Ergernis in het verkeer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:31

Ineke2 schreef:
Citaat:
Groot licht komt al wat zwaarder over, al is dit in Duitsland wel weer normaal als je op een flinke snelheid rijd en je een auto langzaam in de verte ziet inhalen.

Hagelslag dat schrijft Rennie toch? Zie die quote hierboven die komt uit Rennies bericht.

Hooo my Bad. Ik was nog niet helemaal wakker

MyWishMax

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:44

Maar onnodig links rijden vind ik wanneer er alle ruimte is om terug te gaan, maar je dat niet doet. Niet als je moet remmen om ergens tussen te komen of wanneer er geen ruimte is? En zelfs als er wel een normale ruimte is maar je dan achter auto komt die langzamer rijdt waardoor binnen paar seconden weer naar links moet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:46

Ik kijk absoluut in mn spiegels.

Regelmatig dat ik ruimte zie, knipper aan, laatste keer voor de zekerheid in de spiegel kijken om op dat moment een hardrijder aan te zien komen. Dan knipper uit én inhaalpoging afbreken en rechts blijven rijden.

Ik weet zeker dat ik mn auto niet ergens vóór gooi. Als ik ook maar iets twijfel, dan wacht ik met inhalen totdat ik een plekje heb gevonden waar ik zéker niemand in de weg rijdt.

Mijn ergernis is alleen dat áls ik dan uiteindelijk op de linker baan rijdt om een Trijntje vrachtwagens in te halen, er 9/10 keer auto's mij echt opzij aan het duwen zijn.... òf in mn kont zitten te kleven. Óf ze gaan mij tussen de vrachtwagens door rechts inhalen...ook super asociaal en irritant, gelukkig zie je het vaak wel aankomen als dat van plan zijn.

Ik ga pas naar rechts als ik de auto/ vrachtwagen in mn binnenspiegel heb (zo hoort het officieel)

Of ik ga niet naar rechts, als ik binnen enkele tellen op een volgende vrachtwagen rechts stuit.

Door mijn vereiste grote gat om in te halen, zit ik regelmatig minuten lang "vast" op de rechterbaan... Als ik dan eindelijk naar links kan, blijft ik ook links totdat ik de gehele rij vrachtwagens voorbij ben. Ik heb namelijk geen zin, om voor enkele tellen terug naar rechts te gaan, om vervolgens wéér minuten lang vast te zitten op de rechterbaan.

Als het echt heel druk is, dan blijf ik ook regelmatig gewoon op de rechterbaan achter de vrachtwagens aan tuffen. Dan onderneem ik niet eens een poging tot inhalen, omdat het bij mij alleen maar ergernis geeft als er steeds asos zitten te bumperkleven.

Ik rijd over het algemeen tussen 6 en 19, dus maximaal 100. Rijdt dan ook 100 op de teller, dus officieel heeft er niemand in mn bumper te kleven, want ik rijdt de maximale snelheid. Rijdt regelmatig zonder Google Maps/ flitsmeister, dus dan is mijn snelheidsmeter de enigste..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:08

mvdende schreef:
Mijn ergernis is alleen dat áls ik dan uiteindelijk op de linker baan rijdt om een Trijntje vrachtwagens in te halen, er 9/10 keer auto's mij echt opzij aan het duwen zijn.... òf in mn kont zitten te kleven. Óf ze gaan mij tussen de vrachtwagens door rechts inhalen...ook super asociaal en irritant, gelukkig zie je het vaak wel aankomen als dat van plan zijn.

Ik rijd over het algemeen tussen 6 en 19, dus maximaal 100. Rijdt dan ook 100 op de teller, dus officieel heeft er niemand in mn bumper te kleven, want ik rijdt de maximale snelheid. Rijdt regelmatig zonder Google Maps/ flitsmeister, dus dan is mijn snelheidsmeter de enigste..

Ik rijd dagelijks in de spits, 2x per dag en ik heb echt niet vaak mensen die mij opzij komen duwen.
Als het jou 9 van de 10x gebeurt, zou het dan toch aan jou en je rijstijl kunnen liggen?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:12

Mvdende jij rijdt precies de snelheid die mag op je teller toch?
Dan rij je over het algemeen onder de snelheid en irriteer je andere weggebruikers.

