Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:35

Kinke schreef:
ik ken persoonlijk geen vega's die drammen, maar ook geen vleeseters die drammen over vegetariërs. We moeten niet vergeten dat er heel veel mensen zijn die hun boosheid over van alles en nog wat op sociale media gooien en dat lijkt dan ook al snel een meerderheid.
Waar ik wel problemen mee zou hebben is als m'n werkgever zou besluiten al het eten vegetarisch te maken. Dan kies je dus voor de opvattingen van een enorme minderheid, daar zou ik niet mee akkoord gaan. Geef gewoon iedereen een keuze en verder leven en laten leven, isse simpel

Of je kiest gewoon voor duurzaam?
Op mijn werk wordt geen alcohol geschonken op feestjes. Daar zit een visie achter. Personeel is niet eerst gevraagd wat ze ervan vinden. Als je alcohol wil drinken kun je dat buiten het werk doen.
Vraagt jouw werkgever bij alles consensus van het hele team?

fokfanaat

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 21:45

Maar een feestje is door het bedrijf gesponsord. De lunch betaal ik zelf en dan maak ik graag zelf de keuze voor wel of niet vlees.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:46

Nikass schreef:
Kinke schreef:
ik ken persoonlijk geen vega's die drammen, maar ook geen vleeseters die drammen over vegetariërs. We moeten niet vergeten dat er heel veel mensen zijn die hun boosheid over van alles en nog wat op sociale media gooien en dat lijkt dan ook al snel een meerderheid.
Waar ik wel problemen mee zou hebben is als m'n werkgever zou besluiten al het eten vegetarisch te maken. Dan kies je dus voor de opvattingen van een enorme minderheid, daar zou ik niet mee akkoord gaan. Geef gewoon iedereen een keuze en verder leven en laten leven, isse simpel

Op mijn werk wordt geen alcohol geschonken op feestjes. Daar zit een visie achter. Personeel is niet eerst gevraagd wat ze ervan vinden. Als je alcohol wil drinken kun je dat buiten het werk doen.

Ik was pas in een ziekenhuis en daar hadden ze in het restaurant, mi zeer terecht, alleen gezonde en vega eten. Ook de frisdrank die je kon kopen was alleen maar light.
Echt top.
De tijd dat je voor het ziekenhuis kon gaan staan roken is ook voorbij. Dat is geen drammen, dat is voortschrijdend inzicht en kiezen waar je voor wilt staan als bedrijf.
Idd visie, zoals Nikass beschrijft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:51

fokfanaat schreef:
Maar een feestje is door het bedrijf gesponsord. De lunch betaal ik zelf en dan maak ik graag zelf de keuze voor wel of niet vlees.

dit dus. Bovendien hoef ik niet betutteld te worden door een werkgever

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:52

verootjoo schreef:
Ik was pas in een ziekenhuis en daar hadden ze in het restaurant, mi zeer terecht, alleen gezonde en vega eten. Ook de frisdrank die je kon kopen was alleen maar light.
Echt top.
De tijd dat je voor het ziekenhuis kon gaan staan roken is ook voorbij. Dat is geen drammen, dat is voortschrijdend inzicht en kiezen waar je voor wilt staan als bedrijf.

Wat is er precies gezond aan light frisdrank?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:56

Raineri schreef:
De universiteit van Nederland heeft ook aandacht besteed aan het promotieonderzoek van Florien Cramwinckel. Zij heeft weten vast te leggen waarom Vegas zoveel negatieve opmerkingen krijgen.

https://youtu.be/9UgujjsARNA?feature=shared

Heeft vooral te maken met hoe wij onszelf zien en de bedreiging die iemand voor ons is met een beter moraal. Vooral even kijken.

Interessant filmpje. En herkenbare conclusie: of je krijgt gedoe, of je moet het voor je houden.

Gelukkig zijn er nog altijd mensen die voor het eerste kiezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 22:58

fokfanaat schreef:

Lijkt me dat dat ook prima kan als je zelf je lunch meeneemt, of in de pauze gaat halen bij de bakker of supermarkt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:01

Kinke schreef:
fokfanaat schreef:

dit dus. Bovendien hoef ik niet betutteld te worden door een werkgever

In welk opzicht en voor wie betuttelend?
Een werkgever mag toch zelf kiezen wat hij serveert in zijn kantine?

Verootjoo In veel ziekenhuizen is het eten nog zo ongezond! Ik zou willen dat dat niet zo was. Toen ik in het ziekenhuis lag had ik de keus tussen minder gezond en ongezond |o Toch onvoorstelbaar in een ziekenhuis?
Fijn dat daar blijkbaar ontwikkeling in zit!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:15

Ik vind het al luxe dat je een kantine hebt op je werk waar je eten kunt halen. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:16

Dat ze minder suiker en zout aanbieden. Fijn! Dat is gezonder.
Maar niet light. Gatver
Wil Ik migraine moet ik aspartaam drinmeno. Succes verzekerd. En de rest van de zoetstoffen is ook zooi.

