Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 12:41

@rien en pien, fijn om jullie optimistische berichten te lezen.
Eerste col hebben jullie naasten geslecht, hopen dat de de hele reeks die voor ze ligt halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:04

_Penotti schreef:
safina schreef:
Ik heb ook de griepprik gehad en ben geen risicogroep. Ik krijg hem vanwege mijn werk. Zoals meer mensen die in de gezondheidszorg werken.

In principe val je dan toch onder de risicogroep, jij dat je het eerder kan krijgen en eerder weer kan besmetten.
Dat is neem ik aan ook wat ze bedoelen in Duitsland als dat vaccin er is.
Die groepen eerst.
Mensen die net als ik geen risicogroep zijn en ook beroepsmatig ook niet met deze "zwakkere" om gaat krijgt hem echt niet zo maar.
En dat vind ik logisch.

Nou, op mijn werk liften de mensen zonder patiëntcontacten gewoon mee hoor.

En als werkgevers de griepprik aanbieden aan iedereen, of iemand zelf ervoor kiest hem te halen en zelf te betalen: vind ik ook niks mis mee. Zolang er maar genoeg beschikbaar is voor kwetsbare mensen. En niemand zich verplicht voelt.

Als er straks schaars vaccin is zal het zonder twijfel eerst daar ingezet worden waar ze de meeste ellende kunnen voorkomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:19

Ik neem ook ieder jaar de griepprik. Ik ben geen risicogroep en werk niet direct in de zorg, (maar kom wel met veel zorgverleners in aanraking)

Ik betaal hem nu gewoon zelf.

Logisch als straks eerst risicogroepen en zorgverleners gevaccineerd worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:22

safina schreef:
En als werkgevers de griepprik aanbieden aan iedereen, of iemand zelf ervoor kiest hem te halen en zelf te betalen: vind ik ook niks mis mee. Zolang er maar genoeg beschikbaar is voor kwetsbare mensen. En niemand zich verplicht voelt.

Dat vind ik mooi gezegd +:)+

Hopelijk gaat het met een eventueel Corona vaccin straks net zo als met de griepprik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:31

Griepprik heb ik nog nooit gedaan, maar vaccin Corona kijk ik echt naar uit. Hebben we ons leven weer terug. Zo fijn.....

Ik doe altijd mee met 1 vandaag panel en vul dus braaf de vragenlijsten in. Stond er vorige week de vraag:"hoe lang hou je nog de intelligente lockdown vol". Dat vond ik best een rare vraag, dus ik heb geantwoord:"zo lang als nodig is in afwachting van gevaccineerd zijn". Het rare zit er voor mij in, dat Al's je zoals wij bij de ouderen hoort dus risico groep, je het beter kunt voorkomen als genezen. Dus duurt het 1 jaar, joepie de poepie, duurt het 2 jaar, tja het zij zo en maken we er toch het beste van. Dus voor de eigen moraal, doen wij het per jaar bekijken en dat is voor ons dus maart 2021.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:37

Ik zou het toch behoorlijk moeilijk hebben om dit nog een heel jaar vol te houden.

Griepprik heb ik nog nooit gehaald. Ook nog nooit echte griep gehad denk ik. Als het wat langer aanhoudt, noem ik het maar een uit de hand gelopen verkoudheid :P .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:42

De huidige situatie is sowieso niet iets wat nog een jaar gaat duren , dat is economisch gewoon niet haalbaar, er zit een limiet aan wat de overheden kunnen doen qua financiele steun
En die limiet is denk ik niet idioot ver weg

Maar tussen terug naar hoe het was en hoe het nu is , daar zit nog heel veel
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 25-04-20 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:43

Hallo, ik hoop dat ik hier binnen mag komen vallen. Na lang wikken en wegen toch maar besloten een reactie te plaatsen.