Mij is met autorijden geleerd om iets harder op de teller te rijden.
Zo’n 5 km per uur. Ik maak er zelf 10 km per uur van.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:17

mvdende schreef:
Ik kijk absoluut in mn spiegels.

Regelmatig dat ik ruimte zie, knipper aan, laatste keer voor de zekerheid in de spiegel kijken om op dat moment een hardrijder aan te zien komen. Dan knipper uit én inhaalpoging afbreken en rechts blijven rijden.

Hier gaat het mijns inziens al fout. Het verkeer gaat snel en dat betekent dat je snel moet handelen. Als jij bij een tweede keer spiegelen ineens een hardrijder ziet, dan heb je die dus de eerste keer gemist. In Nederland zijn de snelheidsverschillen niet dusdanig hoog dat iemand "ineens" in je spiegels verschijnt.

Ik heb nog nooit een inhaalpoging op deze manier hoeven afbreken, ik schakel regelmatig ook terug voor het inhalen om snelheid te kunnen maken. Maar volgens heeft mvdende nog niet enorm veel ervaring op de weg en moet zij nog wat vertrouwen opbouwen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:20

Bij inhalen deed ik altijd een tandje boven op de snelheid zodat ik de andere weggebruikers niet onnodig irriteerde

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:21

Goof schreef:
mvdende schreef:

Ik rijd dagelijks in de spits, 2x per dag en ik heb echt niet vaak mensen die mij opzij komen duwen.
Als het jou 9 van de 10x gebeurt, zou het dan toch aan jou en je rijstijl kunnen liggen?

Discussie is al vaker gevoerd met mvdende. Een deel zal komen doordat ze haar snelheidsmeter exact aanhoudt en steeds meer mensen vertrouwen op GPS-snelheid via Tomtom, Flitsmeister o.i.d.. Snelheidsmeter wijkt af, dus 100 op de meter zal meestal 90-95 in het echt zijn. Als je met die snelheid een hele rits vrachtwagens in gaat halen, dan gaan mensen zich daaraan ergeren ja.

Beste wat ze kan doen is een keer wel met bijvoorbeeld Flitsmeister rijden en kijken hoe hoog de teller staat als de GPS op 100 staat. Dan weet ze welke snelheid ze in het vervolg aan kan houden op de teller.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:34

Inhalen doe je imo inderdaad minstens iets boven de toegestane snelheid, tenzij het echt super rustig is ofzo. Ik heb regelmatig dat ik (na 7u) gewoon met 110 op de cruise control een vrachtwagen inhaal als er geen andere auto's achter mij zitten verder. Ik woon in het noorden, dus het komt met regelmaat voor dat de wegen hier rustig genoeg voor zijn, voordat er mensen over vallen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:35

Had ik deze al eens gedeeld? Ik weet nog steeds niet wat hier ineens aan de hand was, want ik reed al 5 min achter de auto voor mij en die heeft niks verkeerd gedaan :+

Geluid wel uitzetten als je niet van metal op volume festival houd _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 08:53

Maar ik vraag mij af aangezien het vaak aangehaald word dat de snelheid van de tomtom/GPS klopt.

Hoe dan?
Op de vrachtauto heb ik zowel tomtom als tachograaf als de normale kilometerteller.

Als ik 82 rijd en tussen bomen rijd zegt de tomtom die via GPS werkt dat ik 71 rij...
Dat klopt dus niet.

Nu rij ik vaak wel 3-5 km sneller als toegestaan.
Maar GPS geeft vaak de verkeerde snelheid aan

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:12

Zou kunnen dat het GPS-signaal dan verstoord wordt, of wellicht rij je dan in een heuvelachtig gebied. Dat is in Nederland niet echt een issue behalve in Limburg, maar in Duitsland wel. Heuvelop en heuvelaf wijkt GPS-snelheid af omdat GPS geen rekening houdt met hoogteverschillen. Je rijdt dan meer meters dan je GPS denkt. In een vlak land als Nederland is dat niet echt een issue, zeker niet op snelwegen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:36

Ik rijd op mijn dashcam snelheid en die is nog nooit fout geweest, nog geen enkele bekeuring gehad en ik rijd met traject controles het snels iedereen voorbij. Alleen in tunnels doet die het niet

@ghostattack, wat een idioot zeg.,, echt een chappie :7

En zoals mvdende, bloeeeeedirritant als jij met 90 een vrachtwagen inhaalt die ook 88 rijd ofzo. Als andere jou rechts inhalen tussen de vrachtwagens door had je gewoon naar rechts moeten gaan. Heel simpel, en ja, dat ís het verkeer achter je belemmeren en de doorstroom van het verkeer ophouden. Als jij beslist om 40 km onder de Max snelheid te rijden moet je zelf weten maar verplicht anderen niet om dat slakkentempo aan te houden.