Vlees of eiwitten in yoghurt of ei hebben we ook nodig. Zeker bij aansterken.

Schandalig als dit niet meer geserveerd word.

Dat er alternatieven zijn. Prima.
Maar wel voor iedereen.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zi ... dheid.html

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:23

Kippensoep voor iedereen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:25

verootjoo schreef:
Nikass schreef:

Echt top.

Welk ziekenhuis is dat?
Dan weet ik wat ik moet vermijden......

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:28

@DP yoghurt en eieren zijn toch hartstikke vega en mensen gaan echt niet dood aan eiwittekort van één maaltijd zonder vlees :') we vreten ons als samenleving alleen maar rond aan vlees, zolang er nog steeds veel meer mensen met obesitas en obesitas gerelateerde aandoeningen in ziekenhuizen terechtkomen dan met eiwittekorten hoef je er echt niet wakker van te liggen hoor :')

Kinke schreef:

Dat men er tenminste niet vet van wordt, iets wat met het oog op schrikbarend snel stijgende obesitascijfers best een relevante afweging is geworden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:32

In veel zkh is tegenwoordig steeds meer aandacht voor plantaardig en gezondere voeding.
Maar mijn ervaring is dat in vrijwel ieder zkh er ook dierlijke eiwitten geserveerd (kunnen) worden bij opname, ook als het in de kantine plantaardig en duurzaam is.
Een eiwitverrijkt dieet en slechte eetlust gaan niet goed samen met plantaardig eten, zeker niet als dat ook nog onvrijwillig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:35

Niobe schreef:
Kippensoep voor iedereen?

Dat staat er niet.

Fly_high schreef:
@DP yoghurt en eieren zijn toch hartstikke vega en mensen gaan echt niet dood aan eiwittekort van één maaltijd zonder vlees :') we vreten ons als samenleving alleen maar rond aan vlees, zolang er nog steeds veel meer mensen met obesitas en obesitas gerelateerde aandoeningen in ziekenhuizen terechtkomen dan met eiwittekorten hoef je er echt niet wakker van te liggen hoor :')

Kinke schreef:

Dat men er tenminste niet vet van wordt, iets wat met het oog op schrikbarend snel stijgende obesitascijfers best een relevante afweging is geworden.

Wat heeft obesitas met vlees te maken?

Ga keto eten en je valt af. En ja keto is vaak met vlees.
Van vlees word je niet dik. Dat is van die kletspraat uit de vegan hoek.

Wil je je insuline overhoop hebben. Lekker je smaak foppen met zoet. En dat vervolgens niet binnen krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:41

secricible schreef:
In veel zkh is tegenwoordig steeds meer aandacht voor plantaardig en gezondere voeding.
Maar mijn ervaring is dat in vrijwel ieder zkh er ook dierlijke eiwitten geserveerd (kunnen) worden bij opname, ook als het in de kantine plantaardig en duurzaam is.
Een eiwitverrijkt dieet en slechte eetlust gaan niet goed samen met plantaardig eten, zeker niet als dat ook nog onvrijwillig is.

Het was idd niet voor de patiënten maar gewoon het algemene restaurant zeg maar. Gelukkig was ik er niet als patiënt.

Kinke schreef:
verootjoo schreef:
Echt top.

Niet gezond, wel minder slecht dan die bergen suiker.
Overigens kon je gratis water tappen, dus als je geen light wil drinken kan je altijd nog water drinken :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:42

Fly_high schreef:

Kinke schreef:

Probleem is alleen dat die zoetstoffen ook verre van onschuldig zijn. Nog los van dat het niet te hachelen is.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:46

secricible schreef:

Het gaat in dat voorbeeld zo te lezen slechts om een bezoekersrestaurant in het ziekenhuis in kwestie, dan is slechte eetlust en behoefte aan speciale eiwitrijke voeding over het algemeen niet van toepassing ;)

@DP nee niemand valt af door keto, men valt altijd alleen af door minder calorieën binnen te krijgen dan wat er verbrand wordt.

Vlees aan zich is niet boeiend calorierijk, dat klopt, maar gerechten waarin het verwerkt wordt al vaak wel. Mijn punt was ook dat de potentieel iets kleiner wordende beschikbaarheid van lekker eten nou niet exact het hoofdprobleem van onze samenleving is :o

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:47

Waarom link je dan iets over kippensoep DP, ik snap het niet. Ik dacht eigenlijk dat het een foutje was

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:50

Fly_high: mijn reactie was nav nikass en DP die het hadden over opname en aansterken:)
Dus om te illustreren dat je prima in de kantine plantaardig kan serveren en dan voor mensen die specifieke noden hebben iets op maat aanbieden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:56

Fly_high schreef:
secricible schreef:

Het gaat in dat voorbeeld zo te lezen slechts om een bezoekersrestaurant in het ziekenhuis in kwestie, dan is slechte eetlust en behoefte aan speciale eiwitrijke voeding over het algemeen niet van toepassing ;)

@DP nee niemand valt af door keto, men valt altijd alleen af door minder calorieën binnen te krijgen dan wat er verbrand wordt.