Hoe houden de mensen met psychische aandoeningen deze tijd vol? Ik merk dat ik het gewoon niet meer trek. Ik heb PTSS en normaal gesproken probeer ik paniekaanvallen te onderdrukken door gezellige dingen met vrienden te gaan doen en afleiding te zoeken, maar dat gaat nu niet. Therapieën gaan niet door, ik heb het de hele dag stik benauwd door de stress, val flauw door de angst en ik weet niet meer wat ik met mezelf aan moet. Ik heb 2 maanden geleden, vlak door de corona crisis een snowboard ongeluk gehad waar ik een kleine hersenbloeding aan over heb gehouden en heb in Italië in het ziekenhuis gelegen. Ik zou in Nederland nieuwe scans van mijn hoofd moeten laten maken, maar ook dat mag niet door de corona. Dit geeft mij nog meer stress.

Ik heb een hele tijd 'samen' gewoond met mijn beste vriend en vlak voor de crisis is dit stuk gelopen waardoor ik nu eigenlijk continu alleen ben terwijl ik niet goed alleen kan zijn. Ik zie mijn ouders af en toe en voorheen mijn buurjongen ook (op 1,5 meter afstand natuurlijk) maar hij wordt er steeds lakser in en spreekt steeds vaker met anderen af waardoor ik hem eigenlijk liever niet meer wil zien. De supermarkt ga ik zo min mogelijk heen, maar wel vaker dan ik zou willen. Ik heb geen rijbewijs en ga altijd lopend, waardoor ik niet veel boodschappen in 1 x mee kan nemen. Ik laat niemand in mijn huis ga ook niet naar anderen toe.

Het is ontzettend eenzaam en beangstigend en de afgelopen weken waren voor mij een hel. Een vooruitzicht is er niet en ik weet niet hoeveel langer ik dit nog volhou.

Dus hierbij mijn kreet om hulp, ik ben erg bang, ik trek niet meer en ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen of tips voor mij heeft.

Tribunals

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:47

Tribunals schreef:
Hallo, ik hoop dat ik hier binnen mag komen vallen. Na lang wikken en wegen toch maar besloten een reactie te plaatsen.

Hoe houden de mensen met psychische aandoeningen deze tijd vol? Ik merk dat ik het gewoon niet meer trek. Ik heb PTSS en normaal gesproken probeer ik paniekaanvallen te onderdrukken door gezellige dingen met vrienden te gaan doen en afleiding te zoeken, maar dat gaat nu niet. Therapieën gaan niet door, ik heb het de hele dag stik benauwd door de stress, val flauw door de angst en ik weet niet meer wat ik met mezelf aan moet. Ik heb 2 maanden geleden, vlak door de corona crisis een snowboard ongeluk gehad waar ik een kleine hersenbloeding aan over heb gehouden en heb in Italië in het ziekenhuis gelegen. Ik zou in Nederland nieuwe scans van mijn hoofd moeten laten maken, maar ook dat mag niet door de corona. Dit geeft mij nog meer stress.

Ik heb een hele tijd 'samen' gewoond met mijn beste vriend en vlak voor de crisis is dit stuk gelopen waardoor ik nu eigenlijk continu alleen ben terwijl ik niet goed alleen kan zijn. Ik zie mijn ouders af en toe en voorheen mijn buurjongen ook (op 1,5 meter afstand natuurlijk) maar hij wordt er steeds lakser in en spreekt steeds vaker met anderen af waardoor ik hem eigenlijk liever niet meer wil zien. De supermarkt ga ik zo min mogelijk heen, maar wel vaker dan ik zou willen. Ik heb geen rijbewijs en ga altijd lopend, waardoor ik niet veel boodschappen in 1 x mee kan nemen. Ik laat niemand in mijn huis ga ook niet naar anderen toe.

Het is ontzettend eenzaam en beangstigend en de afgelopen weken waren voor mij een hel. Een vooruitzicht is er niet en ik weet niet hoeveel langer ik dit nog volhou.