Maar nee.... jij houd je aan de regels dus het mag >;) >;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:46

Rennie89 schreef:
Ik rijd op mijn dashcam snelheid en die is nog nooit fout geweest, nog geen enkele bekeuring gehad en ik rijd met traject controles het snels iedereen voorbij. Alleen in tunnels doet die het niet

@ghostattack, wat een idioot zeg.,, echt een chappie :7

En zoals mvdende, bloeeeeedirritant als jij met 90 een vrachtwagen inhaalt die ook 88 rijd ofzo. Als andere jou rechts inhalen tussen de vrachtwagens door had je gewoon naar rechts moeten gaan. Heel simpel, en ja, dat ís het verkeer achter je belemmeren en de doorstroom van het verkeer ophouden. Als jij beslist om 40 km onder de Max snelheid te rijden moet je zelf weten maar verplicht anderen niet om dat slakkentempo aan te houden.

Maar nee.... jij houd je aan de regels dus het mag >;) >;)

Overdag mag je maar 100! Dus als ik met 100 ga inhalen, is dat exact wat de verkeerswet zegt.

En geheel officieel is de snelheidsmeter in je auto de officiële snelheid...

Leuk als je graag met navigatie rijdt, maar ik vertrouw gewoon op de snelheidsmeter. Ik rijd echt wel eens 105. Óf een enkele keer 110.

Maar 100 op de meter is gewoon goed.....

Als jij het zo irritant vind, dan moet je eerder naar jezelf kijken.

Ik ben echt niet de enigste die strak 100 blijft rijden, zie dat regelmatig op de linkerbaan.

En wat ik óók zie, is dat véél auto's echt behoorlijk harder rijden dan 110 op de teller.... Die rijden minstens 120-130 op de teller en dus 10-20km te hard. Daar doe ik gewoon niet aan mee.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:52

Oh wauw Ghost, die was kwaad dat hij zich er niet nog tussen kon proppen ofzo?! Die Niro doet niks fout zo te zien. Al had ik die debiel er wel gelijk voor gelaten, daar wil je toch niet achter rijden. Hij houdt gewoon twee rijstroken op met zijn koekblik.
Heb je dit naar de politie gestuurd? Diegene heeft echt een psychisch probleem.

Mvdende, met inhalen zou ik wel even boven de 100 gaan rijden op de teller. Dat is beter voor de doorstroom in het verkeer. Als je 110 op je teller rijdt ga je niet heel veel te hard in werkelijke snelheid dus daar zal je geen boete voor ontvangen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:55

De officiële snelheid is de officiële geijkte snelheid, niet de teller. Als ik geen flitsboete krijg betekend dat dat ik de juiste snelheid rijd. Ga mij niet vertellen hoe dat werkt :roll: dat JIJ 100 op de meter goed vind (wat dus 90 is) is jouw eigen probleem maar maak daar niet andermans probleem van! En omdat er misschien nog enkele weggebruikers naast jou zijn die zich “zo aan de regels” houden, maar deze blijven misschien wel rechts rijden en trappen wel hun gas in als ze inhalen ;) betekend niet dat dat de norm is dat mensen op hun teller rijden. Vrachtwagens rijden 80-90km per uur, evt auto met aanhanger.

En heb je lang last van die auto’s die zo hard rijden? Want volgens mij zijn die jou aardig snel voorbij dus probleem opgelost, dat zij te hard rijden is hun eigen probleem en hun verantwoording als ze een bekeuring krijgen, net zoals dat jouw snelheid jouw probleem is.