Vlees aan zich is niet boeiend calorierijk, dat klopt, maar gerechten waarin het verwerkt wordt al vaak wel. Mijn punt was ook dat de potentieel iets kleiner wordende beschikbaarheid van lekker eten nou niet exact het hoofdprobleem van onze samenleving is :o

De basis is dat maat houden een vies woord is in NL.

We hebben het al aan een stel azijnpissers te danken dat de Nederlandse keuken de middelmatigheid niet ontstijgt, maar in plaats van te promoten dat we minder maar lekkerder/gevarieerder moeten gaan eten, gaan we nog meer ingrediënten weg strepen uit onze toch al niet zo rijkelijk van fantasie voorziene keuken.

Datzelfde geldt voor de tendens dat er op bedrijfsfeestjes geen alcohol meer geschonken wordt: we kunnen geen maat houden. Als twee biertjes niet genoeg is, zijn 10 biertjes dat ook niet maar met twee biertjes en een kleine pauze kun je nog acceptabel veilig deelnemen aan het verkeer; met tien niet meer en die verantwoordelijkheid kunnen we overduidelijk niet aan. Hoe kleinzielig ben je dan als volk....
Dan is het wachten op dit soort reacties vanuit allerlei kanten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 23:57

Tjsa eel leuk die gezondheids hypes met zoetstoffen en vleesvervangers. Je zult maar allergisch zijn voor best wat dingen. Helaas melk, soya (en daarmee peulvruchten) aspartaam en stevia wekken toch best regelmatig allergien of intolleranties op bij mensen. En aspartaam is bekend met oa kanker en andere sjit bij teveel binnen krijgen. Als je dan geen vlees, vis of suikers meer aangeboden krijgt als voedsel, wat blijft er dan nog over?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:04

karuna schreef:
Tjsa eel leuk die gezondheids hypes met zoetstoffen en vleesvervangers. Je zult maar allergisch zijn voor best wat dingen. Helaas melk, soya (en daarmee peulvruchten) aspartaam en stevia wekken toch best regelmatig allergien of intolleranties op bij mensen. En aspartaam is bekend met oa kanker en andere sjit bij teveel binnen krijgen. Als je dan geen vlees, vis of suikers meer aangeboden krijgt als voedsel, wat blijft er dan nog over?

De buitenlandse keuken :)* en dan liefst eentje die zich niet aanpast aan die belabberde Nederlandse (wan)smaak.

Nee, loopt ook niet helemaal vrij, maar als je je in je maaltijden zo hier en daar laat inspireren door het buitenland, wordt het al een stuk simpeler om iets eenvoudig lekkers op tafel te zetten, met of zonder vlees.
En niet jammeren, het is tegenwoordig niet meer zo lastig om aan verantwoordt vlees te komen en met nog iets beter zoeken is het ook niet echt duurder dan de supermarkt.
Maar ja, zoals we de echte warme bakker naar de eeuwige graanvelden hebben gestuurd omdat het, veel matigere, supermarktbrood een bubbeltje goedkoper is, dat zegt iets over de bekrompenheid van onze kijk op eten.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 00:25

Niobe schreef:
Ik verdenk de media er ook nog weleens van om dat soort berichten extra veel te droppen omdat ze weten dat er veel negatieve reacties op komen van mensen die er veel te overtrokken over denken (idd omdat de mensen waar het over gaat in de minderheid zijn) en die delen het dan weer "kijk nou wat een onzin weer", en al die aandacht zorgt voor extra clicks.
Dus dan zou je kunnen denken: proberen ze mensen te overtuigen (door te drammen) of is het gewoon puur omdat negativiteit verkoopt?

Ik kom nog even hier op terug, want ik zag net toevallig een filmpje die dit proces echt per-fect uitlegt. Te goed (en leuk verteld) om niet te delen: https://youtu.be/U26-D-7Ey2w?si=13_viVKXGCswzf2E

Het volledige filmpje duurt 7 minuten maar de snelle uitleg over de clicks begint op 3m55s en duurt 2 minuutjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-23 08:15

karuna schreef:

Best veel naar mijn idee :=

Er is zo ongelooflijk veel soorten voedsel te krijgen tegenwoordig dat er altijd wel iets geschikts tussen zit.
Maar goed, ben zelf ook nog geen vegetariër wegens gebrek aan ruggengraat en teveel van vlees houden.