Dus hierbij mijn kreet om hulp, ik ben erg bang, ik trek niet meer en ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Ik hoop dat iemand mij kan helpen of tips voor mij heeft.

Tribunals

Er is op bokt een topic over corona icm pyschische klachten:
[CV] Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Misschien vind je hier steun bij lotgenoten.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:48

Sorry daar heb ik overgeven gelezen. Dankjewel

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:55

Ik krijg net bevestigd dat de coronatest van mijn moeder positief is. Vreemd is dan weer dat ze geen koorts heeft, dat is a-typisch.
Helaas is ze gisteravond weer gevallen en durft ze niet op de noodknop te drukken, ze hebben geen idee hoe lang ze gelegen heeft, ze heeft nu dus ook nog spierpijn erbij. Gelukkig niets gebroken. Haar verhaal was dat de rollator er ineens vandoor ging. Ze vergeet dat ding altijd op de rem te zetten en gebruikt hem als rolstoel, waarbij ze dan ook nog es achteruit rijdt. -O-
Gelukkig is dit soort eigenwijsheid niet erfelijk O:)

Zo lang ze niet benauwder wordt en geen koorts krijgt, komt er geen arts meer langs. Al haar buurvrouwen in het tehuis die het gehad hebben, zijn inmiddels weer genezen. Een stokoude tante van iemand uit de kennissenkring is ook weer genezen. Bizar virus.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:01

Ai, sterkte Morrie.... Hopelijk blijven de symptomen mild voor haar.

Wel ontzettend rot zo deze situatie Tribunals....

Je hebt toch een beetje veerkracht nodig om met de huidige regels om te gaan. En als je al niet goed in je vel zat dan zit er simpelweg niet zoveel rek meer in.

Misschien helpt het om je vlucht een beetje te zoeken in muziek, podcasts en artikelen/boeken voor een beetje zelftherapie?

Hoeveel hulp er ook is om je heen normaal gezien. Uiteindelijk ben je zelf de enige die je brein beheert en je mindset regelt. Dus wat je anders met hulp van je vrienden en therapeuten deed moet je nu een beetje zelf uitvinden.

In principe kan je met je gedachten je emoties redelijk sturen. Soms helpt een simpele oefening als dagelijks opschrijven waar je blij/dankbaar voor bent al.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:05

pien_2010 schreef:
https://nos.nl/artikel/2331516-schijnve ... deeld.html

Wel leuk algemeen stukje over mondkapjes. Men weet het gewoon niet

Dank je wel voor de link van interview

Ik vind het wel fijn dat hier meer onderzoek naar gedaan word.
Ik werk zelf op de trein en kom dan wel met heel veel mensen dicht in contact. Zelf roep ik dat mondkapjes alleen maar schijnveiligheid geven, maar ik denk er stiekem wel over na. Tijdens werkt zit ik al amper aan mijn gezicht. Dat mondkapje dat bacteriën dood klonk wel perfect. In Azie worden ze super veel gebruikt, ook vooral om te voorkomen dat je anderen besmet, dat vind ik wel een fijn idee maar geen idee hoe waar dat is.

Zal het topic eens terug lezen over andere mondkapjes berichten.

@morrie wat rot voor je moeder. Hopelijk is ze snel beter!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:21

Morrie schreef:
Ik krijg net bevestigd dat de coronatest van mijn moeder positief is. Vreemd is dan weer dat ze geen koorts heeft, dat is a-typisch.
Helaas is ze gisteravond weer gevallen en durft ze niet op de noodknop te drukken, ze hebben geen idee hoe lang ze gelegen heeft, ze heeft nu dus ook nog spierpijn erbij. Gelukkig niets gebroken. Haar verhaal was dat de rollator er ineens vandoor ging. Ze vergeet dat ding altijd op de rem te zetten en gebruikt hem als rolstoel, waarbij ze dan ook nog es achteruit rijdt. -O-
Gelukkig is dit soort eigenwijsheid niet erfelijk O:)

Zo lang ze niet benauwder wordt en geen koorts krijgt, komt er geen arts meer langs. Al haar buurvrouwen in het tehuis die het gehad hebben, zijn inmiddels weer genezen. Een stokoude tante van iemand uit de kennissenkring is ook weer genezen. Bizar virus.

