[HK]Met de trein - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:12

Oh unwritten dat is balen zeg jeetje en je wordt ook altijd zo geweldig geholpen bij die "helpdesk" volgens mij weten ze daar echt niks.
Heb je al getest of ie het nog doet? Denk het niet maar valt te proberen.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:14

Unwritten schreef:
De trein tussen Utrecht en Deventer had vanmorgen 10 min vertraging :+ (Ja ik zat er in tussen Gouda en Utrecht)

dat was die om 7.43 op alexander hoor te zijn geloof ik :P studiegenootje van me had die namelijk omdat ze er al stond voor die van 7.58 :P

Anoniem

Re: [HK]Met de trein - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:14

Ik ga het straks testen, hij is precies in het midden gebroken dus hopelijk is de chip nog in tact :) zit nu op werk, dus kan nog niet weg..

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:58

De chip zit door de hele kaart heen verwerkt.
Ik moet je dus teleurstellen, hij doet het niet meer :(:) :(:) :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 13:59

Dan heb ik nu dus een probleem.. := dan kan ik zometeen al niet eens de metro inkomen.. ik zit hier op een industriegebied zonder enige metro waar ik zo in kan -O-

Kan ik via de medewerkers bij de NS een tijdelijke krijgen? Moet ik nu straks wel een treinkaartje kopen?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:02

Helaas gaat alles via de IB groep, dus dat word losse kaartjes kopen :(:) .
Het is ook echt een systeem van 3 keer niks, de chip is veel te gemakkelijk beschadigd. Gisteren had ik een kaart die het die morgen nog prima had gedaan, en nu zat er een miniscul haarscheurtje in, de chip was al beschadigd. Van mijn part gaan we gewoon weer terug op de ouderwetse papieren kaartjes, veel minder gevoelig.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:04

Een haarscheurtje? Oh jee, dat heeft mijn chipkaart sinds gisteren ook.....
Ben benieuwd of ie het dan nog doet. Dit probleem hadden we dan weer niet met de onbreekbare papieren ov kaart :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:07

Dit wordt dus 100 euro per week afdragen aan de NS, voor een fout van de IBgroep. Dat vind ik ronduit klote, want ik heb geen 100 euro per week. Ik kom rond van een stagevergoeding.. ik heb het geld gewoon niet.

Dan lijkt zwart rijden me gewoon al de beste optie.. zo vaak komt de controle niet.. dan ben ik goedkoper uit notabene..

Hmm via rechtsbijstand kan ik de kosten wel terugkrijgen. Het zijn in ieder geval een stel ***&&%($%(# daar aan die klantenservices. Ja sorry, maar gestolen, kapot of verloren kunnen we echt niet beginnen aan tegemoetkomingen."

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:42

Met een haarscheurtje erin die chip al stuk? Jeetje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:42

Inmiddels ligt mijn verhaal bij een aantal consumentenorganisaties. En het is schrikbarend hoeveel gelijke verhalen er daar op de fora staan!

IBGroep zelf is uiteraard niet mailbaar..

Nou.. bij deze mijn verhaal. Mijn ovchipkaart is vandaag in een ongelukje gebroken. Meteen instanties gaan bellen, want ja, ik reis dagelijks op en neer tussen nieuwerkerk en amsterdam, en twee keer per week tussen apeldoorn en amsterdam.

Och mevrouw, vervelend dat hij gebroken is. Wij sturen u een formulier op, dan kan u dat formulier opsturen en dan heeft u over vier weken een nieuwe kaart. (Althans, dat maakte ik ervan, want de persoon aan de andere kant sprak nauwelijks nederlands bij studentenov-chipkaart.)

Op mijn vraag of er een vervangende kaart beschikbaar is, gezien ik die al eerder heb gehad, kon ze geen antwoord geven. Lekker handig dus. Ik bellen naar de gewone ov-chipkaart. Maar ze kunnen niet meer beginnen aan vervangende kaarten. Dus bij gestolen, kapot of verloren ben je zelf de sjaak en draai je op voor minimaal drie weken reiskosten vol tarief.

In mijn geval komt dit op ruim 130 euro per week. Ik krijg 300 stagevergoeding in de maand, en 90 stufi. Ik moet mijn rekeningen betalen. Dan kan ik die treinkaartjes er echt niet bijhebben.

Is hier uberhaupt wat aan te doen? Ik vind het gewoon echt niet kunnen. Mijn chipkaart is 1 keer gestolen geweest, netjes weer thuisbezorgd. En toen kon ik probleemloos een tijdelijke krijgen. Ik heb zelfs voor dit soort situaties mijn groene ovtje bewaard.

Ik kan gewoon niet thuis blijevn, omdat ik hier bij het bedrijf zit om af te studeren.. en ik wil mijn deadline ook niet missen doordat ik geen vierogengesprekken met begeleiding kan hebben..

