Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:05

Een retorische vraag.

(Ik vraag me nu wel af of ik deze vraag wel moest beantwoorden :)) )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:07

Prrrr schreef:
Een retorische vraag.

(Ik vraag me nu wel af of ik deze vraag wel moest beantwoorden :)) )

:D

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:07

Volgens mij is dat hem niet,
de vraag was dus "ken jij bohemian rhapsody". Terwijl die het antwoord eigenlijk wel weet. Of is het "maar" een vraag?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 00:27

‘Vragen naar de bekende weg’

Maar idd, er is nog een andere benaming voor.

Edit: een suggestieve vraag.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:14

Ja dan is het een suggestieve vraag en geen retorische. Een retorische vraag is als je met iemand buiten staat in het zonnetje en vraagt: Mooi weer is het vandaag hè?

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:44

fotolijstje schreef:
Volgens mij is dat hem niet,
de vraag was dus "ken jij bohemian rhapsody". Terwijl die het antwoord eigenlijk wel weet. Of is het "maar" een vraag?

Ik kende dus wel iemand die het dus niet wist, terwijl ik ook als suggestieve vraag stelde. Ik wist niet wat ik moest zeggen :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 01:39

Ik heb vliegangst en ik moet dit weekend voor werk naar Napels. We zouden eerst vliegen met EasyJet, maar die is gecancelled en het bureau heeft als enige alternatief 2 vluchten van AirFrance. Nu ging ik google-en en ik zag dat Air France echt ontzettend laag op de veiligheidslijst van 2021 stond en nu ben ik echt heel bang.
Het ding dat ik me afvroeg: is dit terecht? Wat raden jullie me aan te doen?

De andere twee mensen die meegaan mogen lekker met Transavia, die vertrouw ik wel :')

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 06:25

Suzanne F. schreef:
Ja dan is het een suggestieve vraag en geen retorische. Een retorische vraag is als je met iemand buiten staat in het zonnetje en vraagt: Mooi weer is het vandaag hè?

Het is juist precies andersom. Een retorische vraag is een vraag waar je geen antwoord op verwacht. Een suggestieve vraag is een vraag waar het antwoord al in zit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:51

Witte tulp vraag (welke kleur heeft een witte tulp?).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:54

Sheran schreef:
Ik heb vliegangst en ik moet dit weekend voor werk naar Napels. We zouden eerst vliegen met EasyJet, maar die is gecancelled en het bureau heeft als enige alternatief 2 vluchten van AirFrance. Nu ging ik google-en en ik zag dat Air France echt ontzettend laag op de veiligheidslijst van 2021 stond en nu ben ik echt heel bang.

De andere twee mensen die meegaan mogen lekker met Transavia, die vertrouw ik wel :')

Gewoon gaan. Google op tips voor vliegangst. Zorg dat je bezig bent onderweg (werk). Neem eventueel iets kalmerends in. Succes!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:16

Flying_Angel schreef:
Suzanne F. schreef:

Het is juist precies andersom. Een retorische vraag is een vraag waar je geen antwoord op verwacht. Een suggestieve vraag is een vraag waar het antwoord al in zit.

Je hebt gelijk. Ik draaide ze om.
Laat jij de hond uit? is een retorische vraag.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:47

Sheran schreef:

Air france is KLM en Transavia ook volgens mij... Dus allemaal één pot nat.

Ik raad je aan iets aan je angst te doen, want de kans dat er iets gebeurt is echt zo klein!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:53

Suzanne F. schreef:

Dat is geen vraag, dat is een opdracht (geformuleerd als vraag).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:56

oomens schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat is geen vraag, dat is een opdracht (geformuleerd als vraag).

Ik ben het met je eens maar op internet staat dit als voorbeeld van een retorische vraag.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:42

Sheran schreef:

Dat is heel gek... Transavia is namelijk gewoon airfrance... net als klm :+
En de veiligheidslijst zou ik niet zo nauw nemen, EJ heeft nogal een kleine vaart dus is niet echt representatief qua cijfers. Daarbij hebben de grote jongens ook vaak de nieuwste vliegtuigen, dus ook sneller kinderziektes waar ze melding van maken. En met de meeste vliegtuigen in de lucht, is er ook meer kans dat wanneer een vliegtuig neer stort, hij van een grote maatschappij is dan van een kleine... want daar vliegen er immers percentage gewijs meer van rond ;)

Dus troost je dat het gewoon een transavia is met een andere kleur :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:57

In die veiligheidslijst staan Transavia en KLM in de top 10 en AirFrance op 74...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:01

Het heet letterlijk AirFance/KLM. Transavia is de groende zus van KLM. Wederom: letterlijk 1 pot nat dus. AirFrance is echt wel gewoon veilig hoor.
Ik raad je dus ook aan om eerder iets aan zo’n enorme vliegangst te doen als je nu echt heel bang bent. Want deze is rationeel echt ongegrond dat airfance zoveel onveiliger zou zijn dan Transavia.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 10:06

Sheran schreef:
In die veiligheidslijst staan Transavia en KLM in de top 10 en AirFrance op 74...

Er vliegen gewoon meer in de vloot met een airfrance verfje en stickertje dus dan zijn er ook meer om wat mee te maken... maar het is gewoon hetzelfde bedrijf.
Ik zou sowieso niet naar die lijsten kijken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:12

Dat AirFrance zo laag op die lijst staat heeft waarschijnlijk te maken met één ongeluk in 2009, toen er in één keer 228 mensen om het leven kwamen. Zo nuttig zijn die lijstjes niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:12

fotolijstje schreef:
Ik ben even de naam kwijt,
wat is een vraag waarvan je het antwoord eigenlijk al weet.

Retorisch?

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:24

c_alsemgeest schreef:
Sheran schreef:

Er vliegen gewoon meer in de vloot met een airfrance verfje en stickertje dus dan zijn er ook meer om wat mee te maken... maar het is gewoon hetzelfde bedrijf.
Ik zou sowieso niet naar die lijsten kijken.

Dit ook inderdaad. En, je weet dat vliegen statistisch gezien veiliger is dan met de auto reizen?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:41

Dat weet ik :)

Zouden jullie dit ook allemaal zeggen over een onbekende Afrikaanse airline? :))

Ik ben normaal niet zoooo angstig hoor, is nu even met Air France. Dus ik zocht ook wat relativering.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 10:46

Stop met piekeren. Ga vliegen. (relativerend genoeg?) :D

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:12

En - genoeg relativering gekregen? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 11:22

Sheran schreef:
Dat weet ik :)

Zouden jullie dit ook allemaal zeggen over een onbekende Afrikaanse airline? :))

Ik ben normaal niet zoooo angstig hoor, is nu even met Air France. Dus ik zocht ook wat relativering.
Vaak genoeg met Kulula gevlogen, die eerder dit jaar aan de grond gezet is door de autoriteiten vanwege veiligheidsproblemen. Ik leef nog steeds, zoals je ziet. :D Komt helemaal goed joh! Voor zover ik kan zien, geven al die lijstjes ook alleen maar absolute getallen en niet de getallen in relatie tot het aantal vluchten of het aantal doden per 100.000 passagiers vervoerd oid, dat zou een veel betrouwbaarder beeld geven.