Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gracezellaa

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:34

Misschien ook de reflectie van licht, zodat je beter kunt zien wat er in de koelkast staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:09

Is dat niet zo omdat wit warmte tegenhoudt?

Edit: oeps, dat is bij de buitenkant geloof ik. Verkeerd gelezen, sorry!

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 17:45

Ja en je ziet vlekken sneller, is wat hygiënischer als je dat meteen ziet. (Denk ik) daarom draag ik als kleding altijd zwart _O-

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:11

Nu vroeg ik me af waarom er wel tegenwoordig gefilmt wordt bij geweld of overtredingen, maar van ingrijpen ho maar !. waarom gaat het toekijken ons beter af dan ingrijpen?
hebben we angst, zijn we het verleerd of is dit resultaat van de individualisering ieder voor zich?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:14

Dat is al zo lang aan de gang. Een persoon is eerder geneigd om te helpen dan een groep. Men wacht dan ook op elkaar. T gekke is... Als in een groep een persoon in actie komt komt de rest ook in actie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:26

Sammie schreef:
Dat is al zo lang aan de gang. Een persoon is eerder geneigd om te helpen dan een groep. Men wacht dan ook op elkaar. T gekke is... Als in een groep een persoon in actie komt komt de rest ook in actie.

Gouden, oude tip uit geweldloze weerbaarheid: zoek oogcontact als getuige van geweld met andere getuigen. Maak er dan een opmerking over: "want iedereen denkt hetzelfde" (nu ja, dat is in letterlijke zin natuurlijk nooit zo) - daarmee word je als losse getuigen tot een froep getuigen - en als groep kan je een hoop doen.

En: zaken op film vastleggen heeft beslist zin en betekenis.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:27

Kun je geïrriteerd/boos worden door een suikerkick of juist door de dip erna?

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:22

KingYasFenn schreef:
(SCHRIK NIET)

Kan het zo zijn dat mensen kleuren anders zien?
als in, dat mijn paars helemaal niet gezien wordt als jouw paars..
en dat doordat wij als kinderen plaatjes voor onze neus krijgen waarbij dan wordt gezegd 'dit is paars'..
dan nemen wij het over.. en weten wij allebei als wij paars zien, dat wij het over paars hebben.
Maar, kan het dan zo zijn, dat onze ogen toch net wat anders werken en communiceren..
dat in mijn hoofd het beeld paars er net wat anders uitziet als het beeld wat jij bij paars hebt?

uiteindelijk merken wij dat natuurlijk niet van elkaar.
omdat wij die kleuren zo geleerd hebben.. en dat paars paars is, en geel geel is, en rood rood is,
maar of wij het in ons hoofd allemaal gelijk zien is natuurlijk maar de vraag..

(en dan bedoel ik niet kleurenblind!)
maar echt puur dat we onderling de geleerde kleuren toch net wat anders zien.. maar door de benaming weten we allemaal waar we het over hebben..maar in ons hoofd zien ze dus misschien anders..?

Deze vraag ik mij nu echt al zeker 5 jaar af!

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:32

Amber7777 schreef:
KingYasFenn schreef:
(SCHRIK NIET)

Kan het zo zijn dat mensen kleuren anders zien?
als in, dat mijn paars helemaal niet gezien wordt als jouw paars..
en dat doordat wij als kinderen plaatjes voor onze neus krijgen waarbij dan wordt gezegd 'dit is paars'..
dan nemen wij het over.. en weten wij allebei als wij paars zien, dat wij het over paars hebben.
Maar, kan het dan zo zijn, dat onze ogen toch net wat anders werken en communiceren..
dat in mijn hoofd het beeld paars er net wat anders uitziet als het beeld wat jij bij paars hebt?

uiteindelijk merken wij dat natuurlijk niet van elkaar.
omdat wij die kleuren zo geleerd hebben.. en dat paars paars is, en geel geel is, en rood rood is,
maar of wij het in ons hoofd allemaal gelijk zien is natuurlijk maar de vraag..

(en dan bedoel ik niet kleurenblind!)
maar echt puur dat we onderling de geleerde kleuren toch net wat anders zien.. maar door de benaming weten we allemaal waar we het over hebben..maar in ons hoofd zien ze dus misschien anders..?