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:51

Pff wat een gedoe Unwritten... Hopelijk kun je het geld declareren? :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:51

Ik maak er in ieder geval werk van. Je hebt niet voor niets een weekOV.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:58

sorry..... maar jij bent diegene die hem gebroken heeft, daar kan de IB toch niks aan doen?
Ik snap best dat ze hier gewoon een duidelijke lijn in moeten trekken. Dat je oude OV niet breekbaar was, vind ik geen excuus om je oude wel te breken. En het is ook gewoon niet slim om hem in je zak te doen, dan kan je er op wachten dat dat ding een keer kapot gaat natuurlijk :P

Maargoed, dat is mijn mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:04

Ik weet ook dat het mijn eigen schuld is dat hij gebroken is, een een nieuwe kaart bekostigen is ook niet meer dan logisch. Maar ik vind het niet rechtvaardig dat je dan meteen een maand tegen vol tarief zelf moet bekostigen qua reizen. Zelfde wanneer hij vermist of gestolen is.. Dit komt voor mij op ruim 400 euro.. meer zelfs.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:39

Ik heb 'm ook altijd in mn zak zitten hoor.. of in het zijvakje van mn tas..
Ik vind het ook best vreemd dat je dan geen vervangende kaart krijgt.. misschien kan je het later nog declareren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:40

Declareren doen ze vrij moeilijk over. Heb al wel een formulier ingevuld voor een schadevergoeding voor de reiskosten die ik moet gaan maken.

Zometeen even langs de loketten van both GVB als NS gaan maar.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:36

Ow, op die fiets. Ik had je posts wat anders geïnterpreteerd.

Ik vind ook wel dat je wat kosten mag verwachten voor een nieuwe kaart, maar ik vind ook wel dat het vergoed moet worden ja.

Wel vervelend hoor :j

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:38

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:42

Karin, ik geloof dat ik 'm vrijdagavond in de verte heb zien rijden tussen Utrecht en Gouda. :j
Maar het kan ook een verdwaalde internationale trein zijn geweest, kon het niet heel goed zien.

Edit: Volgens de dienstregeling was het geen Vrijheidstrein. :+
Laatst bijgewerkt door MarrieLeen op 12-04-10 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:45

Ben wel benieuwd. Morgenmiddag rijdt-ie op 'mijn' traject, maar ik kan onmogelijk wegblijven van mijn werk.

Hij komt vast nog wel een keertje langs en anders heb ik een goed excuus voor een treinritje naar een andere hoek van het land. ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:00

Wat een geld Unwritten...

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 22:02

die trein rijdt wel vaak langs Wolvega dus denk dat ik hem binnenkort wel eens een keer ga zien!
Zonde dat die maar zo kort rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:15

Ben nu aan het overleggen over een eventuele reiskostenvergoeding vanuit stage.. en anders gaat de rechtsbijstand er op af. Ik laat mezelf niet afzetten door de DUO / OVChipkaart whatever :n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:33

Het is zeker heel vervelend, maar aan de andere kant is je kaart wel kapot gegaan door onzorgvuldig gebruik. OVchipkaarten, bankpasjes, andere belangrijke passen moet je gewoon niet in je broek zak doen, daar zijn ze niet tegen bestand. Nu komen ze je nou helemaal in niets tegemoet, maar ik kan me voorstellen dat je als bedrijf ook een grens moet stellen en streng moet zijn. Anders kunnen ze bezig blijven met het vergoeden van reizen en kaarten door mensen die er onzorgvuldig mee zijn. Het is heel vervelend, maar ik gok dat je in het vervolg je pas/kaart/.. niet meer in je broekzak bewaart ;) Een hele zure les...

Ik zou het netjes vinden als ze je tegemoet zouden komen met een vervangende kaart of iets dergelijks, maar het volledig vergoeden van je reiskosten omdat je door eigen gedrag je kaart kapot hebt laten gaan.. Nee, dat verwacht ik niet van ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:37

Daar ben ik het toch niet mee eens Berdien. Ik weet dondersgoed dat het mijn eigen schuld is, maar we hebben de kaart eens tegen het licht gehouden, en er zat een zwakke plek in. Hij is ook op 4 plaatsen gebroken en er zit nog een scheur zonder begin en eind (dat klinkt raar := ) in.

Daarnaast, met een papieren OV had je binnen een week een nieuwe, betaalde je 1malig 35 euro, en vergoedde je 1 week zelf. Ik vind het niet kunnen dat ze een student, met stufi, per week 120 euro laten betalen om toch de studie te kunnen volgen. Er was altijd een regeling dat je een vervangende kaart kon halen, die hebben ze per 16 maart, toen de chipkaart verplicht werd, afgeschaft. Terwijl je juist dan zou verwachten dat het handig is, zo'n regeling.

Dit geldt trouwens niet alleen voor studenten waarbij de chip kapot is (want ja, de chip houdt er bij sommige studenten ook mee op zonder beschadigingen aan de kaart. Gewoon pats, kapot.), maar ook wanneer deze gestolen is mag je zonder tegenvergoeding 4 weken zelf voor het volle tarief reizen.

OVChip maatschappij / IB etc, sturen je trouwens naar de vervoerders, en de vervoerders kunnen niets voor je betekenen omdat het via de IB gaat. Zo word je in een kringetje rondgestuurd en niets wijzer.

Nieuwe kaart is aangevraagd. Inmiddels gisteren en vandaag al voor ruim 40 euro aan treinkaartjes besteed. Vader ging kijken voor rechtsbijstand, en ik probeer als personeel een maandkaart van mijn werk los te krijgen. Immers, iedereen die hier werkt zonder studentenkaart, krijgt een reiskostenvergoeding. :)