Ik erger mij groen en geel aan jouw berichten want jij doet NIKS fout en jij houd je aan de regels, de rest zit allemaal fout want ja ze rijden te hard of rijden op navigatie of halen je rechts in of rijden in je kont blablabla.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:59

mvdende, ik heb toch geleerd tijdens mijn rijlessen (en dat is 10 jaar geleden), dat je met inhalen op de snelweg net wat harder MOET rijden dan de maximum toegestane snelheid. Juist om het verkeer niet op te houden!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:00

Lisitano schreef:
Oh wauw Ghost, die was kwaad dat hij zich er niet nog tussen kon proppen ofzo?! Die Niro doet niks fout zo te zien. Al had ik die debiel er wel gelijk voor gelaten, daar wil je toch niet achter rijden. Hij houdt gewoon twee rijstroken op met zijn koekblik.
Heb je dit naar de politie gestuurd? Diegene heeft echt een psychisch probleem.

Mvdende, met inhalen zou ik wel even boven de 100 gaan rijden op de teller. Dat is beter voor de doorstroom in het verkeer. Als je 110 op je teller rijdt ga je niet heel veel te hard in werkelijke snelheid dus daar zal je geen boete voor ontvangen.

Nee heb er uiteindelijk niks mee gedaan, maar ik was er wel op voorbereid dat er misschien iets zou kunnen gebeuren. Hij heeft gelukkig niemand geraakt. Als dat wel was gebeurd, dan was ik gestopt om te helpen en het filmpje te delen met de politie :j Ik had ook wel medelijden met die bestuurder voor mij, want die was duidelijk zwaar confused :+

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:03

iirrssjjee schreef:
mvdende, ik heb toch geleerd tijdens mijn rijlessen (en dat is 10 jaar geleden), dat je met inhalen op de snelweg net wat harder MOET rijden dan de maximum toegestane snelheid. Juist om het verkeer niet op te houden!

Dit klopt. Sterker nog, de trajectcontrole op de ring A10 is zó ingesteld dat jij rustig ander verkeer kan inhalen met 87Km/u zonder daar meteen een boete voor te ontvangen. Echter is het dan wel zaak dat je niet de hele ring 87 rijdt natuurlijk ;).

Mensen die vrachtwagens met 90 inhalen zijn inderdaad een grote ergernis voor mij. Als je er niet voorbij durft omdat de vrachtwagen zo groot is, blijf er dan achter. Net als remmen bij het binnen gaan van een tunnel. Doe gewoon niet, je veroorzaakt daarmee een kettingreactie van jewelste en zó spannend is een tunnel nu ook weer niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:06

mvdende schreef:
En geheel officieel is de snelheidsmeter in je auto de officiële snelheid...

As said, die discussie is al eerder geweest. Er is geen officiële snelheidsmeter, enkel een officiële maximumsnelheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:08

Rennie89 schreef:
Als ik geen flitsboete krijg betekend dat dat ik de juiste snelheid rijd. Ga mij niet vertellen hoe dat werkt :roll:

Hmm..... Niet alle flitsers zijn even strak en houden vaak een marge aan... de juiste snelheid is *niet* de absolute max die je kunt rijden zonder gepakt te worden. De juiste snelheid is afhankelijk van verkeer en situatie tot *maximaal* de grens die wettelijk bepaald is / door borden staat aangegeven. En die snelheid is een maximale snelheid, geen recht.

Citaat:
dat JIJ 100 op de meter goed vind (wat dus 90 is) is jouw eigen probleem maar maak daar niet andermans probleem van!

Het is pas 'andermans' probleem als ze het onjuiste idee hebben dat ze recht hebben op de maximumsnelheid. Als je een beetje meer ruimte in je planning neemt is het helemaal geen probleem dat iemand 100 op de meter rijdt. Dat vang je gewoon op, genoeg afstand houden, als er op zeker moment een plek is om in te halen is dat mooi meegenomen, als dat niet zo is dan heb je het ermee te doen. Niets aan de hand.

Citaat:
En heb je lang last van die auto’s die zo hard rijden? Want volgens mij zijn die jou aardig snel voorbij dus probleem opgelost, dat zij te hard rijden is hun eigen probleem en hun verantwoording als ze een bekeuring krijgen, net zoals dat jouw snelheid jouw probleem is.