Oeh, Morrie, dat klinkt niet fijn. Sterkte er mee. Ik duim voor je moeder.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:30

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:37

maava schreef:
pien_2010 schreef:
https://nos.nl/artikel/2331516-schijnve ... deeld.html

Wel leuk algemeen stukje over mondkapjes. Men weet het gewoon niet

Dank je wel voor de link van interview

Ik vind het wel fijn dat hier meer onderzoek naar gedaan word.
Ik werk zelf op de trein en kom dan wel met heel veel mensen dicht in contact. Zelf roep ik dat mondkapjes alleen maar schijnveiligheid geven, maar ik denk er stiekem wel over na. Tijdens werkt zit ik al amper aan mijn gezicht. Dat mondkapje dat bacteriën dood klonk wel perfect. In Azie worden ze super veel gebruikt, ook vooral om te voorkomen dat je anderen besmet, dat vind ik wel een fijn idee maar geen idee hoe waar dat is.

Zal het topic eens terug lezen over andere mondkapjes berichten.

@morrie wat rot voor je moeder. Hopelijk is ze snel beter!

Diie mondkapjes die bacteriën dood is niet zaligmakend maar voor mij momenteel de beste optie.
Ze zijn namelijk niet op corona getest wel op de andere virussen
Er wordt geadviseerd ze maar 3 maanden te gebruiken omdat ze ze voor langer gebruik niet hebben getest.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:38

Shadow0 schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... ons-zorgen

Toch echt nog voorzichtig blijven, afstand blijven houden, het kan nog steeds zomaar oplopen blijkbaar.

Vrees dat het de komende weken dan ook op blijft lopen aangezien mensen lakser worden nu de kinderen weer naar school moeten en ze toch wel weer graag gaan bbq-en met de hele familie enzo.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:41

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:48

elnienjo schreef:
Shadow0 schreef:
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/319 ... ons-zorgen

Toch echt nog voorzichtig blijven, afstand blijven houden, het kan nog steeds zomaar oplopen blijkbaar.

Vrees dat het de komende weken dan ook op blijft lopen aangezien mensen lakser worden nu de kinderen weer naar school moeten en ze toch wel weer graag gaan bbq-en met de hele familie enzo.

Ik verwacht dat er over een week of twee de cijfers weer oplopen, misschien wel eerder. Hoe lovend ik ook over ons dorp was, helaas , moest net stoppen halen . Je kon bijna over de koppen lopen echt niet normaal , net of er geen Corona is. Heb in de auto de buurman gebeld , hij had nog reserve dus meteen rechtsomkeert gemaakt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:51

380 mensen op 2 miljoen mensen in Brabant... ik vind het nog helemaal niet schokkend veel. Hopelijk neemt het weer af volgende week.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:32