Deze vraag ik mij nu echt al zeker 5 jaar af!

Dan moeten jullie even allebij op het grote filpjes medium opzoeken "Is your red the same as my red?" van Vsauce ;)

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:42

Goede vraag!! het zou dus kunnen dat mijn paars misschien wel rood is maarja ik heb geleerd dat het woord paars bij die kleur hoort dus noem ik het paars.

Maar ik denk het eigenlijk niet. Want anders zouden mensen toch niet kunnen kleuren? Kinderen(die nog niet weten dat de kleur paars bij het woord paars hoort) zien bv onze huid en kleuren die vaak licht roze (ze pakken die kleur) maar stel dat dat kind ons paars ziet dan zou hij een ander potlood pakken..

Snap je wat ik bedoel??? Haha

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 02:41

Maar dan heeft voor dat kind de kleur van huid en dat potlood nog steeds dezelfde kleur, dus pakt ie voor de huid dezelfde kleur als ieder ander kind.

Maar dit onderwerp is al meerdere keren in dit topic besproken ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 08:54

xChanelx schreef:
Kun je geïrriteerd/boos worden door een suikerkick of juist door de dip erna?

Meestal met een tekort aan suiker. Diabetes mensen kunnen heel agressief worden van een te lage gehalte in in bloed

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 10:23

ImkeTarek schreef:
Maar dan heeft voor dat kind de kleur van huid en dat potlood nog steeds dezelfde kleur, dus pakt ie voor de huid dezelfde kleur als ieder ander kind.

Maar dit onderwerp is al meerdere keren in dit topic besproken ;)

Maar als alle andere mensen dan zien dat het kind roze pakt dan zien we dus die kleur hetzelfde :)

Wist ik niet :) hou er over op haha

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:46

Wat ik me afvraag.
Waarom schijten vogels in de bak waar ze ook zelf uit drinken?

Ik heb in de zomer een automatische drinkbak in de wei en in de winter een gewone bak.
De vogels drinken daar ook uit. Prima. Fijn voor ze. Zeker met droog weer en er weinig voor ze te vinden is.
Maar waarom Dat water bevuilen. Is voor hun zelf toch ook niet lekker.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:30

Hoe de overheid verwacht dat ik als 'normale' jongere rond ga komen. Ik ben bijna 19, studeer, woon thuis en krijg €81 in de maand. Mijn ouders betalen niet mee aan mijn studie.
Elke potentiele werkgever zegt al "Nee" bij het zien van mijn CV omdat ik 'al' 19 ben en daardoor meer geld kost dan iemand van 15. Omdat ik voor school elke dag 1,5 uur bezig ben met reizen ben ik vroeg weg en laat terug. Om die 2 redenen kan ik geen bijbaan vinden in mijn buurt.
Hoe denkt de overheid dat ik ooit met €81 in de maand rond ga komen!? En dan heb ik zorgverzekering (en toeslag daar voor) nog niet eens mee geteld.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:31

Ja he, de overheid verwacht dat je ouders altijd bijschieten maar dat dien ze niet en dan moet jij het maar zien te overleven volgens hun..

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:33

BeSen schreef:
Ja he, de overheid verwacht dat je ouders altijd bijschieten maar dat dien ze niet en dan moet jij het maar zien te overleven volgens hun..

Precies dit!
Wat mijn vader letterlijk gezegd heft waar ik bij was: "Ik kreeg een brief van DUO, of ik aan de studie van mijn dochter bij wou betalen. Nou, mooi niet dus!"

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:34

Dmv lenen. DUO biedt zeer voordelige leningen. Later als je je studie afgerond hebt en een baan hebt, zul je deze lening gemakkelijk weer terug kunnen betalen.

Edit: Wbt het bericht hierboven; beetje rare reactie van je vader naar mijn mening. Ook studeren hoort bij het groot brengen van je kinderen, wat natuurlijk geld kost. Dat weet je toch al als je aan kinderen begint?

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:37

Gracezellaa schreef:
Dmv lenen. DUO biedt zeer voordelige leningen. Later als je je studie afgerond hebt en een baan hebt, zul je deze lening gemakkelijk weer terug kunnen betalen.