Soms wel, omdat ze in hun ongeduld de situatie gevaarlijker maken (drammen en kleven, afsnijden, rechts inhalen, dat soort dingen), en als ze te hard rijden maakt het ook een stuk lastiger om snelheden en afstanden goed in te schatten.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 10:37

Exitium schreef:
Zou kunnen dat het GPS-signaal dan verstoord wordt, of wellicht rij je dan in een heuvelachtig gebied. Dat is in Nederland niet echt een issue behalve in Limburg, maar in Duitsland wel. Heuvelop en heuvelaf wijkt GPS-snelheid af omdat GPS geen rekening houdt met hoogteverschillen. Je rijdt dan meer meters dan je GPS denkt. In een vlak land als Nederland is dat niet echt een issue, zeker niet op snelwegen.

Toen ik eergister van de valk terug reed naar Duitsland heb ik er extra op gelet.
En zowel snelweg als het stukje n304 zei de navigatie dat ik langzamer reed als dat wat ik reed

Op de n304 reed iks soms zelfs 66 volgens de Navi terwijl ik 80 op de cc had.

Snelweg had ik hem op 85 en volgens de Navi reed ik 79....

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 11:29

@mvdende: ik kan me best voorstellen dat je 100 wil rijden volgens de teller, maar hou dan ook rekening met andere weggebruikers. Bij inhalen, geef dan net ff ietsje meer gas zodat je het andere verkeer niet teveel belemmerd. Dus pas je aan aan elkaar (hardrijder iets minder hard, jij iets haerder). En indien je weer naar rechts kan, ga ook naar rechts. Dan kan de rest langs je en ga je daarna weer naar links. En ja misschien moet je dan weer even wachten, maar dat is dan maar zo.

Ik kan me vooral aan dat laatste echt ergeren. Ik rijd 135 op de teller en 130 volgens navi. En als er dan iemand met 100 inhaalt dan wacht ik even, maar zodra je niet naar rechts gaat als dat kan dan vind ik dat wel vervelend, want dat betekent dat ík 5 minuten op standje slak moet rijden. Laat mij er dan tenminste even langs, zodat ik daarna weer gas kan geven.

Als auto's je rechts in kunnen halen en dat ook vaak doen, dan betekent dat dus dat je onnodig links rijd.
Het gebeurd mij nooit. En ik haal ook bijna nooit rechts in heeel soms als ik dus al 10 minuten achter zo iemand als jij jezelf beschrijft zit. Maar dat doe ik dan alleen al er nog een baan tussen zit, zodat het niet heel gevaarlijk wordt.

Wat ik vaak met linksrijders doe is dat ik van de uiterst rechterbaan helemaal naar links ga en moet om vervolgens weer helemaal naar rechts te gaan. Soms gaat het belletje dan bij ze branden, maar meestal niet helaas. Vervolgens zie ik dan veel hetzelfde doen of ze rechts inhalen. En dan gaan ze nog niet terug naar rechts. Ik vraag me zó af wat er in die mensen hun hoofd afspeelt.. er zijn er nog best veel van ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 15:41

snuffie123 schreef:
@mvdende: ik kan me best voorstellen dat je 100 wil rijden volgens de teller, maar hou dan ook rekening met andere weggebruikers.

Andere weggebruikers kunnen ook gewoon wat minder opdringerig zijn.

Citaat:
Dan kan de rest langs je en ga je daarna weer naar links. En ja misschien moet je dan weer even wachten, maar dat is dan maar zo.

Bijzonder, het is prima als mvdende niet door kan rijden, maar owee als iemand anders niet door kan rijden. Ik heb een klein beetje de indruk dat hier dubbele maatstaven gebruikt worden.

Citaat:
Als auto's je rechts in kunnen halen en dat ook vaak doen, dan betekent dat dus dat je onnodig links rijd.

Hmm, dat auto's rechts inhalen betekent niet altijd dat er ook daadwerkelijk genoeg ruimte voor is... sommige van die acties zijn echt heel gevaarlijk. Omdat er dus niet genoeg ruimte was, de inschatting die de automobilist die links blijft rijden misschien allang (en terecht) had gemaakt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 17:32

Ben het er wel mee eens dat het ontzettend hinderlijk is als mensen met een verschil van 2/3 km/u gaan inhalen. Op de linkerbaan moet je wel minstens de maximum snelheid rijden vind ik.
Juist voor de doorstroming van het verkeer is dat beter.

Maargoed, bumperkleven, seinen etc gaat natuurlijk te ver. Pas als ze onnodig links blijven kun je dat soort dingen proberen maar bij gewoon inhalen.. even geduld hebben. Hoe irritant het ook is.