pien_2010 schreef:
OVer Schiphol. Ik ben blij met de steun vanuit de staat. Zo iets belangrijks ook strategisch als een haven of luchthaven (Rotterdam, Schiphol) moet je niet om laten vallen. Nederland is super goed georganiseerd, kent discipline en zelf in Europa kunnen veel landen daar nog een puntje aan zuigen (vergelijk air France en KLM bijvoorbeeld). Ik ben wel voorstander dat ze kritischer milieu eisen aan de steun gaan koppelen net zoals Frankrijk ook doet bij air France. Want daar zal een grote slag gedaan moeten worden.
Als Schiphol omvalt dan gaat het land gelijk 15 jaar terug in de tijd. Want dan valt ook de fruitsector, bloemensector etc om of gaan terug in de tijd. Als , en dat doet de overheid goed, door overheidsteun, na de crisis het land gelijk weer volle bak vooruit kan, dan heb je een krimp van de economie die enorm is (nu al 8%) , maar je kunt gelijk volle bak vooruit. Dus je infrasstructuur is gewoon daar, mensen kunnen gelijk besteden want zijn doorbetaald dank zij de steun aan de werkgevers van de overheid, dus je gaat niet in de tijd 15 jaar terug.
Dit is zo belangrijk want iedereen van ons heeft daar mee te maken, zelfs wij die in Frankrijk wonen (denk aan de pensioenen→ die zijn nu al enorm in de problemen). De hele maatschappij hangt met elkaar samen, en protectionisme is niet meer van deze tijd, kleinschaligheid zal meer en meer moeten gebeuren, maar zo iets groots als Schiphol moet je vanwege economische redenen, maar ook strategische redenen nooit uit handen geven. Zien jullie het al voor je dat de Chinezen in het gat zouden springen (zoals ze doen op heel veel plekken in de wereld ook in Europa) als de overheden Frankrijk en Nederland het af laten weten? Dat moet je gewoon niet willen.
En ja ik ben een groen links stemmer , dus ja ik ben zeer kritisch op de luchtvaart idem Schiphol, maar ik vind dat ik daarin ook reëel moet blijven en met beiden benen op de grond in de huidige maatschappij moet blijven staan.

Dit is een hele mooie uitleg over de dominostenen waar minister Hoekstra het over had. Het is ook inderdaad maar de vraag of het een verbetering is als Chinezen na deze crisis in het gat gaan springen dat zou ontstaan als KLM wegvalt.

Wat veel mensen waarschijnlijk niet weten is dat AF-KLM al jaren de meest duurzame speler is binnen de luchtvaart sector.
Door bijvoorbeeld te investeren in een fabriek in Delfzijl (werkgelegenheid NL) voor duurzame kerosine (co2 reductie) gemaakt van afvalproducten (zoals frituurvet) uit de regio (recycling).
Ook hebben ze met de TU Delft een project opgezet voor de ontwikkeling van een elektrisch vliegtuig (Flying-V). Dit is natuurlijk niet iets wat er morgen al is maar er wordt wel in de nieuwe duurzame technologie geïnvesteerd. Dat gaan de lowbudget maatschappijen van deze sector niet doen.
KLM heeft het grootste deel van de voertuigen voor de afhandeling op de grond al vervangen voor elektrische exemplaren en zijn bezig met de ontwikkeling van een elektrische pushback truck die de vliegtuigen helemaal naar de Polderbaan gaan slepen zodat ze daar pas hun motoren hoeven te starten.

Tot zover de schriftlezing over KLM en duurzaamheid B-)

Wat ik me wel afvraag is hoe luchtvaart maatschappijen gaan voldoen aan de 1,5 meter samenleving. Hoe bescherm je de passagiers en de werknemers? Worden er minder stoelen verkocht per vliegtuig zodat passagiers verder uit elkaar kunnen zitten? Zijn passagiers bereid om meer te betalen als de tickets p.p. duurder gaan worden? Hoe doe je security controles op 1,5 m afstand? Kun je een vlucht naar de andere kant van de plas uitvoeren zonder eten en drinken te serveren?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 16:22

Mooie uitleg, blij mee!

Hoe de toekomst van de luchtvaart eruit gaat zien, vraag ik me ook wel af hoor!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:07

Ik was vrijdag eind vd ochtend bij de dierenarts in het dorp. Het leek wel in de winkelstraat wel alsof het weer helemaal als vanouds was. Ook gewoon weer gezelligheid op straat en in de winkels. Lijkt toch alsof men het idee heeft alsof het allemaal wel weer mag nu de scholen weer gaan starten... niet slim.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:11

Ik vind het bij ons in het dorp ook weer vrij normaal druk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 17:19

Ik ben er klaar voor! *\o/* Afbeelding