Edit: Wbt het bericht hierboven; beetje rare reactie van je vader naar mijn mening. Ook studeren hoort bij het groot brengen van je kinderen, wat natuurlijk geld kost. Dat weet je toch al als je aan kinderen begint?

Als je een baan kan vinden wel ja... Anders wordt terug betalen nogal lastig.

Ik moet mijn studie ook zelf betalen, dat kunnen mijn ouders echt niet zomaar uit hun mouw schudden. Vind dat ook echt geen rare reactie, het leert je ook een stuk zelfstandigheid.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:41

Gracezellaa schreef:

Ik wil expres niet lenen. Gewoon vanwege het terugbetalen. Ik weet niet of ik een baan krijg direct na mijn studie en kan dus ook niet garanderen dat ik snel die lening terug kan betalen.

Tja. Ik heb mijn ouders niet gekozen... als dat toch is kon.

Waar ik me ook verschrikkelijk boos om kan maken is dat er ook jongeren zijn die hun studie NIET zelf hoeven te betalen die wel 5 (!) keer meer studiefinanciering krijgen dan ik. Of jongeren die 'een studie volgen' en het hele jaar nergens te vinden zijn.

JolisaJ schreef:
Als je een baan kan vinden wel ja... Anders wordt terug betalen nogal lastig.

Ik moet mijn studie ook zelf betalen, dat kunnen mijn ouders echt niet zomaar uit hun mouw schudden. Vind dat ook echt geen rare reactie, het leert je ook een stuk zelfstandigheid.

Mijn ouders (zijn samen, alleen vader werkt) kun het màkkelijk betalen. Het is echt een kwestie van niet wìllen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:41

Tot je 18e krijg je je studie toch vergoed?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:42

Is het trouwens niet meer zo dat als je kan aantonen dat je ouders niet meebetalen aan je studie, maar je zelf alles betaald dat je meer stufie en evt aanvullende beurs krijgt? Je stufie wordt namelijk standaard aan het inkomen van je ouders berekend, dus als die goed in de slappe was zitten krijg je het minimale bedrag.
Weet dat een oud klasgenootje van mij dat destijds wel op die manier kon, maar dat is al zeker 10 jaar terug.

Ik heb trouwens ook flink moeten lenen. Het terugbetalen van die lening kan trouwens op draagkracht, dus het maandbedrag valt enorm mee.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:45

BeSen schreef:
Tot je 18e krijg je je studie toch vergoed?

Tot je achtiende ja. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben bijna 19.

Liselot schreef:
Is het trouwens niet meer zo dat als je kan aantonen dat je ouders niet meebetalen aan je studie, maar je zelf alles betaald dat je meer stufie en evt aanvullende beurs krijgt?

Ik heb trouwens ook flink moeten lenen. Het terugbetalen van die lening kan trouwens op draagkracht, dus het maandbedrag valt enorm mee.

Als ze dat op de site van DUO ook zouden vermelden. Ugh, misschien toch maar is contact opnemen want op deze manier ga ik volgend jaar niet rond krijgen...

Al valt het maandbedrag mee, als je geen baan krijgt is het nog veel te hoog.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:47

Er zijn goede regels mbt terug betalen van je lening. Hoeft echt niet perse zodra je klaar bent met studeren maar pas zodra dat mogelijk is in je financiele situatie.

Steeph: DUO zegt ook niet dat je ouders de hele studie moeten betalen, maar of ze iets kunnen bijdragen.

Ik denk dat we al in onze handjes mogen klappen dat we stufi krijgen. Ga maar na in hoeveel landen jongeren niet kunnen studeren omdat ze het niet kunnen betalen.

Volgens mij kun je alleen aanvullende stufi krijgen als je kunt aantonen dat je ouders niet betalen omdat je geen contact oid meer met ze hebt. Dus dat er echt wel meer aan de hand is dan dat ze "zomaar" niet willen betalen.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:47

Weet je mijn ouders gaan ook niet meebetalen met m'n studie maar als je 18 bent ben je volwassen en dan ja, moet je ook een beetje leren voor jezelf te zorgen en ik denk dat als je echt maar dan ook echt niet lukt dat je gewoon moet lenen want dat hoort ook bij volwassen worden :o