juist en kreeg het niveau B2 gevorderd. Maar ik ben het er mee eens dat de test op het einde pittig wordt.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:55

soesita schreef:
Zolala schreef:

Haha, die test was leuk om te doen, dankjewel voor de link. Ik had 13 van de 14 antwoorden juist en kreeg het niveau B2 gevorderd. Maar ik ben het er mee eens dat de test op het einde pittig wordt.

Wat goed, echt knap! :)F
Voor mij was het allemaal nog te snel, te veel.. Ik had ook geen oortjes in, en wilde niet steeds tig keer herhalen :P Maar ik ga binnenkort wel oefenen met luisteren. Heb met Kerst alvast 2 heel mooie Franse films gekregen, Amélie en Trois Couleurs: Bleu, en heb ook de dvd van La Gloire de mon père/Le château de ma mère hier nog staan. Eens kijken wat ik er van begrijp met Franse ondertiteling.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:56

F_T schreef:
Denk je ff alle politiek te ontlopen en lekker wat tijd te besteden aan duo,
Zit je ineens midden in een aantal politieke hoofdstukken.

Heb ik weer :') :')

Voorlopig zit ik nog een dag of wat in dat onderwerp

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ah well, als ik ooit in t Spaans nieuws wil volgen kan dat ook na deze lessen :')

Poe hee, in mijn talen heb ik nooit twee keer achter elkaar hetzelfde onderwerp. Ik heb recentelijk bij Welsh hoofdstukken over zaken, godsdienst, gezondheid, kunst, mode, wetenschap, politiek en incidenten gehad. Zo wordt het nooit saai, ook al zitten er onderwerpen tussen waar ik op zichzelf weinig mee heb.

Maar goed, Spaans is een extreem diepgravende cursus, dan kan ik me voorstellen dat ze langer op hetzelfde onderwerp doorgaan.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:51

Ik doe engels - frans, ben erg ver maar ik stoor me kapot aan de engelse vertalingen. In het Frans is alles voltooide tijd, en in het Engels is het dan verleden tijd. DAT. KLOPT. NIET.

:')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

Unwritten schreef:
Ik doe engels - frans, ben erg ver maar ik stoor me kapot aan de engelse vertalingen. In het Frans is alles voltooide tijd, en in het Engels is het dan verleden tijd. DAT. KLOPT. NIET.

:')

Nou, vaak wel. Je gebruikt in het Engels vaak de onvoltooid verleden tijd waar je in het Nederlands en Frans de voltooid tegenwoordige tijd zou gebruiken. Vergelijk:

- He never said such a thing / Hij heeft zoiets nooit gezegd
- I went there yesterday / Ik ben daar gisteren heen gegaan ("Ik ging daar gisteren heen" kan ook wel, maar klinkt toch meer alsof je meteen weer verderging)
- Did you hear about the earthquake in Turkey? / Heb je het al gehoord van die aardbeving in Turkije?

In het Frans gaat het niet wezenlijk anders. Natuurlijk doe ik die cursus niet, dus ik kan niet zeggen of die voorbeelden daar ook onder vallen. Maar je zult toch regelmatig tegenkomen dat een Franse zin die de v.t.t. gebruikt en Engelse zin met o.v.t. als vertaling heeft.